Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:40

Dat is niet kort door de bocht. Dat wordt niks meer. Je kan beter je geld stoppen in een ander paard want alles wat je hierin stopt komt er nooit meer uit. En het zal ook nooit beter worden, of misschien heel tijdelijk. Maar je moet uiteraard zelf weten of je er duizenden euro’s instopt, het is niet mijn geld gelukkig.
Je zal alleen goed na moeten denken wat je wilt als je er nog geld instopt. Hogere sport wordt hem niet meer, verkopen ook niet. Dus dan wordt het een dure grasmaaier of je verlies nemen en door met een ander paard.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:00

Als het niks meer zou worden met hem dan zou ik geen geld meer investeren in hem.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:03

Wat heeft de DA verder nog over de toekomst gezegd? Geschikt als sportpaard? Geschikt als rijpaard/recreatiepaard of alleen goed voor grondwerk ed?.

Ik zou heel goed overleggen met je DA, die ziet het paard ook klinisch en wij niet. Al denk ik niet dat KS op zo’n jonge leeftijd nog erg kan verbeteren.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:09

5 jaar oud en op 8 wervels KS? Jeetje... Ik ben ook wel benieuwd wat de prognose is van de dierenarts, met name omdat je aangeeft dat hij gevaarlijk werd onder het zadel. Dat betekent waarschijnlijk dat hij er écht last van heeft.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:42

Een kasteel van een paard van 5 jaar wat nog niet uitgegroeid is, maar wel al M2 loopt en waarschijnlijk al een poosje compenseert vanwege de problemen in zijn rug.

Alleen het groeien naar 1.85 is al pittig genoeg geweest voor dit paard :(:)

Enorm treurig, maar het paard moet hier toch wel last van ondervinden en dit gaat niet meer weg, het wordt alleen erger en pijnlijker.

Zou het mogelijk zijn om hem een poosje op pijnstillers te zetten en hem te observeren in zijn doen en laten?
Dan kun je goed zien hoeveel pijn hij heeft en je afvragen of je moet gaan inspuiten, opereren of wellicht die verschrikkelijke knoop moet doorhakken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:03

Ik heb het idee dat meerdere mensen hier in het topic niet bekend zijn met de operatie van ks en op basis van de gebruikelijke behandelmethoden als tildren bv hun reactie plaatsen.
Wellicht is het een idee om even in te lezen hierop want de resultaten zijn echt vrijwel allemaal positief.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar heb het een en ander meegelezen rondom die operatie, maar ik zou zeggen, laat je er eens goed over informeren ts. En zoals eerder gezegd, er zijn bokkers die deze operatie hebben laten uitvoeren, wellicht een idee om met deze mensen contact op te nemen.

Daarnaast is het misschien een idee om bij meerdere dierenartsen ervaringen in te winnen. Zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen.

Sterkte met je keuze en ik hoop positief nieuws wb het herstel van het paard!

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:09

Shae schreef:
5 jaar oud en op 8 wervels KS? Jeetje... Ik ben ook wel benieuwd wat de prognose is van de dierenarts, met name omdat je aangeeft dat hij gevaarlijk werd onder het zadel. Dat betekent waarschijnlijk dat hij er écht last van heeft.

Veraaaaah schreef:
Wat heeft de DA verder nog over de toekomst gezegd? Geschikt als sportpaard? Geschikt als rijpaard/recreatiepaard of alleen goed voor grondwerk ed?.

Ik zou heel goed overleggen met je DA, die ziet het paard ook klinisch en wij niet. Al denk ik niet dat KS op zo’n jonge leeftijd nog erg kan verbeteren.

Hij kan terug de sport in met het implanteren van goudkorrels of door een operatie te ondergaan.

mellamoshan schreef:
Ik heb het idee dat meerdere mensen hier in het topic niet bekend zijn met de operatie van ks en op basis van de gebruikelijke behandelmethoden als tildren bv hun reactie plaatsen.
Wellicht is het een idee om even in te lezen hierop want de resultaten zijn echt vrijwel allemaal positief.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar heb het een en ander meegelezen rondom die operatie, maar ik zou zeggen, laat je er eens goed over informeren ts. En zoals eerder gezegd, er zijn bokkers die deze operatie hebben laten uitvoeren, wellicht een idee om met deze mensen contact op te nemen.

Daarnaast is het misschien een idee om bij meerdere dierenartsen ervaringen in te winnen. Zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen.

Sterkte met je keuze en ik hoop positief nieuws wb het herstel van het paard!

Dankjewel! Super lief van je!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:50

Cuvee schreef:
Hij moet nog wat aansterken en eiwitten bijgevoerd krijgen voor de ingevallen bespiering. Sindskort krijgt hij Equitop Myoplast bijgevoerd om het proces te versnellen. DA zegt dat een operatie zinvol is of het implanteren van goudkorrels.

