Hoeven te kort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:51

Marie111 schreef:
Heb je een link?
Al even gegoogled, maar dan kom ik op Spaanse sites uit?

Beetje late reactie ik heb uiteindelijk besteld bij https://purehorse.nl/product/diatomeeenaarde/

Ik voer msm bij (werd me ook aangeraden voor de hoeven)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:10

Ir111 schreef:
Als het paard nú op eieren loopt op harde bodem en op dezelfde harde bodem moet staan/lopen om te eten moet je echt nú wat doen. Je paard heeft gewoon pijn en dat moet je naar mijn mening echt zsm oplossen. Met hoefschoenen of desnoods met ijzers.

Je zou waarschijnlijk prima 24/7 hoefschoenen kunnen gebruiken, zeker als er geen modder is. Wel de schoenen dagelijks even uit doen. Als je pony niet meer gevoelig loopt op de harde bodem kun je beginnen met het afbouwen van het dragen van de hoefschoenen.

Zijn hoeven moeten er aan wennen, als ik Hem nu op ijzers zet zullen zn hoeven er ook niet aan gaan wennen.
Hoefschoenen heb ik geprobeerd maar vind ie helemaal niks.

Hij kan nu binnen ook eten waar hij in het stro kan staan dus hij heeft wel keuze of ie op het harde of zachte staat.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 14:13

Afbeelding

Afbeelding

Hij loopt inmiddels al minder gevoelig gelukkig

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:17

bcd94 schreef:
Zijn hoeven moeten er aan wennen, als ik Hem nu op ijzers zet zullen zn hoeven er ook niet aan gaan wennen.

Met je eens dat hij moet wennen. Maar dat doe je naar mijn mening niet door hem met gevoelige voeten rond te laten lopen. Dat doe je door de belasting (dus het lopen op harde ondergrond in dit geval) geleidelijk aan op te bouwen. Een paard maar met pijn laten lopen vind ik persoonlijk not done.

Wel fijn dat hij nu ook kan eten op een plek waar stro ligt!

Soms is het even zoeken naar de juiste hoefschoen die past bij je paard. Weet natuurlijk niet hoeveel soorten/maten je geprobeerd hebt maar het klinkt alsof je nog even door moet zoeken.

Overigens lijkt er uit je bekapping ook nog wel wat winst te behalen.

twinducklin

Re: Hoeven te kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:39

Wanneer is hij voor het laatst bevangen geweest? Ik vind de witte lijn nog erg breed namelijk. Bij bevangenheid kunnen ze nog lang gevoelig lopen op het harde.
De stand is beter te beoordelen vanaf de zijkant. Weet niet of je daarvan toevallig ook nog foto's hebt?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:04

Ir111 schreef:
bcd94 schreef:

Met je eens dat hij moet wennen. Maar dat doe je naar mijn mening niet door hem met gevoelige voeten rond te laten lopen. Dat doe je door de belasting (dus het lopen op harde ondergrond in dit geval) geleidelijk aan op te bouwen. Een paard maar met pijn laten lopen vind ik persoonlijk not done.

Wel fijn dat hij nu ook kan eten op een plek waar stro ligt!

Soms is het even zoeken naar de juiste hoefschoen die past bij je paard. Weet natuurlijk niet hoeveel soorten/maten je geprobeerd hebt maar het klinkt alsof je nog even door moet zoeken.

Overigens lijkt er uit je bekapping ook nog wel wat winst te behalen.

Ik heb 3 soorten hoefschoenen geprobeerd.
Hij is 5 weken geleden naar de smid geweest

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:06

twinducklin schreef:
Wanneer is hij voor het laatst bevangen geweest? Ik vind de witte lijn nog erg breed namelijk. Bij bevangenheid kunnen ze nog lang gevoelig lopen op het harde.
De stand is beter te beoordelen vanaf de zijkant. Weet niet of je daarvan toevallig ook nog foto's hebt?

