Koliek kosten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 12:49

Vreselijk die koliek operaties! Zeker als je uiteindelijk toch in moet slapen na zoveel kosten en stress.. :(
De arts zei dat de helft van de paarden daar er bovenop komt.
Dus ik had met de kliniek afgesproken dat mocht een koliekoperatie nodig zijn, ik dat echt alleen wil bij goede prognoses, geen complicaties tussendoor etc. Gelukkig niet nodig geweest!

Hij eet het hooi al beter, maar zeker nog niet zo snel als ze zouden verwachten. Dus ze stelde voor om hem voor nu zo een 4 dagen op de preventieve dosis ulcergold te zetten aangezien hij maandag weer onder zeil gaat voor zijn balzak en dat ook weer een aanslag op zijn maag heeft natuurlijk. Gelukkig kost dat dan maar 1 spuit in totaal van ongeveer 30 a 35, dikke prima!

De operatie die hij zou moeten krijgen is voor zijn balzak, geen koliek, en dat heeft gewoon een hele goede prognose gelukkig en zou erna alles weer goed moeten zijn!
Dus dat is het wel waard, ook gezien de waarde van paard.
Maar hij krijgt maandag eerst een simpelere operatie in de hoop dat die grote operatie niet nodig is!

Paard is klinisch en rontgen goed gekeurd bij aankoop. Erna gecastreerd.

Mochten jullie nog kosten (of ervaringen) willen delen, graag!

En bedankt voor de lieve reacties <3

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:37

Alvast veel sterkte toegewenst en ik zal duimen dat het allemaal goed afloopt :(:)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:20

StalNollie schreef:
Koliek operaties zijn enorm en een paard komt er meestal niet 100% goed meer uit, het herstel erna duurt ook erg lang en zijn maar weinig paarden die dus goed terug zijn als ervoor
Ik begin er niet aan

Ik weet niet waar je die info vandaan hebt. Maar na een succesvolle operatie, en de kritieke fase voorbij, wordt zo’n 90% weer helemaal geschikt om alles mee te doen zoals daarvoor.
Ja de operatie, de 1e kritieke week en de kans op complicaties Na de operatie zijn zeer risicovol. Het duurt tot zo’n 6 maanden voordat ze weer helemaal in de sport zijn zoals daarvoor.

Ik vond dat het waard, en ben heel blij dat ik mijn paard 3 weken geleden heb laten opereren. Ze is er nog, ze is happy, en straks kan en mag ze alles weer. Er zijn niet meer risico’s op weer een dusdanige koliekaanval dan elk ander paard, en de prognose voor de sport is zeer goed. Over zo’n 4 weken kan ik er weer op met een strak revalidatieplan voor de maanden erna.

Het zijn mij de kosten, de angst, het verdriet meer dan waard geweest.

Afbeelding

TS, ik hoop dat het bij jou ook succesvol is, maar dan zonder operatie! :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:45

Geryon schreef:
_Nancy schreef:
Dat is flink balen Geryon! :n

Ik heb het nooit meegemaakt, maar de genoemde bedragen zijn zeer hoog. Omdat je het paard nog maar zo kort hebt; Kun je daar nog wat mee of is het helaas gewoon pech?

Ik heb hem gekocht van de man van een goede vriendin.. dus dat maakt het erg lastig -O- ik denk dat we er wel wat mee zouden kunnen gezien de afspraken en hij al aan kwam met pus, maar de vraag is eerder of we dat moeten willen dus..

Mijn vader is echt niet blij, maar ik wil mijn vriendin niet kwijt. Ze hebben me al ietsje gematst met de aankoopprijs van paard omdat ik echt niet meer kon betalen.
Alleen nu heeft ie dus wel nog een aantal duizend meer gekost. :+

Dat is wel heel sneu allemaal.Wel weer typisch voor paarden, er is altijd wat mee!Zelf geen ervaring met koliekoperaties,wel met spoedbezoeken van DA en dan ben je zo honderden euro's kwijt. Als het paard dan opknapt dan vergeet je het geld . Als hij toch sterft dan is het wel rot ja. Geld weg en paard ook weg. Ik doe er altijd al het mogelijke aan.

