Pony heeft af en toe koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Pony heeft af en toe koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:46

Tja, ik heb helaas diverse slokdarmverstopping gezien maar daarvan zijn symptomen toch echt heel anders.Ze gaan helemaal niet op rust staan dan.
Afgezien dat ik ze nooit zie liggen is er ook geen rust, eerder beetje paniekerig, onrust en stress en proberen ze de boel weg te krijgen. Ik vind de symptomen niks lijken op slokdarmverstopping...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:00

senna21 schreef:
Voer je droge lijnzaad?
Dat heeft weinig effect, en men zegt dat het ook niet zo gezond is (blauwzuur)
Je kunt lijnzaad beter koken tot een papje. Dan is het ook werkzamer tegen eventueel zand en is het blauwzuur weg.

Nee ik voer lijnzaadolie, dat doe ik over de brokjes.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:09

eilleen333 schreef:
Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, maar je zou ook eens aan maagzweren kunnen denken.
Deze kan je bevestigen met een scopie of als proef omeprazol geven en kijken of dat helpt.

Laat hij verder dingen van dit lijstje zien?
- knarsen tanden
- gapen
- singelnijd / gevoelig met aansingelen
- weinig zin om te draven/galopperen?

Geen een van die dingen uit je lijstje is van toepassing. Ik zie hem nooit gapen en hij vind het leuk om te lopen/te werken. Singelnijd heeft hij ook niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:27

Subli is niet bepaald kwaliteitsbrok, zit nogal wat afval doorheen. Maar misschien gewoon helemaal stoppen met brok in het algemeen? Meer hooi lijkt me sowieso aan te bevelen, 10 kg voor 2 pony's is erg weinig.I.p.v. brok zou je eens kunnen kijken naar bijv. Fibra, dat is een ruwvoer mengsel met vitaminen en mineralen maar geeft meer "vulling" dan brok https://fibra-paardenvoeders.nl/product/fibra-premium/

Kijk eens naar dit filmpje; dan kan je zelf een paar simpele tests doen om te zien of het toch een ( beginnende) maagzweer kan zijn https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Een oplossing voor het vreetgedrag van jouw Ijslanders is ze 's avonds of tijdens de voerbeurten apart te zetten. De Ijslander mag natuurlijk niet te vet worden maar als dat betekent dat de Welsh tekort komt dan is dat misschien een oplossing.

Verder zou je een supplement voor de darmen kunnen proberen zoals probiotica of levende gisten ( deze zitten bijv. ook in de Fibra Anti-Itch. Wij voeren die laatste ook aan 1 van onze paarden met gevoelige darmen en dat werkt erg goed. Die levende gisten zijn ook los te krijgen o.a. bij Makana in Duitsland ( ze versturen naar nederland). https://www.makana.eu/horse/usage/diges ... 1kg?c=1292
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-02-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:30

je zou eigenlijk moeten proberen een filmpje te maken wat ie nou eigenlijk doet dan waardoor je aan koliek denkt?
hier dus wel ervaring met slokdarmverstopping en paarden die dan gaan
liggen om zo door rollen van de hals het weg te krijgen.
maar niet elk paard reageerd zo en dan is een filmpje dus erg handig.

dat likken overal aan zie ik ook meer, gewoon even na slikken.
zou me daar niet druk over maken.
misschien kun je het voer wat vochtig maken of een ander voer proberen.
muesli kan je ook prima geven, even kijken wat aansluit bij je pony.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:49

ellepel schreef:
je zou eigenlijk moeten proberen een filmpje te maken wat ie nou eigenlijk doet dan waardoor je aan koliek denkt?
hier dus wel ervaring met slokdarmverstopping en paarden die dan gaan
liggen om zo door rollen van de hals het weg te krijgen.
maar niet elk paard reageerd zo en dan is een filmpje dus erg handig.

dat likken overal aan zie ik ook meer, gewoon even na slikken.
zou me daar niet druk over maken.
misschien kun je het voer wat vochtig maken of een ander voer proberen.
muesli kan je ook prima geven, even kijken wat aansluit bij je pony.

