Vage kreupelheid, dit was het bij Joy...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Vage kreupelheid, dit was het bij Joy...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:05

Ik dus ook niet haha! Heb nog nooit met dit bijltje gehakt. Maar het klinkt zeker aannemelijk. Ik zal de smid eens vragen.

Hockeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:15

Nouvel schreef:
Nou ik ben niet zo deskundig in die dingen... :+ :D

De dierenarts liet het bij ons op de foto’s zien, dat het bij mijn paard 14 mm was en hij vertelde dat het normaal gesproken rond de 20 mm was.
Mijn Hoefsmid zei weer dat hij dat niet extreem dun vond...
Vandaar dat ik wel benieuwd was hoe dat dan bij andere paarden met dunne zolen is...

Bij ons zijn de zolen rond de 20

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:30

Mijn paard had ook dunne zolen, ik kocht haar toen ze 7 was en na een jaar (aanleiding was een strenge winter waarop ze diezelfde vage kreupelden als Joy liet zien) bleek op de kliniek ook dat ze dunne zolen had.
Ik had haar op draversijzers staan inderdaad van die hele dunne en met een breakover zodat ze snel kon afrollen.
Daar heeft ze tot haar 18e heel prima mee gelopen.
Bij mijn paard zijn de dunne zolen altijd gebleven. Ik heb het wel weer eens zonder geprobeerd in het laatste jaar dat ik haar had maar dat kwam omdat ze zich niet meer liet beslaan.

Ik hoop dat de zolen van Joy weer dikker worden maar ik heb daar wel mijn twijfels bij.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:48

Laat je smid van de zool afblijven.
Kijk eens op natural balance hoefsmid, zo staat mijn Friese merrie nu ijzerloos met prachtige voeten. Een goede nb smid zoeken die ook beslaat, dan kun je straks gewoon zonder ijzers.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:58

De tweede foto is niet recht van voor genomen, dus daar mag je eigenlijk de gewrichtsspleet links en rechts niet met elkaar vergelijken, toch? :o

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:59

gillian schreef:
Kijk eens op natural balance hoefsmid, zo staat mijn Friese merrie nu ijzerloos met prachtige voeten. Een goede nb smid zoeken die ook beslaat, dan kun je straks gewoon zonder ijzers.

En daar heb ik nou juist echt heel slechte ervaring mee -O- . die natural balance hoefsmid met zijn verhaal dat ieder paard zonder hoefijzers kan en dat die zool wel dikker werd. Goh wat had hij ongelijk.

Mijn hoefsmid kwam zeker niet aan de zool maar dat ijzertje was echt de wereld van verschil.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:21

De DA heeft deze diagnose gesteld Jasmijn. En ik zie het zelf ook. Dus vooralsnog twijfel ik er niet aan. We gaan ook niet direct beslaan op de scheefheid. En als ze na het beslaan rad blijft lopen laten we het zo. Al haar gewrichten zijn verder goed en ook de osteo is er regelmatig bij. Mocht toch blijken dat het niet goed (genoeg) is, gaan we uiteraard verder kijken.

Dank Gillian. In principe gaat mijn smid ook niets aan de zool doen. Natuurlijk bekappen weet ik te weinig van, en ik ben heel blij met mijn huidige smid. Daarnaast wil ik haar ook over een jaar of 2 reining gaan beleren en dan moeten er sowieso plates onder.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:22

Heel herkenbaar! Mijn paint werd toen hij met 6 jaar wat zwaarder aan het werk ging heel licht onregelmatig. Na buigproeven die zowel links- als rechtsvoor positief waren en uitverdoven van de hoeven zijn foto's gemaakt en bleek dat hij erg dunne zolen heeft. Hij is toen direct op ijzers gegaan en heeft sindsdien geen pas onregelmatig of gevoelig meer gelopen (is inmiddels 14 jaar).
Onder het mom van "never change a winning team" blijft hij zolang hij in het werk staat en we veel buitenrijden op ijzers staan.

