keshia schreef:Ik heb ondervonden dat je paard niet alleen zweet maar het lichaam dus ook zwaarder belast als je niet scheert. Vooral als een paard dus benauwd is, en dan wat gepaste arbeid verricht, idd stappen en wat draf, zweet het veel eerder en heftiger dan een paard dat gezonde longen heeft. Als je dan twee benauwde paarden vergelijkt. Een geschoren en een ongeschoren, dan heeft het paard dat geschoren is toch meer uithoudingsvermogen, en verricht gemakkelijker het gevraagde werk dan een paard dat zich teveel opwarmt en daarme begint te zweten. Dit vraagt éxtra energie van het lichaam.
Daarnaast merk ik met mijn eigen warmbloedmerrie met een bloederig type, dat ik haar ongeschoren helemaam kleddernat heb staan na een uurtje trainen. Als ik haar 2 uur uit zou stappen is ze nog kletsnat. Als ik dat zo wegzet zonder deken, dat komt niet goed.
Ik zou dus zéker gaan voor scheren. Ik zou dan kiezen voor óf haar lijfje helemaal kaal, evt excl haar hoofd/benen. Of een royaal jachtpatroon. Ik zou in dit geval, de hals en ruim de onderkant van het paard kaal willen hebben. Als ze een flink dikke vacht hebben net als een ijslander, ga ik meestal voor het lijfje helemaal kaal, evt. Mooi de benen behaard laten. Maar een jachtpatroon staat meestal wat slordig in de overgangen op het lijf vind ik, met zo'n duidelijk overgang.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik heb eens een training bijgewoond van een sport-fysioloog welke zich bezig houdt met paarden trainen.
Ook zij was erg pro scheren omdat oververhitting enorm veel energie vraagt, voor langzamer herstel zorgt en kostbare zouten verloren laat gaan (die laatste kun je uiteraard aanvullen).
Moet wel even kijken of mijn dekens toereikend zijn. Ik heb een rambo en een liner van 100 gram.