Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:37

Benita schreef:
...

Ik geef Magnesiumoxide (die grote bruine zakken die je bij de Welkoop kunt kopen). Ik geef tijdens een kuur per paard: circa 100 gram psyllium vezels en circa 250 gram Magnesiumoxide, gedurende 6 dagen.

Benita geef jij 1x per dag de zandkuur? En dus ook 250 gr. Magnesiumoxide in 1x ?
Raken de paarden daar niet mega van aan de dunne?

Isapaardje

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:48

Het ene paard is er ook gevoeliger voor dan het andere.
Mijn oude pony had altijd zand in de mest zitten, maar nooit alarmerend zandkoliek gehad.
Mijn nieuwe jonge pony daarentegen is afwachten. Zij eet volop zwartzand, bevuild de waterbak met kilo's zand (haalt haar vieze hoeven er doorheen, hoe ik hem ook neerzet) en probeert ieder sprietje in een eigenlijk kale uitloop weg te grazen (ondanks volop hooi), dus gaf ik haar recentelijk een zandwegkuur (brokjes, die ze niet te pruimen vond), maar daar ging ze juist enorm van aan de spetter. Dat was nu ook weer niet de bedoeling.

De andere pony heeft juist weer te droge mest gekregen tijdens de zandwegkuur en dat lijkt me nog veel slechter (ik zie mest liever wat natter dan te droog).

Beiden krijgen hooi uit bakken of hooinet met kunstgras of tegels als ondergrond, maar dan nog slepen ze het hooi regelmatig door de zandbak heen en eten het liever ergens halverwege op.

Zandinname is hier dus nauwelijks te voorkomen, dus vandaar zelf preventief het proberen eruit te krijgen.

Maar of nu vezels, de hele zaden of brokjes of lijnzaad beter is, ben ik nog niet echt uit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:00

Benita schreef:
Interessant topic. Ik geef onze paarden ook elke één tot twee maanden een zandkuur. Ik geef dan psyllium en extra magnesium. Magnesium geef ik er bij n.a.v. het volgende nieuwsbericht:

[VN] Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Ik heb de paarden kliniek waar we altijd komen om advies gevraagd.
* Hoeveel vlozaad l
* Frequentie van de kuren
* Advies om extra magnesium eraan toe te voegen. (link erbij gedaan naar het onderzoek).
Wanneer ik er meer van weet laat ik het hier weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 19:03

Geweldig, kiki!
Ik ben heel benieuwd!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:07

mijn ijslander kreeg in Utrecht 800 gram psylium per dag, nu krijgt hij om de drie weken. 7 dagen 300 gram per dag. nooit zand gezien met testen, en kreeg altijd al een zandkuur.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:09

Ik ben ook benieuwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:12

Toen mijn paarden nog in pension stonden gaf ik ze om de 2 a 3 maanden een kuur. Nu ze bij huis staan, 24/7 buiten op zandgrond, doe ik het elke maand. Ik voer overigens uit hooinetten maar helemaal voorkomen dat ze zand binnen krijgen is onmogelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:19

Mijn pony vond ik erg sloom, inactief en erg bolle buik.
Dan vaak staart omhoog doen waarbij dan mestwater uit de anus kwam en over de benen liep. Ook platte mest nu en dan.

Zandtest gedaan... Dit was resultaat van 2 mestballen in water na nog geen 5 minuten.
Afbeelding

Kuurtje psyliumzaad gegeven op aanraden van dierenarts 250gram per dag gedurende 5 dagen. Daarna eventueel 100 gram per dag nog een week.

Heb na 3 dagen getest maar zag toen geen zand. Ook heb ik nooit duidelijk zand gezien op de mest. Wel had hij in begin van dat kuurtje vaker platte mest.

Ik geef nu maandelijks preventief een kuurtje van 100gram psyliumzaad gedurende 1 week.
Pas nog test gedaan en zag geen zand. Hebben de laatste weken ook op lang gras gestaan. Nu helaas stalrust door een wonde en ben dus voor zekerheid weer vlozaad aan het geven 100 gram per dag. Ik wissel wel af. Als deze week voorbij is geef ik lijnzaadvlokken.