Muesli krijgt mijn Ijslander ook, dus daar zou ik voorzichtig wat van kunnen geven. Filmpje maken is een goede. Meestal gaat hij liggen en indd met zn hoofd/hals ook veel over de grond...daarna gaat hij meestal staan met zijn hoofd hoog en zwiepen met straat en in "ruststand" met achterbeen. Na t lopen gaat het vaak al snel weer beter..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:50

ElCid schreef:
Subli is niet bepaald kwaliteitsbrok, zit nogal wat afval doorheen. Maar misschien gewoon helemaal stoppen met brok in het algemeen? Meer hooi lijkt me sowieso aan te bevelen, 10 kg voor 2 pony's is erg weinig.I.p.v. brok zou je eens kunnen kijken naar bijv. Fibra, dat is een ruwvoer mengsel met vitaminen en mineralen maar geeft meer "vulling" dan brok https://fibra-paardenvoeders.nl/product/fibra-premium/

Kijk eens naar dit filmpje; dan kan je zelf een paar simpele tests doen om te zien of het toch een ( beginnende) maagzweer kan zijn https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Een oplossing voor het vreetgedrag van jouw Ijslanders is ze 's avonds of tijdens de voerbeurten apart te zetten. De Ijslander mag natuurlijk niet te vet worden maar als dat betekent dat de Welsh tekort komt dan is dat misschien een oplossing.

Verder zou je een supplement voor de darmen kunnen proberen zoals probiotica of levende gisten ( deze zitten bijv. ook in de Fibra Anti-Itch. Wij voeren die laatste ook aan 1 van onze paarden met gevoelige darmen en dat werkt erg goed. Die levende gisten zijn ook los te krijgen o.a. bij Makana in Duitsland ( ze versturen naar nederland). https://www.makana.eu/horse/usage/diges ... 1kg?c=1292

Bedankt voor je reactie, ik ga vanavond alles even goed gekijken/doorlezen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:58

senna21 schreef:
Voer je droge lijnzaad?
Je kunt lijnzaad beter koken tot een papje. Dan is het ook werkzamer tegen eventueel zand en is het blauwzuur weg.

Dat blauwzuur is echt zo'n onzinverhaal.
Enig idee hoe lang jij als mens overeind blijft als er daadwerkelijk blauwzuurgas komt uit dat papje dat jij aan het koken bent en waar jij met je neus bovenop staat?
Dacht je niet dat er allang bósjes paardenliefhebbers gestorven zouden zijn bij het koken van lijnzaad als er daadwerkelijk blauwzuurgas uit zou komen in hoeveelheden die je paard om zeep zouden moeten helpen?

Er is echt niemand die zegt: als je lijnzaad kookt om het blauwzuur er uit te koken wél een gasmasker opzetten hoor! :+
En dat hoeft dus ook niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:01

Als ik hem plat sla kom ik op het volgende:

Pony staat hoog in het werk en krijgt zonder problemen ponybrok van Subli.
Pony staat stil en krijgt nog steeds ponybrok van Subli maar geeft hier koliek/kramp-achtige symptomen op.

Oplossing: omhoog in training maar dit is geen optie geef je aan. Dan omlaag in (moeilijk verteerbaar) krachtvoer.
Het kan goed zijn dat je pony een trage vertering heeft en door regelmatige arbeid dit verbeterde; vandaar dat hij zijn krachtvoer bij de vorige eigenaar goed kon handelen.
Echter, bij jou staat hij stil waardoor ook zijn vertering lastiger verloopt. 1+1=2.
10 kg hooi per dag is onvoldoende; daarnaast zit er flink wat tijd tussen je voerbeurten.
De symptomen die je pony laat zien wijzen op darmperistaltiek problemen of maagproblemen; voor beide is het van belang frequent ruwvoer te krijgen.
Koop ander, minder rijk, hooi in zodat je meer kunt voeren, zet je paarden apart in de nacht zodat je de hoeveelheid beter kunt controleren of zet je IJslander hoger in training zodat deze meer kan hebben.
Persoonlijk zou ik niet gaan overstappen op ander krachtvoer nu; eerst maar eens de boel tot rust.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:07

senna21 schreef:
Voer je droge lijnzaad?

Mijn DA zei mij dat je tot 150 gram zonder koken mag voeren.
En zodra het nat word, word lijnzaad ook slijmerig. Met losse droge lijnzaad zat alle lijnzaad namelijk tegen de zijkanten van de voerbak geplakt.

Ik voer nu lijnzaadvlokken van de paardendrogist, geeft minder rommel.

Ik voer op aanraden van mijn DA lijnzaad, omdat mijn tinkermerrie een paar keer vlak achter elkaar koliek gehad heeft.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:52

Sabbientje schreef:
senna21 schreef:
Voer je droge lijnzaad?

Mijn DA zei mij dat je tot 150 gram zonder koken mag voeren.
En zodra het nat word, word lijnzaad ook slijmerig. Met losse droge lijnzaad zat alle lijnzaad namelijk tegen de zijkanten van de voerbak geplakt.

Ik voer nu lijnzaadvlokken van de paardendrogist, geeft minder rommel.

Ik voer op aanraden van mijn DA lijnzaad, omdat mijn tinkermerrie een paar keer vlak achter elkaar koliek gehad heeft.

Heb het uitgerekend, voor je paard omvalt aan blauwzuur uit lijnzaad moet je een dikke kilo per dag voeren.