Wat kan er met mijn paard aan de hand zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Wat kan er met mijn paard aan de hand zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:43

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:50

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je vindt dat er rustig gesingeld wordt, dat zie ik niet op het filmpje. Het paard is nog onrustig en dan wordt er weer een gaatje bij getrokken.

Mijn pony zou ook zo reageren dan. Terwijl als ik het gaatje voor gaatje doe, met meerdere handelingen tussendoor (dus bijvoorbeeld hoofdstel omdoen) er niets aan de hand is. Nu zet je de volgende stap alweer met de singel, zonder dat de spanning weg is.

De singel is ook veel te kort! Natuurlijk kan je er een da bij halen, dat is nooit verkeerd, maar ik zou zelf eerst dit aanpassen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:02

Singel is echt veel te kort, en ook ik vind dat er voor een paard met problemen veel te snel wordt aangesingeld.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:11

Ruwvoer in plastic kán er ook voor zorgen dat de maag reageert. Zeker als het wat natter is. Hoeft niet altijd natuurlijk, maar misschien eens een optie om een onverpakt pakje hooi te testen? Mijn paard kon niet tegen de zuurgraad van ingepakt voer, dit komt door het fermentatieproces wat toch altijd in plastic ontstaat. Het ene paard kan daar beter tegen dan het andere.

Lastig probleem ts, is je paard een Fries? Die zijn namelijk vaak erg hard voor zichzelf, dus goed dat je nu de oorzaak gaat opzoeken!

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 13:13

Ze is een merens en is wel inderdaad hard voor der zelf. We hebben al vele dingen uitgesloten kwa dingen. En ze is niet de makkelijkste kwa zadels (enorm bol en geen schoft). Ben ook aan het sparen voor een custom zadel maar vanwege tegenslagen met mijn andere paardje nog steeds geen geld daarvoor. Maar wil wel het beste voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:08

Sabahartje schreef:
Ze krijgt sochtends (7uur) smiddags (12 a 1 uur), s'avonds (8 uur), en dan nog 11 uur in avond ruwvoer, dat is in plastic.

Edit: ze krijgt hooi al is het soms iets natter en soms iets droger ligt aan de baal. Het is nooit kuil

Ruwvoer in plastic is geen hooi, maar kuil/voordroog ;).
Hoeveel kilo ruwvoer krijgt ze?
Het filmpje kan ik helaas niet (meer) zien..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:16

Ik kan je filmpje ook niet meer zien, dus ook geen advies over geven

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 17:20

Humpiedumpie schreef:
Sabahartje schreef:
Ze krijgt sochtends (7uur) smiddags (12 a 1 uur), s'avonds (8 uur), en dan nog 11 uur in avond ruwvoer, dat is in plastic.

Edit: ze krijgt hooi al is het soms iets natter en soms iets droger ligt aan de baal. Het is nooit kuil

Ruwvoer in plastic is geen hooi, maar kuil/voordroog ;).
Hoeveel kilo ruwvoer krijgt ze?
Het filmpje kan ik helaas niet (meer) zien..

Het is droog. Dus geen kuil. Verder krijgt ze denk ik ongeveer van een kleine baantje 2 a 3 plakken per keer.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:21

Ik kan je helaas niet helpen, maar ik wil je wel een compliment geven TS, dat je het niet negeert en écht opzoek gaat naar de oorzaak. Ik wens je veel succes!

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 17:32

Weidemaatje schreef:
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik wil je wel een compliment geven TS, dat je het niet negeert en écht opzoek gaat naar de oorzaak. Ik wens je veel succes!

Bedankt, lief dat je dit zegt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:42

Je filmpje doet het helaas niet meer ts..
Misschien kun je het ruwvoer eens wegen. Want een plak kan nogal verschillen in gewicht. Hooi zit trouwens niet in plastic, hoe droog het ook is, in plastic is geen hooi. En dat kan invloed hebben op je paard.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:53

Weidemaatje schreef:

Hier ben ik het mee eens. Heel vaak wordt dit afgedaan als; hij doet het altijd al, dus het is normaal voor hem.
Of inderdaad genegeerd. Goed van je TS!

Wel ga ik mee met Humpiedumpie, wanneer ruwvoer in plastic zit is het echt geen hooi meer, dit komt door een bepaald fermentatieproces wat ontstaat door het luchtdicht verpakken :) afhankelijk van hoe droog het is kun je het voordroog of kuil noemen. Grofweg heb je dus 2 soorten ruwvoer in plastic, echt kuil of voordroog.

Kuil is echt vettig, zacht en vaak ook donker van kleur en kort gesneden. Het ruikt ook zuur. Dit is eigenlijk koeienvoer en echt niet geschikt voor paarden door de zuurgraad, best veel paarden krijgen hierdoor last van hun maag.

Voordroog heeft veel langer op het land gelegen te drogen en komt droger in het pak. Dit is vaak groffer en langer gesneden en ruikt frisser en voelt droog aan. Dit wordt heel veel gevoerd maar alsnog zitten er door het luchtdicht verpakken bepaalde bacteriën in die het fermentatieproces op gang brengen. Veel paarden kunnen hier best tegen maar niet elk paard dus.

Ook is het fermentatieproces bij verpakt voer per baal verschillend waardoor de darmflora best veel te verduren kan hebben als je aan een nieuw pak begint, en nogmaals, sommige paarden kunnen hiertegen maar niet allemaal. De kwaliteit van hooi is vaak constanter omdat dat proces er niet in zit.

