Paard met diverse klachten; waar zoeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 18:07

Lau07 schreef:
Is er weleens een second opinion van een andere arts gevraagd?
Soms kan een frisse blik heel erg verhelderend werken.

Nee, (nog) niet. Is dus wel het plan met Den Hoek.

Popstra

Re: Paard met diverse klachten; waar zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:37

Een paard heeft minstens 6 maanden nodig om te herstellen van een infectie aan de longen...als je het daar mee red.
Dan spreek ik over een paard wat voor de ontsteking gewoon goed gezond was.
Ik zou geeneens naar andere dingen gaan zoeken nu. Eerst maar eens concentreren op het herstel Vd longen. Als dit niet goed gebeurd kan het dier chronische long problemen krijgen als bronchitus e.d
Ik zou dit paard ook geheel stofvrij houden want die luchtwegen zijn nu mega gevoelig en dat blijven ze ook.

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 19:56

Popstra schreef:
Een paard heeft minstens 6 maanden nodig om te herstellen van een infectie aan de longen...als je het daar mee red.
Dan spreek ik over een paard wat voor de ontsteking gewoon goed gezond was.
Ik zou geeneens naar andere dingen gaan zoeken nu. Eerst maar eens concentreren op het herstel Vd longen. Als dit niet goed gebeurd kan het dier chronische long problemen krijgen als bronchitus e.d
Ik zou dit paard ook geheel stofvrij houden want die luchtwegen zijn nu mega gevoelig en dat blijven ze ook.

Bedankt voor je info Popstra.
Heb je toevallig tips hoe je een paard na zo'n periode met ziekte aan de longen het beste weer kan opbouwen? We kunnen veel vinden over paarden opbouwen na peesblessures e.d., maar niet per se over opbouwen na problemen met de longen.
Paard zal alle tijd krijgen om te herstellen, maar door de 'boodschap' van de dierentolk is mijn vriendin gebrand op verder onderzoek om de mogelijke onderliggende ziekte te achterhalen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:22

Ik zou het paard nu eerst nog een tijd rust gunnen en af en toe aan de longé wat rond laten hobbelen kijken of het nog hoest e.d en dan zie je al snel of je steeds een stapje verder kunt gaan om daaruit rustig uit bouwen naar rustig stap draf galop rond rijden zo een 20 min maar nog niet in het zweet...
Rustig aan weer wat conditie er op zetten want dat is het belangrijkst ze weer op conditie komt en op conditie blijft. Reken maar dat die conditie er pas tegen de zomer dus zo een beetje eind mei weer op zit als alles goed blijft gaan met het paard.
Verder zou ik nog eens bloed laten onderzoeken of er nog ontstekingswaarden zijn en laten luisteren naar de longen dat je zeker weet de infectie weg is.

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:05

Kleine update:

Mijn vriendin heeft bij de DA doorgezet voor bloedonderzoek, met onder andere PPID en IR. Aangezien het paard flink wat medicatie heeft gehad werd aangeraden om een maandje nog te wachten, zodat het bloedonderzoek wel de meest betrouwbare resultaten laat zien. 5 maart staat de afspraak.

Daarnaast staat voor 27 maart ook een afspraak met Den Hoek, paard wordt dus helemaal doorgelicht.
Merrie lijkt het nu wel aardig te doen, heel langzaam weer aan het opbouwen en verlost van haar dikke teddybeer vacht. Dat leek d'r ook heel goed te doen, paard heeft het heel snel warm. Staat in de zomer met die temperaturen van 38+ ook standaard te zweten, waar het ruintje dan nergens last van heeft :+

Even afwachten nog dus, bedankt voor jullie tips & adviezen allemaal!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:26

