Ontwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:10

Spoelworm lijkt op taugé.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:53

marleen_usar schreef:
Spoelworm lijkt op taugé.

Ik ken spoelworm. Die zijn ong 10/15 cm lang. Deze op de foto zijn smaller en max 5/6 cm lang. Misschien zijn het jonge spoelwormen? Of toch aarswormen?
Heb mestlab gemaild, ga vragen om me te helpen hiermee...
Hoe zou ik zijn immuniteit kunnen opkrikken? Iets voor de darmflora kreeg hij al.

geerke

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:32

Deze kwamen er uit zonder dat je ontwormd had? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:11

TS puur uit interesse, heb je altijd met mestonderzoek gewerkt?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:30

Als ik kijk naar de onderste worm op de foto zeg ik aarsmaden. Ook als je zegt dat ze maar 5-6 cm lang zijn. De kliniek dacht blijkbaar ook aan aarsmaden gezien het advies van 5 dagen achter elkaar panacur. Bij spoelwormen was waarschijnlijk pyrantel geadviseerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:48

Om het nog even verwarrender te maken, het kunnen ook nog grote bloedwormen zijn: https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... oedwormen/ . Ik kan je aanraden om even contact op te nemen met Het Woud, waar de link van is, waarschijnlijk kunnen zij aan de hand van je verhaal en jouw foto wel aangeven welke worm(en) het is(zijn).

Overigens kan je in de rechterkolom nog wel meer info vinden over andere wormen die bij paarden voor kunnen komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:47

Jet schreef:
Om het nog even verwarrender te maken, het kunnen ook nog grote bloedwormen zijn: https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... oedwormen/ . Ik kan je aanraden om even contact op te nemen met Het Woud, waar de link van is, waarschijnlijk kunnen zij aan de hand van je verhaal en jouw foto wel aangeven welke worm(en) het is(zijn).

Overigens kan je in de rechterkolom nog wel meer info vinden over andere wormen die bij paarden voor kunnen komen.

Die foto daarbij klopt niet, dat zijn aarsmaden.
De grote bloedworm komt in Nederland zelden voor en zijn net als de kleine bloedworm rood van kleur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 07:46

Ik heb altijd geleerd dat de kleine bloedworm bestaat uit tientallen soorten verschillende wormen. De meeste larven zijn rood, maar een flink aantal wormen zelf zijn wit.
Als je een paard met bloedwormen ontwormd, komen er veel witte dode bloedwormen naar buiten en rode larven.

De wormen op de foto van ts zijn aarsmaden. Die eitjes worden buiten het lichaam gelegd en vindt je niet bij mestonderzoek (of toevallig)..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 07:55

poown schreef:
Als ik kijk naar de onderste worm op de foto zeg ik aarsmaden. Ook als je zegt dat ze maar 5-6 cm lang zijn. De kliniek dacht blijkbaar ook aan aarsmaden gezien het advies van 5 dagen achter elkaar panacur. Bij spoelwormen was waarschijnlijk pyrantel geadviseerd.

Nee bij spoelwormen wordt ook vaak Fenbendazole dus Panacur geadviseerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:38

Brainless schreef:
Jet schreef:

Die foto daarbij klopt niet, dat zijn aarsmaden.
De grote bloedworm komt in Nederland zelden voor en zijn net als de kleine bloedworm rood van kleur.

O, lekker slim dan dat ze er een andere foto bijplaatsen. Toch meen ik gelezen te hebben dat de grote bloedworm ( die ook uit verschillende soorten bestaat, net als de kleine ( zoals Janouk al aangeeft) vaak wit is. Dat hij weinig voorkomt wil niet zeggen dat hij niet voorkomt en aangezien TS al aangaf dat het ontwormbeleid op de vorige stal te wensen overliet, zou je er dus wel mee te maken kunnen krijgen.