Ervaring/advies 2e keer peesblessure zelfde been ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:25

Dat is geluk hebben maar geen verstandige manier om peesblessures te behandelen.
Is het wellicht ern chronische blessure geweest die door overvraging of standprobleem is veroorzaakt.

Een acute peesblessure heeft altijd een rustfase nodig! Dacht er vroeger ook laks over tot ik mijn enkelbanden scheurde. Ik kan je vertellen dat is een helse pijn en iedere beweging nog pijnlijker!

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 11:36

Ik zie dat ik niet meer heb verteld wat de uitslag was van de scan. Maar hij heeft zijn check ligament beschadigd. Deze is heel erg verdikt. Het advies wat ik heb gekregen is tot eind maart op de paddock en stappen aan de hand. Na deze rust periode kijken hoe het gaat en eventueel nog een scan om te kijken hoe het er van binnen uit ziet.
De scan hoeft alleen nog een keer als we het nog niet helemaal vertrouwen of dat hij niet goed loopt. Anders kunnen we vanaf april rustig aan gaan opbouwen.
Op dit moment loopt hij in stap helemaal zuiver. De rest is dus nog even afwachten.

De dierenarts gaf aan dat er natuurlijk ook gekozen kon worden voor stamcel therapie, maar gaf aan dat als wij de tijd hadden om hem rust te geven dit niet nodig was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:53

Pareltjes schreef:
Dat is geluk hebben maar geen verstandige manier om peesblessures te behandelen.
Is het wellicht ern chronische blessure geweest die door overvraging of standprobleem is veroorzaakt.

Een acute peesblessure heeft altijd een rustfase nodig! Dacht er vroeger ook laks over tot ik mijn enkelbanden scheurde. Ik kan je vertellen dat is een helse pijn en iedere beweging nog pijnlijker!

Dat is echt niet waar. Paarden zijn geen mensen en kan je ook echt niet vergelijken.

Het is al vele jaren bekend. Bij peesblessures heb je diverse opties. 24/7 de wei op of naar buiten is al heel lang bekend en werkt vaak heel goed.

De dure behandelingen gaan vaak gepaart met rust en lijken te werken. Maar het gaat vaak niet eens veel sneller dan met 24/7 vrije beweging.

Als je gaat kijken naar ene goed herstel, kijk je naar het geheel. Ik ken zat mensen die hun paarden maanden op stal houden en dan weer opbouwen. Maar ook vaak terugvallen hebben. Dat is logisch als paarden teveel op stal staan en evt andere fratsen uithalen op de kleine box of als ze aan de hand mogen stappen. Sws worden ze zwakker.

Daarbij kan je helemaal niet zeggen dat het ene sneller gaat dan het andere.

Op een zware zandpaddock bijvoorbeeld, zou ik nooit doen met peesblessures, maar vrij bewegen is echt bevorderlijk.
De vitalfloor geeft bijv enorm veel trillingen in korte tijd. Maar als een paard gedurende de dag op stevige ondergrond kan bewegen kom je ook aan die beweging.

En oud? Wat is oud? Een gezond oud paard heeft nog steeds vermogen om te herstellen. Mijn merrie was 20, broodmager en verwaarloosd. Ik dacht op 20jr leeftijd, dat wordt nooit meer wat. Maar ze is 27 en topfit.

JeanneV

Re: Ervaring/advies 2e keer peesblessure zelfde been ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:51

het gevaar ontstaat als je aan het werk gaat. een behandelde pees zal het werk beter aan kunnen. dat is omdat er geen of minder litteken weefsel ontstaat. daarbij komt dat een pees weer belastbaar gemaakt moet worden. genezen is 1. langzaam in training brengen is 2.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:01

JeanneV schreef:
het gevaar ontstaat als je aan het werk gaat. een behandelde pees zal het werk beter aan kunnen. dat is omdat er geen of minder litteken weefsel ontstaat. daarbij komt dat een pees weer belastbaar gemaakt moet worden. genezen is 1. langzaam in training brengen is 2.

Maar dat is ook al eerder.

Als ik alleen mn eigen ruin bekijk; eerste peesblessures aan beide achterbenen gekozen voor 24/7 buiten. Dat ging heel goed.

Later een peesblessure voor en gekozen om de paddock te verkleinen op aanraden van de veearts. Een voorbeen blessure is anders dan een achterbeen blessure ( of beide achterbenen ) En omstandigheden speelden mee.
Hij bouwde eigenlijk al heel snel daar littekenweefsel op en weer laten lopen.

Ik zie bij alle paarden met langdurige boxrust steeds weer terugkerende problemen en vaak ook andere problemen ontstaan. Mensen denken; rust voor een peesblessure, maar ook dan moet een lichaam werken en gezond blijven. daarvoor is beweging gewoon van essentieel belang.
Een peesblessure of elke andere blessure moet een lijf voor werken en dat gaat beter en sneller als een lijf zijn werk kan doen, dus kan bewegen, gezonde darmflora, bloedsomloop etc etc etc.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:39

Maar 28 weken is toch de normale periode? Dan is er toch niets versnelt?[/quote]

Het is nu 28 weken na de eerste blessure.
Ik bedoel meer dat het opbouwen versneld is. ( mijn blessure tijd had 14 weken korter kunnen zijn als ze niet een 2de blessure 12 weken na de eerste had gehad.)

De enalaatste scan 7jan liet opvulling zien maar de blessures waren nog duidelijk te zien.
6 weken later zat er alleen nog een klein randje. (Heb toen de minipulse gebruikt) weet natuurlijk niet hoe dit normaal zou herstellen.

Mijn schema van opbouwen is nadat de laatste x goed was.
4 weken 3x2 min draven
1 week 4x3 min draven
En nu al 4x4 min draven en 3de en 4de x 2-3 rondjes galop
Over 3 weken 4x4 min draven en na de 3de en 4de x 2-3 min galop

Had verwacht dat daartussen wel meer stappen zouden zitten.