Maagzweer gaat niet over

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:19

http://www.paardendokters.nl/maagzweren-bestrijden

Vorige week dze presentatie bijgewoond van onze dierenarts.misschien vind je info die je kan gebruiken. Staan veel tips in en veel foto's van gastroscopie

Is je hooi getest? Melkzuur uit je hooi / gras verzuurt de maag.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:56

Mag ik even buiten de box gaan denken voor je gigantische kosten?

Ik zou stoppen met die scopies. Paard moet vasten, stress van naar de kliniek, hebben ze nog geen maagzweren, dan erna vrijwel op zeker wel en daar betaal je dan even honderden euro's voor.

Verder zou ik voor de omeprazol en sucralfaat (of hoe je dat ook schrijft) eens gaan bestellen bij Abler. Dat gaat je meer dan de helft schelen dat weet ik heel zeker namelijk. Dit zijn toch geen bedragen meer, zijn ze nou helemaal gek geworden?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:53

Wat een verschrikkelijke situatie, het is net of ik mijn eigen verhaal lees, ik zit in exact dezelfde situatie, zelfde medicatie, toren hoge kosten en de maagzweren zijn niet onder controle te krijgen :( mijn paard staat inmiddels alweer 2 weken op de kliniek omdat we ook niet weten waar het vandaan komt, en ze door de maagzweren koliek aanvallen krijgt :(

IngridM

Re: Maagzweer gaat niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:55

Kom eens gluren in het maagzweren topic, veel ervaringsdeskundigen!

Overigens bouwen veel artsen veel te snel af met de omeprazol! Ik heb er bijvoorbeeld al 6 weken over gedaan. Hoe langzamer afbouwen, hoe beter.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:29

Marstall force is zonder luzerne, en Metazoa Timothee ook. Echter is daarvan het ijzergehalte weer vrij hoog, en paarden hebben daar doorgaans geen gebrek aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:31

Pure feed is zonder lucerne en laag in ijzer

Loisstarz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 22:33

Iemand ervaring met wiesencobs of pre alpin aspero. Of mijten opti-form ? Die klinkt ook echt goed

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:04

Al die dierenarts bezoeken veroorzaken stress en stress bevordert weer de maagzweren. Bietenpulp is niet echt geschikt voor een paardenmaag, zeker niet als je de werking van de maag min of meer plat legt met de medicatie.
Een maag moet zuur zijn om de voeding te kunnen verteren. Langdurig te weinig/geen voeding veroorzaakt maagzweren. Maar als een paard voldoende ruwvoer (hooi) krijgt, mineralen en vitamine en GEEN brok of muesli krijgt, moet het lichaam zichzelf kunnen herstellen.

En ook lichte beweging kan helpen om te herstellen. Zeker als je een paard hebt dat graag iets gaat doen. Niets doen, kan ook stress opleveren.

Vraag anders eens een consult aan bij De blauwe hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:32

Waarom zou bietenpulp niet geschikt zijn voor een paarden maag.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:58

neetoch schreef:
Verder zou ik voor de omeprazol en sucralfaat (of hoe je dat ook schrijft) eens gaan bestellen bij Abler. Dat gaat je meer dan de helft schelen dat weet ik heel zeker namelijk. Dit zijn toch geen bedragen meer, zijn ze nou helemaal gek geworden?

Hier heel erg mee uitkijken. Er zijn al leden van Bokt "gepakt" en de boete is €2500,-

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:07

Bij mijn paard was megaoestrophagus het probleem. Een deels verlamde slokdarm waardoor eten stress gaf.
Abler gaf verlichting. En ook zelfs al lage dosering omeprazole voor mensen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:44

Wiske2 schreef:
Bij mijn paard was megaoestrophagus het probleem. Een deels verlamde slokdarm waardoor eten stress gaf.
Abler gaf verlichting. En ook zelfs al lage dosering omeprazole voor mensen.

Hoe is de d.a. daar achter gekomen?

