Dik paard op dieet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:59

Die vitamine en mineralen brokjes zijn juist compleet voer. Dat is juist het fijne eraan. Je voert geen onzinnige dingen en toch krijgt je paard alles binnen wat hij nodig heeft.
Zeker voor een te dik paard ideaal.
Mijn pony is ook snel te dik en die heeft jarenlang flinke dressuur training en wedstrijden op Z niveau op enkel vitaminebrok en hooi gedaan.
Helemaal prima.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 15:23

Mizora schreef:
In hooi zitten ook kcal, alleen minder dan in brok. Dus in principe heeft ze geen brok nodig, naast de toegevoegde vitaminen en mineralen. Het enige aandachtspunt is eiwit. Of dat toegevoegd moet worden, hangt van hooi en paard af.

Voor het toevoegen van eiwit gebruik ik zelf bij voorkeur sojaschroot, omdat ze dan aan
(richtlijn) 200g (bij 600kg ideaalgewicht, bij 500kg ideaalgewicht 180g, bij 700kg ideaalgewicht 220g) voldoende hebben.

Ik heb hier zelf nog de all in soup van de aveve. Is een soort ruwvoervervanger in slobber vorm. Ik gaf dat haar extra bij toen ik nog dacht dat ze drachtig was. Zou ze dit dan eventueel nog mogen krijgen ipv brokken? Want nu heb ik daar nog een volle ton van staan

Mizora

Re: Dik paard op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:30

Nee, want het is behoorlijk kcal-rijk. Het is alleen maar geschikt om dieren aan te laten komen of dieren die geen hooi meer wegkrijgen toch nog een soort van aan hun behoeften te voldoen. Echt hooi is veel belangrijker en zelfs dat kan voor sommige paarden onbeperkt gevoerd al te veel zijn, zelfs als het wel belemmerd gevoerd wordt (door middel van slowfeeder netten).

Je gaat pas dingen als krachtvoer of all-in-one-soup bijvoeren als je paard onvoldoende uit onbeperkt ruwvoer + een mineralenbrokje (en dus eventueel een beperkt eiwitsupplement) kan halen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:43

Paarden worden vaak al slanker van meedere keren per dag hooi (desnoods gemengd met stro als vulling) in porties geven, naast natuurlijk meer en gerichte beweging. Wat extra vitaminebrokjes, dus bv wat je nu al geeft en klaar, afvallen maar. Meer heeft je merrie echt niet nodig.
Er is zoveel commerciële onzin te koop, net als veel gemanipuleerde troep.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:54

Wat ik soms probeer om longeren als een betere/langere work-out te doen is het afwisselen met wandelen of grondwerk. Dus het warm lopen doen we aan de hand, ik heb op stal een drafbaan, dus we lopen een rondje baan. Dat is 1 kilometer, dan is ze warm en doet ze beide kanten op een paar minuten draf en galopwerk. ( Ze mag uiteraard hiertussen ook wel eens wat stappen aan de longe..)Dan gaan we weer een rondje baan stappen en dan nogmaals beide kanten op paar minuten draf en galopwerk. Uitstappen doen we dan wederom rondje baan of op het erf. Hierdoor heb ik haar zo kort mogelijk op de volte maar hebben we wel een goede workout. Hetzelfde idee doe ik met tussendoor grondwerk.

Als je zelf wel mobiel bent ( vanwege je nog niet kunt rijden ) kun je ook gaan teugelen of werken aan de hand. Wij doen kort teugelen en dat wissel ik ook vaak af met longeren. Met teugelen doen we nu alleen nog stap en draf en pak ik soms voor wat galopwerk de longeerlijn. Op die manier geen ik een relatief rustige work-out toch net even wat extra power zonder ze een half uur op een rondje loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:12

Mijn tinker is dmv goed hooi, handje krachtvoer en vitaminekorrel en van het gras af wel een goede 50 afgevallen. Vooral van het gras af heeft hier geholpen. En als bonus is zijn jeuk in de zomer verdwenen!

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:17

Mijn Merrie is ook aan het afvallen, ik geeft 6x per dag afgewogen porties hooi van 1,5 kg en s'morgens en s'avonds 250 vitamine bikkels van Subli (dus totaal 500 gr) die ik meng met een handje melasse vrije luzerne ook van Subli. Daarnaast krijgt zij beweging 2x per week longeren, staat de hele dag te klieren met een vriendje in de paddock en zodra het mooi weer is en de bak droog, dan pakken wij het rijden weer op, Ik ben het voer nu 2 maanden zo aan het geven en zie al verschil in vetvermindering, maar het gaat wel langzaam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 16:59

Def schreef:
Die vitamine en mineralen brokjes zijn juist compleet voer. Dat is juist het fijne eraan. Je voert geen onzinnige dingen en toch krijgt je paard alles binnen wat hij nodig heeft.
Zeker voor een te dik paard ideaal.
Mijn pony is ook snel te dik en die heeft jarenlang flinke dressuur training en wedstrijden op Z niveau op enkel vitaminebrok en hooi gedaan.
Helemaal prima.

Je voert daarmee ook vaak nog onzinnige dingen. Zonder analyse van hooi of weide, weet je niet wat eventuele tekorten zijn. En verhoudingen scheef trekken is ook niet goed, dus men weet vaak niet wat nodig is.
Zeggen dat een vitamine brok altijd de oplossing is en 100% goed en veilig is niet waar.