Dierenarts heeft baat bij het aansmeren van medicamenten en operaties. Des te meer kan ie aan jou verdienen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:25

Hier staat het verhaal van Innocence, een 6 jarige merrie. Zij is in januari geopereerd aan KS, helaas is het net zo hard weer terug gekomen op een andere plek en heeft ze besloten om Innocence in mei te laten inslapen.

[MD] Operatie kissing spines

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:39

Mijn paard ook kissingspines. Werd ook gevaarlijk. Is in het smdc in heesch behandeld met mesatherapie en shockwave. Daarna een half jaar revalidatie training bij Claudia Wolters. Ik houd de training bij met equibanden en grondwerk via academische rijkunst.
Paard word nu weer gereden en compenseerd niet meer. Er mag alleen een niet te zware ruiter op die volgens de training methode moet rijden. Het gaat nu prima. Iedereen is verbaasd, want ze was echt niet meer te rijden. Het gaat nu al 24 maanden zonder problemen, maar we zijn wel heel consequent met de training.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 09:54

Cuvee schreef:
Veraaaaah schreef:

Hij kan terug de sport in met het implanteren van goudkorrels of door een operatie te ondergaan.

Bedenk wel dat een veearts dit ook zegt omdat er brood op de plank moet komen he? Klinieken bestaan door mensen die veel aan hun paard laten sleutelen en behandelen. Daar verdienen ze aan.
En wat is de garantie als je die 2000 euro er instopt? Hebben ze dat gezegd? Een percentage slagingskans dat hij terug kan in de sport? En wat verstaat de veearts onder sport? Ik zou dit maar heel goed navragen want de kans is groot dat ze zich enorm indekken en geen garanties geven.
Door de emoties is het nuchtere denken vaak vertroebelt. Blijf goed nadenken en weeg dingen tegen elkaar af. De kosten, de kans van slagen, en slagen waarin? En wat wil je zelf? Sporten? Ernaar kijken? Verkopen?

Je kan ook een second opinion vragen bij een andere kliniek. 8 wervels met overlappingen en botwoekering zijn niet zomaar te opereren of te fiksen met goudkorrels en dat hij weer fluitend doorkan in de sport. Ik weet dat mensen graag in sprookjes geloven maar blijf zelf nuchter nadenken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:16

Goudkorrels zou ik sowieso niet in geloven. Er worden goudemulsies gebruikt in de humane reumatologie sinds de jaren 20 van de vorige eeuw en niemand weet hoe het werkt (en het werkt maar zeer beperkt). Goud in de reumatologie wordt gebruikt als ontstekingsremmer en ik zou niet weten hoe goud (een inert molecuul) ook maar íets kan doen aan botwoekeringen en ankylosering (vastgroeien).

Het opereren van 8 wervels is niet alleen duur (kan me niet voorstellen dat dat maar 2000 euro zou kosten, ik denk dat je dat per wervel mag aftikken), maar ook zeer risicovol. De ruggegraat is sterk doorbloed én het ruggemerg zit er ook nog eens eng dichtbij. Je paard zal een revalidatieperiode van maanden moeten doormaken.

Is het dat allemaal echt waard? Oók voor het welzijn van je paard die maanden revalidatie zal moeten doormaken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:28

Wederom een paard met ks, eigenaar net nieuw op bokt en weer een onderwerp wat zeer discutabel is. Indien waar, sneu en geen geld meer aan uitgeven. Indien verzinsel , tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 10:48

Change3x schreef:
Feline’s paard had ik al in een frikandel gestopt, op 10 plekken de zwaarste graad KS én Knie problemen op 3/4 jarige leeftijd. Zonde om daar duizenden euro’s in te stoppen.

Wat zegt je DA er precies over TS? Is Tildren een optie?

Ja heel hard, maar dit is wel de meest eerlijke en realistische optie voor dat paard denk ik. Zij is (met alle respect, want het is een leuke meid) ook niet de meest begaafde ruiter. En denk als je dan toch met alle geweld op zo'n dier wilt rijden, je van goede huize moet komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:44

Goudkorrels in het hele beginstadium misschien. En dan ook nog maar tijdelijk. Maar bij botwoekering totaal geen nut volgens mij. Dan is alleen nog een operatie zinvol, maar ik vraag me echt af of je dat bij 8 wervels wel moet doen.
Ik zou sowiezo een 2nd opinion bij een andere veearts gaan vragen om er zeker van te zijn dat jouw veearts je geen geld uit de zak klopt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:35

LBLGypsyCobs schreef:
Een kasteel van een paard van 5 jaar wat nog niet uitgegroeid is, maar wel al M2 loopt en waarschijnlijk al een poosje compenseert vanwege de problemen in zijn rug.

Alleen het groeien naar 1.85 is al pittig genoeg geweest voor dit paard :(:)

]

Alhoewel dit wellicht voelt als natrappen, hetgeen niet zo bedoeld is, is het wel een wijze les.

