Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DiscoDipp schreef:Ik zie het vaker in de praktijk. Niet alleen bij paarden maar ook bij honden. 9/10 keer is het gewoon een vochtophoping, kan een reactie zijn van de entstof, een hematoom, of een oedeem.
Meestal verdwijnt het vanzelf. Als een dier daar wen abces krijgt is het meestal door de perforatie van de naald. Wij maken altijd het plekje even schoon met alcohol, hier kun je het makkelijk mee voorkomen dat de naald viezigheid mee naar binnen neemt.
En dan heb je natuurlijk ook dieren die echt op de entstof reageren en hier ziek van worden. Gelijk antihistaminica erbij spuiten mocht dan wel eens baten, of een lage dosis dexamethason baat soms ook.
Belangrijk is om het van te voren aan te geven. Mijn paard krijgt er altijd antihistaminica bij nadat hij ontzettend ziek is geweest van zijn basis enting, en nu nooit meer last
Caatje87 schreef:Hoi,
Heeft er iemand ervaring met een slechte reactie op de (rhino)enting? Ik doel vooral op een abces, of een harde bult die maar niet weggaat. Hoe lang duurde dit bij jullie en wat heeft jullie dierenarts geadviseerd?
Pandora2 schreef:Ik ben benieuwd of je die Finadyne geprobeerd hebt ?![]()
Sprak gister mijn buur nog. Die ent ook elk jaar tegen rhino en laat gelijk Finadyne spuiten omdat het anders ook telkens raak is bij 4 van de 5 merries.
Komt goedkoper dan pasta voor 5
Caatje87 schreef:DiscoDipp schreef:Ik zie het vaker in de praktijk. Niet alleen bij paarden maar ook bij honden. 9/10 keer is het gewoon een vochtophoping, kan een reactie zijn van de entstof, een hematoom, of een oedeem.
Meestal verdwijnt het vanzelf. Als een dier daar wen abces krijgt is het meestal door de perforatie van de naald. Wij maken altijd het plekje even schoon met alcohol, hier kun je het makkelijk mee voorkomen dat de naald viezigheid mee naar binnen neemt.
En dan heb je natuurlijk ook dieren die echt op de entstof reageren en hier ziek van worden. Gelijk antihistaminica erbij spuiten mocht dan wel eens baten, of een lage dosis dexamethason baat soms ook.
Belangrijk is om het van te voren aan te geven. Mijn paard krijgt er altijd antihistaminica bij nadat hij ontzettend ziek is geweest van zijn basis enting, en nu nooit meer last
Dat is een goede tip, dankje.
Het lijkt iets de goede kant op te gaan. Het oedeem wordt minder, maar zit er nog wel. Morgen moet ik weer voor een echo. Ik vind het wel bizar wat een lange nasleep dit geintje heeft. Ik ben nu 4 weken verder en ik ben er nog niet.