welk voer om een paard meer energie te geven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:16

namens de gene waarvan het paard is bedankt voor alle informatie.
Hier haar antwoorden.

Hij heeft 2 dagen in de week vrij dan staat hij gewoon 8 uur in de paddock
rijden is een variatie van balkjes lopen en buiten rijden en dressuur rijden.
longeren zonder bijzet en meestal 1 of 2 x in de week 30 min grondwerk stappen.
In het bos loopt hij ook niet harder en op het strand kan je gewoon een hand gallopje met hem maken.
Hij zal er niet vandoor gaan. Strand en water vind hij erg leuk.

Hij is wel altijd heel braaf maar hij is nu niet voorwaarts genoeg.
Maar ik ben hete paarden gewent die je meer op de rem moest hebben, en deze is totaal
tegenovergesteld.
Doet alles wat je vraagt maar mis net die power om het af te maken.

Hij is ook van stal veranderd vorig jaar. Hij is daar in september heen gegaan.
Op deze stal is hij ook eerst afgevallen en daarna kwam er weer wat bij en daarna weer afgevallen.
En nu met meer voer wel weer aangekomen maar minder energie.
En hij staat nu met meerdere paarden in de paddock dus hij is veel aan het spelen en rennen.
Hij krijgt hier 4 x per dag ruwvoer (2 x in de paddock en 2 x op stal)
krachtvoer wordt over 3 x verdeeld.

(op zijn andere stal was het 2 x krachtvoer en 2 x ruwvoer)

Ik heb alle advies door gelezen en zie ook de fout dat ik te veel verschillende dingen voer.
Dat deed ik 6 maanden geleden niet.
Toen had hij aan 2 kg krachtvoer (1 kg all sport en 1 kg ease & excel) genoeg en af toe kreeg hij slobber. En daar deed hij het op zijn oude stal prima op.

Ik heb voeradvies gekregen van pavo en havens en subli en vital.
Maar bij al deze merken moest ik zelfs veel meer kracht voer gaan geven
3 tot 4 kg zelfs ?

Wat ik nu wil doen is
2 scheppen gras mix (400 gram) Hij eet het anders niet op) dit verdeel ik al in 2 x
1 kg all sport brok
500 havens endurance (deze op advies van havens)
300 gam body bulder

als extra lijnzaad olie
en 500 gram bietenpulp.
spirulina.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:43

Ik had ook nog een ander advies gekregen
maar dat heb ik niet gedaan want vond dat helemaal niet logisch.

1.2 kg body bulder
350 gram metazoa
400 gram bietenpulp
lijnzaad olie
magnesium
spirulina

upendo

Re: welk voer om een paard meer energie te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:36

Tuurlijk geven de krachtvoermerken het advies om grote hoeveelheden krachtvoer van hun merk te voeren. Zien zij hogere jaarcijfers aan het eind van het jaar. :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:10

Ja, wij van WC eend....

Het advies wat je niet logisch vindt spreekt mij dus wel aan omdat het een stuk gezonder is. Ik zou mijn paard beslist geen voer met 40% koolhydraten willen geven (suikers en zetmeel)
Met het oog op bevangenheid, IR en andere ellende vindt ik het % koolhydraten veel te veel.

Dit vind ik een prima advies.
1.2 kg body bulder
350 gram metazoa of de JPGEF
400 gram bietenpulp
lijnzaad olie
magnesium
spirulina

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 22:53

Lindsey_99 schreef:
Ja, wij van WC eend....

Het advies wat je niet logisch vindt spreekt mij dus wel aan omdat het een stuk gezonder is. Ik zou mijn paard beslist geen voer met 40% koolhydraten willen geven (suikers en zetmeel)
Met het oog op bevangenheid, IR en andere ellende vindt ik het % koolhydraten veel te veel.

Dit vind ik een prima advies.
1.2 kg body bulder
350 gram metazoa of de JPGEF
400 gram bietenpulp
lijnzaad olie
magnesium
spirulina

De body bulder is van JPGEF
en vind 1.2 kg daarvan veel te veel. (en hier zit 7 % suiker in maar wel weinig zetmeel)
Zeker zoek ik voer met zo weinig suiker en zetmeel
maar om een beetje meer energie te krijgen kom je snel aan voer waar wel meer zetmeel in zit.
de suikers zijn tegenwoordig minder.
Zeker als je voer hebt met haver dan is de zetmeel hoger.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:45

Heb je het bloed al na laten kijken?
En als er bij de DA niks uit komt zou ik het bloed laten nakijken door een therapeut die bioresonantie therapie geeft (bij dieren).

