Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:00

keshia schreef:
Ik heb ondervonden dat je paard niet alleen zweet maar het lichaam dus ook zwaarder belast als je niet scheert. Vooral als een paard dus benauwd is, en dan wat gepaste arbeid verricht, idd stappen en wat draf, zweet het veel eerder en heftiger dan een paard dat gezonde longen heeft. Als je dan twee benauwde paarden vergelijkt. Een geschoren en een ongeschoren, dan heeft het paard dat geschoren is toch meer uithoudingsvermogen, en verricht gemakkelijker het gevraagde werk dan een paard dat zich teveel opwarmt en daarme begint te zweten. Dit vraagt éxtra energie van het lichaam.
Daarnaast merk ik met mijn eigen warmbloedmerrie met een bloederig type, dat ik haar ongeschoren helemaam kleddernat heb staan na een uurtje trainen. Als ik haar 2 uur uit zou stappen is ze nog kletsnat. Als ik dat zo wegzet zonder deken, dat komt niet goed.

Ik zou dus zéker gaan voor scheren. Ik zou dan kiezen voor óf haar lijfje helemaal kaal, evt excl haar hoofd/benen. Of een royaal jachtpatroon. Ik zou in dit geval, de hals en ruim de onderkant van het paard kaal willen hebben. Als ze een flink dikke vacht hebben net als een ijslander, ga ik meestal voor het lijfje helemaal kaal, evt. Mooi de benen behaard laten. Maar een jachtpatroon staat meestal wat slordig in de overgangen op het lijf vind ik, met zo'n duidelijk overgang.

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik heb eens een training bijgewoond van een sport-fysioloog welke zich bezig houdt met paarden trainen.
Ook zij was erg pro scheren omdat oververhitting enorm veel energie vraagt, voor langzamer herstel zorgt en kostbare zouten verloren laat gaan (die laatste kun je uiteraard aanvullen).

Moet wel even kijken of mijn dekens toereikend zijn. Ik heb een rambo en een liner van 100 gram.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:01

LinSa schreef:
Ik heb mijn COPD'er ook voor het eerst geschoren dit jaar en ze doet het echt veel beter. Blijft goed op adem, zweet niet, super comfortabel onder de deken. Ik heb erg lang getwijfeld of ik er goed aan deed, maar ik ben er blij mee.

Wat fijn dat het zo goed uitpakt. Het is inderdaad even een drempel die je moet nemen, je neigt juist soms naar het tegenovergestelde.
Maar goed dat dit dus zo fijn is voor je paard!

Je kunt dan natuurlijk ook kiezen om helemaal niets met je paard te doen. Maar zowel voor haar darmen als luchtwegen is het belangrijk dat ze flink beweegt.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:24

mijn paard heeft ook snel last van haar luchtwegen. Ook bij haar maak ik het hooi nat, veel buiten etc... Ik heb haar uit eindelijk helemaal geschoren, en ik merk dat het haar goed doet. tijdens de lessen houdt ze het gewoon veel beter vol en is het minder heavy voor haar. Merk gewoon aan haar dat het een verlichting is.

Ninx

Re: Luchtwegproblemen; paard juist wel/ niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:12

Mag ik vragen welke deken jullie gebruiken? Vind dit wel lastig..... ik vind veel dekens al snel te dik/ warm.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:22

Ninx schreef:
Mag ik vragen welke deken jullie gebruiken? Vind dit wel lastig..... ik vind veel dekens al snel te dik/ warm.

Het ligt er een beetje aan hoe dik de vacht van je paard nu is.
Mijn paard heeft sinds september een deken op en staat nu met borst en gedeelte buik geschoren met een deken op van 300 gram.
Maar als die van jou verder nog geen deken op heeft gehad zou ik even bekijken hoe die het doet met een 100 gram deken of een fleece gevoerde regendeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:25

Mijne is eind oktober geschoren en staat ook onder 300 gram. Nu scheren zou voor mij minimaal 400 gram nu betekenen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:26

Robijntjah schreef:
Mijne is eind oktober geschoren en staat ook onder 300 gram. Nu scheren zou voor mij minimaal 400 gram nu betekenen.

Dat vind ik erg veel en is echt paard gebonden.

