Mysterieus huidprobleem, help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 14:23

_San87_ schreef:
iloveDreamer schreef:
Meestal is het klinische beeld van schimmel zo overduidelijk, dat ze dat niet (eens hoeven te) doen.
Maar kan uiteraard altijd nog als het niet verbeterd! Ik ga nu in ieder geval wederom wassen, maar dan de Imaverol niet afspoelen :)

Blijkbaar niet. Je dierenarts dénkt dat het schimmel is (niet getest, dus niet zeker), imaverol heeft blijkbaar niks gedaan en je twijfelt zelf ook of het schimmel is.

Waarom dan geen huidschraapsel? Dan kan het alsnog schimmel zijn, maar weet je t wel zeker. Als t wat anders is komt dan ook naar voren. Bijvoorbeeld schurft of zo.

Imaverol heeft tot nu toe niet veel gedaan, dit kan zijn doordat ik het na het wassen helemaal heb afgespoeld. En lees nu dus veel berichten daarover dat je het dus niet hoeft af te spoelen, maar je paard gewoon moet laten drogen zonder het eraf te spoelen. Dit kan dus de werking van de Imaverol hebben gehinderd. Schimmel is heel vaak klinisch al te herkennen door de karateristieke uiterlijke kenmekren, om het 100% zeker te weten kun je inderdaad een stukje huid laten analyseren. Maar meestal zal het na juiste behandeling verdwijnen, wat dus aantoont dat het inderdaad schimmel is geweest. Als na de behandelingen opnieuw de plekken niet verdwijnen, schakel ik weer de DA in die dan een sampeltje af kan nemen, want mogen de behandelingen nu weer niet aanslaan dan is het wel duidelijk dat het geen schimmel is :)

Tes82

Re: Mysterieus huidprobleem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:42

Mijn paard heeft ook eens onverklaarbare vergelijkbare bultjes gehad. De dierenarts wist ook niet wat het was. Imaverol hielp niet. Toen ben ik in het kader van 'baat het niet dan schaadt het niet' begonnen met Vetericyn en binnen korte tijd waren alle bultjes verdwenen en ze zijn ook nooit meer teruggekomen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:20

Zo kaal vind ik persoonlijk op mijt lijken.
Het beste is toch dat je dierenarts een huidschraapsel op kweek zet, dan weet je precies welke behandeling nodig is.
Want erge jeuk is echt rot.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:21

Lijkt op regenschurft. Paard een- of tweemaal wassen met betadine scrub en goed drooghouden. Ook zorgen dat het niet gaat broeien onder een eventuele deken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 01:18

Zorg je ook echt dat je alles, maar dan ook alles iedere keer als je nu met Imaverol gewassen hebt ook ontsmet? En ja, met de juiste verdunning natuurlijk, 1 op 7 is wel heel wat sterker dan 1 op 49.
Ook je stal? Alles waar ze met hun hoofd of kont mee in aanraking komen kan ervoor zorgen dat ze weer opnieuw met de schimmel in aanraking komen.
Ook je zweetdeken die je opdoet na het wassen? Dat kan natuurlijk hoor, nat laten met dit weer is ook niet gezond.
Dan na drie keer wassen zou het toch eigenlijk wel over moeten zijn.
Is het dan niet over kan je altijd nog denken aan andere zaken als regenschurft, luizen of mijt. Luizen kan je zien, of de eitjes. Luizen zijn kleine grijze beestjes die je wel ziet lopen, meestal in de manen of bij de manen en bij de staart/ in de staart. De eitjes ( neten) zijn lichtgeel en die zie je dan in de staart bij de staartwortel. Hoewel mijt zich meestal in de benen ( vooral bij paarden met behang) of onder de manen manifesteert.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 01:34

iloveDreamer schreef:
tamary schreef:
Heb je met imaverol ook de deken/borstels meebehandeld en het hele paard?
En hoe dik is die vacht?

Vacht is niet dik! Ze is al veel wintervacht kwijt, zit praktisch bijna al in haar zomervacht. Dekens zijn professioneel gewassen bij een paardenwinkel, en de rest is thuis met een desinfectiemiddel gewassen (door moederlief <3 )

Dat is volgens mijn DA niet sterk genoeg..

Ik heb ook echt ALLES moeten wassen. Halsters, touwen, dekens, borstels, de stal + deur, etensbak, ... Ik ben echt dagenlang bezig geweest, ik heb énorm veel spullen :+
Ook zelf mijn handen altijd moeten wassen. Als je 1 ding vergeet, kan je weer opnieuw beginnen. Of je krijgt het zelf ook. Been there, done that: niet fijn!

Je paard inderdaad niet afspoelen. Ik heb destijds in januari moeten wassen, ook heel erg koud toen. Ik heb haar op stal (uit de wind) lichtjes ingesponsd en met de haardroger gedroogd :+ Ik heb na het sponsen ook telkens de spons ontsmet met imaverol.

Maar mijn paard had wel geen bultjes toen ze schimmel had, die had kale plekken.
Dierenarts zei me toen ook dat ze nog enkele weken na de eerste behandeling nog kale plekken kon bij krijgen, hier zou de huid al zijn aangetast voor de behandeling maar was het het haar nog niet los gekomen.

Ik kan je wel een spray en shampoo aanraden van Quistel, die haalden bij mijn paard de jeuk wel wat weg.

In de zomer heeft ze een terugval gehad. Voor het eerst in bijna 9 jaar ook zomereczeem. Ik ben toen van voer veranderd, véél minder suiker. Ze is al enkele maanden heel mooi aan het herstellen nu, heeft al maanden geen jeuk meer.

Heb je toevallig vogels in de buurt zitten?
Ik had duiven in de stal. Een nestje op de balken boven haar. Ik vond ze schattig, mijn paard liep met die beesten rond op haar rug, dus ik zag niet meteen een reden om ze weg te halen, ze vonden elkaar wel leuk en ik ben nogal vogel-gezind. Dierenarts heeft me toch aangeraden ze buiten te gooien, ze kon best iets van die duiven hebben gekregen. Ik ben net even tussen foto's gaan scrollen, maar de schuurplekken zien er zo eng uit dat ik ze niet durf posten, lijkt net of ik helemaal niet voor mijn paard zorgde wat dus wél zo was... En het valt me op die foto's op, dat ze er voor die nest duiven geen last van had.

Edit: ik heb destijds ook een verslagje neergepend van onze ervaring met/de behandeling van schimmel.
Dat vind je hier, mocht je interesse hebben: https://www.facebook.com/notes/lifewith ... 727713184/

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 02:57

Borstels dekjes tuig etc kan je prima met dettol wassen, dat is ook een schimmeldodend middel.

Paard kun je overigens ook met dettol wassen. Maar als je imaverol hebt zou ik dat gebruiken voor je paard.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 04:36

Imaverol idd niet uitspoelen en je dekens ed er ook mee behandelen..
Maar pavo kan jeuk geven wat iemand idd al zei, maar ook metazoa kan wel eens zo'n reactie geven. Voer je 1 vd 2 toevallig?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 07:06

Onze pony had hetzelfde, ook op schouderpartij. Dit bleek achteraf een overgevoeligheid voor eiwit te zijn

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 02:02

Misschien heb ik er overheen gelezen. Heb je je hele paard gewassen of alleen plaatselijk?