Het is soms echt puzzelen om te ontdekken wat bij je paard past! :) Sommige paarden kunnen weer helemaal niet tegen hooi vanwege klachten aan de luchtwegen, want t is natuurlijk wel droger en stoffiger. Het is echt een kwestie van proberen, vandaar mijn tip om eens onverpakt hooi te proberen, dit is minder zuur en kan prettiger zijn voor de maag :)
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 27-02-20 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 17:58

_Nynke schreef:
Weidemaatje schreef:

Hier ben ik het mee eens. Heel vaak wordt dit afgedaan als; hij doet het altijd al, dus het is normaal voor hem.
Of inderdaad genegeerd. Goed van je TS!

Wel ga ik mee met Humpiedumpie, wanneer ruwvoer in plastic zit is het echt geen hooi meer, dit komt door een bepaald fermentatieproces wat ontstaat door het luchtdicht verpakken :) afhankelijk van hoe droog het is kun je het voordroog of kuil noemen. Grofweg heb je dus 2 soorten ruwvoer in plastic, echt kuil of voordroog.

Kuil is echt vettig, zacht en vaak ook donker van kleur en kort gesneden. Het ruikt ook zuur. Dit is eigenlijk koeienvoer en echt niet geschikt voor paarden door de zuurgraad, best veel paarden krijgen hierdoor last van hun maag.

Voordroog heeft veel langer op het land gelegen te drogen en komt droger in het pak. Dit is vaak groffer en langer gesneden en ruikt frisser en voelt droog aan. Dit wordt heel veel gevoerd maar alsnog zitten er door het luchtdicht verpakken bepaalde bacteriën in die het fermentatieproces op gang brengen. Veel paarden kunnen hier best tegen maar niet elk paard dus.

Ook is het fermentatieproces bij verpakt voer per baal verschillend waardoor de darmflora best veel te verduren heeft, en nogmaals, sommige paarden kunnen hiertegen maar niet allemaal. De kwaliteit van hooi is vaak constanter omdat dat proces er niet in zit.

Het is soms echt puzzelen om te ontdekken wat bij je paard past! :) Sommige paarden kunnen weer helemaal niet tegen hooi vanwege klachten aan de luchtwegen, want t is natuurlijk wel droger en stoffiger. Het is echt een kwestie van proberen, vandaar mijn tip om eens onverpakt hooi te proberen, dit is minder zuur en kan prettiger zijn voor de maag :)

Bedankt! Ik ga is even kijken of ik wat kan vinden

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:20

Ben stiekem wel benieuwd of je misschien al een update hebt. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:51

Ik ook. Jammer dat het filmpje weggehaald is.

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 16:48

ik ben met haar naar utrecht geweest voor een scopie voor haar maag, geen maagzweren. verder is de osteopaat geweest, helemaal losgemaakt en juist echt bij dat gedeelte.

het zadel is door nog 2 verschillende zadelmakers nagekeken niks mis mee. verder al 4 singels rijker en nog doet ze het. ze doet het ook met de longeersingel.

verder is het hooi aangepast, ze doet het nu wel veel minder, maar nog wel

ik heb er een gedragstherapeut nu gevraagd om te kijken.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:43

Dikke virtuele schouderklop en bloemetje voor jou!!! Wat goed zeg dat je blijft volhouden om het te vinden, en niet gewoon opgeeft. Dat is nou echt liefde voor je dier hebben! Echt, chapeau. :j :)

Hou je ons op de hoogte? :)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:10

Sabahartje schreef:
ik ben met haar naar utrecht geweest voor een scopie voor haar maag, geen maagzweren. verder is de osteopaat geweest, helemaal losgemaakt en juist echt bij dat gedeelte.

het zadel is door nog 2 verschillende zadelmakers nagekeken niks mis mee. verder al 4 singels rijker en nog doet ze het. ze doet het ook met de longeersingel.

Is ze al op de foto en echo geweest?

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:27

sorbetje schreef:
Sabahartje schreef:

nee dat niet, hoezo?

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:28

Weidemaatje schreef:
Dikke virtuele schouderklop en bloemetje voor jou!!! Wat goed zeg dat je blijft volhouden om het te vinden, en niet gewoon opgeeft. Dat is nou echt liefde voor je dier hebben! Echt, chapeau. :j :)

Hou je ons op de hoogte? :)

bedankt <3

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:32

sorbetje schreef:
Sabahartje schreef:

Ik kan het filmpje niet zien, maar aan de hand van de beschrijving moest ik hier ook aan denken. Een Osteopaat kan niet in een paard kijken. Alleen met foto's kun je bepaalde zaken uitsluiten.

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:36

Sabahartje schreef:

Is ze al op de foto en echo geweest?[/quote]
Ik kan het filmpje niet zien, maar aan de hand van de beschrijving moest ik hier ook aan denken. Een Osteopaat kan niet in een paard kijken. Alleen met foto's kun je bepaalde zaken uitsluiten.[/quote]

Zoals?

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 18:46

want ik kan wel fotos maken en echo maken. maar waarvan moet ik foto maken? want ik ga niet het hele paard op de foto zetten eigenlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:48

Ik kan het filmpje niet zien maar is de hals al nagekeken? C6/C7

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:11

Sabahartje schreef:
want ik kan wel fotos maken en echo maken. maar waarvan moet ik foto maken? want ik ga niet het hele paard op de foto zetten eigenlijk.

Rug zou ik mee beginnen, aangezien ze zo heftig reageert op het filmpje.