Mijn pony is allergisch ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineCF

Re: Mijn pony is allergisch ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:46

Atruvet

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:48

Is cyproheptadine al een keer geprobeert? Zag het niet zo snel staan?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:52

Nee - ik heb wel hele simpele hooikoorts oogdruppels. Die helpen op zich wel. Maar omdat het redelijk frequent is zelfs ook in de winter en dit uiteindelijk ook maanblindheid of andere ellende kan veroorzaken toch besloten eens te onderzoeken wat de oorzaak echt is en of er iets te vermijden valt.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:55

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:57

Lieve TS wat ontzettend vervelend dat je paardje zo veel last heeft, maar dankjewel voor het delen! Mijn hart wordt zo weer een beetje lichter.

Hier heb ik een merrie waar ik al 2 jaar met mijn handen in het haar zit. Alle hooikoortsmedicatie geprobeerd maar niks dat echt werkt. Nu heeft ze ook alweer last en geeft me dus alweer stress over hoe de zomer zal zijn.

Ik ga vanmiddag direct mijn dierenarts bellen.

CarolineCF

Ik wil nu ook een hoge dosis magnesium extra gaan geven. Dit stond nl ook in dat onderzoek: Ongeveer 40% van 58 eigenaars stelden een positief effect vast bij een dagelijkse orale supplementatie met 10-20
gram magnesium

c_alsemgeest

Ja die oogdruppels ken ik, maar heb er in het echt nog niet veel succes verhalen bij gehoord.

CarolineCF schreef:
Nee - ik heb wel hele simpele hooikoorts oogdruppels. Die helpen op zich wel. Maar omdat het redelijk frequent is zelfs ook in de winter en dit uiteindelijk ook maanblindheid of andere ellende kan veroorzaken toch besloten eens te onderzoeken wat de oorzaak echt is en of er iets te vermijden valt.

Ja begrijp ik, zou ik ook willen.
maar hou deze in je achterhoofd. Werkt bij veel extreme allergische problemen, maar ook bij echte headshakers vrij goed. Dus ook bij meerdere oorzaken. Wel moet je paard (en je portemonnee :+ ) er tegen kunnen. Sommigen hebben wel wat last van bijwerkingen en het staat op de gecontroleerde middelen lijst van de fei.
Maar als redmiddel voor het dierenwelzijn zodat ze normaal buiten kunnen staan is het altijd te proberen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:00

Dank voor de tip - zeker nuttig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:59

CarolineCF schreef:
Atruvet

Ok, omdat je zegt dat die klaar ligt voor als die weer een traanoog heeft. Maar allergietesten bij Artruvet zijn bloednames die je op elk moment kan laten doen, vandaar dat ik in de war was :+

Myrthee_ schreef:
Lieve TS wat ontzettend vervelend dat je paardje zo veel last heeft, maar dankjewel voor het delen! Mijn hart wordt zo weer een beetje lichter.

Hier heb ik een merrie waar ik al 2 jaar met mijn handen in het haar zit. Alle hooikoortsmedicatie geprobeerd maar niks dat echt werkt. Nu heeft ze ook alweer last en geeft me dus alweer stress over hoe de zomer zal zijn.

Ik ga vanmiddag direct mijn dierenarts bellen.

Zeker doen, hopelijk komt er bij jou ook wat uit en kan je dit ook een kans geven als de rest niet (of niet voldoende) werkt. Ik heb zelf nog niet zoveel ervaring, maar als er vragen zijn mag je deze altijd stellen en zal ik ze proberen te beantwoorden.

