Hartfalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Hartfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:59

Je hebt zeer veel soorten hartfalen en net zoveel oorzaken.Het kan ook een ontsteking van de hartklep zijn.Dan werkt antibiotica

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:04

Denk ook dat haar dierenarts haar wel weet goed te adviseren. TS anders vraag je gewoon een tweede mening aan een andere dierenarts. Dan kan je je beslissing met een gerust hart nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:08

geerke schreef:
Je hebt zeer veel soorten hartfalen en net zoveel oorzaken.Het kan ook een ontsteking van de hartklep zijn.Dan werkt antibiotica

Misschien de tweede post van TS ook even lezen? Geen ontstekingswaarden of andere afwijkingen in het bloed.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:12

Laten inslapen is niet altijd nodig hè...dierenarts heeft aangegeven dat TO het wat moet proberen ‘los te laten’ en denk dat hij/zij daarmee bedoelt dat je de natuur ook zijn gang kunt laten gaan. Paard heeft geen pijn en dierenarts beoordeelt het kennelijk niet als heel erg lijden...dierenarts heeft het dier gezien, wij niet!
Pony van mij was een half jaar geleden ook héél erg ziek, was ook opgegeven, maar mijn dierenarts vond het toen ook niet nodig om haar te euthanaseren en gaf aan dat als haar hart het niet meer aan kon, ze zelf zou overlijden. En dat ze dus niet erg leed en geen pijn had (overigens heb ik op een gegeven moment wel zelf de keuze gemaakt om haar te euthanaseren, maar dat was omdat ze allerlei ontstekingen erbij kreeg, waaronder aan haar hoefzolen waardoor ze toen wel pijn kreeg).

Heel veel sterkte TO!!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:23

Als je overal oedeem hebt en je organen het begeven dan kun je idd wachten tot het vanzelf gaat en dan heeft de natuur het zelf gedaan. Ik vind dat erg grof. Je hebt de verantwoordelijkheid om een dier, zeker een dier waar je om geeft, dergelijk lijden te besparen.

Heeft de da geen vochtafdrijvers gegeven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:25

Iirene schreef:
Laten inslapen is niet altijd nodig hè...dierenarts heeft aangegeven dat TO het wat moet proberen ‘los te laten’ en denk dat hij/zij daarmee bedoelt dat je de natuur ook zijn gang kunt laten gaan.

Goeie grutten. Het paard van TS zal letterlijk stikken (verdrinken in het vocht dat in de longen zal komen), en jij vindt dat je "de natuur ook z'n gang kunt laten gaan?" Jij denkt dat een DA dat bedoelt?

Ik zou zeggen, ga je maar bij zitten, dan kun je eens zien hoe mooi de natuur is als een dier uit zichzelf sterft...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:26

Iirene schreef:
Laten inslapen is niet altijd nodig hè...dierenarts heeft aangegeven dat TO het wat moet proberen ‘los te laten’ en denk dat hij/zij daarmee bedoelt dat je de natuur ook zijn gang kunt laten gaan. Paard heeft geen pijn en dierenarts beoordeelt het kennelijk niet als heel erg lijden...dierenarts heeft het dier gezien, wij niet!
Pony van mij was een half jaar geleden ook héél erg ziek, was ook opgegeven, maar mijn dierenarts vond het toen ook niet nodig om haar te euthanaseren en gaf aan dat als haar hart het niet meer aan kon, ze zelf zou overlijden. En dat ze dus niet erg leed en geen pijn had (overigens heb ik op een gegeven moment wel zelf de keuze gemaakt om haar te euthanaseren, maar dat was omdat ze allerlei ontstekingen erbij kreeg, waaronder aan haar hoefzolen waardoor ze toen wel pijn kreeg).

Heel veel sterkte TO!!

Domste advies ooit!!

Loslaten was in deze context meer bedoelt als laat het paard los en laat hem inslapen.

TS alsjeblieft kies voor je dier en laat hem gaan.
Je paard gaat het anders nog heel moeilijk krijgen met ademen, benauwdheid en paniek, voordat hij sterft.

Dat moet en mag je niet willen voor je maatje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:27

Je paard zal maar dood gaan in de stal. Tafereel want je dan krijgt dat een paard met een trekker de stal uit moet worden gesjord. En als er geen trekker bij kan dan ben je nog verder van huis. Dat tafereel zou ik als eigenaar niet mee willen maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:29

Liefde is ook loslaten , het is hard en bruut maar het vooruitzicht dat je beste maatje , die altijd zijn best gedaan heeft en echt een prachtige leeftijd behaald stikt in zijn eigen vocht zou ik niet aan kunnen .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:33

Ibbel schreef:
geerke schreef:

Misschien de tweede post van TS ook even lezen? Geen ontstekingswaarden of andere afwijkingen in het bloed.