Hij is 5 maanden geleden voor het laatst bevangen geweest.
Hij heeft een tijd wel goed gelopen op het harde hierna.

Ik heb geen foto van de zijkant maar die kan ik wel maken.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:22

ik zou de onderkant van de voet teren, hierdoor krijg je een laagje wat de voet en de gevoeligheid beshcermt. daarnaast laurierzalf op de kroonrand om de groei te stimuleren. zo veel mogelijk in zand rijden tot hij gewend is. en inderdaad proberen hem zo geleidelijk mogelijk te laten wennen.
Mijn eigen paard is 7 weken geleden voor het eerst in 18 jaar van zijn ijzers afgehaald en heeft tot vorige week kreupel gelopen door een kneuzing en gevoeligheid. teren en een paar dagen hoefschoenen deden hem wonderen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:41

Zamba schreef:
ik zou de onderkant van de voet teren, hierdoor krijg je een laagje wat de voet en de gevoeligheid beshcermt. daarnaast laurierzalf op de kroonrand om de groei te stimuleren. zo veel mogelijk in zand rijden tot hij gewend is. en inderdaad proberen hem zo geleidelijk mogelijk te laten wennen.
Mijn eigen paard is 7 weken geleden voor het eerst in 18 jaar van zijn ijzers afgehaald en heeft tot vorige week kreupel gelopen door een kneuzing en gevoeligheid. teren en een paar dagen hoefschoenen deden hem wonderen!

Teer is echt zo achterhaald....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:44

Maartje1990 schreef:
Zamba schreef:

Helemaal niet. Werkt super goed hoor. Anders word het niet geadviseerd. Ik teer nu regelmatig de stralen van m'n paard, wanneer ze zacht aanvoelen. Blijven ze zo een paar dagen harder nu.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:12

Marije_1997 schreef:
Helemaal niet. Werkt super goed hoor. Anders word het niet geadviseerd. Ik teer nu regelmatig de stralen van m'n paard, wanneer ze zacht aanvoelen. Blijven ze zo een paar dagen harder nu.

Als je rotstraal wilt moet je dat vooral blijven doen. Teer sluit de straal af waardoor de bacteriën die rotstraal veroorzaken hun gang kunnen gaan. Dit komt uit de mond van onze smid.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:26

Maartje1990 schreef:
Zamba schreef:

als teer zo achterhaald is waarom heeft mijn paard dan kreupel gelopen aan een kneuzing linksvoor, een week of 5 a 6, daarna een paar dagen goed gelopen en het hele gezeur begon weer opnieuw met een kneuzing rv. een paar dagen teer, 3 dagen hoefschoen en paard loopt al 2 a 3 weken niet meer kreupel. we blijven om de 2 a 3 dagen teren, de kneuzing zit er nog, maar paard loopt 100% goed
uiteraard hebben we alles in overleg met de smid gedaan en weten we waar de kreupelheid vandaan kwam

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:28

nessinator schreef:
Marije_1997 schreef:

Als je rotstraal wilt moet je dat vooral blijven doen. Teer sluit de straal af waardoor de bacteriën die rotstraal veroorzaken hun gang kunnen gaan. Dit komt uit de mond van onze smid.

Dat klopt als jij die voet van te voren niet goed schoon maakt _/-\o_ hier worden voeten die voor het eerst in de teer gaan om welke reden dan ook eerst grondig gewassen met betadine tot ze echt schoon zijn en er helder water af komt. paarden staan een groot deel van de dag in de modder bende en snachts op droog stro, nooit problemen gehad

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:38

Zamba, dat kan in jouw geval dan ook door de hoefschoenen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:42

nessinator schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik was ze voor het teren met betadine. Droog ze goed en teer dan pas. Dat was overigens ook het advies van de smid toen hij rotstraal constateerde (niet extreem.). Nu is de rotstraal zo goed als weg. En smeer nu alleen nog eens in de zoveel tijd met teer. Elke smid is anders, net als elk paard. De mijne reageert er goed op.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:51

Ir111 schreef:
Als het paard nú op eieren loopt op harde bodem en op dezelfde harde bodem moet staan/lopen om te eten moet je echt nú wat doen. Je paard heeft gewoon pijn en dat moet je naar mijn mening echt zsm oplossen. Met hoefschoenen of desnoods met ijzers.

