16 jaar en kolliek operatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: 16 jaar en kolliek operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:28

6 maanden boxrust krijg je al bij een peesblessure. Een paard kan wel 40 jaar worden. Er zijn wel kalmerende middelen om het voor een paard gemakkelijker te maken om boxrust uit te zingen.Een goede DA kijkt naar het belang van de patient en niet om zo veel mogelijk eraan te verdienen.Ik heb van mijn DA's wel meestal eerlijke voorlichting gehad vind ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:30

Junior2019 schreef:
Ik heb mijn vorige paard ook laten opereren aan haar 6 weken en toen het gips eraf was brak het bandje weer
Heb geen spijt dat ik het geld kwijt ben maar wel dat mijn paard de laatste 6 weken van haar leven op stal heeft moeten staan

Dat kon je niet vantevoren weten. Je hebt nu toch alles eraan gedaan wat je kon.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:43

Zou je opereren als je voor die keuze kwam te staan?
Ik heb altijd gezegd en zeg nog steeds, dat ik bij koliek niet laat opereren mocht dat nodig zijn.
Een keuze die je dus zelf moet maken.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 19:48

anjali schreef:
Junior2019 schreef:
Ik heb mijn vorige paard ook laten opereren aan haar 6 weken en toen het gips eraf was brak het bandje weer
Heb geen spijt dat ik het geld kwijt ben maar wel dat mijn paard de laatste 6 weken van haar leven op stal heeft moeten staan

Dat kon je niet vantevoren weten. Je hebt nu toch alles eraan gedaan wat je kon.

Dat is zo ze we hebben alles met alle goede bedoelingen en iefde gedaan
Maar toch vond ik het heel erg om 6 weken opstal deze beslissing moest nemen we hadden nog een x kunnen opereren maar dat wilde ik haar niet nog eens aandoen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:50

anjali schreef:
Er zijn wel kalmerende middelen om het voor een paard gemakkelijker te maken om boxrust uit te zingen.

Dit lees ik nou zo vaak, iemand enig idee hoe fout dat is?? Elke sedatie legt bij een paard ook de maag en darmenstelsel stil/naar minimaal werken. Als een paard sedatie krijgt mag het minstens 2, maar 4 uur is beter, geen eten hebben. Leuk idee dus om je paard maar te sederen zodat het rustig blijft in de stal, maar eten mag het dan niet. Of je geeft em eten en je krijgt die koliekaanval er gratis bij.

Imo non optional dus. En ja ook ik heb er 1 gehad, operatie voor een birkeland fractuur (chip in kogel achterbeen). Genezingskans 99%. Alleen moest paard wel minstens 6 weken op stal blijven. Dat eindigde in 14 weken boxrust. En van boxrust was geen sprake omdat de dame alleen maar op dr achterste benen stond of te slaan met het geopereerde been. Een paard wat depressief werd, en het normaal altijd aan het lijntje stuiterende paard als ze lang binnen had gestaan, wat als een mak lammetje achter me aan naar de buitenbak liep, alwaar ze dan mocht rollen. Zolang ik dr buiten had was ze super braaf, echt nergens een pas verkeerd, en meer dan blij als ze dan even grasjes mocht happen. Maar zette je haar op stal begon het feestje van steigeren en slaan van voor af aan. Op aandringen van mij naar de DA dat dit echt niet goed ging mocht ze dan buiten op een paddock van 5x5.
Einde liedje paard is kapot, artrose aan 1 kant in het gewricht en botontkalking aan de andere kant, en ze is nooit meer rijdbaar geworden.
Ik doe het nooit weer laten opereren. Niet voor een chip en ook niet voor koliek. Ja ze heeft ook al koliek gehad, DA is geweest en heeft dr gespoten. Ze heeft alles gehad om dr te helpen, maar ook toen had ik dr niet laten opereren als dat nodig was geweest. Risico en lijden van het paard (op stal moeten blijven, beperke beweging), en de kans dat het toch ergens fout gaat, nope dat laat ik geen paard doorstaan.

