Zieke merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Re: Zieke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 08:00

Dankjewel voor jullie antwoorden! Het is zeker iets wat de eigenaar en dierenarts moeten bespreken, maar ik dacht: "ben ik nou zou gek dat ik dat beest wil laten inslapen?"

Het is een (goedgekeurde) KWPN merrie en precies over 7 dagen uitgeteld....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:21

Sterkte TS

Jij kunt niks doen, ik snap wel dat de eigenaar de merrie nu in leven probeerde te houden.
Is zwangerschapsvergifting uitgesloten

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:43

Als ik me niet vergis heeft een kennis zijn merrie verloren doordat de placenta was gaan ontsteken nog voor het veulen geboren was. Dit was ook in het laatste deel van de dracht. Veulen is nog geboren maar de merrie is nooit meer volledig hersteld en later ingeslapen.
Dat kunnen ze middels een echo vaststellen.
Heel veel sterkte in deze lastige situatie
(edit typo)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:57

Wat verschrikkelijk. Sowieso ontzettend stom om een zieke merrie te laten dekken. Wat ongelooflijk egoïstisch. Maar goed, voor nu zijn er inderdaad een aantal opties. Als het mijn merrie was geweest dan had ik toch geprobeerd het veulen te redden omdat ze over een week is uitgerekend. Als ze nog 3 maanden had gemoeten dan had ik toch afscheid genomen. Nu zou ik overleggen wanneer de keizersnede kan en tot die tijd met zware pijnstillers op de been houden.
Maar ik weet niet of de eigenaar deze kosten wil maken want een keizersnede kost geld. En iets in mij zegt dat de eigenaar die kosten misschien niet wil maken gezien het feit dat hij een zieke merrie liet dekken om er nog een veulen uit te halen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:37

Wat een triest verhaal. Kan er niets zinnigs over zeggen, behalve dat ik intens medelijden met de merrie heb. Heb ook niet het gevoel dat hier de juiste keuzes zijn gemaakt. Maar goed, dat is mijn gevoel.
En met een stroomstootstok ‘overeind geholpen’? Vind dit heel hardvochtig klinken, zie dan varkens voor me die met zo’n stok de vrachtwagen in gedwongen worden. Maar wellicht zie ik dat helemaal verkeerd

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:58

Ben ook wel benieuwd of ze dan door een ggk hengst is gedekt of door de knol van de buurman, dat maakt natuurlijk ook veel uit voor de beslissing.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:09

Leeft het veulen nog wel? Ik heb een paar jaar geleden ook mn merrie hoogdrachtig (moest nog een maand) hoefbevangen gehad. De dierenarts was bang dat het veulen overleden was en hoefbevangenheid een gevolg was. Maar veulen leefde, waarschijnlijk kwam het door de hormonen. Mijn merrie was er snel weer bovenop en heeft niet heel veel pijn gehad, dankzij het goed en snel ingrijpen van mijn dierenarts. (Helaas heb ik dat onlangs met een andere dierenarts anders mee gemaakt).

Ik zou deze merrie 24/7 in een modderig stuk zetten, arm hooi, geen brok oid. Flinke dosis buut. Als je dit zelf niet kan bieden haar naar een kliniek brengen.

Keizersnede etc wat hierboven wordt genoemd is in deze situatie eigenlijk zo goed als onmogelijk. De levensvatbaarheid van een veulen werkt heel anders dan bij een mens. Het wordt hierboven al even genoemd. Inslapen zou ik proberen te rekken, want als het wel samen hangt met de dracht, zal ze na de bevalling goed opknappen.

Heel veel sterkte.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:41

Hoe is het met de merrie?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:47

Sorry, vandaag een vrij heftige dag. Gisteravond contact gehad met Utrecht, Utrecht heeft morfine voorgeschreven en verteld dat het enigste wat zij nog voor ons kunnen betekenen een keizersnede is... Poeh je zag het aankomen maar om dat zo definitief te horen is toch wel pijnlijk. wordt vervolgd.....