Pony zelf is wel actiever en meer praatjes gekregen dan voor ik hem op zand testte.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:27

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:37

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:46

Ik heb nu de Floris pellets van de paardendrogist. Die eten ze tenminste op en is puur geperst vlozaad zonder toevoegingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:57

ik kook winters altijd lijnzaad,maar geef ook wel eens een kuur psyllium.
mij was 100 gram geadviseerd,maar zie hier dat het wel hoger kan.
en een probioticum zou ook ondersteunend kunnen werken.

vond nog wat oudere info

https://ker.com/equinews/psyllium-probi ... and-colic/

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:01

Super, een eigen topic hierover! :D

Ik ben de TS van het topic over het paard met zandkoliek. Ik ga (ergens in de komende dagen) navragen wat, hoeveel en hoevaak je moet voeren om in ieder geval risico’s te beperken. Zodra ik dat weet dan zal ik dat hier ook plaatsen! Vooralsnog maar zorgen dat ze hier helemaal goed doorheen komt, en als er sprake is van naar huis mogen gaan dan komen die vragen ter sprake! :D

Pandora2 schreef:
Altijd goed om dit nog een keer onder de aandacht te brengen !

Heb ooit in een topic gelezen dat ze in de kliniek spreken over 500gr psyllium per keer bij / na zandkoliek.
En eventueel paraffine olie.

Ik vraag mij eigenlijk al best een tijdje af of de paarden die zandkoliek krijgen, voornamelijk op het land staan of op echte zand zoals in rijbakken of paddocks ?

Dat heb ik wel gevraagd. De dierenarts gaf aan dat ze nog nooit zoveel gevallen zandkoliek had gehad als in de laatste 2 jaar. Zij vermoeden dat de zeer droge zomers hier ook mee te maken hebben, omdat gras niet genoeg kan groeien en de meeste mensen hun paard toch op het te korte gras laten staan. Hierdoor eten ze erg veel zand mee. Ze zien het allebei veel. :j
In het geval van mijn paard was het duidelijk paddockzand, dus die eet waarschijnlijk erg veel zand (zonder dat we het gezien hebben). Zij moet straks dan ook met een kapje op de paddock op, om dit te voorkomen. Wanneer een paard eenmaal zand gaat eten, is de kans namelijk zeer klein dat ze dit gaan afleren.

Ik vind het wel heel eng, dat ondanks controleren (en zeer minimaal iets vinden), en een kuur “better safe than sorry” het dus toch geen zin heeft gehad.
Ze heeft 7 dagen, 200 gram vlozaad per dag gehad.
Ik denk dat ik nooit meer helemaal gerust kan worden als ze weer op de paddock staat, zelfs met kapje...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:10

Bedankt voor je reactie Kaitlyn !
Hopelijk komt je paardje er weer helemaal bovenop.
Kan mij die ongerustheid heel goed voorstellen. Koliek is toch altijd eng.

Chetubetcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:13

Ik kom ook mee lezen. Wij hebben een twee jarige op stal welke al meerdere keren zandkoliek heeft gehad.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:17

Ook ik lees mee.
Mijn handschoen ziet er iedere keer hetzelfde uit, namelijk zo:

Afbeelding

Begin morgen met de psyllium kuur. Ga voor de grap tijdens de kuur ook maar mest opvangen. Inderdaad heel angstaanjagend om te horen dat er zo veel kilo’s zand in de darmen kunnen zitten terwijl er zo weinig uit komt/te zien is. :(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:20

De weilanden zijn droog en dus meer zanderig. Ik merk dit ook en heb nu afgelopen 2 jaar alles in de winter op paddocks en uit bakken met daarin een net hooi. Zo knoeien ze het minste.