Op Z Niveau zegt niks. Paarden lopen heel lang en goed door. En hoe een paard iets loopt, bereikt , welke leeftijd, hoelang het niveau aangehouden kan wordne etc zegt meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:43

Idd helemaal van het krachtvoer af, allen vit-min korrel is vaak voldoende. En lekker gaan bewegen. Bijvoorbeeld wandelen of naast de fiets kan ook goed werken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:44

Ik schrijf ook nergens dat het altijd de oplossing is? Als je goed leest had je dat gezien.

Voor mijn paard was het fijn en de oplossing, dat staat ook in mijn bericht.
Misschien heeft de TS daar wat aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:47

Def schreef:
Ik schrijf ook nergens dat het altijd de oplossing is? Als je goed leest had je dat gezien.

Ik lees goed hoor. Je schrijft het alsof het prima is en dat is het niet altijd.

Paardje is lang bijgevoerd als drachtig, dus er gaat al veel veranderen als ze meer gaat bewegen en van hardvoer af gaat. Dat mag best even geleidelijk gaan om te zien hoe het proces gaat. Dikker zal ze niet worden als je nu start. Maar te snel afvallen mag niet en dat gebeurt wel met de boven beschreven adviezen.
Daarbij is die hele darmflora nu ingesteld op veel brok en weinig doen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:01

superpony schreef:
Def schreef:

Ik lees goed hoor. Je schrijft het alsof het prima is en dat is het niet altijd.

Ok hoor :')

TS, ik vind de tips van Lenexa ook goed. De afwisseling ervan.
Je zou nog voor de tijdelijkheid een bijrijder voor je paard kunnen proberen te regelen?
Ik heb natuurlijk geen idee hoe makkelijk het paard is en hoe makkelijk je iemand anders erop kunt zetten.
Maar dan zou je wel wat meer kunnen afwisselen.

Succes!

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 10:29

Ik zal het krachtvoer verder langzaam afbouwen en kijken hoever ik hierin kan gaan. De reden dat ze op deze brokken staat is omdat toen ze pas aan huis stond meer behoefte had naast het hooi. Ik heb haar toen brok voor sobere rassen bijgegeven maar dan bleef ze zo wat ingevallen en had ze tekorten. Ook met de Vitabar van de AVEVE daarbij. Toen ben ik overgestapt op de basiskorrel een halve schep per dag en de pavovital en daar staat ze al jaren goed op. Dus ik ben wat sceptisch over het volledig weglaten van de brokken aangezien dat meer kwaad als goed heeft gedaan. Eventueel zal ik het verminderen naar twee handjes, maar volledig afpakken lijkt me te risicovol, zeker voor haar gezondheid en dat is het allerbelangrijkste, dat is ook waarom te moet afvallen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:44

Janny18 schreef:
Ik zal het krachtvoer verder langzaam afbouwen en kijken hoever ik hierin kan gaan. De reden dat ze op deze brokken staat is omdat toen ze pas aan huis stond meer behoefte had naast het hooi. Ik heb haar toen brok voor sobere rassen bijgegeven maar dan bleef ze zo wat ingevallen en had ze tekorten. Ook met de Vitabar van de AVEVE daarbij. Toen ben ik overgestapt op de basiskorrel een halve schep per dag en de pavovital en daar staat ze al jaren goed op. Dus ik ben wat sceptisch over het volledig weglaten van de brokken aangezien dat meer kwaad als goed heeft gedaan. Eventueel zal ik het verminderen naar twee handjes, maar volledig afpakken lijkt me te risicovol, zeker voor haar gezondheid en dat is het allerbelangrijkste, dat is ook waarom te moet afvallen

2 handjes gaat het verschil niet maken, dus als je jezelf daar beter bij voelt, gewoon blijven doen !
Ze hebben bij aveve toch ook die Zero- mengelingen? Zit minder suiker en zetmeel in dacht ik.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 11:03

Pandora2 schreef:
Janny18 schreef:

2 handjes gaat het verschil niet maken, dus als je jezelf daar beter bij voelt, gewoon blijven doen !
Ze hebben bij aveve toch ook die Zero- mengelingen? Zit minder suiker en zetmeel in dacht ik.

Ja van de aveve hebben ze zo n zak voor sobere rassen en zit inderdaad veel minder in, maar daar had ze echt zware tekorten mee. En toen kreeg ze volle schep sochtends en savonds. Dat was echt niks.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:07

In combinatie met die pavo vital ? Dat zou niet moeten mogen :P

Anyway, 2 handjes op een paard van 500kg maakt het verschil niet, so no worries :D

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:08

Ik heb er hier ook eentje op dieet. Krijgt 2x 1 plakje hooi van onbemest land en
2x 2 plakken gerste stro in net of in de hooi ruif buiten.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:13

Ruwvoer in een slowfeeder.
Zo min mogelijk suikers/melasse/zetmeel, maar wel voldoende vitamines/mineralen, dus idd misschien iets van een korrel erbij.
Training langzaam opbouwen, wandelen hoort daar ook bij.

Phytonics Gluco balance heb ik ook al paarden ontzettend goed, op een gezonde manier, van zien afvallen!