Een maagzweer of wat anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:00

Dierenarts zal je verder kunnen helpen. Rugfoto's (en hals?) lijken me sowieso geen overbodige luxe, maar laat de dierenarts even goed kijken of de zere rug niet secundair is aan een kreupelheid uit een been.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:43

Heel verstandig. Langere tijd een dermate pijnlijke rug wijst op een medisch probleem. Daar kan een osteopaat of fysiotherapeut weinig mee, al was het alleen al omdat het paard vanwege de pijn geen behandeling toelaat (negatieve reactie). Misschien nog iets als high power lasertherapie (dat is een zachte therapie en vermindert pijn en ontsteking), maar dan moet wel eerst duidelijk zijn wat er aan de hand is, anders ben je alleen maar bezig met symptoombestrijding. Een goede fysio of osteo zal in zo'n geval dan ook altijd doorverwijzen naar een DA of kliniek.

Hopelijk kom je er snel achter wat het is, en kan je paard snel geholpen worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:00

horseminn schreef:
Popstra schreef:
Hoe reageert het paard als je de rug flink poetst met een rosborstel? Of wanneer je flink met je vingers op de spieren naast de ruggengraat drukt? Vaak zie je dan doordat ze verkrampen en door hun benen willen gaan goed of ze last hebben.

Daar reageert ze echt heel heftig op, ik kan haar niet aanraken op de rug

Nou dat klinkt niet gezond. Ik denk dat er op de kliniek eerst eens rugfotos gemaakt moeten worden. Dier heeft duidelijk ook pijn onder het zadel op het filmpje.

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 19:56

Artrose in de rug zou betekenen niet meer rijden? Dit treed vaker op bij paarden die hoog in de sport hebben gelopen toch, probleem is; ze heeft z gelopen, t is een braaf paard en alsnog zei de handel dat ze haar van de paardenmarkt hadden gekocht . Dus miss was er al wat mis

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 20:37

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:39

Oei, van een markt vandaan? Misschien is ze dan een afgekeurd paard wat door de verzekering op de markt is doorverkocht. Ik zou er zeker niet meer op gaan totdat je weet wat ze precies heeft en dat behandelt is.
Kan je niet op een of andere manier haar vorige eigenaar terug vinden? Die weet wellicht meer.

Ik hoop voor je dat het meevalt.
Sterkte en beterschap ermee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:53

horseminn schreef:
Artrose in de rug zou betekenen niet meer rijden? Dit treed vaker op bij paarden die hoog in de sport hebben gelopen toch, probleem is; ze heeft z gelopen, t is een braaf paard en alsnog zei de handel dat ze haar van de paardenmarkt hadden gekocht . Dus miss was er al wat mis

Paarden uit de sport die op de markt belanden is altijd iets mis mee. Een goed Z paard hoeft niet via de markt weg normaal gesproken. Dus ik denk zeker dat er iets mis is ja.
En braaf is ze zeker als ik je rijfilmpje zie. Dier heeft duidelijk pijn maar ze smijt je niet over de bakrand heen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:14

Mijn paard had soortgelijke symptomen maar minder erg, ook singelnijd en boos worden met dekens op leggen, ik had hem al jaren en had hij nooit gedaan dus ik wist dat hij ergens pijn had. Ik dacht ook aan maagzweren dus gastroscopie laten maken maar dat was het niet dus ook foto's van de rug en was ook gevorderde artrose in de rug (KS op 1 wervel en spondylose). Hij kan af en toe nog een wandeling maken maar wordt intussen al 6 maanden niet meer mee gereden en is een leuk weidemaatje. Hij heeft geen echte last, pas vanaf je er op kruipt merk je er wat van.

Edit: Hier ook eerst een osteopaat over de vloer gehad maar die kon niks vinden. Ik kon wel gewoon over de rug borstelen zonder dat hij reageerde. Pas vanaf ik met dekens ging gooien/trekken en ging aansingelen werd hij boos.

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:19

Kan het ook dat artrose dus van de een op de andere dag er is? Of misschien had ze er al eerder last van maar het was letterlijk, alles die dag ervoor was nog goed, dag erna helemaal mis

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:22

horseminn schreef:
Kan het ook dat artrose dus van de een op de andere dag er is? Of misschien had ze er al eerder last van maar het was letterlijk, alles die dag ervoor was nog goed, dag erna helemaal mis

Nee, dit heeft tijd nodig, in mijn geval was het ook geen verassing omdat hij altijd moeilijk soepel over de rug te rijden was maar hij kon het wel en was nooit nijdig of boos dus was de artrose wel op een punt gekomen waardoor hij pijn kreeg. De singelnijd en boos worden met dekens opleggen was dan ook echt van de een op de andere dag. Soms kan het ook doordat ze zichzelf bezeren, en daardoor plots meer/wel pijn krijgen.