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 02:31

ik had een pony met een maagzweer en darmproblemen en vieze natte mest,
ze stond al op granen vrij voer ivm andere eczemer en laag in de suikers.
Ik kreeg van een friezenstal de tip op de Audevard Ekygard te geven ipv de medicijnen die maagzuur remmen omdat je juist t probleem op moet lossen.
Ben toen een simpele vitaminenbrok gaan voeren de vitalbix daily complete en daar werkten haar darmen ook heftig op dus zijn we overgestapt op de metazoa en na die zak op de oerbalans
en absoluut geen luzerne meer maar wel zachter hooi en zeker geen graszaadhooi,
niet grofstengelig en met 10 dagen zag ik al een verschil qua gedrag dus nu staat ze op het zachtere hooi,
slechts 1 pot audevard ekygard (ook duur maar gebruik valt mee qua verhouding) gebruikt zal voor jouw paard wellicht 2 zijn of de grote verpaking, oerbalans brokken besteld bij de ecostyle webshop en sindsdien een vrolijke pony en geen mega rekeningen
door de oerbalans krijgt de pony weinig brok maar wel kruiden vitaminen etc binnen en goed hooi (eventueel hooi laten testen als je daar veel van hebt qua voorraad) en dan kom je al een heel eind en anders een accupuncturist laten komen die voelen waar blokades zitten en hoe de organen zijn en kunnen het weer openen zodat alles weer gaat stromen in het lijf en ze weer op conditie kunnen komen
Je blijft anders met elke keer een scopie en de maagzuurremmers in een cirkel en die moet je doorbreken.
Soms krijgt ze de kruidenslobber van agrobs of van de feral vitalbix mash als ze meer inspanning moet leveren
ik weet dat vroeger de boeren gewoon alleen een theelepel voor ponys en paard aan baking soda bij de brok gaven maar daar ken ik zelf de werking niet van
wij hadden wel een stress factor qua stalling ze had stress van de buren naast haar en hebben haar verplaatst naar een hoekbox en dat hielp ook enorm
Heel veel sterkte en succes

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:18

@powerhorse2 Backing soda is natrium bicarbonaat of te wel zuiveringszout wat al eeuwen gegeven wordt aan maagpatienten. Ook ingredient van Gastro+ voer.

Naast calciumcarbonaat, zoals Rennke bij mensen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:21

Loisstarz schreef:
Iemand ervaring met wiesencobs of pre alpin aspero. Of mijten opti-form ? Die klinkt ook echt goed

Ik geef de Optiform, ben er heel tevreden over hij eet het heel graag en doe er best lang mee.
Hij krijgt twee keer per dag een halve voer emmer. Je ziet hem ook duidelijk gaan uitzwaren nu.
Al is dat natuurlijk ook omdat hij nu beter eet en verder bijna onbeperkt hooi krijgt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:34

Je zegt: ze is de leider van de kudde en blijft gewoon cool. Is ze niet een ontzettende binnenvetter? aan de buitenkant zie je niks, maar van binnen staat ze stijf van de stress.

Loisstarz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 14:43

Misty12 schreef:
Je zegt: ze is de leider van de kudde en blijft gewoon cool. Is ze niet een ontzettende binnenvetter? aan de buitenkant zie je niks, maar van binnen staat ze stijf van de stress.

Ja dat kan. Tijdens rijden is ze het sowieso. Zials hierboven schreef ik ook over haar gedrag in de kudde. Ben zelfs aan het denken om haar alleen te zetten of met 1 maatje op een rustig stuk wei zonder andere.
Wat kan je tegen dat doen ?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:15

Misschien heb je iets aan mijn ervaring. Mijn paard kreeg maagproblemen na een trauma ervaring (hoofd gestoten aan een hooiruif). Bovendien is zij hierdoor ook begonnen met headshaken.
Ik heb zeker een jaar de omeprazol van Abler gegeven, maar iedere keer als ik wilde afbouwen werd het weer erger. Dit is omdat omeprazol de maagzuurproductie remt, en als ondertussen het probleem niet verholpen word, zal de maagzuurproductie weer meer worden en weer problemen veroorzaken.
Ik ben toen per toeval uitgekomen bij Hoof&Paw Supplements en ben de Comfort Gut (https://www.hoofenpaw.eu/comfort-gut) en de Excel EQ (https://www.hoofenpaw.eu/exceleq) gaan geven.
Op onderstaande foto is het verschil te zien, vooral het buik gedeelte.

Afbeelding

Ik heb uiteindelijk 2 potten Comfort Gut gebruikt en 1 5 l kan ExcelEQ. Ondertussen zijn we meer als een jaar verder en het gaat nog steeds goed *\o/*

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:55

Heeft je paard verleden met lucht zuigen? Welke symptomen vertoont ze? Hoe slikt ze haar eten? Hoe is haar gebit? Zijn er nog andere klachten?

Optiform is wel echt een ruwige luzerne, daar zou ik persoonlijk niet zo snel aan beginnen met maagproblemen. Wiessencobs van agrobs is een fijne grasbrok die je ook kan zacht maken door te weken :)