Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_Penotti schreef:maria500 schreef:
Luister naar je dierenarts - die heeft er voor gestudeerd.
Ik zou mijn paard nooit in gevaar willen brengen met zulke experimenten.
Waarom zou je iets aan willen passen wat nu goed werkt voor je paard? Don't change a winning team (of huidig beleid... )
Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat. Er zijn ook genoeg stallen waar deze eis niet is, dus daar ga ik opzoek naar. Het gaat nu idd al zo lang goed.
Quote:
Op een plek waar ook om medische redenen geen ijzers zijn toegestaan zou ik sowieso met een boog omheen lopen.
Ik vraag me dan direct wat ze nog meer voor radicale ideeën er op na houden.
_Penotti schreef:Paarden inscharen doe je altijd met beleid, met of zonder ijzers.
Zonder ijzers kunnen paarden ook lens geslagen worden als een nieuw paard niet op een rustige manier geïntroduceerd word.
Is dat op een goede manier gedaan zijn ijzers geen probleem meer.
En voor de volledigheid, ik had het over ijzers voor medische zorg. Die niet toelaten zou ik nooit een goede reden vinden. Ook als stalhouders en mede stalgenoten gaan beslissen over de zorg van mijn paard.
maria500 schreef:Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat.
_Penotti schreef:Zo te lezen heb jij dat succes harder nodig dan ik
Want paarden met gaten en grote bloedbulten heb ik nog geen gehad in al die jaren. Ook niet als ze ijzers hadden. Hoe je dat ook went of keert dan doet een pensionhouder echt wel wat verkeerd.
Al heb ik het idee dat je zo aangebrand reageert omdat ik vind dat een staleigenaar en stalgenoten niet horen te beslissen.
En ja bij dat standpunt blijf ik, mijn paard, en ik beslis.
Dus ja ik geef Maria500 het advies om met een grote boog om dergelijke stallen heen te gaan als je paard om medische reden op ijzers staat.
Blussem schreef:Over hoef kanteling gesproken, vaak wordt op moment een foto gemaakt. Maar wordt er ook wel eens een jaar later een foto gemaakt om te kijken of de hoef er geen herstel is opgetreden of dat het verergert is?
Het lijkt mij dat je geen uitspraak over kunt doen of speciale beslag of bekappen wel nodig is zonder dat er een rontgen foto is gemaakt.
MISTRAL94 schreef:Een hoefbeenkanteling kan natuurlijk nooit meer genezen. Het kan enkel stabiel blijven. Zeker in combinatie met een hoefbeen wat ook al gezakt is, is de prognose zeer slecht. Herstel is er niet, je kunt enkel een poging doen om het stabiel te houden.
Katyatje schreef:MISTRAL94 schreef:Een hoefbeenkanteling kan natuurlijk nooit meer genezen. Het kan enkel stabiel blijven. Zeker in combinatie met een hoefbeen wat ook al gezakt is, is de prognose zeer slecht. Herstel is er niet, je kunt enkel een poging doen om het stabiel te houden.
Een kanteling kan zeker wel deels genezen. Met een goede bekapper en als alles andere factoren goed zitten (beweging, voeding, geen stress,...) kan een hoefbeen terug richting originele positie gaan. Een paard met een zool perforatie kan zelfs genezen.
Zeer paard- en situatie-afhankelijk. Maar het kan.
Poekkie schreef:_Penotti schreef:Zo te lezen heb jij dat succes harder nodig dan ik
Want paarden met gaten en grote bloedbulten heb ik nog geen gehad in al die jaren. Ook niet als ze ijzers hadden. Hoe je dat ook went of keert dan doet een pensionhouder echt wel wat verkeerd.
Al heb ik het idee dat je zo aangebrand reageert omdat ik vind dat een staleigenaar en stalgenoten niet horen te beslissen.
En ja bij dat standpunt blijf ik, mijn paard, en ik beslis.
Dus ja ik geef Maria500 het advies om met een grote boog om dergelijke stallen heen te gaan als je paard om medische reden op ijzers staat.
Niet nodig, die incidenten waren niet op deze stal en hier staan ze ook niet op ijzersMaar om een voorbeeld van vorig jaar aan te halen met die grote bloedbult: dit ging om 2 paarden, moeder en zoon die elk zomerseizoen samen staan op de weide zonder anderen. Beiden sportpaarden op ijzers. Opeens einde seizoen... pats boem zonder reden... een maand later paard kunnen opensnijden op de kliniek en 3 maanden uit de running. Wat heeft de staleigenaar fout gedaan? Ik zou het met de beste wil van de wereld niet weten... het is en blijft een groter risico. (En eveneens kan je ook zonder ijzers heel wat verwondingen hebben, dat betwist ik niet.)
Dat ik wat aangebrand reageer heeft vooral te maken met je uitspraak over radicale idees en over je 'met grote boog omheen lopen'. Dat getuigt immers van weinig respect. Verder geen probleem, Ik heb voor maria immers hetzelfde advies ivm stallig, als je paard op ijzers moet is zo'n stal zonder ijzers niet geschikt.
Katyatje schreef:MISTRAL94 schreef:Een hoefbeenkanteling kan natuurlijk nooit meer genezen. Het kan enkel stabiel blijven. Zeker in combinatie met een hoefbeen wat ook al gezakt is, is de prognose zeer slecht. Herstel is er niet, je kunt enkel een poging doen om het stabiel te houden.
Een kanteling kan zeker wel deels genezen. Met een goede bekapper en als alles andere factoren goed zitten (beweging, voeding, geen stress,...) kan een hoefbeen terug richting originele positie gaan. Een paard met een zool perforatie kan zelfs genezen.
MISTRAL94 schreef:Katyatje schreef:Een kanteling kan zeker wel deels genezen. Met een goede bekapper en als alles andere factoren goed zitten (beweging, voeding, geen stress,...) kan een hoefbeen terug richting originele positie gaan. Een paard met een zool perforatie kan zelfs genezen.
Geloof er helemaal niets van. Ontstekingen geven beschadigingen. Hoefbeen komt dus los van de hoefwand. Dat groeit echt niet meer vast. Ik geloof wel in dat je het misschien kunt stabiliseren als je geluk hebt. Maar wat doe je je dier aan? Ik heb gezien hoeveel pijn een kanteling geeft. Houden van is soms ook los moeten laten.
Katyatje schreef:Misschien heb ik het verkeerd uitgedrukt. Lamellen die losgelaten zijn zullen inderdaad niet opnieuw aanhechten, maar een hoef groeit van de kroonrand naar beneden. De nieuwe lamellen die daar groeien die zijn nog aangehecht.
Dit zie je allemaal terug in de witte lijn. De lamellen die acuut loslieten worden een verbreedde witte lijn, daarna kan er opnieuw een normale witte lijn komen van aangehechte lamellen.
En opnieuw, ik heb nergens gezegd dat ik een paard kan genezen en ook niet dat elk paard kan genezen
Niet iedere veearts heeft trouwens dezelfde mening gelukkig, daarom zijn er ook second opinions. Dus voor elk paard dat de ene veearts afschrijft vind je er vast een die het wel nog ziet zitten.