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:25

CalipsoLover schreef:
horseminn schreef:

Nee, dit heeft tijd nodig, in mijn geval was het ook geen verassing omdat hij altijd moeilijk soepel over de rug te rijden was maar hij kon het wel en was nooit nijdig of boos dus was de artrose wel op een punt gekomen waardoor hij pijn kreeg. De singelnijd en boos worden met dekens opleggen was dan ook echt van de een op de andere dag. Soms kan het ook doordat ze zichzelf bezeren, en daardoor plots meer/wel pijn krijgen.

Dus het is normaal of nouja, het kan gebeuren dat er die dag daarvoor niks mis was en die dag daarna dus wel?

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:26

Ze was sws altijd al niet voorwaarts (behalve in galop) en moeilijk nageeflijk te rijden

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:32

Dat kan inderdaad en dat zijn symptomen van problemen in de rug. Mijn paard was plots ook helemaal niet meer voorwaarts.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:02

Ik vind het ook vrij veel klinken als rug problemen..
Bij een merrie zou het ook nog richting baarmoeder, eierstokken kunnen zijn. Maar ik gok met deze sypmtonen toch op rug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:13

Is je paard hengstig? Zou mij niets verbazen als dit hormonaal is.Als er iemand anders op rijdt loopt ze dan ook zo?je zit haar best wel in de rug

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 09:35

Ik heb de symptomen die ik zie even op een rijtje gezet, sommigen heeft ze al langer. Sommigen heeft ze dus sindsKort:

- rug wegdrukken tijdens het rijden (geen idee wanneer)
- achterbenen kort neerzetten (al langer)
- hoofd omhoog gooien tijdens het rijden (sindsKort)
- oren naar achter tijdens rijden (sindskort, heel af en toe weleens gedaan, dacht dat t uitproberen was)
- met de staart zwiepen tijdens rijden (sindskort)
- gevoelig aan de rug en buik, reageert af en toe boos als je haar daar aanraakt (geen idee, buik sws al langer, rug vlgm niet)
- erge singelnijd (al langer)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:42

Dat is dus 7x ik heb pijn.
Hoe duidelijk wil je het hebben?
Ik zou de hele bovenlijn op de foto laten zetten.

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 09:43

Askja schreef:

Kan het niet gewoon een vaste rug zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:58

Ik zou zelf in dit stadium niet meer gaan raden en conclusies gaan trekken maar een goede dierenarts raadplegen.
Dan weet je waar je aan toe bent.
Een paard der zoveel signalen geeft werk je toch ook niet prettig mee...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:59

horseminn schreef:
Askja schreef:

Kan het niet gewoon een vaste rug zijn?

Nou voor een vaste rug geeft ze wel heel veel klachten. Maar het zou kunnen. Maar dat weet je pas als ze goed nagekeken is.

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 10:01

Nouvel schreef:
Ik zou zelf in dit stadium niet meer gaan raden en conclusies gaan trekken maar een goede dierenarts raadplegen.
Dan weet je waar je aan toe bent.
Een paard der zoveel signalen geeft werk je toch ook niet prettig mee...

Dinsdag komt ie, maar weet nu al wel dat ie gaat zeggen dat het een vaste rug is of aan het zadel ligt en de zadelmaker eerst moet komen. Daar ben ik wel bang voor, want tenslotte weet ik al wel dat het veel meer is dan een vaste rug of het zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:03

Dan heb je in ieder geval bevestiging van een deskundige, van daaruit kun je verdere stappen zetten.
Vraag hem wat een mogelijke behandeling is, hoe je moet trainen, voeren, etc...

Edit, wij hebben laatst van 1 van onze paarden ook rug en hals op de foto laten zetten omdat we twijfelden over zijn gedrag met rijden.
Dan heb je gewoon zekerheid of je kunt dingen uitsluiten, en je krijgt altijd tips mee.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:19

Toch zou ik ook naar maagzweren laten kijken als ik eerlijk ben, want ik heb het idee dat je paard reageert op de pijnpunten voor maagzweren en het lijkt of haar buik een beetje opgetrokken is. Kijk maar eens deze video: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... wXED1GaJIv
Wellicht kun je zelf al een beetje testen.
Rugproblemen zou ik echter ook niet uitsluiten en ik zou haar even helemaal laten doorlichten. Better safe then sorry.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:35

Maagzweren kun je toch ook meenemen in het bespreken als de dierenarts komt?
Ik zou alles even bespreken wat je hier aan geeft en na laten kijken als hij toch komt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:42

Ik vind qua reactie en lopen niet direct een maagzweer patiënt. De manier waarop ze loopt zou ik het eerder in haar rug of achterhand zoeken. Neem een dierenarts en laat het volledig onderzoeken. Het een kan het gevolg zijn van het ander. Een braaf z paard wordt sowieso niet zomaar verkocht op de markt. Betekend vaak dat er toch behoorlijk wat mis is en vaak geen simpel iets.