Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:26

Dartel schreef:
Is dit geen maanblindheid? Ik heb ook een paard gehad die dat ontwikkelde. Daarbij werd het vocht in de oogbol blauw/wit/ondoorzichtig. Dit gaat gepaard met gevoeligheid voor licht. Mijn paard is toen op hol geslagen toen ze vanuit de stal naar de wei gebracht werd. Ze werd echt gek van de pijn en er was geen houden meer aan. Dat was ook van het ene moment op het andere.

Zeker gezien de blauwe waas...

Neem aan dat de DA dat getest en uitgesloten heeft?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:29

eilleen333 schreef:
Dartel schreef:
Is dit geen maanblindheid? Ik heb ook een paard gehad die dat ontwikkelde. Daarbij werd het vocht in de oogbol blauw/wit/ondoorzichtig. Dit gaat gepaard met gevoeligheid voor licht. Mijn paard is toen op hol geslagen toen ze vanuit de stal naar de wei gebracht werd. Ze werd echt gek van de pijn en er was geen houden meer aan. Dat was ook van het ene moment op het andere.

Zeker gezien de blauwe waas...

Neem aan dat de DA dat getest en uitgesloten heeft?

DA is nog niet geweest. Laat mij morgen weten wanneer ze kan komen.

Ik hoop eigenlijk geen maanblindheid :=

Tieneke

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:33

Oh, omdat je aangeeft dat het staar is, leek het mij ook alsof de dierenarts al geweest was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:35

Ik heb een keer meegemaakt dat een paard de stal niet meer uit wilde door een hersenbloeding. Dat duurde een paar dagen en daarna was ze weer rustig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:37

Tieneke schreef:
Oh, omdat je aangeeft dat het staar is, leek het mij ook alsof de dierenarts al geweest was.

OH sorry voor de verwarring. Snap nu wel dat het verwarrend is.

Eerste gedachte bij mij was echter staar omdat hij voorheen al wel een beetje een waas had maar nu is die waas in linkeroog veel Feller aanwezig en is hij dus schrikkeriger als hij de stal uit moet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:47

licht kan bij beschadigde ogen ontzettend pijnlijk zijn. Hoe doet die als je een kap opdoet ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:52

Lynn_Nikita schreef:
licht kan bij beschadigde ogen ontzettend pijnlijk zijn. Hoe doet die als je een kap opdoet ?

Ik heb geen kap helaas.
Ik wacht af of dierenarts kan komen morgenvroeg. Ik hoop het want wil hier nu ook niet meer te lang mee wachten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:15

anders maak je toch een spoedafspraak?
Als hij overdag het donker in wil en in de nacht wel vrij rondloopt en hij een vreemde waas over zijn ogen heeft lijkt het mij eerder pijnlijke ogen door het licht dan dat hij bang is buiten de stal

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:27

Gaan ze bij maanblindheid ook niet tranen of ogen dichtknijpen of is dat in een later stadium pas?

Want tranen of dichtknijpen doet hij dus niet. Je mag ook gewoon aan de ogen komen & borstelen van het hoofd en gebied rond de ogen hij laat het allemaal toe.

Ik las ook dat jullie zeiden dat ik er gespannen uitzien, kan je zeggen dat ik juist erg relaxed ben met deze twee paarden. Zij staan dan ook vaak in te dommelen als ik bij hen ben. Als ik paard in de stal laat en er gewoon bij ga staan en wat ga strelen gaat hij ook gewoon relaxed staan indommelen.

De "spanning" die je op het filmpje ziet is misschien een momentopname omdat hij vlak ervoor zich wou losrukken van mij toen we op ongeveer 5m van de stal waren en ik ben dan extra aandachtig dat hij het niet weer wil proberen. Maar spanning zoals ik bij mijn vorige paardje had heb ik zeker niet meer gehad ;)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:42

Maar je kan ook aandachtig en voorzichtig zijn en toch een zelfzekere houding aannemen :-) Je kan het wel uitleggen aan ons en er een verhaal rond breien, maar een paard beredeneert niet dat het nu anders is dan met je vorig paard. Een paard reageert op allerlei factoren, waaronder de houding van degene die hem vasthoudt op dat moment.

Ik zou geen conclusies trekken over symptomen die er wel of niet zijn. Laat dat maar aan de dierenarts over.

Hoe liggen zijn oren doorgaans? Ik vind namelijk op de meeste beelden die ik al van hem gezien heb, dat de kuilen boven zijn oogkassen redelijk diep liggen. Het ziet er mij geen gelukkig paard uit, ook niet op eerdere foto's. De kuilen in combinatie met de oren kunnen een signaal zijn. Ik zeg niet dat dit door slechte verzorging of zo zou komen, maar het kan natuurlijk op pijn of ongemak wijzen.

Wat zegt de stichting eigenlijk?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:51

Art_Ificious schreef:
Gaan ze bij maanblindheid ook niet tranen of ogen dichtknijpen of is dat in een later stadium pas?

