Evaringen heftige reactie (rhino) enting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Evaringen heftige reactie (rhino) enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 01:06

Ja hoor, een bult op de hals die nooit meer weg is gegaan, verder een aantal weken stijf. 1x rhino is de borst laten enten, waarna ze ondanks pijnstillers een maand kreupel heeft gelopen door enorme zwelling en verharding in de borstspier. Met influenza nooit enig probleem gehad.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:41

Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar je kunt voor en na het enten goed Immulon geven om de weerstand te ondersteunen. Zo krijg je minder een weerstandsdip en vaak ook minder spierpijn/zwelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:45

MIjn oudere PRE dame is er sowieso gevoelig op, die krijgt best wat zwelling en is dan niet helemaal fit.
Mijn jongere PRE dame, bedenk ik me net, heeft 2 harde bultjes in haar hals en is in haar leven 2 keer geënt...
Als ik het goed lees hebben er hier meerdere mensen ervaring mee?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:10

Die van mij kreeg van de rhino enting ook altijd een dikke bult. Ik laat ze altijd in de borst enten, dan zakt het vocht tussen de voorbenen en is het met 2 weken wel opgelost. Maar nu laat ik al jaren niet meer tegen rhino enten.
Ik heb wel 1x pech gehad met een gewone enting ook in de borst, dat was een abces geworden. Ging met 1 week open en was een gat zo groot als een 2 euro munt, maar is heel snel weer netjes genezen gelukkig. Dit paard werd altijd 2x per jaar geent, en verder nooit last ergens van gehad.
Sterkte ermee!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:27

Ik zie het vaker in de praktijk. Niet alleen bij paarden maar ook bij honden. 9/10 keer is het gewoon een vochtophoping, kan een reactie zijn van de entstof, een hematoom, of een oedeem.

Meestal verdwijnt het vanzelf. Als een dier daar wen abces krijgt is het meestal door de perforatie van de naald. Wij maken altijd het plekje even schoon met alcohol, hier kun je het makkelijk mee voorkomen dat de naald viezigheid mee naar binnen neemt.

En dan heb je natuurlijk ook dieren die echt op de entstof reageren en hier ziek van worden. Gelijk antihistaminica erbij spuiten mocht dan wel eens baten, of een lage dosis dexamethason baat soms ook.

Belangrijk is om het van te voren aan te geven. Mijn paard krijgt er altijd antihistaminica bij nadat hij ontzettend ziek is geweest van zijn basis enting, en nu nooit meer last :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 09:55

DiscoDipp schreef:
Ik zie het vaker in de praktijk. Niet alleen bij paarden maar ook bij honden. 9/10 keer is het gewoon een vochtophoping, kan een reactie zijn van de entstof, een hematoom, of een oedeem.

Meestal verdwijnt het vanzelf. Als een dier daar wen abces krijgt is het meestal door de perforatie van de naald. Wij maken altijd het plekje even schoon met alcohol, hier kun je het makkelijk mee voorkomen dat de naald viezigheid mee naar binnen neemt.

En dan heb je natuurlijk ook dieren die echt op de entstof reageren en hier ziek van worden. Gelijk antihistaminica erbij spuiten mocht dan wel eens baten, of een lage dosis dexamethason baat soms ook.

Belangrijk is om het van te voren aan te geven. Mijn paard krijgt er altijd antihistaminica bij nadat hij ontzettend ziek is geweest van zijn basis enting, en nu nooit meer last :)

Dat is een goede tip, dankje.

Het lijkt iets de goede kant op te gaan. Het oedeem wordt minder, maar zit er nog wel. Morgen moet ik weer voor een echo. Ik vind het wel bizar wat een lange nasleep dit geintje heeft. Ik ben nu 4 weken verder en ik ben er nog niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:44

Het advies van mijn dierenarts was overigens om geen rhino meer te enten, omdat de gevolgen van iedere enting zo groot waren. Persoonlijk vind ik het gekkenwerk om preventief allemaal troep in te spuiten om bijwerkingen te voorkomen. Rhino helpt alleen tegen de verkoudheids- en abortusvariant, als er niet gefokt wordt op de stal, zie ik het grote nut er niet van in. Als de dieren gewoon gezond zijn, dan overleven ze een verkoudheid wel.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:45

Caatje87 schreef:
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een slechte reactie op de (rhino)enting? Ik doel vooral op een abces, of een harde bult die maar niet weggaat. Hoe lang duurde dit bij jullie en wat heeft jullie dierenarts geadviseerd?

Ik heb bij een abces een antibiotica kuur gehad en als het dan niet weg ging zouden ze het openmaken..
Gelukkig trok het weg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:49

Ik ben benieuwd of je die Finadyne geprobeerd hebt ? :o

Sprak gister mijn buur nog. Die ent ook elk jaar tegen rhino en laat gelijk Finadyne spuiten omdat het anders ook telkens raak is bij 4 van de 5 merries.
Komt goedkoper dan pasta voor 5 :+

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 11:12

Pandora2 schreef:
Ik ben benieuwd of je die Finadyne geprobeerd hebt ? :o

Sprak gister mijn buur nog. Die ent ook elk jaar tegen rhino en laat gelijk Finadyne spuiten omdat het anders ook telkens raak is bij 4 van de 5 merries.
Komt goedkoper dan pasta voor 5 :+

Hoi,

nee, daarvoor is het te laat. Dat dan eerder in het proces. We zitten nu al dik 4 weken na de enting.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:54

Caatje87 schreef:
DiscoDipp schreef:

Dat is een goede tip, dankje.

Het lijkt iets de goede kant op te gaan. Het oedeem wordt minder, maar zit er nog wel. Morgen moet ik weer voor een echo. Ik vind het wel bizar wat een lange nasleep dit geintje heeft. Ik ben nu 4 weken verder en ik ben er nog niet.

Het kan inderdaad ontzettend land duren voordat een oedeem of hematoom weg is. Anzich kan een beetje vocht verder geen kwaad, en bewegen is hier er goed voor. Eventueel kun je naar homeopatische middelen vragen zoals bijvoorbeeld Arnica. Of hem brandnetel bijvoeren.

Hoop voor je dat het snel wegtrekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:59

Rhino tezamen met een ontstekingsremmer laten zetten. Abces staat hier los van.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:04

Ik heb 1 keer tegen rhino laten enten en mijn paard is er echt een tijdje beroerd van geweest. We merkten aan alles dat ze na de enting een aantal weken niet lekker in haar vel zat. We hebben hierna ook nooit meer opnieuw de paarden tegen rhino laten enten.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:20

Mijn pony reageert ook heftig op entingen. Die spuiten ze nu in de borst, dan heeft hij er minder last van.

Als hij wel een bult krijgt smeer ik er compagel op.