Tongprobleem paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Re: Tongprobleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:17

Mijn paard deed zijn tong altijd naar de zelfde kant naar buiten, tussen het bit en de lagen in. Tandarts kon ook niks vinden, rug en hals zijn bij aankoop op de foto gezet en ook daar geen problemen. Nieuw zadel gaf ook geen 100% oplossing. Fysio/ osteo ook geen problemen.

Na een zeer slechte rit met alleen maar spanning en stress was ik het zat. Ik heb mijn paard zijn hoofd op de röntgen laten zetten en daar bleek een verborgen wolfstand te zitten. Deze is er uit gehaald en was echt een gemeen tandje.
Probleem met de tong was daarna minder, echter bleef er veel spanning komen in de aanleuning, deels door de manier van rijden voordat hij bij mij kwam en deels door de herinnering aan pijn door de wolfstand.
Nu gekozen voor een trust Flexisoft bustrens en echt zoveel meer vertrouwen nu. Tong komt soms nog ietsje naar buiten, vooral bij spanning, maar echt een verbetering van 90% ik kan nu eindelijk rijden zoals ik wil en vanuit ontspanning verder werken.

Ik denk er over om nog eens een cranio sacraal therapeut ernaar te laten kijken, puur omdat ik daar erg benieuwd naar ben. Maar moet nog een goede vinden, er zijn er zoveel die dat aanbieden....

ilaydadg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 20:02

Ninx: We gaan binnenkort een aantal bitloze hoofdstellen proberen! Vanuit daar ga ik kijken wat het beste bij ons past :)

Meiske1577: Ja ik heb precies het zelfde, haar tong gaat er altijd naar rechts uit. Lichamelijk is ze in orde en haar gebit ook, anders zou ze me er niet op laten. Ik kan idd ook nog overwegen om haar dan op de foto te laten zetten, maar eerst maar eens kijken of meer balans de oplossing is :j

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:13

Ik heb nu onderstaand bit voor mijn pony en daar loopt hij superfijn op! Er is zeker hoop hoor, mijn pony heeft het jaren gedaan bij zijn vorige eigenaar. Als hij heel gespannen is laat hij zijn tong nog wel eens zien maar door goed les te nemen is het vrijwel bijna over. Zou zelf nooit zo’n bit voor hem kopen maar hij is heel fijn!
Afbeelding

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:42

Hilary schreef:
Cuvee schreef:
Er zijn bitten die dit niet doen en dat zijn de ongebroken kunststof bitten. Heb er zelf hele goede resultaten mee als het ging om een zeer gevoelige tong of een dikke tong met een lage gehemelte.

Heb je specifieke ongebroken kunststof bitten die je aanraadt / veel gebruikt / waar je goede ervaringen mee hebt?
Ik zou dat graag nog eens uitproberen, maar zie voornamelijk hele dikke bitten (dat lijkt me met weinig ruimte in de mond juist niet handig) of bitten die wat dunner zijn, maar dan ook gelijk €130 kosten. Stel dat mijn paard fantastisch loopt met dat bit, heb ik er geen probleem mee om dat geld uit te geven, maar even testen voor dat bedrag en er dan achter komen dat hij het niks vindt (en dan waarschijnlijk zijn kiezen erin heeft gezet, net als bij het doorgekauwde leerbit), vind ik toch een beetje zonde van m’n geld :+

BR combo contact ongebroken watertrens

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:50

Dank je wel, ga ik even naar kijken. Prijs is iig vriendelijk.