fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:45

Als haar achterhand niet goed is en ze voor gaat struikelen, zou ik er helemaal niet meer op gaan zitten en ik zou de pony sowieso eens goed laten nakijken voordat ik uberhaupt werk en inzet ervan zou vragen.
Ze is al wat ouders en manegewerk is zwaar, misschien moet je je verwachtingen bijstellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:49

Goof let op met wat je schrijft. Rust roest vaak bij dit soort oude paarden. Hou ze in beweging met bepaalde regelmaat als dat kan, dan breekt het lijntje niet.
Helaas kan dat bij Polie niet meer, dus zij mag heel af en toe nog mee en dan zie je haar genieten. Maar we doen het meer voor haar als voor mij , ook al vi d ik het totaal niet erg om ernaast te wandelen.

Goof

Re: fjord 'zakt' steeds vaker door achterbeen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:00

Ik zeg toch ook niet dat ze hem stil moet zetten?
Genoeg ervaring met artrose hier helaas, dus inderdaad, zet het dier vooral niet stil.
Maar er zit nog een groot gebied tussen stilzetten en berijden, longeren, voor de kar zetten.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:32

wilmatj schreef:
Cayenne schreef:
Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?

Dat begrijp ik, maar als ze te erg op der voorhand valt gaat ze juist voor struikelen. Dat was juist de reden om der meer op de achterhand te rijden.

Aangezien ze aan de longe / dubbele longe/ voor de kar/ grond werk nergens last van heeft en super fijn begint te lopen was ik bang dat het misschien ook wel kan zijn dat der heupen het gewicht van een ruiter niet aan kan. -O-

Heb je een video hoe ze nu loopt?

Ik wil niet vervelend doen, maar op letterlijk elk filmpje die ik heb aangeklikt van haar zie ik haar daar haar been knakken. Onder het zadel, los in de bak, aan de longeerlijn.
De kans dat dat achteruit gaat is imo groter dan dat ze 2 jaar later beter loopt.

Misschien ben je gewend geraakt aan het knikje/door been zakken?

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:47

De Fjord die ik jaren heb bijgereden begon ook ineens te struikelen, wij hebben er toen een da bij gehaald en toen is er helaas artrose in beide achterbenen vastgesteld.
Hij moest toen per direct met pensioen.

Hopelijk valt het bij jouw Fjord mee en kun je er wellicht nog aangepast mee aan het werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:51

Zoiets zou ik direct laten nakijken bij de DA, en alleen nog lichtjes wandelen/ stappen oid tot die tijd om de'r in beweging te houden.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:16

Wij kunnen achter onze pc allemaal "goedbedoelde" raad geven... maar ook ik denk dat je een afspraak moet maken met je dierenarts.
Hier heb ik momenteel een Haflinger, en die bleek spat te hebben. Zijn "geluk" was dat ik rond hetzelfde ogenblik gevallen ben met een fiets en mijn kruisbanden heb stukgekregen. De haflinger kreeg "beperkte" rust, hij ging enkel nog wandelen aan de hand met een (bekwaam) kind. Een jaar later was ik weer "goed genoeg" om alles terug "op te nemen" en de Haflinger had dan al een jaar Glucohorse gekregen. Hij is nu terug "goed genoeg" om mooie wandelingen met ruiter te maken. Hij loopt terug met plezier, en hij loopt "vrij zuiver".
Hij mag terug mee op rit,... Hiervoor had ik een Fjord, en die heeft héél lang gewacht om te laten zien dat hij artrose had... Hij struikelde "plots" heel erg veel...
Paarden kunnen "hard" zijn voor zichzelf... en wachten soms véél te lang om tekenen van "pijn" te laten zien.
Mijn Haflinger is nu 19 jaar

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:21

Misschien komt het omdat ze nu zo anders bekapt wordt? Ze is al 20, 20 jaar “slecht” bekapt en nu opeens anders bekapt worden waardoor ze anders moet gaan lopen?

Struikelen kan sowieso komen door te lange hoeven, maar ik ken ook een fjord die gewoon te “lui” was om zijn benen fatsoenlijk op te tillen. Veel bakjes draven was bij hem de uitkomst.

Maar aangezien je paard al 20 is, zou ik toch eerder denken aan artrose of iets anders medisch. Ik zou dus dit eerst uitsluiten voordat je intensiever gaat trainen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 17:37

rust roest, dat is ook hetgeen waarom wij der een beetje aan het werk houden. Intensief kun je het ook echt niet noemen. Max 30 min rijden en dan voornamelijk stappen. En aan de longe wel wat intensiever, omdat het op de volte is natuurlijk.