Die magnesium zit ik wel nog over te denken. Hij heeft dit een hele tijd gehad (eigenlijk mee begonnen in het najaar/de winter om te kijken of hij wat minder uitspattingen zou hebben) maar ik merkte totaal geen verschil. Nu krijg hij wel gewoon de aanbevolen dosis, wat ongeveer 5 g/dag zou zijn. Zou het nog iets kunnen opleveren om een hogere dosis te proberen? Iemand hier ervaring mee? Eventueel in combinatie met desensibilisatie? Het zou mij dan voornamelijk gericht zijn op het headshaken, de boel wat rustiger maken zeg maar. De allergieën op zich denk ik niet dat het wat mee zal doen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:49

Dag [***] - in het onderzoek van de Universiteit Gent wat ik hierboven deelde is magnesium onderzocht bij headshakers. Uit mijn hoofd gaf het bij 48% reductie van de klachten bij een toediening van 10 grm voor een Shetlander tot 20 mgrm voor een groot paard. Je moet dus nog iets meer geven.

Het traanoog is telkens maar een paar dagen en mij veearts moet de test dan wel in huis hebben. Vandaar dat die het zou bestellen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:32

Ik heb veel ervaring met een zwaar allergisch paard, zowel (gras-)pollen als stof. Ik heb dit behandeld met humane antihistamine! Als je info wilt mag je me pb’en :knuffel:

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:40

Dank je wel Eapy - heel graag!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:41

Na aanvang van dit topic ook mijn paard laten testen.
Afbeelding
-O- -O- -O-

Mijn paard is dus niet allergisch voor de 'normale' dingen..

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:56

Hoeveel cetirizine heb je gegeven?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:41

Eapy schreef:
Ik heb veel ervaring met een zwaar allergisch paard, zowel (gras-)pollen als stof. Ik heb dit behandeld met humane antihistamine! Als je info wilt mag je me pb’en :knuffel:

Hier ook. Ik geef al jaren Loratadine op aanraden van de dierenarts. Dit van de periode maart t/m september, max 5 pillen per dag. Ik start meestal met 3 en vanaf juni zit hij op 5. Het haalt het niet weg, maar vermindert de klachten merkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:45

Myrthee_ schreef:
[ [url=m/2uI47X.png]Afbeelding[/url] ]
-O- -O- -O-

He, stom. Op zich natuurlijk goed nieuws maar toch hoop je op een antwoord. Verklaard natuurlijk wel waarom de medicatie niks deed.

Wat voor klachten heeft je merrie? Weet niet of je dat al gezegd had, zit op mobiel. Wat zegt je DA?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:19

[***] schreef:
Myrthee_ schreef:
[ [url=m/2uI47X.png]Afbeelding[/url] ]
-O- -O- -O-

He, stom. Op zich natuurlijk goed nieuws maar toch hoop je op een antwoord. Verklaard natuurlijk wel waarom de medicatie niks deed.

Wat voor klachten heeft je merrie? Weet niet of je dat al gezegd had, zit op mobiel. Wat zegt je DA?

Headshaking, en heel veel jeuk aan de neus, daar jeuken tot bloedens toe. Soms slierten witte slijm/snot dat uit de neus komt, maar niks met de longen aan de hand, niks in de neus wat voor jeuk kan zorgen en altijd last in de zomerperiode en in de winter bijna niet.
Dus het meeste is echt onderzocht. Twijfel nu om zo'n uv werende bril/kap te kopen om uv allergie uit te sluiten. Maar pffff

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:23

Ik moet zeggen dat ik het gevoel had dat het vorig jaar qua jeuk al veel minder erg was door een combinatie van inzet van Detox comb (van Phytonics) en Puur Pollen gedurende het seizoen. Misschien helpt dit jouw paard ook Myrthee?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:11

Caroline, die van mij heeft echt alles gehad, ook de puur pollen, cetirizine, prednison en flixotide. Ik raak er niet van af helaas, en blijkbaar dus ook geen 'normale' allergie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:20

Myrthe: uv zou ik zeker niet uitsluiten. Mijn haflinger is allergisch (getest) voor diverse grassen en bomen, maar had beduidend minder klachten met een neusnet met uv bescherming.
Ik weet niet welke maat je zoekt, maar ik heb hier nog een nieuwe cashel crusador liggen die je voor een klein prijsje over kunt nemen.