Mijn paard was ook iets te mager, kreeg ontzettend veel voer (vooral ruwvoer maar ook slobber, brok etc) maar kwam niet echt aan en had ook weinig fit. Bloedonderzoek van DA kwam niks uit, paard moest kern gezond zijn.
Bloed laten na kijken door een bioresonantie therapeut en paard bleek een parasiet in de lever te hebben en daardoor was het hele immuun systeem aangetast en was het paard eigenlijk ontzettend ziek.
Paard is 12 dagen behandeld op haar manier (bioresonantie) en de dag erna mocht ik rijden en het paard is nog nooit zo wakker geweest. Alsof er een wereld voor hem open ging. Sinds dien is het paard minimaal 100 kg aangekomen en heeft hij zich ontzettend mooi ontwikkeld in de spieren.
Paard is weer vrolijk en zit goed in zijn vel waardoor we ook weer super fijn kunnen rijden.

Kortom, kijk niet alleen naar voer maar laat het paard eens grondig onderzoeken.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 01:45

Toevallig
Komt volgende week iemand hem doormeten en behandelen.

Bloed was goed.
Mest is goed
Geen zand
Geen maagzweer.

Hij ziet er verder goed uit.
Heeft glans hoeven groeien ook goed.
Zou wat voller mogen zijn.
En meer energie. Power mogen hebben.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:10

Doormeten is inderdaad ook een goed idee.

Wat voer betreft raad ik een voeradvies van Vitalbix aan (Feral Horsecare).
Dan ziet het voerschema er straks veel simpeler uit, met maar 1 of 2 krachtvoersoorten (DC, Active+) met evt. wat enkelvoudige voeders zoals olie, lucerne.

Paardendarmen hebben het best moeilijk met zoveel verschillende soorten (kracht)voer, nog erger als er veel suiker/zetmeel/granen in zit.
Bietenpulp bevat vezels waar de darmflora erg blij van wordt, neem dan wel pulp met max 8-10% suiker. Twee handjes per dag, geweekt 1:5 warm water, is genoeg.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 10:01

Hij heeft op vitalbix gestaan
Maar daar kreeg hij geen energie van en ook te dun.
Hij moest van vital 3 kg active krijgen was hun advies.
En hij heeft er 3 maanden opgestaan.
En in die 3 maanden tijd was hij heel erg afgevallen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:07

Dat afvallen komt niet door die vitalbix maar door de lage hoeveelheid hooi. Ik geef 15kg voordroog per dag, hebben ze echt nodig anders zouden ze hier allemaal mager zijn

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:49

Ik zou net als veel andere terug gaan naar de basis en niet heel veel verschillende dingen voeren.
Zoals ik lees krijgt hij naast die kilo's hooi die je noemt ook nog hooi als hij op de paddock staat? Dat komt er dus nog bij? Dan zal hij denk ik wel voldoende krijgen.

Ergens noemde je de green power als eventuele optie. Ben toevallig sinds een aantal weken daarop over en die bevalt heel goed. Mijn altijd actieve pony was al langere tijd niet zo voorwaards meer en sinds ik daarop over ben lijkt het of ik mijn oude pony weer terug heb. Ik kan niet zeggen dat het alleen door het voer komt want ik ben ook wat anders gaan trainen, vooral om motivatie te krijgen dus dat zal ook een deel helpen, maar heb zeker het idee dat het voer ook een deel doet.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:06

een traag paard door voer heter krijgen is heel moeilijk. het is makkelijker om een hetere door het juiste voer wat meer af te remmen.

ik zou zelf meer brok geven, ook omdat je meer vulling wil. soms helpt pavo top sport of endurix van cavalor. je kan rustig opvoeren tot 6 scheppen per dag.

daarnaast aan conditie werken. elke dag half uur / 3 kwartier stappen in de molen. galop training. en in het rijden heel consequent zijn op gehoorzaam aan je been.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:35

heb je ooit echt gewogen hoeveel kilo hooi hij krijgt? of is dat een schatting.
vaak denk je dat het veel lijkt, maar bij wegen blijkt het minder.
het lijkt mij ook dat als je je paard 3 kg vitalbix geeft, hij daar normaal niet van af valt.
krachtvoer is niet echt gemaakt om je paard dik te krijgen, maar voor extra energie en vitaminen e.d.