Overigens kwam mijn smid al nooit aan de zool toen m'n paard nog blootvoets stond, dus daarin viel geen winst te behalen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:55

Jullie verhalen geven me wel hoop dat het goed komt. Natuurlijk heb ik haar liever ijzerloos, maar als blijkt dat dit de oplossing is teken ik ervoor.

Overigens weet de smid ook precies wat mijn wensen zijn. Ik "zeur" al 3,5 jaar aan zijn hoofd over het welzijn van Joy en haar voetjes, dus hij kent me een beetje <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:13

justkid schreef:
gillian schreef:

En daar heb ik nou juist echt heel slechte ervaring mee -O- . die natural balance hoefsmid met zijn verhaal dat ieder paard zonder hoefijzers kan en dat die zool wel dikker werd. Goh wat had hij ongelijk.

Mijn hoefsmid kwam zeker niet aan de zool maar dat ijzertje was echt de wereld van verschil.

Weet je zeker dat je een natural balance smid had dan? Een natural balance smid zal namelijk wel een (tijdelijk) ijzer durven gebruiken indien medisch noodzakelijk.. Mag ik weten wie er bij jou is geweest (per pb)?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:50

Dunne zolen, check.
Hier ook gisteren naar de kliniek geweest en advies is ook een ijzertje met zooltje. Volgende week dinsdag komt dus de hoefsmid weer. :)

Afbeelding

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:54

Het verbaasd me hoeveel paarden dit hebben en er dan door DA's niet eerder naar wordt gekeken... :? Want het had een hoop ellende gescheeld als de keuringsarts ook even de zool had gechecked...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:36

Ten eerste: ik hoop dat jullie snel weer kunnen doen wat jullie willen en dat ze geen last meer heeft...
Ik ben een volslagen leek op het gebied en ben heel nieuwsgierig: hoe en waar zie ik op de foto’s dat de zolen van de geplaatste foto’s dun zijn? Is er iemand die me dat uit kan leggen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:44

Hier ook een paard gehad met dunne zolen. Met de keuring heeft de dierenarts dat ook aangegeven maar toen zei ie dat het makkelijk op te lossen was met een ijzer. Jammer genoeg waren zijn hoeven altijd een ramp. Het ging altijd eventjes goed, en dan kon er plots geen ijzer meer onder omdat die hoeven niet groeiden. Dus blootsvoets, enkele natuurlijke bekappers er bijgehaald, bij de meesten liep hij dan nog slechter als anders en uiteindelijk kregen we hem zelfs niet meer goed met een ijzer :( Hij is jammer genoeg ingeslapen op 9-jarige leeftijd. Hij is 5 jaar van mij geweest en 5 jaar heb ik problemen gehad met zijn hoeven. Ik heb mezelf toen gezegd dat ik nooit meer een paard koop met dunne zool...
Hopelijk is het bij Joy nog wel op te lossen :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:06

Pallatin schreef:
Ten eerste: ik hoop dat jullie snel weer kunnen doen wat jullie willen en dat ze geen last meer heeft...
Ik ben een volslagen leek op het gebied en ben heel nieuwsgierig: hoe en waar zie ik op de foto’s dat de zolen van de geplaatste foto’s dun zijn? Is er iemand die me dat uit kan leggen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet kan zien. Maar ik weet wel dat mijn paard dunne zolen heeft doordat de vorige hoefsmid dat al eens had opgemerkt. Was ook zo ongeveer de eerste opmerking die de huidige smid over zijn hoeven maakte. Hij staat al jaren zonder ijzers en heeft vrijwel geen problemen. Alleen als hij een keer per ongeluk te kort bekapt is. Sowieso doe ik de eerste dagen na het bekappen rustig aan voor het geval hij gevoelig loopt
Ik rij vrijwel niet over de verharde weg, dus slijten zijn hoeven ook niet extreem en zijn ijzers niet nodig. Maar toen ik hem kocht stond hij nog voor op ijzers. Omdat hij op de dunne zolen na gezonde hoeven heeft begreep ik pas later dat dat de reden daarvoor was. Maar zoals gezegd redt hij zich prima zonder ijzers.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:34

justkid schreef:
gillian schreef:

