Paardenquarantaine Preventief hoeven teren oid/ Corona

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:08

Een stal die te weinig voert en alleen natte paddock heeft. Laat ik maar niets meer zeggen, al is het misschien goed dat er dan wat gebeurt om te zien hoe slecht het op sommige plaatsen is gesteld.
Misschien nu toch maar eens in gesprek gaan of hij meer of vaker gaat voeren.

Paarden in eigen beheer mogen nog gewoon gevoerd worden, ook bij een lock.
Bepaalde beroepen blijven ook door gaan. Zoals de vrachtwagens die veevoer rond brengen. Die dieren gaan ze ook niet laten verhongeren.

Niet in de paniek schieten dames :)

cobiie

Re: Paardenquarantaine Preventief hoeven teren oid/ Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:14

Voor de meeste van mijn paarden is de oplossing redelijk makkelijk, die gaan gewoon sneller dan gepland 24/7 de wei op. Dan is het werk minimaal tov in de nachten op stal.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:15

Ik maak me juist helemaal geen zorgen. Super droge paddocks, ruime stallen en geen extern personeel. Als alles op slot moet zie ik ze er eerder voor aan om uit verveling de pensionpaarden te gaan poetsen ofzo of de eigenaren extra te spammen met foto's van slapende of spelende paarden.

Nu scheelt het dat ik van mening ben dat ze normaal gesproken eerder te veel dan te weinig stro in de stal leggen (tot aan d'r knieën). :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:18

petra8 schreef:
Zo'n 20 jaar geleden mochten wij niet meer naar stal ivm MKZ. Er zijn toen vanuit de pensionstal, bij een boer met 30 paarden, 2 of 3 meiden aangesteld die dagelijks naar stal mochten komen, Zij hebben 2 a 3 weken dagelijks gezorgd dat de paarden gevoerd werden, om beurten in de paddocks konden en dat de stallen opgestrooid werden.

Ik denk dat iedere stal zoiets weer zal regelen als het nu ook weer zo zou zijn.

dat weet ik nog!
ik werkte er dus kon wel gewoon heen

en de paarden mochten ook niet naar buiten.
echt wat een kolder toen zeg.
wij hadden ze wel gewoon om de beurt in de bak staan toen.
wat een gedoe was dat -O-

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:20

Heb mijn paarden niet aan huis maar wel in eigen beheer.
Dus ik zou toch heen moeten en er is ook niemand die mij tegen houdt.

Complete lock down kan gewoon niet, ik zou ook gewoon naar m'n werk moeten (varkenshouderij). Onmogelijk om die beestjes 14 dagen zonder toezicht te laten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:23

ellepel schreef:
petra8 schreef:
Zo'n 20 jaar geleden mochten wij niet meer naar stal ivm MKZ. Er zijn toen vanuit de pensionstal, bij een boer met 30 paarden, 2 of 3 meiden aangesteld die dagelijks naar stal mochten komen, Zij hebben 2 a 3 weken dagelijks gezorgd dat de paarden gevoerd werden, om beurten in de paddocks konden en dat de stallen opgestrooid werden.

Ik denk dat iedere stal zoiets weer zal regelen als het nu ook weer zo zou zijn.

dat weet ik nog!
ik werkte er dus kon wel gewoon heen

en de paarden mochten ook niet naar buiten.
echt wat een kolder toen zeg.
wij hadden ze wel gewoon om de beurt in de bak staan toen.
wat een gedoe was dat -O-

De paarden stonden toen toch gewoon buiten?
Tenminste die van mij heeft geen dag op stal gestaan.
Maar we mochten niet het erf af.

En er is een tijd dat je wel met de trailer het erf af mocht maar na ontsmetting en logboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:23

Amy223 schreef:

Complete lock down kan gewoon niet, ik zou ook gewoon naar m'n werk moeten (varkenshouderij). Onmogelijk om die beestjes 14 dagen zonder toezicht te laten.

Er is ook niemand die je tegen gáát houden om voor je dieren te zorgen. :roll:

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:29

In Italië dus wel! Je moet een soort bewijs laten zien daar dat het om bedrijfsdieren gaat. Het leger is ingezet en je krijgt een boete en huisarrest bij overtreding.
Hier ook al boetes als er toch meer dan 100 man bij elkaar zijn insommige provincies, zoals Gelderland.
Nu nog gewoon alle vrijheid, maar ik denk wel dat dingen meer aan banden gelegd gaan worden. Hopelijk niet zo erg als in Italië....
We gaan het zien denk ik.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 15-03-20 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:30

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:31

Maar dat bewijs kun je toch leveren als je een paard in eigen beheer gaat verzorgen?
Nee helaas niet dat paard dat al verzorgd word door de pensionhouder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:43

_Penotti schreef:
Maar dat bewijs kun je toch leveren als je een paard in eigen beheer gaat verzorgen?
Nee helaas niet dat paard dat al verzorgd word door de pensionhouder.