ik heb men pony's en jaren geleden voerde ik ook gewoon krachtvoer met veel suikers/zetmeel. lette ik toen niet echt op.
om de pony's fit en actief te houden voerde ik op een gegeven moment 1-1,5 kg krachtvoer!! voor pony's van 1.10m. en ze waren nog te lauw en gauw moe. ( krijgen altijd meer dan genoeg hooi. )

ik ben mij veel gaan inlezen over krachtvoer en kwam tot de conclusie dat het verteren van al dat zetmeel extra energie kost in plaats van oplevert. en niet gezond is.
ik ben toen vitalbix gaan voeren omdat daar geen onnodig suiker/zetmeel in zit maar wel genoeg vitaminen e.d.
de daily en later de active+ erbij. ze kregen 200 gram ongeveer en 75 gram daily erbij.
nou en ze liepen als een tierelier. top conditie en niet moe te krijgen.
dus verdiep je eens in wat je voert, wilt voeren en weeg alles eens af zodat je echt weet wat je geeft.

en sommige paarden zijn nou eenmaal flegmatieker dan andere.
we hebben ook een kwpn-er gehad die netjes alles deed wat je vroeg en dat ook leuk vond, maar dat was het dan. die kon je kilo's haver en krachtvoer geven, (even uitgeprobeerd) maar daar veranderde niks aan.
hij liep hetzelfde op onbeperkt hooi en vitaminebrok.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 14:33

Hij krijgt in zijn stal
8 kg ruwvoer. In zijn hooinet.

Buiten krijgen de paarden 2 x in 8 uur tijd ruwvoer. In hooinetten.
Wat hij daarvan eet weet ik niet maar zal tussen de 4 en 6 kg zijn.
Dus hij zal waarschijnlijk genoeg ruwvoer krijgen het is geen snelle eter.
Maar hij is de baas in de paddock dus andere paarden kunnen zijn ruwvoer niet opeten.

Ik hem hem nog nooit op voer gezet waar haver in zit.
Dus dat wil ik wel een keer proberen.
Op de vital reageerde hij niet en op 3 kg had hij geen mooie bovenlijn.
Bleef achter op zijn bespiering.
Dus wil hem geen vitalbix producten geven.

Hij zit er nu goed uit.
Maar mist net de power.
Maar met meer trainen wordt hij wat dunner.
Ik galoppeer veel met hem.
We hebben ook een renbaan waarop ik galop training doe.
Dus dat vergt veel kracht en energie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:19

Voor de bovenlijn kun je extra eiwitten bijgeven, ook lijnzaad of lijnzaadolie werkt goed voor extra energie en bespiering.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:39

Ik zou de Pavo laten staan veels te teveel suikers, plus de gondstoffen die ze bij Pavo in de fabriek gebruiken zijn niet altijd even schoon van bacterieen..
Ik zou het bij Cavalor of Horsefood houden die fabriek heeft het wel goed voor elkaar..

Horsefood sport of de omega mix met lijnzaad, je hebt van Horsefood ook de mais-lijnzaadmix.

En de voordroog, als hij buiten idd 6 kg nog op eet moet hij daar op zich genoeg aan hebben.
Is alles wel op in zijn stal als je komt.?
De spirulina zou ik ook weglaten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:32

xmarliez schreef:
En als er bij de DA niks uit komt zou ik het bloed laten nakijken door een therapeut die bioresonantie therapie geeft (bij dieren).

Mijn paard was ook iets te mager, kreeg ontzettend veel voer (vooral ruwvoer maar ook slobber, brok etc) maar kwam niet echt aan en had ook weinig fit. Bloedonderzoek van DA kwam niks uit, paard moest kern gezond zijn.
Bloed laten na kijken door een bioresonantie therapeut en paard bleek een parasiet in de lever te hebben en daardoor was het hele immuun systeem aangetast en was het paard eigenlijk ontzettend ziek.
Paard is 12 dagen behandeld op haar manier (bioresonantie) en de dag erna mocht ik rijden en het paard is nog nooit zo wakker geweest. Alsof er een wereld voor hem open ging. Sinds dien is het paard minimaal 100 kg aangekomen en heeft hij zich ontzettend mooi ontwikkeld in de spieren.
Paard is weer vrolijk en zit goed in zijn vel waardoor we ook weer super fijn kunnen rijden.

Kortom, kijk niet alleen naar voer maar laat het paard eens grondig onderzoeken.

Even een vraagje, puur uit interesse: hoe spoort een bioresonantietherapeut een parasiet in de lever op, en hoe kan deze de parasiet vervolgens binnen 12 dagen weg krijgen?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:28

Krijgt hij de Pavo producten vanuit de stal zelf of koop je dit zelf?
ik zou namelijk De Pavo schrappen en naar b.v. cavalor gaan dat vind ik in verhoudingen veel beter voer dan de Pavo.