Weet je zeker dat je een natural balance smid had dan? Een natural balance smid zal namelijk wel een (tijdelijk) ijzer durven gebruiken indien medisch noodzakelijk.. Mag ik weten wie er bij jou is geweest (per pb)?[/quote]

Dat bedoelde ik ook te zeggen.
Mijn paard is echt wel een jaar of 2 beslagen geweest door een nb smid. Natural balance wordt snel verward met natuurlijk bekappen, dit is echter een heel andere manier!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:42

Pff GJ, gelukkig dat het meevalt! Hopelijk snel weer helemaal goed!

ruitje schreef:
Oeh ik was even bang voor een naar bericht. Volg Joy altijd en had dat niet tof gevonden :D .

Vanwaar aluminium ? Is lichter, dus dat snap ik wel, maar het vreet ook meer aan de hoef. Ben benieuwd wat de redenatie is :)

Aluminiumbeslag een beetje het stokpaardje van die kliniek. Raden ze aan bij heel veel problemen althans ik ken er best een aantal die het op aanraden van die kliniek er onder hebben.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:34

Goedemorgen.. ik heb een paard gehad met dezelfde klachten waarbij het helaas niet goed afliep. Een ijzer eronder bood wel (tijdelijk) soelaas, maar zodra hij tijdens een buitenrit bijvoorbeeld op een dennenappel of een steentje stond, was hij de dag erop meteen weer stokkreupel. hij heeft ook een tijdje zooltjes onder t ijzer gehad, maar dat ging door vocht en warmte ook niet goed. Die ruin hebben we na 5 jaar tobben op 16 jarige leeftijd laten inslapen. Het is mij in al die jaren nooit gelukt om zijn zool dikker te laten groeien...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:23

Er is een verschil tussen dunnen zolen ten gevolge van een uitwendige oorzaak (bv. teveel lopen op de harde of teveel van de zool weghalen door de smid)= teveel afslijten en dunne zool wat aangeboren is= te weinig aangroeien.
In het eerste geval is het tijdelijk, in het 2de geval moet je er blijvend rekening mee houden. Bij mijn paard had de smid al als jaarling geconstateerd dat ze dunne zolen had, dus hebben we er tijdig rekeing mee kunnen houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:08

Die van mij loopt nu echt weer slecht na bekappen en met die aanhoudende nattigheid...
Wilde hem zonder ijzers laten maar twijfel steeds meer...
Is jullie ervaring met aluminium of een gewoon ijzer nog verschillend mbt gevoelige hoeven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:40

Ik ben ook benieuwd hoe je dan precies weet hoe dik of dun de zool ik.
Mijn 4 jarige loopt af en toe ook echt niet lekker op onregelmatige bodem. Kreupelonderzoek en foto‘s niets uitgekomen. Met de tang reageerd ze ook totaal niet gevoelig.
Binnenkort ga ik hoefschoenen proberen en als het dan na de zomer nog niet beter is dan zal er waarschijnlijk ook een ijzer onder moeten.
Ze heeft prima voeten die ook prima groeien en staat niet op stal en staat op wisselende ondergronden, ook al haar hele leven in heuvelachtig gebied maar blijkbaar blijft het toch een probleem bij sommige paarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:17

Dierenarts bij mij kon aan de hand van de foto’s vertellen hoe dik/dun de zool was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:19

Nouvel schreef:
Dierenarts bij mij kon aan de hand van de foto’s vertellen hoe dik/dun de zool was.

Ik ben nieuwsgierig hoe ze dat zien. Wat meten ze dan precies?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:28

Ik durf het zo even niet zeker te zeggen, maar ik denk de afstand van hoefbeen tot onderkant zool?
Hij heeft het allemaal wel uitgelegd en laten zien wat hij zag op de foto’s, maar daarvoor heb ik natuurlijk net weer niet goed genoeg opgelet, of het goed genoeg opgeslagen...
Ik weet nog wel dat hij zei dat de zolen bij mijn paard 14 mm zijn en ze rond de 2 cm horen te zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:34

Het is een combinatie van de foto en het onderzoek van de zool. Ik denk dat je vanaf een foto alleen moeilijk een diagnose kan stellen