Want tranen of dichtknijpen doet hij dus niet. Je mag ook gewoon aan de ogen komen & borstelen van het hoofd en gebied rond de ogen hij laat het allemaal toe.

Ik las ook dat jullie zeiden dat ik er gespannen uitzien, kan je zeggen dat ik juist erg relaxed ben met deze twee paarden. Zij staan dan ook vaak in te dommelen als ik bij hen ben. Als ik paard in de stal laat en er gewoon bij ga staan en wat ga strelen gaat hij ook gewoon relaxed staan indommelen.

De "spanning" die je op het filmpje ziet is misschien een momentopname omdat hij vlak ervoor zich wou losrukken van mij toen we op ongeveer 5m van de stal waren en ik ben dan extra aandachtig dat hij het niet weer wil proberen. Maar spanning zoals ik bij mijn vorige paardje had heb ik zeker niet meer gehad ;)

Bij de paint horse komt een vorm voor die niet pijnlijk is. Dus die dieren knijpen en tranen niet. Nou is je jouwe geen Paint, maar ik houd het altijd in mijn achterhoofd. Als een niet pijnlijke maanblindheid bij de paint kan voorkomen, kan het ook bij andere paarden.
Dus ik zou er zeker specifiek naar vragen. Beter dubbel gecheckt dan over het hoofd gezien omdat er 1 symptoom mist.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 01:52

Paard lijkt idd wel echt heel angstig :(:) je bent er ook niet altijd natuurlijk, dus je weet ook niet wat er is voorgevallen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 12:46

Zolang hij in de stal staat is hij wel rustig en staat hij ook vaak weg te dommelen.
Ik laat hem dus gewoon met rust geef hem hooi in de hoek van de stal en zijn voeremmer zet ik ook in die hoek.
Voor het eten zet ik paard even in de andere wei, anders gaat hij het voer van paard ook opeten (ookal dreigt paard , na 2x dreigen geeft hij helaas op en kan paard dus gewoon dat voer opeten).

Samen hooi eten is tot nu toe geen probleem.

Vanavond na het werk ga ik er nog eens heen. Dan is het donker (rond 20u ben ik dan daar). Gisteravond ben ik er geweest rond 18u30 met een vriendin maar was het nog niet echt donker en stond hij dus nog rustig in de stal.

Dierenarts nog niks laten weten. Ik ga straks even bellen, is vervelend want heb late dienst en morgenvroeg ook dringend op onderhoud met mijn auto dus morgen past helaas al niet of het moet erg vroeg kunnen. (Voor 8u30)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 12:53

Tieneke schreef:
Maar je kan ook aandachtig en voorzichtig zijn en toch een zelfzekere houding aannemen :-) Je kan het wel uitleggen aan ons en er een verhaal rond breien, maar een paard beredeneert niet dat het nu anders is dan met je vorig paard. Een paard reageert op allerlei factoren, waaronder de houding van degene die hem vasthoudt op dat moment.

Ik zou geen conclusies trekken over symptomen die er wel of niet zijn. Laat dat maar aan de dierenarts over.

Hoe liggen zijn oren doorgaans? Ik vind namelijk op de meeste beelden die ik al van hem gezien heb, dat de kuilen boven zijn oogkassen redelijk diep liggen. Het ziet er mij geen gelukkig paard uit, ook niet op eerdere foto's. De kuilen in combinatie met de oren kunnen een signaal zijn. Ik zeg niet dat dit door slechte verzorging of zo zou komen, maar het kan natuurlijk op pijn of ongemak wijzen.

Wat zegt de stichting eigenlijk?

Over de houding die ik aanneem heb je misschien wel een punt. Vind het gewoon lastig om daar zelf op te letten. Gebeurt onbewust automatisch.

Zijn oren staan soms naar achter, dan gespitst naar voor of rustig naar opzij. Is dus wisselvallig eigenlijk. Die kuilen had hij al vanaf de eerste dag.

Pijn sluit ik ook niet uit. Hij heeft immers artrose. Krijgt MSM & Glucosamine (product uit Amerika), curcuma en heeft ook altijd eenzelfde been op rust nadat hij met dit been eens mank stond na crossen door de wei met ranger.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:59

Daarom zijn lessen grondwerk van een goede instructeur heel fijn, dan word je je er bewuster van. Als er niemand kundig is om je erop te wijzen, ga je dat niet vanzelf doorhebben natuurlijk, anders zou je het anders doen.

Van die oren. Als ze regelmatig wat opzij staan, zou ik dat toch in combinatie met de kuilen als een signaal van pijn zien. Natuurlijk niet per sé gek he, paard heeft ook wat kwalen. Maar laat hem zeker goed nakijken.

Bestel die glucosamine met MSM bij Pharmahorse, ben je allicht een stuk goedkoper uit dan als je iets uit de VS laat komen. Waarom heb je iets van daar?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 14:23

Heb me vergist het is de curcuma die van de VS komt. Is een complete mix waar ook lijnzaad en zwarte peper in zit.