Hoe ga je dat bewijzen dan als je paard op een doe-het-zelf-stal staat?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:46

Ik ga er vanuit dat je een soort papier krijgt met bewijs. Zo vat ik boven staande berichten op.
Als jij huur betaald zul je daarop wel een bewijs kunnen krijgen.
Sta je zwart, ja...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:26

ikkedus schreef:
Dus dat betekent dat slechts enkelen alle paarden moeten gaan doen. Ik vermoed dat dat gaat betekenen dat de paarden zoveel mogelijk de ( kletsnatte) paddocks op gaan en de hengsten op stal en longeren.

En waar staan ze nu dan?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:57

Ok, vooruit anticiperend: het is hier de komende twee weken droog. Dus waarom zou je dan de hoeven uberhaupt moeten smeren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:03

Ik kan me voorstellen dat maneges sluiten voor lessen.
Wij staan op een pensionstal met ca 30-40 paarden. Daar is in ieder geval wel al aangegeven alleen zelf te komen. Geen gasten mee te nemen je eigen paard te doen en weer te gaan. De nodig hygiene maatregelen in acht nemen doen we natuurlijk al. Verder wordt gevraagd niet te komen als je verkouden bent. Dan wordt je paard gewoon voor je gedaan. Uitmesten en voeren etc etc. gaat gewoon allemaal door. Mochten de eigenaren zelf ziek worden dan moeten we natuurlijk ook andere maatregelen treffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:07

Ik teer sowieso al tegen rotstraal (nog 1 hoef yes) en ze staan verder super droog op de pensionstal. En zo lang zij niet zeggen van je mag niet meer komen blijf ik gewoon naar m'n beestje gaan. Hij verdient ook de nodige beweging en aandacht. Mocht ik zelf symptomen krijgen tsja dan houd het wel op. Maar dan neemt de pension houder het wel over. Die zou denk ik best wel willen voeren en teren als dat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:33

ikkedus schreef:
In Italië dus wel! Je moet een soort bewijs laten zien daar dat het om bedrijfsdieren gaat. Het leger is ingezet en je krijgt een boete en huisarrest bij overtreding.
Hier ook al boetes als er toch meer dan 100 man bij elkaar zijn insommige provincies, zoals Gelderland.
Nu nog gewoon alle vrijheid, maar ik denk wel dat dingen meer aan banden gelegd gaan worden. Hopelijk niet zo erg als in Italië....
We gaan het zien denk ik.
Tegenhouden is voor mij wanneer ze je ook niet laten gaan als je paard zou verhongeren zonder jouw zorg; terecht van mensen verwachten dat ze kunnen aantonen dat hun uitstapje echt nodig is in het belang van het dier (en dan heb ik het niet over twee plakken hooi extra willen geven omdat je er een andere mening op nahoudt dan je pensionhouder), vind ik niet meer dan logisch en dat is imo niet hetzelfde. Let it go, meer dan afwachten kun je niet doen. Zoals BarbaLala al eerder zei: "wie dan leeft, die dan zorgt." Voor de mensen die inderdaad in eigen beheer hun dieren hebben staan, is er tzt wel een mouw aan te passen, en de rest van paardenhoudend Nederland moet maar even genoegen nemen met wat minder hooi, minder uren buiten, en een wat minder schone box voor hun edele viervoeter (gelukkig bestaat er altijd nog zoiets als oppotten waarbij je met 2-3 personen 80 paarden best van een relatief schone en droge box kunt voorzien in uiterste nood).

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 22:18

Zie het andere topic over maatregelen Op stal ivm Corona.
Sommigen vonden me panikeren om niets, maar het is nu al werkelijkheid op sommige stallen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:21

Ik heb nog niet gelezen over een situatie waarbij het opeens noodzakelijk is om de stralen te gaan teren vanwege corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 22:25

Ja, en? Waar ben je nou precies zo bang voor?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:17

Staat gewoon in de openingspost. En bang is niet het woord. Vroeg het me uit praktische overwegingen af. Denk graag vooruit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:31

GDG schreef:
ikkedus schreef:
Dus dat betekent dat slechts enkelen alle paarden moeten gaan doen. Ik vermoed dat dat gaat betekenen dat de paarden zoveel mogelijk de ( kletsnatte) paddocks op gaan en de hengsten op stal en longeren.

En waar staan ze nu dan?

Je hebt over mijn vraag heen gelezen denk ik dus ik herhaal hem even.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:39

Mkango schreef:
Amy223 schreef:

Er is ook niemand die je tegen gáát houden om voor je dieren te zorgen. :roll:

Lijkt nu toch wel wat meer die kant op te gaan he?
:roll:

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:44

GDG schreef:
En waar staan ze nu dan?

Je hebt over mijn vraag heen gelezen denk ik dus ik herhaal hem even.[/quote]

Eigenlijk expres niet gereageerd, want dan gaat iedereen weer los op stalbeleid. Doet nu niet ter zake en verhuizing staat op de planning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 00:31

Amy223 schreef:
Lijkt nu toch wel wat meer die kant op te gaan he?
:roll:

Restricties aan niet-noodzakelijke verplaatsing opleggen is niet hetzelfde als verwachten dat je je beesten laat verhongeren. Lijkt me toch geen hogere wiskunde.