Mijn DA, tegenwoordig zelfs mijn baas, vertrouw ik 100%. Hij was ook echt zeker dat het goed zou komen met haar been. Hij deed het echt niet voor zijn portomonee, maar zelfs een DA die alle vertrouwen erin heeft is geen garantie dat het ook goedkomt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:54

Joman schreef:
anjali schreef:
Ik ga voor dit soort beslissingen van wel of niet opereren\behandelen af op het oordeel van de DA.Die heeft er voor geleerd toch.

Ja hoor, maar die wordt er ook van betaald he :) Ik volg zeker niet meer altijd het advies van de dierenarts. Ik ken mijn paarden, mijn portemonnee en mezelf het beste!

Onze da van de paardenkliniek zei ooit eens in een gesprek (gewoon als persoon zijnde) dat hij geen voorstander is van koliek operatie's. Als da zijnde biedt hij het wel aan, mede omdat klanten wel graag de optie krijgen hierin. Hij laat ze verder dan geheel vrij in om te beslissen wat ze willen. En mochten ze kiezen voor een operatie dan gaat hij er 300% voor om het dier er bovenop te krijgen.

Hetgeen wat hem tegenhoud is de slagingskansen, revalidatie periode, maar ook zeer zeker op langere termijn (vaak toch gevoelig voor koliek) niet meer geschikt (of flinke beperkingen) onder het zadel

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:00

kiki1976 schreef:
Ja hoor, maar die wordt er ook van betaald he :) Ik volg zeker niet meer altijd het advies van de dierenarts. Ik ken mijn paarden, mijn portemonnee en mezelf het beste!

Onze da van de paardenkliniek zei ooit eens in een gesprek (gewoon als persoon zijnde) dat hij geen voorstander is van koliek operatie's. Als da zijnde biedt hij het wel aan, mede omdat klanten wel graag de optie krijgen hierin. Hij laat ze verder dan geheel vrij in om te beslissen wat ze willen. En mochten ze kiezen voor een operatie dan gaat hij er 300% voor om het dier er bovenop te krijgen.

Hetgeen wat hem tegenhoud is de slagingskansen, revalidatie periode, maar ook zeer zeker op langere termijn (vaak toch gevoelig voor koliek) niet meer geschikt (of flinke beperkingen) onder het zadel[/quote]

Ze opereren niet (of adviseren sterk tegen een operatie) als de slagingskans lager is dan 66% en ongeveer 86% van de geopereerde paarden kan het volledige werk weer aan.
Dat vond ik percentage genoeg om het risico te nemen. :j

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:32

Mijn ruin is op zijn 22e geopereerd aan koliek, we hadden hem toen toevallig ook net uit de verzekering gehaald...

Hij had een verstopping en zowel dunne als dikke darm waren gedraaid. Gelukkig waren we er op tijd bij.
Hij wordt dit jaar 28 en m'n moeder doet nog vanalles met hem en heeft wekelijks les met hem!

Dus als je paard en portemonnee het aan kunnen zou ik er zo weer voor gaan. Maar kan me ook heel goed voorstellen dat iemand anders er niet meer aan begint met een 22 jarige, of dat nou aan de conditie van je paard ligt of aan de inhoud van je portemonnee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 07:55

Kaitlyn, hihi je quote mislukt niet helemaal, die uitspraak is niet van mij ;-)
Da hier geeft altijd aan, meer dan 50/50 kan je niet zeggen (en ook andere da's die ik ken zeggen dat).

Een paar jaar terug vertelde een da van een kliniek mij.
Van alle paarden die een koliek operatie nodig hebben overlijd zo'n 40/50% al voordat ze op tafel liggen of nog voor ze eraf komen.
Dus dat eigenlijk maar 50/60% het overleefd. Van die 50/60% is er een deel van ca 50% dat de periode daarna overlijd aan complicatie's ( darmen komen niet op gang, hoefbevangenheid, en nog een tal van complicatie's die er op treden).
Lees wel, dit was een gemiddelde van alle koliek operatie's dus niet 1 specifiek geval.