Je zou waarschijnlijk prima 24/7 hoefschoenen kunnen gebruiken, zeker als er geen modder is. Wel de schoenen dagelijks even uit doen. Als je pony niet meer gevoelig loopt op de harde bodem kun je beginnen met het afbouwen van het dragen van de hoefschoenen.

Ik ga hier voor 100% in mee. Per direct actie ondernemen, hoefschoenen of ijzers

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 09:58

Zamba schreef:

Hij heeft op het moment wat last van rotstraal, ik heb gelezen dat teer daar niet goed voor is.
Laurierzalf kan ik wel gebruiken.

Hij wordt uiteraard alleen maar in het zand gereden momenteel en dan loopt hij prima

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 10:03

kamille schreef:
Ir111 schreef:

Ik ga hier voor 100% in mee. Per direct actie ondernemen, hoefschoenen of ijzers

Als ik hem nu op ijzers zet gaan zijn hoeven er niet aan wennen en kom ik dus niet meer van de ijzers af.
Ik wil liever geen ijzers tenzij het echt niet anders kan en hij echt gevoelig blijft lopen, hij loopt inmiddels al minder gevoelig dus ik wil het nu doorzetten zodat hij eraan went.

Hoefschoenen heb ik geprobeerd maar werken niet voor hem, ik heb 3 soorten geprobeerd maar hij vind het echt helemaal niks.

Hij heeft ook gewoon de keuze of hij op het harde of het zachte wilt staan, er is zand genoeg en een ruime inloopstal vol met een dikke laag stro.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:14

bcd94 schreef:
Als ik hem nu op ijzers zet gaan zijn hoeven er niet aan wennen en kom ik dus niet meer van de ijzers af.
Ik wil liever geen ijzers tenzij het echt niet anders kan en hij echt gevoelig blijft lopen, hij loopt inmiddels al minder gevoelig dus ik wil het nu doorzetten zodat hij eraan went.

Hoefschoenen heb ik geprobeerd maar werken niet voor hem, ik heb 3 soorten geprobeerd maar hij vind het echt helemaal niks.

Hij heeft ook gewoon de keuze of hij op het harde of het zachte wilt staan, er is zand genoeg en een ruime inloopstal vol met een dikke laag stro.

Mijn paard loopt juist heerlijk op hoefschoenen nu zijn zolen wat gevoelig zijn, onze smid zei ook dat dat normaal is voor de tijd van het jaar. Waarschijnlijk komt het dus vanzelf goed als je op deze manier doorgaat. Verder ben ik het helemaal met je redenatie tegen ijzers eens, die overweging heb ik zelf ook op die manier gemaakt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:26

bcd94 schreef:

Met die redenering ben ik het helemaal eens hoor. Alleen vind ik dat een gewenningsproces pijnvrij hoort te zijn.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:59

bcd94 schreef:
Zamba schreef:

Hij heeft op het moment wat last van rotstraal, ik heb gelezen dat teer daar niet goed voor is.
Laurierzalf kan ik wel gebruiken.

Hij wordt uiteraard alleen maar in het zand gereden momenteel en dan loopt hij prima

Je zou wel de zolen kunnen teren om deze al harder te maken en de rotstraal inspuiten met bv blauwsoray? verder kun je overwegen om hem een week of 2 hoefschoenen aan te doen om de voeten even bij te laten komen. in die tijd wel aan het behandelen blijven (laurierzalf, teer en evt de voeten in water doen) zo kunnen de voeten bijgroeien en heb je kans dat hij pijnvrij is en beter kan wennen aan het lopen op stenen.