Charmaine

Re: Koliek kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:27

Mijn merrie staat nu ook preventief op ulcer gold. 7 spuiten, 3 dagen 1 per dag, daarna halve spuit per dag. Kosten: 178 euro

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 19:55

Hoezo staat die van jou erop? Vanwege de koliek die hij had?

Die van mij dus ook preventief, ook ivm de kosten. Ik ging er zelf eigenlijk vanuit dat de preventieve dosis gebruikt ging worden, dat is 1/4 spuit. Maar die van jou krijgt dus een stuk meer. Hmmmm :+ misschien moet ik op meer kosten rekenen :=

Gezien de ingreep vandaag niet super heeft uitgepakt denk ik dat ie ook nog wat meer dagen ulcergard krijgt.

Voor de mensen die het interessant vinden. Balzak is weer helemaal open gemaakt, zaadstreng bleek erg ontstoken. Ze hebben zoveel mogelijk ontstoken weefsel geprobeerd weg te schrapen, maar het ging heel moeilijk dus ze hebben maar weinig weg kunnen halen.

De kans is dus vrij klein dat het lichaam het verder zelf kan oplossen. Ik ga uit van een operatie, maar hij krijgt eerst wel wat tijd!

Hij blijft er sowieso nog 3 a 4 dagen staan voor eventuele complicaties.

Ik ga alvast wat klinieken mailen voor een prijsopgave. Ivm de kosten die ik al heb wil ik het niet zomaar door utrecht uit laten voeren, even kijken of het goedkoper kan (bij een goede kliniek uiteraard) :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:29

Zou je dit paard nu nog wel willen vervoeren. Lijkt me niet bevorderend voor het paard nu.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:37

Ik zou een dier dat is open gemaakt ook niet maar zo vervoeren. Ik vond het doodeng om mijn paard na een week mee naar huis te nemen op de trailer. :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:45

Geryon schreef:

Die van mij dus ook preventief, ook ivm de kosten. Ik ging er zelf eigenlijk vanuit dat de preventieve dosis gebruikt ging worden, dat is 1/4 spuit. Maar die van jou krijgt dus een stuk meer. Hmmmm :+ misschien moet ik op meer kosten rekenen :=

eenmalig 1/4e spuit? dat heeft toch geen effect?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:54

Geen ervaring zelf met koliek...heb horen zeggen dat een koliekoperatie al snel 4.000 euro kost,en dan is het nog niet zeker of het paard weer de oude word.Sterkte ermee!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:01

2 x eigen dierenarts aan huis, 330 euro. Daarna naar kliniek, bloedonderzoek, echo en inslapen 670 euro. Totaal dus 1000 euro, tussen eerste telefoontje naar dierenarts en inslapen zat drie uur...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:03

Miran schreef:
2 x eigen dierenarts aan huis, 330 euro. Daarna naar kliniek, bloedonderzoek, echo en inslapen 670 euro. Totaal dus 1000 euro, tussen eerste telefoontje naar dierenarts en inslapen zat drie uur...

Wat erg! ;( ;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:04

Miran schreef:

Oh wat naar... :(
Dit soort voorbeelden geef ik graag aan mensen die vragen of ze zich een paard kunnen veroorloven. Het kan zo snel hoog oplopen...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:14

Het was ook echt zuur, ga je al met een lege trailer naar huis en komt er nog zo’n bedrag achteraan. Achteraf had ik beter de echo niet kunnen laten maken, toen wist de dierenarts dus al dat het melkzuurgehalte in het bloed echt torenhoog was. Echo was alsnog 270 euro ofzo, maar er was dus al geen kans meer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 21:38

StalNollie schreef:
Zou je dit paard nu nog wel willen vervoeren. Lijkt me niet bevorderend voor het paard nu.

