Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tylando schreef:Ik ben eigenlijk ook voorstander van gewoon ontwormen. Laatst mestonderzoek gehad, pony was schoon. 2 maanden later fikse wormbesmetting!
Voor er met mestonderzoeken werd begonnen en we allemaal netjes deden ontwormen, was er toen iets gebeurd waardoor we dan maar eerst een onderzoek moesten doen ipv een wormen spuit???
geerke schreef:tylando schreef:Ik ben eigenlijk ook voorstander van gewoon ontwormen. Laatst mestonderzoek gehad, pony was schoon. 2 maanden later fikse wormbesmetting!
Voor er met mestonderzoeken werd begonnen en we allemaal netjes deden ontwormen, was er toen iets gebeurd waardoor we dan maar eerst een onderzoek moesten doen ipv een wormen spuit???
Geen idee,ik heb sinds het bestaan van mestonderzoek nog nooit zoveel koliek gevallen meegemaakt door bloedwormen.
Ze zijn bang voor resistentie,de resistentie die er nu is was er 40 jaar geleden ook.
eilleen333 schreef:Mestonderzoek is niet heilig, maar heeft zeker wel meerwaarde. Zoals al eerder gezegd hier is een mestonderzoek niet altijd positief terwijl het paard wel wormen heeft. Maar door regelmatig mestonderzoek te doen krijg je wel een beetje een beeld van de situatie in de kudde en op het land.
Als je blind meerdere keren per jaar ontwormd, zal je nooit wijzer worden over de wormdruk van je land. Ook heb je geen idee wat de status van de resistentie is. Als je ontwormd met een middel waar de wormen resistent voor zijn kan je paard dus een flinke besmetting hebben zonder dat jij als eigenaar enig idee hebt. Als het dan aankomt op een koliek bijvoorbeeld denk jij dat het niet aan de wormen kan liggen, maar feitelijk heb je geen idee.
Met regelmatig mestonderzoek haal je de besmettingen er eigenlijk vrijwel altijd uit.
Zo heb ik diverse klanten met paarden die altijd hoog in de wormtelling zaten, ook net na ontwormen. Door frequent mestonderzoek en het aanpassen van het wormmiddel zitten zij inmiddels net als de rest van de kudde op een lage telling sinds een jaar. Dus daar is de eigenaar dan hartstikke blij mee.
Voor het geld hoef je het niet te laten. Er zijn bedrijven die het al vanaf 7-8 euro doen (hipposupport bijvoorbeeld).
Het is wel raadzaam om in het najaar preventief te ontwormen ivm horzellarven en de lintworm, die je inderdaad niet uit het standaard mestonderzoek haalt. Echter doe ik vantevoren altijd alsnog een mestonderzoek. De eigenaren willen de status van de paarden weten voordat er een ontworming ingaat. Dit mestonderzoek is niet verplicht, maar wel raadzaam om de worm-status van het bedrijf goed in kaart te houden.
Het doen van mestonderzoek betekend niet dat je niet alsnog kant ontwormen. Het geeft alleen een beter beeld van de inwendige status van het dier. En in goed overleg met een dierenarts is er heel veel mogelijk.
Let met het bestellen van kuren uit het buitenland goed op de kwaliteit. De hoeveelheid werkzame stof is niet altijd juist (of anders dan in NL) wat ik begreep, dus daarmee kan je dan onbewust onderdoseren en resistentie juist in de hand werken. Afgezien van het feit dat ik er zelf geen fan van ben zou ik er dus ook erg mee oppassen als je ze wel uit het buitenland haalt.