Hengst met 1,5 castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Re: Hengst met 1,5 castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 23:22

Dankjewel voor de antwoorden.

JokeRox wat fijn dat het zo goed is gegaan.

KimD ik heb niet zo'n goede ervaringen met Florence voor mijzelf en bij andere al schokkende dingen gezien waarvan ik denk dit kan echt niet, dus daar laat ik hem al helemaal niet door helpen.

Novah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:32

Ik heb trouwens ook een hengst lopen van 4,5 jaar en het is een schat <3
die wil niks liever dan knuffelen, en ook in bijzijn van andere paarden is het geen probleem

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:16

x_Milou schreef:
Onze jaarling hengsten lopen ook heel braaf als een stelletje manegepony’s aan het halster naar de wei, maar als ze eenmaal samen in de wei staan kun je toch wel echt zien dat het hengsten zijn. Kan er toch moeilijk de hele dag bij gaan staan zodat ze zich gedragen :=

...

Ja en dan ? Wat is daar het probleem van? Mogen de dieren in hun eigen tijd, hunter eigen vrijheid en hun eigen ongestoorde ruimte niet gek doen of zichzelf zijn dan?
Mijn hengsten ravotten, stoeien, komen eens in ruzie, eten samen hooi, pesten elkaar... Maar dat maakt ze nou net paard, niet ? In hun weide zonder dat ik iets van ze wil, doen ze wat ze willen. Daar zijn ze vrij. Als ze dat al niet mogen, dan is niet castreren de oplossing maar een speelgoedpaardje om in de kast te zetten de betere keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:22

Little_Gift schreef:
Hengstenkuren... Ik heb 2 hengsten lopen sinds veulen en nu beide ruim 3 jaar... Geen van beide heeft hengstenkuren, niet de mini van 79cm en niet de bwp van 1m75. Ze weten waar hun grens is en wat kan en wat niet, meer zelfs, ze lopen zelfs naast het weiland van de merries en ik neem ze gerust aan een touwtje mee doorheen het weiland als ik dat nodig vind.

Het is allemaal een kwestie van opvoeding en respect en niks kwestie hengstenkuren.

Wat een onzin. Mijn hengst had enorm last van zijn hormonen toen hij 3 was. Helaas ‘baas’ geworden van de kudde dus in de opfok (met paarden van alle leeftijden) te weinig klappen gehad. Ik was echt ontzettend streng voor hem en kon er zo’n beetje alles mee, maar je merkte zo goed dat de hormonen hem in de weg zaten. Ik zou dan ook eerder castreren in het vervolg. 1,5 lijkt me een prima leeftijd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:38

Eens met Joman. Ik heb het weleens over gehad met een hengstenhouder. Sommige zijn veel meer 'hengst' dan anderen, en het kan ook gewoon ineens omslaan. En eenmaal omgeslagen, of niet 100% correct opgevoed (en dan hebben we het over mensen met 20+ jaar ervaring met hengsten) en dan een omslag is ruinen echt de juiste oplossing.
Het scheelt die van mij in elk geval zoveel frustratie, hij heeft rust in zijn hoofd gevonden. En hij werd echt streng opgevoed, maar door externe omstandigheden helaas zo vol frustratie gekomen dat de hengstenhouder meteen zei castreren. En dat heeft gelukkig gewerkt!
En anderen blijven braaf tot hun 8e, of hun 2e, of hun hele leven. Maar, zeker in Nederland, zou ik ze gewoon castreren, als ze niet mogen dekken scheelt dat echt in frustratie in het hoofd.
Overigens zie je bij die van mij uiterlijk helemaal niet dat hij hengst is geweest tot z'n 11e hoor, geen hengstennek of iets. Helaas :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:23

1,5 of 2 jaar is toch niet zo'n ongebruikelijke leeftijd voor castratie? Als je hem toch geen hengst wil houden zou ik het zo jong mogelijk doen.

JokeRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:20

Even een update:
Ik merk dus geen enkel teken van pijn op bij mijn kersverse ruin.
Ofwel laat hij niet zien dat hij pijn heeft, ofwel valt het dus allemaal super mee.
Ik zie ook maar een minimale zwelling...

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:37

rayoow schreef:
Moska schreef:
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Heb een hengst van nu bijna 8 maanden en zit me af te vragen wat wijsheid is. Met 1,5 of 3 jaar castreren. Hou zelf qua type paard van wat meer body en nek en heb de neiging om het pas met 3 jaar te doen

1 mini op 1.5 laten castreren, zie amper verschil met de andere dke nog hengst is.
Trekpaard was 9 maand, direct maar laten doen samen met de mini. Hij groeit normaal naar mijn inzien, niet extra groot of iets dergelijks

Ik heb geen mini of trekpaard (zijn wel twee uitersten) maar een kwpn veulen met veel Frans bloed. Maar voorlopig hoef ik er nog niet over na te denken. Hij moet zijn eerste echte weideseizoen nog in. Na de zomer kijk ik wel weer hoe het er voor staat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:03

Mijn hengstveulen ging met zes maanden al op de merries springen en vertoonde met acht maanden al enorm hengsten gedrag. We hebben hem voor de tien maanden al laten castreren. En aan de opvoeding lag het niet... Hij bleek enorm veel testosteron aan te maken. Schijnbaar na de castratie ook nog want de volgende eigenaar heeft hem laten onderzoeken omdat ze bang was dat het een klophengst was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:25

Mijn hengstje sprong ook met zes maand al op de merries. Inmiddels is ie twee en half en de liefste hengst die ik ken. Hij komt naar huis vanuit de opfok binnenkort, dus wellicht dat ie dit voor of najaar gecastreerd wordt, misschien ook niet.. Mijn gevoel zegt nog niet doen, maarja..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:29

Mijne is met 2 gecastreerd zodat hij in de merriekudde kon.
Mijn oudste was met een jaar al gecastreerd en die is ook gewoon 1.80 geworden en mooi van figuur. De jongste is niet 'anders' gaan groeien na castratie. Groeide altijd heel gelijk op (kont-schoft) en dat is zo gebleven, ging alsnog van kippennekje naar paard. Ik merkte er geen verschil in eerlijk gezegd. Denk ook dat alle 'voordelen' van het hengst houden er na een paar jaar prima gewoon bij te trainen zijn.

Ik was 200€ kwijt, incl verblijf, inenting en naverzorging op kliniek. Het was goedkoper om hem daarheen te brengen dan om het thuis te doen en het was maar 15min rijden dus keuze snel gemaakt :) Gaat hier wel om een trekpaard, zal vast ook wat duurder zijn geweest aan verdoving.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:32

En hier trouwens voor een andere blessure wel heel tevreden van Florence, mijn eigen dierenarts had geen materiaal om foto's te maken op verplaatsing en zij wel.
Castratie is gewoon weer bij mijn eigen dierenarts gedaan, waar ik verder ook gewoon super tevreden van ben (Dap Ell)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:41

Je kunt geen 1 lijn trekken hoe paarden zullen reageren denk ik. Ik heb er één met 3,5 jaar laten castreren, die had al gedekt maar is gewoon onder een roesje gedaan bij de da. Ik heb er nu nog 1 staan en die laat ik voorlopig hengst. Wanneer hij voor de hk zal gaan blijf hij dus hengst, maar mocht hij niet goed genoeg worden naar mijn zin voor de hk, zal hij ook wel gecastreerd worden. Overigens springt mijn ruin nog steeds op merries, dus bij merries komt hij niet in de wei. Simpel schrikdraadje is wel voldoende als afscheiding, het is niet dat hij kostte wat het kost erop wilt.
Een kennis met een opfokbedrijf gaf aan dat je weldegelijk verschil ziet in de groei bij paarden die vroeg gecastreerd worden. Zij stoppen hun energie in het groeien en niet in het vechten, etc.