Ik begrijp niet dat met de huidige kennis mensen zulke grote jonge dieren nog op deze manier belasten.... uiteindelijk wreekt zich dat toch. Het dier betaalt de rekening :-(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:10

Een dier dat gevaarlijk onder het zadel word heeft zeer vak heel veel pijn. Dat komt niet door compenseren maar door de ks, wervels zijn vergroeit /kapot, mensen belanden in de wao , paarden word ik weet niet hoeveel geld aan uit gegeven terwijl zo jong, zo groot en al zo kapot er voor mij eigenlijk maar één oplossing is en dat is hemelen. Hoe talentvol of lief of soulmate je dier ook is.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 21:36

Of is dit typisch Bokt iemand lekker de grond in willen trappen? Bijdewee, fijne kerst allemaal!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:05

Cuvee schreef:
Of is dit typisch Bokt iemand lekker de grond in willen trappen? Bijdewee, fijne kerst allemaal!

Niets te maken met de grond intrappen maar een stuk realiteitszin na 45 jaar paarden. En jij zit er blijkbaar nog niet zo lang in.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:10

Zo zou ik het niet zeggen Cuvee, het is helemaal niet persoonlijk en jij moet dat ook niet zo opvatten. Weet je al of een operatie mogelijk is? Want lees nu juist dat het op 8 wervels zit. Goudkorrels gaan weinig tot geen effect hebben. Zoals ik al eerder zei heb ik een paard met matige tot ernstige KS, ik denk op 2-3, zou eens moeten checken. Die heb ik ook gepensioneerd omdat hij te veel protest toonde in het echt aan de teugel rijden, wou niet vooruit, ging me pletten en dier omhoog gaan. Als ik hem gewoon liet sjokken met een lange teugel deed hij het lekker en is daarom enkel en alleen nog geschikt als wandelpaard voor stap wandelingen, af en toe een drafje of galop kan niet veel kwaad heb ik me laten vertellen. Maar ik test het niet echt uit, hij staat lekker op de weide zichzelf te zijn en dat doet hem goed dus ik heb ook niet de behoefte om er nog op te kruipen. Als een operatie echt mogelijk is zou ik het persoonlijk wel overwegen. De resultaten waarover ik gelezen heb zijn heel goed. Lees, mijn paard mag in 2020 al 17 kaarsjes gaan uitblazen en wou hem niet door die ellende sleuren. Je moet goed nadenken of het allemaal nog wel een paardwaardig bestaan is, want zoals ik lees heeft je paard echt wel last en hoe jij het ook bekijkt, het is een feit. Bijna alle paarden die ik ken met KS hebben last. En als het op 8 wervels zit lijkt mij het onhaalbaar om te opereren.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:05

5 jaar.. M2.. 1.85. Zo'n groot paard is sws pas uitgegroeid met minimaal 6 jaar. Dus ik denk dat de belasting gewoon te groot was. Nu zou ik hem gewoon een zo pijnvrij mogelijk leven gunnen als weidemaatje.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:11

Ik vind het echt verschrikkelijk rot voor je TS, en ik snap dat je wilt vastklampen aan elke mogelijkheid die gegeven wordt, je houdt van je paard, je wil hem niet missen en je had vast nog enorm veel plannen.

Ik moet er niet aan denken vergelijkbaar nieuws te krijgen over mijn eigen pony ;(

Ik zou ook niet zomaar opgeven, maar ik zou wel, hoe moeilijk ook, realistisch willen blijven.
Een andere kliniek raadplegen, desnoods nog een 3e opinie vragen.

Al is het maar om onder ogen te kunnen zien wat redelijk en haalbaar is.
Want vergeet niet wat nogal eens gezegd wordt 'een afscheid komt voor de eigenaar altijd te vroeg, voor het paard heel vaak te laat'.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:30

Cuvee schreef:

Dit is natuurlijk onzin. Mensen met ervaring over dit onderwerp geven je tips.
Dat het niet is wat je hoopte te horen, heeft niets te maken met in de grond trappen.
Het is een stuk realiteitszin.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:01

Ik zou gewoon eens overleggen met een kliniek wat de behandelopties zijn.... hierbij is vooral de vraag wat de prognose is na een operatie en welke risico’s er aan een operatie gekoppeld zijn.
Ook de duur van het revalidatie traject zou ik meenemen in je afweging.

Heesch vind ik persoonlijk een zeer goede kliniek die ook eerlijk zijn over de prognose. Al deze dingen (prognose, risico’ en duur revalidatie) zou ik dan naast elkaar leggen om een goede afweging te kunnen maken.

Een operatie is altijd invasief... en 8 wervels is veel.. dus ik kan me voorstellen dat dit een zeer gecompliceerde en risicovolle operatie is...
Maar ik ben geen arts... dus leg het gewoon eens voor aan een kliniek

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:03

Verder veel sterkte met je paard.... altijd slikken als je zoiets te horen krijgt... vooral als ze zo jomg nog zijn