Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wilmatj schreef:Cayenne schreef:Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?
Dat begrijp ik, maar als ze te erg op der voorhand valt gaat ze juist voor struikelen. Dat was juist de reden om der meer op de achterhand te rijden.
Aangezien ze aan de longe / dubbele longe/ voor de kar/ grond werk nergens last van heeft en super fijn begint te lopen was ik bang dat het misschien ook wel kan zijn dat der heupen het gewicht van een ruiter niet aan kan.
wilmatj schreef:rust roest, dat is ook hetgeen waarom wij der een beetje aan het werk houden. Intensief kun je het ook echt niet noemen. Max 30 min rijden en dan voornamelijk stappen. En aan de longe wel wat intensiever, omdat het op de volte is natuurlijk.
Maar de dierenarts komt van de week langs, ik hoor nog wanneer.
Ik verwacht zelf ook artrose, maar had altijd wel verwacht dat lichtjes aan het werk juist wat verbetering zou geven ipv stil zetten.
Maar misschien idd alleen nog maar lekker wandelen.
Isabel schreef:wilmatj schreef:rust roest, dat is ook hetgeen waarom wij der een beetje aan het werk houden. Intensief kun je het ook echt niet noemen. Max 30 min rijden en dan voornamelijk stappen. En aan de longe wel wat intensiever, omdat het op de volte is natuurlijk.
Maar de dierenarts komt van de week langs, ik hoor nog wanneer.
Ik verwacht zelf ook artrose, maar had altijd wel verwacht dat lichtjes aan het werk juist wat verbetering zou geven ipv stil zetten.
Maar misschien idd alleen nog maar lekker wandelen.
Beweging is zeker goed bij artrose! Maar voltes zijn idd best zwaar. Het beste is om lekker ontspannen buiten te rijden, dat is makkelijk voor het paard (rechtuit) en zo krijgt ie toch beweging.
wilmatj schreef:Wij kochten haar op 18 jarige leeftijd, hiervoor is ze manege paard geweest. Hoe lang en wat weet ik niet precies, ik weet dat ze onder een huifbed heeft gelopen.
Ze is altijd erg sterk geweest aan de voorkant, gingen hangen in je hand en vloog dan op de voorhand. Het eerst jaar dat we haar hadden werd ze gereden door een meisje die toen niet veel ervaring had. Toen ze wat sterker werd zijn we met haar recreatief gaan mennen. Voor de kar liep ze echt geweldig, was erg sterk. Maar dan moet ze natuurlijk ook vooral met der voorhand trekken.
Sinds ongeveer een jaartje is dat meisje gestopt en ben ik der wat dresuurmatig wat aan het leren. Het eerste half jaar zag ik alleen maar vooruitgang. Ze werd sterker, dikke ondernek verdween wat. En ze liep er veel beter bij. Sinds deze winter merk ik dat ze meer struikelt en dus sinds kort ook dat met der achterbeen. Dat met der achterbenen gebeurt overigens niet elke keer, maar af en toe eens. Nu weet ik dat oudere paarden wel vaker last van hun spieren en gewrichten krijgen in de winter, vanwege de kou. Daar heb ik het altijd op gegooid in mijn gedachte. Dus veel en lang instappen, uitrijdekentje op. Aan de longe gaat ze dus nog steeds wel steeds beter, dubbele longe gaat nog beter omdat we dan rechtuit kunnen.
We rijden haar nu eens in de week, eens in de 2 weken ivm gebrek aan ruiter. Ik ben dit moment zelf te zwaar voor haar, ga er daarom niet graag opzitten.
wilmatj schreef:Cayenne schreef:Als ze al een slechte achterhand heeft is het misschien juist belastender om haar meer op de achterhand te gaan rijden? Misschien kan ze dat gewoon niet meer aan?
Dat begrijp ik, maar als ze te erg op der voorhand valt gaat ze juist voor struikelen. Dat was juist de reden om der meer op de achterhand te rijden.
Aangezien ze aan de longe / dubbele longe/ voor de kar/ grond werk nergens last van heeft en super fijn begint te lopen was ik bang dat het misschien ook wel kan zijn dat der heupen het gewicht van een ruiter niet aan kan.