Maar de dierenarts komt van de week langs, ik hoor nog wanneer.
Ik verwacht zelf ook artrose, maar had altijd wel verwacht dat lichtjes aan het werk juist wat verbetering zou geven ipv stil zetten.

Maar misschien idd alleen nog maar lekker wandelen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:47

wilmatj schreef:
rust roest, dat is ook hetgeen waarom wij der een beetje aan het werk houden. Intensief kun je het ook echt niet noemen. Max 30 min rijden en dan voornamelijk stappen. En aan de longe wel wat intensiever, omdat het op de volte is natuurlijk.

Ik verwacht zelf ook artrose, maar had altijd wel verwacht dat lichtjes aan het werk juist wat verbetering zou geven ipv stil zetten.

Beweging is zeker goed bij artrose! Maar voltes zijn idd best zwaar. Het beste is om lekker ontspannen buiten te rijden, dat is makkelijk voor het paard (rechtuit) en zo krijgt ie toch beweging.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 17:54

Isabel schreef:
wilmatj schreef:

Beweging is zeker goed bij artrose! Maar voltes zijn idd best zwaar. Het beste is om lekker ontspannen buiten te rijden, dat is makkelijk voor het paard (rechtuit) en zo krijgt ie toch beweging.

Heel eerlijk is dit dus mijn grootste angst, hoewel fjordje enorm braaf is. Is bij ons eigenlijk niet buiten te rijden. Een ander plekje zoeken wordt dan misschien wel de eis.. :( :(

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:55

Hoe was ze eerder, viel ze altijd al op de voorhand, of is het verergerd.
Heb je wel altijd eraan gewerkt om het achterbeen sterk te maken.

Als het artrose is, is beweging juist wel goed en zou een goede opwarming de boel wel weer smeren en op gang komen.
Belasten wordt echter wel dingetje, maar beweging blijft wel erg goed en noodzakelijk.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 18:04

Wij kochten haar op 18 jarige leeftijd, hiervoor is ze manege paard geweest. Hoe lang en wat weet ik niet precies, ik weet dat ze onder een huifbed heeft gelopen.

Ze is altijd erg sterk geweest aan de voorkant, gingen hangen in je hand en vloog dan op de voorhand. Het eerst jaar dat we haar hadden werd ze gereden door een meisje die toen niet veel ervaring had. Toen ze wat sterker werd zijn we met haar recreatief gaan mennen. Voor de kar liep ze echt geweldig, was erg sterk. Maar dan moet ze natuurlijk ook vooral met der voorhand trekken.

Sinds ongeveer een jaartje is dat meisje gestopt en ben ik der wat dresuurmatig wat aan het leren. Het eerste half jaar zag ik alleen maar vooruitgang. Ze werd sterker, dikke ondernek verdween wat. En ze liep er veel beter bij. Sinds deze winter merk ik dat ze meer struikelt en dus sinds kort ook dat met der achterbeen. Dat met der achterbenen gebeurt overigens niet elke keer, maar af en toe eens. Nu weet ik dat oudere paarden wel vaker last van hun spieren en gewrichten krijgen in de winter, vanwege de kou. Daar heb ik het altijd op gegooid in mijn gedachte. Dus veel en lang instappen, uitrijdekentje op. Aan de longe gaat ze dus nog steeds wel steeds beter, dubbele longe gaat nog beter omdat we dan rechtuit kunnen.

We rijden haar nu eens in de week, eens in de 2 weken ivm gebrek aan ruiter. Ik ben dit moment zelf te zwaar voor haar, ga er daarom niet graag opzitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:09

Heb je weleens wat ondersteunends gegeven? glucosamine met MSM helpt goed bij artrose.

Maar goed, uitsluiten wat er is blijft natuurlijk erg belangrijk.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:35

wilmatj schreef:
Wij kochten haar op 18 jarige leeftijd, hiervoor is ze manege paard geweest. Hoe lang en wat weet ik niet precies, ik weet dat ze onder een huifbed heeft gelopen.

Ze is altijd erg sterk geweest aan de voorkant, gingen hangen in je hand en vloog dan op de voorhand. Het eerst jaar dat we haar hadden werd ze gereden door een meisje die toen niet veel ervaring had. Toen ze wat sterker werd zijn we met haar recreatief gaan mennen. Voor de kar liep ze echt geweldig, was erg sterk. Maar dan moet ze natuurlijk ook vooral met der voorhand trekken.