Iedere nieuwe pony die hier komt (handel) krijgt een kuur van 7 dagen
En de vaste 3 pony's om de 6 weken.
Ik voer dan psyllium vezels gemengd door brok met wat olie.

Toen ik dit nog niet deed en we de droogte hadden heb ik er 3!! Gehad met zandkoliek nu met deze maatregelen geen 1 meer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:32

Ik geef elke 4 weken 5 dagen 100gr de zaadjes van pitpit. Magnesium krijgt hij sowieso 20gr bijgevoerd (die vd welkoop).
Verder onbeperkt hooi vanuit grote hooibakken met netten. Gras eet hij niet dus ik hoop dat de inname van zand daardoor minimaal is.

Ik blijf wel meelezen, ben wel benieuwd naar wat dierenartsen ook adviseren.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:38

Ik volg ook.
Vraag me af wat nu een goede hoeveelheid psyllium is om te geven per 100 kg lichaamsgewicht en of daar nog verschil in zit als je vezels, zaad of brokjes geeft.

Ik voer nu het zaad van horsefitshop, dit eten ze heel makkelijk weg. Shetje krijgt 50 gram en paard van 1.76cm krijgt 120 gram per dag, gedurende 7 dagen. Ik geef elke 2 tot 3 maanden een kuurtje.

Daarnaast voer ik mijn paard regelmatig (zeker 4 keer per week) slobber met lijnzaadmeel erdoorheen.

Mijn shetje is niet zo’n slobber fan dus pak ik daar af en toe lijnzaad uit de supermarkt voor maar of dit nu echt helpt weet ik niet. Toch maar weer eens het meel geven, dit wordt namelijk echt een beetje vettig als je het weekt.

En dan maar hopen dat dit afdoende is allemaal.
Ik heb ze op een grote paddock staan jaarrond met voor het paard onbeperkt hooi en voor de shet wel beperkt hooi, vier keer daags een portie. Ik voer hooi uit netten in een bak, voor het paard een grote plastic bak en de shet een grote speciekuip.

Ik zie de shet nooit graven, het paard wel af en toe en die zit dan ook met zijn neus in het zand....

Ik de nacht staan ze op stal, paard ook met onbeperkt hooi, shet weer met een netje...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:44

Ik denk dat ik er ook niet meer dan 100gr zaadjes in krijg.. hoeveel gram voer je dan wanneer je bijv brokjes van makana geeft, is dat bekend?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:49

Ik geef de Sand off extra brokjes van de paardendrogist. Stuk makkelijker dan gedoe met slobber etc (Ik moet mijn voer klaarzetten) Pony krijgt het ter preventie 1 x per 12 weken een kuur van 7 dagen. Hij staat 24/7 in een paddock paradise

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:01

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:05

Interessant topic. Ik volg het ook graag!

Wat is in jullie ervaring met de effectiefste/handigste methode om mest te testen op zand?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:06

Heb de afgelopen week ook een kuur Sand Off extra van de paardendrogist gegeven aan onze drie pony's. Ze staan ook op een korte weide nu, dus leek me wel een goed plan. Nu, na het lezen van al deze reacties nog blijer dat ik het heb gedaan.

Maar bij één van onze pony's kwam er vrij snel dunnere mest. Bijna koeienmest. Nu de kuur erop zit is dit wel weer beter geworden. Maar zou dit een teken zijn dat er toch iets niet goed zat?? Misschien bij haar sneller nog eens herhalen??

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:09

@kiki1976 hooi van de grond eten werd mij juist geaviseerd door de dierenarts na een zandkoliek. Wij hebben weinig gras op zandgrond. Om te voorkomen dat onze paarden het te korte gras met zand dan verder veelvuldig opeten, voeren wij dus hooi in de wei (deed ik eerst in de stal voordat ze naar buiten gingen) bij, om ze van het korte gras af te houden. Hier overigens 1 keer zandkoliek in de afgelopen tien jaar gehad, goed afgelopen gelukkig. Geef nu een zandkuur preventief aan onze paarden.