Misschien was ik niet duidelijk, maar een operatie gebeurt pas over een tijd. Hij moet sowieso eerst nog naar huis voor een aantal weken of langer (dat was mij nog niet duidelijk) om te kijken of het lichaam de zaadstreng nu na de curretage wel kan helen. Anders zou ik het uiteraard in utrecht laten doen.

Hij was zaterdag al goed van de koliek maar heb hem er juist laten staan om meteen zijn balzak aan te pakken terwijl we eigenlijk nog mochten afwachten tot volgende week of er uberhaupt iets nodig zou zijn :)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 03-02-20 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 21:41

Lynn_Nikita schreef:
Geryon schreef:

eenmalig 1/4e spuit? dat heeft toch geen effect?

Nee 1/4e spuit per dag, dat is de preventieve dosis.

Miran schreef:

Heel zuur zeg... zonde van de echo als dat eigenlijk al niet nodig was. Maar in zo een situatie doe je alles wat ze zeggen, dat herken ik ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:50

Jessix schreef:
Miran schreef:

Oh wat naar... :(
Dit soort voorbeelden geef ik graag aan mensen die vragen of ze zich een paard kunnen veroorloven. Het kan zo snel hoog oplopen...

Misschien dom geluk,maar ik heb al vanaf 1981 vorige eeuw paarden.Nog nooit koliek gehad.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:15

Omeprazol moet opgebouwd worden anders heeft het geen effect, merk je pas na een paar dagen zeg maar. Bij mij is er voor gekozen omdat ze ruim 5 dagen met verstopping stond vóór de mest weer op gang kwam en ze nog wat ongemakkelijk bleef. In de tussentijd dus veel zooi aan medicijnen ed op een nagenoeg lege maag, plús een paard wat snel veel stress ervaart en heeft gehad afgelopen periode. Vandaar uit voorzorg de kuur. Volgens zegge dus preventief maar blijkbaar wel in een hogere dosering als bij jou.

Ik heb uitgesproken dat ik niet zou laten opereren. Zou ik dit paard zijn verloren, zou er bij mij ook geen nieuw paard meer komen. Beetje teveel afscheid moeten nemen afgelopen jaren. Ik heb dit paard ook nog geen jaar....

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:36

Ik heb mijn paard 2x in de kliniek gehad met koliek, helaas, gelukkig is het 2x goed afgelopen, maar schrikken is het zeker, het beste voor jou paard! :(:)

De 1e keer met een operatie tot gevolg, dit heeft me incl. kosten voor het verwijderen van de hechtingen achteraf, de operatie zelf kostte zo'n 3500,-. Reken daar nog de kosten van de veearts thuis, hospitalisatie en medicatie bij dan zullen we al snel rond de 4500,- zitten. Maar ik heb er wel mijn lieve vriend gezond en wel voor terug gekregen, dus ik zou het zo weer betalen!

De tweede keer moest hij niet geopereerd worden, gelukkig! Enkel 2 nachtjes daar blijven om gemonitord te worden, kliniek kosten waren 666,-, daarbij thuis nog 3x de dierenarts moeten laten komen (1x na 20.00), dus dat zal ook rond de 1000,- zitten...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 22:48

Charmaine schreef:
Omeprazol moet opgebouwd worden anders heeft het geen effect, merk je pas na een paar dagen zeg maar. Bij mij is er voor gekozen omdat ze ruim 5 dagen met verstopping stond vóór de mest weer op gang kwam en ze nog wat ongemakkelijk bleef. In de tussentijd dus veel zooi aan medicijnen ed op een nagenoeg lege maag, plús een paard wat snel veel stress ervaart en heeft gehad afgelopen periode. Vandaar uit voorzorg de kuur. Volgens zegge dus preventief maar blijkbaar wel in een hogere dosering als bij jou.

Ik heb uitgesproken dat ik niet zou laten opereren. Zou ik dit paard zijn verloren, zou er bij mij ook geen nieuw paard meer komen. Beetje teveel afscheid moeten nemen afgelopen jaren. Ik heb dit paard ook nog geen jaar....