Ik zou dat de Cavalor Fiber Force als ruwvoermix voeren (daar is de mijne heel mooi van op gewicht gekomen) dan Cavalor Perfomix of Endurix welke van deze 2 je pakt zou je even zelf moeten vergelijken Ikzelf heb lange tijd de Cavalor Perfomix bijgevoerd daar kreeg ze energie zat van.

Nu ze op leeftijd is en ik niet veel meer rij al wat rustige buitenritjes voer ik Cavalor Fiber Force met een klein beetje Cavalor tradition mix of de Cavalor Strucomix, ik wissel deze 2 weleens af. Maar deze 2 zijn meer basis voer dan de Cavalor Perfomix en de Cavalor Endurix die leveren veel meer op kwa energie en uithoudingsvermogen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:13

Askja schreef:
xmarliez schreef:

Even een vraagje, puur uit interesse: hoe spoort een bioresonantietherapeut een parasiet in de lever op, en hoe kan deze de parasiet vervolgens binnen 12 dagen weg krijgen?

Moet je niet aan mij vragen maar aan de persoon die mij geholpen heeft. Ik ben hier normaal ook helemaal niet voor maar via iemand waar ik veel vertrouwen in heb naar de therapeut door verwezen en ik dacht, baat het niet schaad het niet.
Maar iedereen om mij heen ziet het verschil en ik zie niet alleen verschil maar voel ook verschil. Ik kan oprecht zeggen dat mijn paard na die 12 dagen een compleet ander paard geworden is in positieve zin. Zelfs mijn vader zei, ik weet niet wat dat apparaatje gedaan heeft maar het heeft gewerkt en dat is wat er toe doet.

Om het nog ingewikkelder te maken, zij heeft het opgedroogde bloed (op een papiertje) van mijn paard bewaard en als ik haar morgen op bel of ze dit wil controleren kan ze het controleren (ja hoe vaag?) Ik hoef dus nooit nieuw bloed op te sturen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:59

splenius schreef:
De body bulder is van JPGEF
en vind 1.2 kg daarvan veel te veel. (en hier zit 7 % suiker in maar wel weinig zetmeel)
Zeker zoek ik voer met zo weinig suiker en zetmeel
maar om een beetje meer energie te krijgen kom je snel aan voer waar wel meer zetmeel in zit.
de suikers zijn tegenwoordig minder.
Zeker als je voer hebt met haver dan is de zetmeel hoger.

Zowel suiker als zetmeel levert kortdurende energie.
Daar heeft het paard alleen wat aan kort voor een training, als het nodig is en verbrandt wordt; dan levert het energie.
Een wat flegmatiek paard is op een gezonde manier niet echt fel te krijgen.
https://e-quine.com/voeding-en-gezondhe ... -rantsoen/

ZPORTHORZEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:27

Pavo topsport, Pavo slobber en onbeperkt ruwvoer heb ik hele goede resultaten mee behaald. Kwam ook van Vitalbix af en dat deed inderdaad weinig tot niks, daarbij lusten ze het niet allemaal.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:33

xmarliez schreef:
Askja schreef:

Moet je niet aan mij vragen maar aan de persoon die mij geholpen heeft. Ik ben hier normaal ook helemaal niet voor maar via iemand waar ik veel vertrouwen in heb naar de therapeut door verwezen en ik dacht, baat het niet schaad het niet.
Maar iedereen om mij heen ziet het verschil en ik zie niet alleen verschil maar voel ook verschil. Ik kan oprecht zeggen dat mijn paard na die 12 dagen een compleet ander paard geworden is in positieve zin. Zelfs mijn vader zei, ik weet niet wat dat apparaatje gedaan heeft maar het heeft gewerkt en dat is wat er toe doet.

Om het nog ingewikkelder te maken, zij heeft het opgedroogde bloed (op een papiertje) van mijn paard bewaard en als ik haar morgen op bel of ze dit wil controleren kan ze het controleren (ja hoe vaag?) Ik hoef dus nooit nieuw bloed op te sturen.[/quote]

Waarschijnlijk leverbot. Dat kan idd met twee weken weg zijn met een kuur fasinex.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:58

MyChoice, dat is toch wel een heel hoog Yomanda gehalte.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:37

Rizette schreef:
MyChoice, dat is toch wel een heel hoog Yomanda gehalte.

Alleen de laatste 2 zinnen zijn van mij hè. Is gewoon een medicijn tegen leverbot.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:40

Wij op stal hebben ook Bio-resonantie gedaan met heel wat paarden want degene stond bij op stal.
Maar het eind resultaat was heel veel geld kwijt en je raadt het al 0,0 verschil.

Ook op verschillende mensen toegepast maar ook dat heeft niets uit gehaald.