Mijn pony staat nu geschoren onder een bucas smartex rain met 100 grams liner en dan voelt ze aangenaam. Ze staat overdag buiten en in de nacht op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:28

Ik ga wel eens (vers geschoren en echt overdag richting de -15) tot 600 gram.

Wanneer het snachts weer boven het vriespunt komt (24/7 buiten) gaat er weer 100 gram af.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:31

Een jachtpatroon scheren of helemaal scheren is ook een verschil in dekens.
Als mijn paard helemaal geschoren zou zijn, zou ze nu ook 500 gram op hebben.
En daarnaast is dit een IJslander, die een hele flinke vacht heeft aangemaakt.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:19

Mijn paard is 3 weken geleden geschoren en staat onder 400 gram en die van mijn zusje (met longproblemen) hebben we zaterdag voor de 2de keer geschoren en staat onder 300 gram. Het verschil is de mijne een koukleun is en de hare niet.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:38

Als je nu compleet kaal zou gaan, is een 300 grams wel ongeveer okee. Is erg afhankelijk per paard. Maar met 300 grams kom je een heel eind. Je zou dus kunnen kijken voor een 300 grams liner. Dan kun je altijd nog beslissen om er de 100 grams onder te leggen als ie te warm blijft. En anders de 300 eronder te doen als 100 te weinig is. 100 grams en helemaal kaal is vaak toch wel te weinig met dit weer. Die van mij stond eerder ook vaak wat warmer, maar dit jaar kan ze toe met 300 grams, doordat ze meer ruwvoer heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:43

Een dikke vacht kost veel energie, dus vraagt al snel meer van de ademhaling, als je ermee werkt tenminste.
Ik scheer altijd wel, ze zijn snel op adem, snel droog, en je kunt ze snel weer lekker inpakken en buiten zetten.

Ik heb er eentje eind okt geschoren en nu alleen een stukje van de hals eruit en die staat onder 200.
De ander 2 weken geleden voor de tweede keer geschoren en die staat nu onder 300/350.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:35

Tancreda4 schreef:
Mij is gezegd dat in het zweet werken niet wenselijk is met luchtwegproblemen en dat daarom scheren wel kan helpen. Kunnen ze de warmte kwijt maar worden ze niet nat en vooral belangrujk;blijven ze ook niet zo lang nat. Dat laatse wil je met verminderde luchtwegen niet hebben en werd echt afgeraden.

Sinds de DA dat heeft aangegeven scheer ik een stuk hals en borst eruit. Dat lijkt voldoende. Helemaal of meer kaal durf ik ook weer niet ivm 24/7 buiten. Ze staat wel onder dekens, maar niet perse super dik. Tot dusver steeds 50 gram op.

Ditzelfde advies kreeg ik van de veearts. Ik heb haar in jachtpatroon geschoren en ze staat nu met een 300g deken met hals. Zonder hals begint ze helaas alsnog te hoesten als het koud is..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:18

Mijn merrie met RAO vorig jaar volledig geschoren. Dit jaar wordt ze niet getraind, alleen de wei op, en ik heb alleen een klein jachtpatroontje geschoren met een 100 g deken op als het vriest en geen deken boven 0 graden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:33

Ik ben, n.a.v. dit topic, al een paar dagen aan het twijfelen...
ook hier een luchtweg gevalletje. Stofallergie/RAO. Heeft het na een zoutkuur vorig jaar voor anderhalf jaar top gedaan, maar is nogal plotseling sinds half oktober (dus met winterjas in ontwikkeling, bedenk ik me nu) af en aan toch weer wat aan het hoesten. Dat ondanks gestoomd hooi, aangepaste voeding, flexineb, etc, en inmiddels toch weer een korte kuur prednisolon -O- Gaat soms dagen helemaal goed, maar gister ineens toch weer 3 kuchen. En een echte trigger hebben we tot nu toe nog niet kunnen bedenken.