Sinds ongeveer een jaartje is dat meisje gestopt en ben ik der wat dresuurmatig wat aan het leren. Het eerste half jaar zag ik alleen maar vooruitgang. Ze werd sterker, dikke ondernek verdween wat. En ze liep er veel beter bij. Sinds deze winter merk ik dat ze meer struikelt en dus sinds kort ook dat met der achterbeen. Dat met der achterbenen gebeurt overigens niet elke keer, maar af en toe eens. Nu weet ik dat oudere paarden wel vaker last van hun spieren en gewrichten krijgen in de winter, vanwege de kou. Daar heb ik het altijd op gegooid in mijn gedachte. Dus veel en lang instappen, uitrijdekentje op. Aan de longe gaat ze dus nog steeds wel steeds beter, dubbele longe gaat nog beter omdat we dan rechtuit kunnen.

We rijden haar nu eens in de week, eens in de 2 weken ivm gebrek aan ruiter. Ik ben dit moment zelf te zwaar voor haar, ga er daarom niet graag opzitten.

Volgens mij moet je ook met mennen juist de achterhand activeren en niet dat ze vooral erin gaan hangen...

Zou het kunnen zijn dat ze achterhand altijd teveel heeft ontzien en daar nu de tegenwerking van krijgt omdat die te slap is.
En dat het er dooor een aantal omstandigheden nu pas uit komt.

Want als ik dit lees, zou ik juist artrose aan de voorkant verwachten.....

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 19:13

Ja ik heb geen idee, heb eerlijk gezegd gewoon geen ervaring met artrose. Ik weet dat met trekken dat ze dat vooral vanuit voor doen. Daar zetten ze kracht. Daarom dat ook vele men paarden voor op ijzers staan, die hoeven slijten sneller af. Dat was bij fjordje ook altijd te zien.

Dat ze altijd achter een beetje ontzien heeft en dat er nu duidelijker uit komt is heel goed mogelijk. Als ik zo wat google dan lijkt het er op dat vele oudere paarden het hebben, maar het niet altijd zo duidelijk opvalt. Dus wat dat betreft denk ik dat er bijna al zekerheid op artrose is zonder onderzoek?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:11

Ik zou zowiezo een onderzoek laten doen, of het artrose is of niet.
Want daar heb je nog diagnose voor.

In eerste instantie zullen ze wel die kracht van voor uit zetten, zeker als het zwaar wordt.
Maar ik leer toch ook juist de achterhand te activeren en sterker te maken zodat de beweging vanuit de stuwende achterhand naar voren wordt gebracht.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:51

Correct gereden menpaarden hangen echt niet op de voorhand hoor. Die lopen netjes vanuit de achterhand en in balans. Anders kom je er echt geen dressuurproeven mee door hoor ;)

Ik zou even afwachten wat de dierenarts zegt/wat er uit de foto’s komen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:14

Naar de dierenarts gaan en niet meer rijden totdat je weet of dat nog wel kan en als dat nog mag,laat het beestje dan zelf zoeken naar de manier waarop het zelf het prettigst loopt en ga niet meer allerlei dingen willen veranderen. Waarschijnlijk is dat veel te veel gevraagd zeker gezien het feit dat het paardje 2 jaar geleden al niet oké was. Brave paarden werken voor je totdat ze letterlijk en figuurlijk omvallen. Het hoeft geen rust te zijn, wandelen kan ook maar put het niet uit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:42

wilmatj schreef:
Cayenne schreef:
Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?

Dat begrijp ik, maar als ze te erg op der voorhand valt gaat ze juist voor struikelen. Dat was juist de reden om der meer op de achterhand te rijden.

Aangezien ze aan de longe / dubbele longe/ voor de kar/ grond werk nergens last van heeft en super fijn begint te lopen was ik bang dat het misschien ook wel kan zijn dat der heupen het gewicht van een ruiter niet aan kan. -O-

Ik weet niet waar jij uit opmaakt dat ze nergens last van heeft. Ik zie op het filmpje een pony die vanaf pas 1 echt niet goed is. Gewoon kreupel.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:57

Heb je toevallig er ook een video van?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:58

janderegelaa schreef:
Ik weet niet waar jij uit opmaakt dat ze nergens last van heeft. Ik zie op het filmpje een pony die vanaf pas 1 echt niet goed is. Gewoon kreupel.

Waar staat een filmpje of kijk ik er overheen? :?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:22

Cayenne schreef:
janderegelaa schreef:

Waar staat een filmpje of kijk ik er overheen? :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:24

Dank je! Daar loopt de fjord idd niet goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:29

Ts, heb het filmpje bekeken en vooral je woorden: Kijk ze wil er onderuit rennen. Dat is wegrennen voor de pijn en niet dat ze zoveel zin heeft om te lopen .