Ik heb geen ervaringen met Den Hoek. Wel met Frederique Hogema van FH-Bioresonantie.
Zij vindt altijd de diepliggende oorzaak van vele problemen. Ze heeft mijn paarden al vaak geholpen en ik lees echt alleen maar positieve verhalen over haar verder.
Laatst had mijn merrie koliekachtige klachten. Colosan erin. Dat hielp tegen de acute klachten. Maat ik vond haar niet fijn ogen. Nadat ik een week op vakantie was geweest keek ze nog steeds niet uit haar ogen zoals ik gewend was. Beetje opgetrokken buik ook. Een meting laten doen bij Frederique. En inderdaad ze had erg last van haar buik. Maar als ze haar darmen zou behandelen, gingen de klachten niet weg. Na haar hele lijf te hebben gemeten, bleek de oorzaak in pijnlijke spieren, pezen en banden te zitten. Daar heeft zij een middel voor gemaakt. Na 3 dagen had ik alweer een heel ander paard.
De afgelopen jaren ga ik eerst naar haar voordat ik een dierenarts raadpleeg. En tot nu toe heeft zij alles kunnen behandelen en oplossen.
Dus wellicht nog een fijne optie voor je vriendin.
Ik vermoed namelijk dat er zeker een medicijnvergiftiging in het lijf zit, waar het lichaam hulp bij nodig heeft om deze afvalstoffen af te voeren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:41

Goeie tips, Den Hoek lijkt me in in ieder geval een prima optie. Er is zeker een verstoring in de balans en dan is Laarakker of één van zijn collega's een goede optie. Holistische kijk op zaken, maar ook gewoon dierenartsen.
Ik lees dat het paard hooi krijgt - is dat echt hooi of voordroog? Ik zou een paard dat wat blijft kuchen van het hooi afhalen en (structuurrijke) voordroog geven.
Waarschijnlijk weten jullie dat, maar voermonsters meenemen naar Laarakker is zeker handig. Hoe ongelooflijk ook, maar ze pendelen meestal feilloos wat goed is voor je paard en wat niet.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:48

Mij lijkt ook het huidige plan een goed idee!
Wat ik nog wel graag toe wil voegen, wij hebben hier een paard op stal gehad wat een hele rij aan vage klachten had, zo erg dat de eigenaresse er over dacht om het dier in te laten slapen.
Toen er een andere dierenarts bij kwam gaf hij het advies om het dier eerst eens rigoureus af te laten vallen, vet ophopingen kunnen het lichaam ook enorm ontregelen! Voor dat dier bleek dat echt de oplossing.

En aangezien dit paard zo veel medicijnen heeft gehad is er ook best de kans dat er in die vetcellen een hoop rotzooi opgeslagen blijft zitten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:49

Laat bij het bloedonderzoek ook even op cushing testen.

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 17:32

Bedankt nog allemaal voor jullie toevoegingen.

Van deze kant nog even een update:
Bloedonderzoek is 5 maart gedaan, uitslagen zijn alleen nog steeds niet binnen..
Ligt zelfs dat lab plat door de coronacrisis? :+
Er is getest op PPID, insulineresistentie en er wordt een brede screening gedaan (vitaminen/mineralen/witte bloedcellen e.d.).
Aanstaande maandag staat het bezoek bij Den Hoek gepland, heel benieuwd hoe dit zal verlopen. Ik ga mee met mijn vriendin ter ondersteuning (en als nieuwsgierig aagje :D )

Het paard lijkt ondertussen de goede kant op te gaan. Heeft na de prednisolon nog minimaal gehoest (hoest alleen wel eens na het rollen, maar ook niet altijd). Ademhaling en conditie lijken ook wel verbeterd, ook al is het bij lange na nog niet de conditie die ze had.
Daarnaast is ze ook al wat kilo's kwijt geraakt en is de dikke vacht eraf geschoren, daar leek ze al goed van op te knappen.

Op naar maandag!

Edit: vriendin toevallig net gebeld door de dierenarts. Uit het bloedbeeld kwam helemaal niks. Geen insuline, geen PPID en alle waarden normaal. Volgens de DA dus een 'compleet normaal paard'. Op zich positief, maar ook nog geen verklaring dus voor alle 'gekke' dingen..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:42

Is er een longspoeling overwogen? Soms zie je door behandeling geen slijm meer, maar kan er op celniveau nog steeds een allergische reactie gaande zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:55

Hoe is de afspraak in Den Hoek verlopen? Is die afgelopen maandag kunnen doorgaan?