Ook al pech dus :(

Bij mij een beetje hetzelfde verhaal. Ze verdachten hem niet van maagzweren, maar ook inderdaad vanwege de koliek, het vasten, medicatie, stress etc. zijn ze wel bang dat die anders wél komen als we de maag niet beschermen.

De officiele dosering voor behandeling van een paard is 1 tube per dag. Voor 28 dagen lang. Maar veel dierenartsen doen eerder 14 dagen, of zelfs 7 dagen volle en daarna 7 dagen halve dosis.

Bij preventie is de officiele dosering 1/4e spuit (voor zolang het nodig is). Dus ik ging er vanuit dat ze 1/4e spuit gebruiken. Tot ik jouw bericht las :P

De jouwe krijgt namelijk dus voor drie dagen de volle behandelings dosis. En dan nog 8 dagen halve dosis. Alleen maar goed, dat sowieso!
Ben wel benieuwd waarom ze precies daarvoor gekozen hebben. Misschien voor eventuele lichte beschadigingen meteen?

Gaat het trouwens wel al ietsje beter met haar? :(:) ik heb gelukkig meer geluk dat de koliek die dag al zo goed als weg was. Arme jullie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:15

@Geerke: Heb jij al vanaf 1981 paarden en nog nooit koliek? Dan ben je zeer zeker te benijden,en jouw paarden ook!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:01

Geryon, thanks voor het vragen. Het gaat gelukkig weer ok. Ze heeft wel een aardig jasje uitgedaan dus ze moet wel weer ff aansterken. Daarnaast had ze haar heupen en oogkassen gekneusd door het tegen de wanden aangooien maar dat lijkt nu gelukkig ook minder heftig dan het leek. Over een dag of maar weer rustig wat onbelast arbeid gaan doen. Nu krijgt ze wel beweging hoor, stappen en wat draven als ze wil.

Waarom deze dosis weet ik niet dan. Het klinkt me niet raar als ze toch al wat zweertjes zou blijken te hebben.

Gaat het met jouw paard al wat beter? Heeft hij erg last van die ontsteking?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 01:47

Arm paard zeg, ook nog kneuzingen erbij :(:) fijn dat ze al aan de betere hand is!

Die van mij heeft in 6 dagen tijd ook een flinke jas uit gedaan. Ik schrok me rot toen ik vandaag eindelijk kon kijken (het is nogal een eindje rijden en dan ben ik afhankelijk en zit je ook nog aan bezoekuren). :(

Utrecht heeft geen zorgen uitgesproken. Maar toch kan ik niks anders dan me zorgen maken nu ik hem gezien heb :(
bij enkel de woorden 'het gaat goed' elke dag heb je toch iets anders in je hoofd. Al hebben ze gelijk natuurlijk, want het gaat ook 'goed': er zijn (nog) geen complicaties etc. gelukkig en de koliek is niet terug gekomen!

Maar ik vind dit wel heftig :( hij ziet er beroerd uit en voelt zich ook beroerd. Vooral de spieratrofie in zijn achterhand is bizar, hele deuken. Hij heeft ook weer veel last op slot slaande knieen.. arm arm paard :(:)
Dat hij in goede handen is, is gelukkig wel een troost.

Normaal gesproken echt een buffel van 1.70m waarvan iedereen eerder 1.80m denkt, maar nu...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:24

Jeetje kan me voorstellen dat dat even schrikken is. Wat is nu het verdere verloop? Moet hij nog lang blijven en wanneer kun je de training weer gaan opbouwen? De prognose is verder wel goed?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:43

Heb geen ervaring met een koliekerig paard op de kliniek, wel aan huis. €250 in totaal afgerond voor spoedconsult incl opvoelen/injecties. Dit was op een doordeweekse dag dus geen weekend toeslag oid. Er is 2 dagen een da bij geweest dus verwacht nog een 2e rekening rond hetzelfde bedrag.

Kosten van koliek kunnen flink oplopen, vooral als er een operatie aan te pas komt. Echter ben ik zo'n persoon die het risico van een koliekoperatie niet gaat nemen en het paard dan liever een waardig einde geef.

Sterkte TS, moeilijke situatie Y;(