Nu wel...sorry.Tja,ik kan alleen maar adviseren om hem in te laten slapen,om lijden te voorkomen.Vaak is een hartaanval een mooie dood...maar nog vaker gaat het niet zo pijnloos.
Mijn hond had ook hartfalen,heb nog vier weken gewacht na de diagnose,met medicatie en toen was het welletjes. ;(

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:38

Hartfalen is géén hartaanval he! Bij hartfalen is het hart stuk, kapot en kan het niet meer herstellen. Daardoor pompt het niet meer goed, loopt het dier vol vocht en zal het uiteindelijk stikken. Dat is vreselijk. Plus de pijn en het lijden... :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:39

Een hartaanval komt door hartfalen...niet omdat het hart zo gezond is.
Maar vaak stopt een hart niet zomaar

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:40

Berdien schreef:
Hartfalen is géén hartaanval he! Bij hartfalen is het hart stuk, kapot en kan het niet meer herstellen. Daardoor pompt het niet meer goed, loopt het dier vol vocht en zal het uiteindelijk stikken. Dat is vreselijk. Plus de pijn en het lijden... :n

Jij leest niet wat ik schrijf volgens mij

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:42

geerke schreef:

Maar het zijn beide 2 verschillende verlopen.

Hartfalen sluipt en een hartaanval is plots. Bovendien kan een hart zelf weer starten/ herstellen bij een aanval.

Hartfalen is gewoon een compleet ziek en oud hart wat op is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:47

Daarom raad ik ook aan om hem in te laten slapen,aangezien hij al op verschillende plaatsen vocht vast houdt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:48

Ik heb zelf hartfalen. En nu ben ik een mens waardoor medicatie dus blijkbaar heel veel kan doen, maar voor dat die medicatie zijn werk ging en kon doen, had ik elk moment van de dag het gevoel dat het mijn laatste stap ging worden of mijn laatste ademhaling. Ik sliep niet meer door het vocht wat omhoog dreef naar het hart toe bij plat gaan liggen, waardoor ik het gevoel had dat ik stikte. Ik begrijp dat het heel moeilijk is, maar als het mijn paard zou zijn liet ik hem a la minuut inslapen, want toch niet mijn geliefde dier laten doormaken wat ik heb moeten doormaken, het was echt verschrikkelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:50

geerke schreef:

Nee. Een hartaanval komt doordat een kransslagader door een bloedprop geblokkeerd wordt. Daardoor sterft het deel van het hart dat bloed krijgt van die specifieke slagader af door gebrek aan zuurstof.

Hartfalen is een gebrek aan pompfunctie. Dat komt soms door een lekke hartklep, soms doordat de hartspier als geheel 'versleten' is. Níet doordat een deel van de hartspier plotseling zonder bloed zit en afsterft.

coline22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:00

Hoe gaat het nu met je paardje?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:31

Sterkte ts... ik zou ook in laten slapen... hoe moeilijk de beslissing ook is :( je paard heeft een hele mooie leeftijd gehaald...

Ik zou hem ook niet letterlijk willen laten stikken :(

En wat hier boven gezegd wordt over een paard wat overleden is in een stal hebben wij dichtbij meegemaakt... Ik ga je de details besparen... Maar het was alles behalve mooi... :(

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:47

Ik ben heel benieuwd hoe het nu met jou en je paard is TS!

En vraag me af of het wel duidelijk is wat er wordt bedoeld met decomposeren?
Dat is niets anders dan afsterven in mijn beleving... Of ik kijk te veel Bones, maar een decomposed body is een lichaam in staat van ontbinding...
Nu is er natuurlijk geen echo gemaakt, dus dit met 100% zekerheid bepalen lijkt me wat moeilijk...
Maar het geeft wel heel wat aan dat dit gezegd wordt... Dat is echt een heftige diagnose waar je naar mijn idee naar moet handelen.

Ik heb zelf één keer gezien dat mijn paard in shock raakte, die is gewoon weer topfit geworden en loopt vrolijk winstpunten in het Z... Maar die ervaring was voor mij al dermate heftig, dat ik me niet kan en wil voorstellen dat hij een heftig gevecht richting de dood moet maken. De gedachte alleen al doet me de tranen over de wangen stromen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:37

Ik denk dat decompensatie bedoeld wordt, zo wordt hartfalen ook wel genoemd.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:46

Isabel schreef:
Ik denk dat decompensatie bedoeld wordt, zo wordt hartfalen ook wel genoemd.

Aaaaaah, dat klinkt een stuk logischer!
Anders zou er toch ook sprake zijn geweest van een serieus hartinfarct, wat het lichaam zelf vaak wel kan herstellen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:26

Lieve ts, ik denk ook dat je beter aan inslapen kan gaan denken.
Ik heb op stage mee gemaakt dat een pony door zijn knieen ging, en vocht terwijl hij dood aan gaan was. Dat is zo'n naar beeld. Laat dit aub niet gebeuren. Je paard is al 27 wat een mooie leeftijd is, en ik ga er vanuit dat hij prachtige tijd bij je heeft gehad. Klaar is klaar, hoe moeilijk ook.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:54

Amen.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:42

Wat een vervelende situatie voor jou en je paard, wat zul je geschrokken zijn van de diagnose. Hoe gaat het nu met jullie?