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 14:01

Jasmijn159 schreef:
Is er een longspoeling overwogen? Soms zie je door behandeling geen slijm meer, maar kan er op celniveau nog steeds een allergische reactie gaande zijn.

Ja, is wel overwogen, maar (nog) niet gedaan.
Dierenarts vond het niet nodig bij de tweede bronchoscopie, omdat de longen toen inderdaad veel schoner waren.
Is nog wel een optie om achter de hand te houden.

Fanesme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 14:12

Lukasje schreef:
Hoe is de afspraak in Den Hoek verlopen? Is die afgelopen maandag kunnen doorgaan?

Dat verslag hadden jullie nog van mij tegoed inderdaad!
De afspraak is wel doorgegaan, maar ik kon dan alleen niet mee.
Alleen paard met eigenaar en dan de behandelend DA van Den Hoek mochten aanwezig zijn bij de afspraak.
Ik heb achteraf natuurlijk wel verslag gekregen.

Paard is eerst volledig doorgemeten met de lecherantenne. Hierbij sprongen er twee dingen uit:

- Verstoorde biofilm
- Verstoorde darmflora

Deze twee dingen kwamen met name naar voren bij de blinde darm en de longen. Volgens Sabine van Den Hoek staan de longen in de Chinese Diergeneeskunde ook symbool voor het immuunsysteem, dus ze ging er wel vanuit dat bij dit paard het immuunsysteem ook verstoord is.
Toen zijn er wat accupunctuur naalden gezet en is het paard met bepaald elektromagnetische golven behandeld om het lichaam weer meer in balans te brengen.

Verder krijgt het paard nu 3 soorten druppels: een reinigingskuur (detox), micro comp (voor de darmflora) en biofilm comp (voor de biofilm laag in longen en darmen).
Of dit dan uiteindelijk ook genoeg is zal bij de volgende afspraak over 6 weken blijken. Sabine verwachtte dat de detox en biofilm na 1 flesje genoeg waren, de micro comp moet misschien langer.
Het kan zijn dat met het oplossen van deze problemen een eventueel groter onderliggend probleem nu juist naar boven komt. Dat wordt even aankijken de komende tijd en bij de volgende afspraak.

Ik had zelf persoonlijk nog nooit van biofilm gehoord of dat dit voor klachten kon zorgen in een paard.
Iemand die hier al wel meer ervaring mee heeft?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:17

Citaat:
Een biofilm is een laag micro-organismen omgeven door zelfgeproduceerd slijm, vastgehecht aan een oppervlak. De slijmerige, microbiële kolonies in biofilms groeien vooral in een vochtige omgevingen. Ze komen in principe overal in de natuur voor. Zo is een biofilm bijvoorbeeld het slijmlaagje dat je in een bloemenvaas aantreft als je ze te lang laat staan. Maar ook in ons lichaam komen ze veelvuldig voor. Een biofilm is bijvoorbeeld ook simpelweg de tandplak in je mond die we elke dag wegpoetsen. In principe maken alle schadelijke bacteriën in de natuur een slijmlaag (biofilm) om zich te beschermen. Uiteraard niet zonder reden.

Door de beschermende slijmlaag zorgt het ervoor dat verschillende micro-organismen een grotere kans op overleving hebben. Biofilms verminderen namelijk de kansen dat schadelijke bacteriën, virussen en parasieten verwijderd of geëlimineerd te worden. Biofilms zijn zo hardnekkig dat gewoonlijk alleen het oppervlak of de randen van de biofilm aangetast worden wanneer geprobeerd wordt om de slijmlaag te verwijderen. De diepere lagen micro-organismen en slijm worden op deze manier beschermd tegen verwijdering. Dit geeft een gezondheidsrisico als de biofilm schadelijke micro-organismen bevat. Sommige onderzoekers zijn bijvoorbeeld van mening dat terugkerende infecties het gevolg zijn van hardnekkige biofilms in het lichaam die zich verzetten tegen onze immuunafweer

Wel een logisch verhaal. Ben benieuwd hoe e.e.a. uitlpakt