Super, een eigen topic hierover! 
Ik ben de TS van het topic over het paard met zandkoliek. Ik ga (ergens in de komende dagen) navragen wat, hoeveel en hoevaak je moet voeren om in ieder geval risico’s te beperken. Zodra ik dat weet dan zal ik dat hier ook plaatsen! Vooralsnog maar zorgen dat ze hier helemaal goed doorheen komt, en als er sprake is van naar huis mogen gaan dan komen die vragen ter sprake!
Pandora2 schreef:Altijd goed om dit nog een keer onder de aandacht te brengen !
Heb ooit in een topic gelezen dat ze in de kliniek spreken over 500gr psyllium per keer bij / na zandkoliek.
En eventueel paraffine olie.
Ik vraag mij eigenlijk al best een tijdje af of de paarden die zandkoliek krijgen, voornamelijk op het land staan of op echte zand zoals in rijbakken of paddocks ?
Dat heb ik wel gevraagd. De dierenarts gaf aan dat ze nog nooit zoveel gevallen zandkoliek had gehad als in de laatste 2 jaar. Zij vermoeden dat de zeer droge zomers hier ook mee te maken hebben, omdat gras niet genoeg kan groeien en de meeste mensen hun paard toch op het te korte gras laten staan. Hierdoor eten ze erg veel zand mee. Ze zien het allebei veel.
In het geval van mijn paard was het duidelijk paddockzand, dus die eet waarschijnlijk erg veel zand (zonder dat we het gezien hebben). Zij moet straks dan ook met een kapje op de paddock op, om dit te voorkomen. Wanneer een paard eenmaal zand gaat eten, is de kans namelijk zeer klein dat ze dit gaan afleren.
Ik vind het wel heel eng, dat ondanks controleren (en zeer minimaal iets vinden), en een kuur “better safe than sorry” het dus toch geen zin heeft gehad.
Ze heeft 7 dagen, 200 gram vlozaad per dag gehad.
Ik denk dat ik nooit meer helemaal gerust kan worden als ze weer op de paddock staat, zelfs met kapje...