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:49

Knorretjee schreef:
Sorry, vandaag een vrij heftige dag. Gisteravond contact gehad met Utrecht, Utrecht heeft morfine voorgeschreven en verteld dat het enigste wat zij nog voor ons kunnen betekenen een keizersnede is... Poeh je zag het aankomen maar om dat zo definitief te horen is toch wel pijnlijk. wordt vervolgd.....

Heftig TS. Veel sterkte en geluk (naar het veulen) gewenst de komende periode.

Hoeveel dagen is de merrie precies dragend?

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:50

Pfff, heftig, veel sterkte :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:56

Wat vreselijk voor met name de merrie, maar het lijkt me dat jij je ook machteloos voelt als verzorgster.
Een hele egoistische keus van de eigenaar om haar alsnog te laten dekken. Ik hoop dat het toch op de een of andere manier goed gaat komen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:00

Wat vreselijk zeg... Maar dat betekend wel definitief dat de merrie het dan niet red?
Zijn jullie op zoek naar een pleegmerrie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:18

Arm dier...er toch nog een veulen uit willen fokken.
Is ze nu hoefbevangen of spierbevangen of beiden?

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:58

Sterkte

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:38

Knorretjee schreef:

zijn jullie met paard naar utrecht geweest ? of is dit een diagnose op afstand ? vind het een raar verhaal

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:17

Sterkte... trieste situatie

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:48

Ik dacht altijd dat een dier van de ziekte van weil kon genezen na antibiotica of is de merrie hier opnieuw mee besmet?
Als ik dit mis heb dan hoor ik dat graag, want hier kunnen we allemaal weer van leren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:11

Wat verschrikkelijk om mee te maken, vooral als je zelf machteloos bent als verzorger Y;(

Als je maar genoeg pijn hebt wordt je vanzelf ook spierbevangen dus ik ga er vanuit dat het hele dier stijf staat van ellende. Hopelijk krijgt ze toch nog een soort van waardig einde, al vrees ik met je mee ;(
Sterkte, ook met de verwerking ervan. Zoiets vergeet je helaas niet :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:23

Knorretjee schreef:

Wat onmenselijk zoals die merrie moet lijden. Wat vreselijk voor jou om dat allemaal te moeten meemaken en niks kunnen doen.

Hoop dat de eigenaar snel een goede keus maakt. Als een keizersnede (zoals zij suggereren) mogelijk is, zou ik dat vast proberen.

Veel sterkte!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 07:20

Dit past beter op Medisch, ik verplaats het dus.

lady_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:12

Knorretjee hoe is het nu?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:52

Wordt geen keizersnede, want ze kan geen anderhalf uur in de trailer staan... Gister leek het een stuk beter te gaan, ze krijgt nog steeds pijnstilling en is eventjes naar buiten toe geweest, dierenarts schatte de boel positief in. Vandaag is het weer omgeslagen, loopt bijna niet en heeft een wond op haar been (waarschijnlijk van het liggen). De wond is ontsmet en ze staat nu op een hele dikke laag stro. Ben heel benieuwd hoe dit uitpakt......

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Knorretjee op 26-02-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:55

Suzanne F. schreef:
Wat verschrikkelijk. Sowieso ontzettend stom om een zieke merrie te laten dekken. Wat ongelooflijk egoïstisch. Maar goed, voor nu zijn er inderdaad een aantal opties. Als het mijn merrie was geweest dan had ik toch geprobeerd het veulen te redden omdat ze over een week is uitgerekend. Als ze nog 3 maanden had gemoeten dan had ik toch afscheid genomen. Nu zou ik overleggen wanneer de keizersnede kan en tot die tijd met zware pijnstillers op de been houden.
Maar ik weet niet of de eigenaar deze kosten wil maken want een keizersnede kost geld. En iets in mij zegt dat de eigenaar die kosten misschien niet wil maken gezien het feit dat hij een zieke merrie liet dekken om er nog een veulen uit te halen.

Tja, hier moet ik het wel mee eens zijn....

Ik zou geloof ik de merrie laten afspuiten, dit is geen doen zo. Veel sterkte; erg lastige situatie als verzorgster.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:56

Helaas heb ik als verzorger daar niets over te zeggen, maar ik had het ook al gedaan....