Maar....dit jaar hebben we hem voor het eerst NIET geschoren. Vooral omdat hij (quarter overigens, dus al niet een heel dikke wintervacht van nature) een wat minder dikke vacht heeft ontwikkeld dan andere jaren, misschien door de nieuwe, veel meer licht gevende lamp in z'n uitloop. Tenminste, dat is het enige dat veranderd is. Normaal scheer ik hem altijd eind oktober, maar omdat hij nu eigenlijk geen last van z'n haar leek te hebben, niet noemenswaardig aan het zweten was etc, leek het ons een goed idee om dit jaar maar eens niet te scheren.
Zou het dan in zijn geval toch ook net ff dat zetje kunnen geven wat hij goed kan gebruiken?? :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 09:33

Hoe gaat het met jullie geschoren paarden met luchtwegproblemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:10

Prima, alweer lange tijd hoest vrij :D
Geloof bijna een jaar.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:28

Ik heb dus n.a.v. dit topic, vorig jaar toch besloten om te scheren. Op de dag van mijn reactie van 31/12 meteen gedaan. En toeval of niet daarna is het hoesten weer helemaal gestopt. Nu heb ik hem begin november weer geschoren en het gaat dus (zoals ik in het hoesttopic al schreef) heel goed *\o/*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 10:32

Wauw! Wat goed zeg!!!

En hebben jullie beiden je paarden helemaal geschoren?
Wel geklungel met dat wisselende weer qua ‘hoeveel grams’ erop....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:45

Nee mijne al een paar jaar in jacht patroon en dag en nacht buiten. Gaat perfect.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:14

Ik heb er vorig jaar voor het eerst een uitrijdeken op laten staan. Zou moeten opzoeken hoe dat patroon heet :o Benen en hoofd schoor ik al nooit, en nu dus ook niet. Dit bevalt prima dus dit hou ik erin.
Qua dekens staat hij nu, net als vorig jaar, onder een 50 grams (Amigo) outdoor incl hals, met 100 grams liner. Dat is voor hem (koukleum) precies goed.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:31

Mijn oude merrie, ook luchtwegproblemen, schoor ik elke winter. Puur om in die tijd conditie op te kunnen bouwen, zodat ze in de zomer lucht "over" had. Zomers kon ik nl. niets met haar doen vanwege benauwdheid. Meestal schoor ik een jachtpatroon, en je merkte echt direct dat ze zich veel beter voelde. Na het scheren mocht ze altijd even op de bak rollen (jeukende haren zijn niet fijn) en dan ging ze altijd een potje uit dr panty :D Wat ze de dag ervoor zonder geschoren te zijn echt niet deed, dan was elke bok teveel. En met het rijden voelde je ook echt verschil in energie.
Als deken had ze een Rambo Duo met liners. Die was meestal met de 200 grams liner genoeg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:43

Ik vind scheren heel lastig omdat ze 24/7 buiten staan en in de nattigheid liggen. Dus durf slecht de buik te scheren, ook als ik zie hoeveel haar er op die buiken groeit ondanks de dekens. Maar elk jaar denk ik weer, er moet meer af omdat ze teveel zweet en dat ook niet goed is voor de luchtwegen...

Ik heb alleen hals en borst eruit.

Ik heb getwijfeld een streep naar achter te doen, uitrijdeken maar buik erin. Maar dat is super moeilijk netjes te krijgen en ook dan waarschijnlijk enorm lelijk. Ze is vos dus het is een groot kleur verschil tussen geschoren en niet geschoren :o dus ikj heb dat niet gedurfd....

Misschien volgend jaar heel vroeg scheren. Zodat ze alweer meer buikhaar heeft teruggegroeid als het echt kouder wordt.

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:57

Sandra_H schreef:
Ik heb dus n.a.v. dit topic, vorig jaar toch besloten om te scheren. Op de dag van mijn reactie van 31/12 meteen gedaan. En toeval of niet daarna is het hoesten weer helemaal gestopt. Nu heb ik hem begin november weer geschoren en het gaat dus (zoals ik in het hoesttopic al schreef) heel goed *\o/*

Heb je een linkje van dit topic?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:16

Ik heb mijn paard ook weer helemaal kaal gemaakt. Al moet ik eerlijk zeggen dat wij zijn luchtwegproblemen helemaal onder controle hebben. Hij voelt zich top. Maar bleef net iets te lang nat na het werk. Hij staat nu onder 600 gram :o