Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
eilleen333 schreef:Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, maar je zou ook eens aan maagzweren kunnen denken.
Deze kan je bevestigen met een scopie of als proef omeprazol geven en kijken of dat helpt.
Laat hij verder dingen van dit lijstje zien?
- knarsen tanden
- gapen
- singelnijd / gevoelig met aansingelen
- weinig zin om te draven/galopperen?
ellepel schreef:je zou eigenlijk moeten proberen een filmpje te maken wat ie nou eigenlijk doet dan waardoor je aan koliek denkt?
hier dus wel ervaring met slokdarmverstopping en paarden die dan gaan
liggen om zo door rollen van de hals het weg te krijgen.
maar niet elk paard reageerd zo en dan is een filmpje dus erg handig.
dat likken overal aan zie ik ook meer, gewoon even na slikken.
zou me daar niet druk over maken.
misschien kun je het voer wat vochtig maken of een ander voer proberen.
muesli kan je ook prima geven, even kijken wat aansluit bij je pony.
ElCid schreef:Subli is niet bepaald kwaliteitsbrok, zit nogal wat afval doorheen. Maar misschien gewoon helemaal stoppen met brok in het algemeen? Meer hooi lijkt me sowieso aan te bevelen, 10 kg voor 2 pony's is erg weinig.I.p.v. brok zou je eens kunnen kijken naar bijv. Fibra, dat is een ruwvoer mengsel met vitaminen en mineralen maar geeft meer "vulling" dan brok https://fibra-paardenvoeders.nl/product/fibra-premium/
Kijk eens naar dit filmpje; dan kan je zelf een paar simpele tests doen om te zien of het toch een ( beginnende) maagzweer kan zijn https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
Een oplossing voor het vreetgedrag van jouw Ijslanders is ze 's avonds of tijdens de voerbeurten apart te zetten. De Ijslander mag natuurlijk niet te vet worden maar als dat betekent dat de Welsh tekort komt dan is dat misschien een oplossing.
Verder zou je een supplement voor de darmen kunnen proberen zoals probiotica of levende gisten ( deze zitten bijv. ook in de Fibra Anti-Itch. Wij voeren die laatste ook aan 1 van onze paarden met gevoelige darmen en dat werkt erg goed. Die levende gisten zijn ook los te krijgen o.a. bij Makana in Duitsland ( ze versturen naar nederland). https://www.makana.eu/horse/usage/diges ... 1kg?c=1292
senna21 schreef:Voer je droge lijnzaad?
Dat heeft weinig effect, en men zegt dat het ook niet zo gezond is (blauwzuur)
Je kunt lijnzaad beter koken tot een papje. Dan is het ook werkzamer tegen eventueel zand en is het blauwzuur weg.
senna21 schreef:Voer je droge lijnzaad?
Je kunt lijnzaad beter koken tot een papje. Dan is het ook werkzamer tegen eventueel zand en is het blauwzuur weg.
Sabbientje schreef:senna21 schreef:Voer je droge lijnzaad?
Mijn DA zei mij dat je tot 150 gram zonder koken mag voeren.
En zodra het nat word, word lijnzaad ook slijmerig. Met losse droge lijnzaad zat alle lijnzaad namelijk tegen de zijkanten van de voerbak geplakt.
Ik voer nu lijnzaadvlokken van de paardendrogist, geeft minder rommel.
Ik voer op aanraden van mijn DA lijnzaad, omdat mijn tinkermerrie een paar keer vlak achter elkaar koliek gehad heeft.