En ik ken ook paarden waarbij het wel goed is gekomen en geen enkele klachten meer hebben nadien (springen ook gewoon weer), maar helaas ook paarden die dat wel hebben.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:20

kiki1976 schreef:
Kaitlyn, hihi je quote mislukt niet helemaal, die uitspraak is niet van mij ;-)
Da hier geeft altijd aan, meer dan 50/50 kan je niet zeggen (en ook andere da's die ik ken zeggen dat).

Een paar jaar terug vertelde een da van een kliniek mij.
Van alle paarden die een koliek operatie nodig hebben overlijd zo'n 40/50% al voordat ze op tafel liggen of nog voor ze eraf komen.
Dus dat eigenlijk maar 50/60% het overleefd. Van die 50/60% is er een deel van ca 50% dat de periode daarna overlijd aan complicatie's ( darmen komen niet op gang, hoefbevangenheid, en nog een tal van complicatie's die er op treden).
Lees wel, dit was een gemiddelde van alle koliek operatie's dus niet 1 specifiek geval.

En ik ken ook paarden waarbij het wel goed is gekomen en geen enkele klachten meer hebben nadien (springen ook gewoon weer), maar helaas ook paarden die dat wel hebben.

Oeps :')
Blijft lastig, op je telefoon de verkeerde namen eruit halen hahaha!
Ik zal eens gaan zoeken naar die onderzoeken, heb er ontelbaar veel gelezen in de tijd dat mijn paard op de ok lag en in de kliniek stond. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:51

Kaitlyn, haha geeft niet, gebeurt mij ook wel eens hoor.
Een tijdje terug ook aan het googlen geweest, maar de onderzoeken zijn soms best verschillend en niet altijd even duidelijk in hun verdere gegevens vond ik.
Er hangt natuurlijk ook meer af van de bloedwaarde's, hoe de darmen er van binnen aan toe waren wat tijdens een operatie toch pas echt zichtbaar wordt.
Vriendin stond onlangs voor de beslissing. Paardje had gaskoliek met draaiing. Bloed was nog goed (in hoeverre dat dan kan).
Ook 50/50 kans dat ze het redde van de ok af, daarna is altijd onzeker aldus de da (complicatie's, komen de darmen weer op gang?).
Paard was niet te prikken zonder oorpraam, niet te temperaturen, rectaal te onderzoeken zonder sedatie. Wat ga je zo'n paardje dan aandoen?
Gekozen voor inslapen, voornamelijk in het belang van het paardje.
Da vond het gezien het paardje haar karakter/omgang een zeer verstandige beslissing waar hij ook volledig achter stond.
Maar dat ging zo hard eigenlijk daarna dat de het paardje het al op ging geven, schokken in haar lijf.

Via een bekende, paard stalgenote, koliek ook zand.
Wel gekozen voor opereren maar een paar uur laten alsnog moeten laten inslapen ivm complicatie's.

Maar gelukkig gaat het tot nu toe super met jouw paardje. Hoop dat de scan van de peesplaat goed is (was vandaag toch?) en dat ze langzaam aan weer meer mag gaan bewegen en opbouwen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:19

Mijn paard is ook rond de 16 jaar en de meeste verzekeringen nemen ze dan niet meer aan hier. Dacht wel dat ze nog bleven doorlopen als je ze al had, maar je kan niet opeens beginnen verzekeren dan ofzo.

Ik had het 3 jaar terug eens nagekeken maar wij hebben besloten om niet te verzekeren. Het kostte immers erg veel en de kleine lettertjes waren ook niet mals. Wij hebben dus gekozen om altijd 5000 euro achter de hand te hebben.
Operatie of niet hangt af van het dier, mijn shets zou ik niet laten opereren (deels ivm de kosten, maar ook vooral voor de beestjes. Zijn geen dichte stal gewoon, dik in de 20 jaar al en hebben zeker geen wauw conditie. De ene zit aan de artrose supplementen en begint te hoesten na inspanning. De andere heeft een verleden van hoefbevangenheid en een vermoeden van cushing).
Voor mijn paard wel zolang hij zoals nu is. Dwz goed in de spieren en verder geen klachten. Die heeft ook een kalm karakter, dat is in zijn voordeel. Maar als hij 20+ zou zijn, twijfel ik sterk of ik hem nog een operatie zou aandoen.