Allergische pony (bultjes); deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 19:31

@barbalala er zijn geen korstjes. Schimmel, rainrot, mijt is allemaal door de kliniek uitgesloten.

@pandora ik hoop het ook. Hij krijgt normaal een vitaminebrokje maar die laat ik ook even achterwege.

@rumay dekjes zijn relatief nieuw en nog niet gewassen.

@superpony en die antihistamine, in welke vorm geef je die? Wel super dat dat gewoon helpt. Dekens doe ik in het voorjaar ook vaak afspuiten en laten drogen. Eigenlijk nooit wassen.

@josien die smartex heeft een stay dry voering? Ik heb een iets te grote bucas met stay dry voering liggen van de vorige pony. Dan zou ik die even goed schoon moeten maken en kunnen proberen inderdaad. Niet aan gedacht.
Jouw verhaal klinkt wel heel erg hetzelfde!!

Dat wassen met betadine waarschuwde de DA wel voor niet té vaak te doen omdat je de beschermende laag vd huid aantast.

Ik heb degene gesproken waar onze pony is geweest vanaf jaarling totdat hij 4 werd. Daar heeft hij 1x eerder bultjes gehad. Toen hebben ze hem gewassen met betadine shampoo en was het over. Blijkbaar dus niet onbekend met bultjes :(:)

marga1

Re: Allergische pony (bultjes); deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:35

Aha nieuwe dekjes, die zijn altijd behandeld met spul tegen motten en schimmel zodat ze nieuw blijven in de opslag tot verkoop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:23

Josienx schreef:
superpony schreef:
Wij hebben hem anti histamine gegeven en dat heeft hem super geholpen. Zodra het op kwam zetten, weer gegeven en na een tijd, incl beter dieet was hij er vanaf.

Grappig, ik heb voor mezelf ook anti histamine! Dit gaat wel op recept of niet?

Ik heb ze toen van de dierenarts gekregen, maar volgens mij kan je die ook los kopen. Ben zelf niet allergisch, dus geen idee.

Was het enige dat hem echt hielp en een stuk beter voor hem dan prednison.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:00

Eén van onze paarden had ook plotseling bultjes. Ik had al het idee dat het eiwitbultjes waren. Die van ons krijgen: hooi, havens sportbrokken, wortels en lucerne. Ik heb dit paard even geen lucerne meer gegeven en de bultjes verdwenen als sneeuw voor de zon! Ik ben eerst de lucerne weg gaan nemen omdat daar veel eiwitten in zitten, ik had geluk dat ik hierdoor meteen de oorzaak had gevonden. Anders had ik verder moeten gaan kijken of het de wortels waren, het krachtvoer of het hooi.

Ik heb me er wel even over ingelezen, maar het schijnt dat ook bij paarden “cetrizine” schijnt te werken bij een allergische reactie. Ik heb de tabletten gekocht, maar heb ze níet gegeven omdat de bultjes weg waren de dag nadat we gestopt zijn met het geven van lucerne.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:17

Koekie73 schreef:
@josien die smartex heeft een stay dry voering? Ik heb een iets te grote bucas met stay dry voering liggen van de vorige pony. Dan zou ik die even goed schoon moeten maken en kunnen proberen inderdaad. Niet aan gedacht.
Jouw verhaal klinkt wel heel erg hetzelfde!!

Dat wassen met betadine waarschuwde de DA wel voor niet té vaak te doen omdat je de beschermende laag vd huid aantast.

Heeft die van jouw ook schilfers gehad? Die van mij kreeg toen de bulten zo goed als weg waren super veel schilfers. Ik heb het met een homeopathisch middeltje zo goed als weg kunnen krijgen.

Ik heb nu de Bucas Smartex Rain met inderdaad stay dry voering! Er kunnen liners onder maar omdat ie een tijd zonder deken had gestaan, staat ie nu onder een 50 grams (volgens mij bestaat er geen 0 van die). Die werd me aangeraden omdat die voering een stuk zachter en meer ademend is!

Oh ja daar zit je natuurlijk ook mee met betadine.. Het is super lastig! Misschien goed om even contact te houden als je een wondermiddel hebt gevonden? Bij jou zit het ook vooral onder het zadel he? Ik heb nog mn hele zadel laten nakijken maar daar was niks mis mee.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:20

superpony schreef:
Grappig, ik heb voor mezelf ook anti histamine! Dit gaat wel op recept of niet?

Ik heb ze toen van de dierenarts gekregen, maar volgens mij kan je die ook los kopen. Ben zelf niet allergisch, dus geen idee.

Was het enige dat hem echt hielp en een stuk beter voor hem dan prednison.[/quote]

Dankje! Ga ik eens naar informeren!

Koekie73

Re: Allergische pony (bultjes); deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 13:43

Bultjes zijn voor 70% verdwenen sinds hij op hooi staat. En hij staat nog niet zo lang op hooi natuurlijk.
Ik ga het zo nog even aanzien de komende 2 weken, als het dan geleidelijk aan blijft verbeteren dan ben ik helemaal blij. Hij heeft duidelijk minder jeuk. Ik ben na 4 dagen de Prednisolon al gestopt omdat ik er ten eerste geen goed gevoel bij had maar het ook niet meer 's ochtends kon geven en er op stal niemand is die het in de ochtend uren kan geven.

Komende weken dus maar verder aan kijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:44

Fijn ! Ik had al zo'n klein vermoeden dat het eiwitbultjes waren. :D