Dierenarts komt woensdag om 8u15 :) ben heel benieuwd

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:29

Art_Ificious schreef:
Heb me vergist het is de curcuma die van de VS komt. Is een complete mix waar ook lijnzaad en zwarte peper in zit.

Dierenarts komt woensdag om 8u15 :) ben heel benieuwd

Fijn dat het bekeken wordt door de dierenarts! Ik denk dat de 'licht doet pijn' theorie wel eens zou kunnen kloppen. Op zich zou dat mooi zijn, want dan is er al veel op te lossen met een kapje.

Zielig om zo'n oudje in de stress te zien.

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:54

je geeft aan dat dit paard die waas al een beetje had en nu erger is. Kan zomaar maanblindheid zijn wat al langer speelt en nu weer of heftiger opvlamt. Hoop dat je dierenarts snel tijd heeft want in de acute fase is dat is altijd een spoedafspraak waard

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 18:51

Ik vind het ook zielig om hem zo te zien stressen.
Maar dat stressen is er dus niet als we hem gewoon met rust laten en in de stal laten, hem er dus niet uitnemen.
Ik heb hem er toen wel uitgenomen om te kunnen filmen voor de dierenarts wat hij dan exact doet. Maar vanmorgen heb ik hem dus gewoon rustig laten staan. En dan is hij zelf ook rustig. Behalve als paard te dicht komt, dan gaat paard dreigen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:54

Art_Ificious schreef:
Ik vind het ook zielig om hem zo te zien stressen.
Maar dat stressen is er dus niet als we hem gewoon met rust laten en in de stal laten, hem er dus niet uitnemen.
Ik heb hem er toen wel uitgenomen om te kunnen filmen voor de dierenarts wat hij dan exact doet. Maar vanmorgen heb ik hem dus gewoon rustig laten staan. En dan is hij zelf ook rustig. Behalve als ranger te dicht komt, dan gaat paard dreigen.

Ik zou hem tot woensdag ook zeker niet dwingen uit stal te komen inderdaad, maar mocht er woensdag iets tussenkomen met je eigen DA, zou ik wel een andere bellen. Het moet snel opgelost worden, want je ziet geen spoken; hij heeft inderdaad erg veel last van iets.

In de toekomst op je gevoel vertrouwen, ik weet dat ik al veel tegen je ingegaan ben in het verleden dus dat dat gek klikt, maar als jij denkt dat je paarden wat mankeert, kan je beter te snel de DA erbij halen dan te laat!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:20

:\ zijn juist een uur bij de paarden geweest. paard komt de stal niet uit. Mest amper, als hij mest zijn het kleine harde bolletjes. Drinken doet hij ook amper. De waterbak stond op 4m van de stal, geen sporen van paard te zien, wel van paard . Hebben de waterbak voor de stal gezet zodat hij niet de stal uit moet. Hij snuffelt maar drinkt niet.
Slijmvliezen zagen niet erg bleek en als ik op tandvlees duw wordt het wel roze terug dus uitgedroogd is hij niet.

In de wei ligt mest maar qua aantal veel te weinig voor 2 paarden. En ook geen sporen van paard zijn voetgrootte te bekennen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:22

Art_Ificious schreef:
: zijn juist een uur bij de paarden geweest. paard komt de stal niet uit. Mest amper, als hij mest zijn het kleine harde bolletjes. Drinken doet hij ook amper. De waterbak stond op 4m van de stal, geen sporen van paard te zien, wel van paard . Hebben de waterbak voor de stal gezet zodat hij niet de stal uit moet. Hij snuffelt maar drinkt niet.
Slijmvliezen zagen niet erg bleek en als ik op tandvlees duw wordt het wel roze terug dus uitgedroogd is hij niet.

In de wei ligt mest maar qua aantal veel te weinig voor 2 paarden. En ook geen sporen van paard zijn voetgrootte te bekennen.

Dat kan echt niet wachten tot woensdag vrees ik, niet mesten is echt heel dringend!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:27

Hij mest maar héél kleine hoeveelheden en kleine bolletjes.
Probleem is ook dat ik echt de afspraak met de garage niet kan verzetten, dierenarts kan ook enkel woensdagochtend rest van de week kon zij ook niet.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-03-20 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:28

Kan er niet iemand anders bij zijn als de dierenarts eerder kan komen? Ik zou als ik jou was echt zo snel mogelijk een dierenarts voor je paard willen hebben. :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:29

Maureen95 schreef:
Kan er niet iemand anders bij zijn als de dierenarts eerder kan komen? Ik zou als ik jou was echt zo snel mogelijk een dierenarts voor je paard willen hebben. :o

Dierenarts kon zelf ook niet eerder.
En een andere dierenarts die ik niet ken vind ik zelf erg lastig (weinig vertrouwen in vreemde mensen)