Pony niet dik, toch IR. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony niet dik, toch IR. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:43

Zijn bloed is ook getest op eventuele tekorten en die had hij niet. Zal maandag aan de dierenarts vragen wat ik hem nog mag bij geven.

Fietsen ga ik niet doen, ik geraak heel snel uit balans en kan alleen fietsen als ik mijn beide handen op het stuur kan houden. Ik heb altijd al een slecht evenwicht gehad.

Mennen wordt het ook niet. Mijn eerste haf is voor de koets op hol geslagen en ik kreeg hem niet gestopt. De dag nadien heb ik mijn koets verkocht en beslist om nooit meer te mennen.

Dat hun paddock nat ligt, houdt me niet tegen om te longeren. Het is de oneffen bodem doordat het nat is dat me tegen houdt. De pony loopt kreupel op de bodem zoals hij er nu bij ligt. Hij moet eerst terug zuiver lopen en dan kan ik pas met hem aan de slag.

Morgen ben ik thuis en kan ik met hem gaan wandelen, als hij tenminste vooruit kan. Mijn oudste paard is gisteren tijdens het rollen in de omheining gegaan en heeft die deels gesloopt. Alle 3 zijn ze naar hun bospad gespurt. Met als gevolg dat mijn shet zich geforceerd heeft en vandaag heel slecht te been is. Ik hoop op verbetering tegen morgen, zodat ik toch een kleine wandeling kan maken.

Ik wil hem vooral terug soepel krijgen en er terug meer beweging in krijgen. Als hij terug actiever is, speelt hij met mijn jongste paard. Daarnaast krost hij ook rond terwijl ik met mijn paard ga buiten rijden als hij zich goed voelt. Dat is dan toch al 1 à 2 keer per week dat hij zich een uurtje of langer in het zweet werkt. Als ik dat dan combineren met een aantal keer longeren, denk ik wel dat ik hem voldoende laat bewegen. Maar dit kan alleen maar lukken als ik hem pijnvrij krijg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:47

ik vroeg of je vitamines gaf,mmaar lees een handje fibreforce.
klopt dat?
en je hebt laten testen op tekorten, wat was het seleniumgehalte als ik vragen mag?
ik benoem het omdat ik toch wel goede resultaten gezien heb bij paarden die een goed vitaminesupplement bij kregen.
op een of andere manier helpt dat toch om het lichaam beter in balans te houden en gaat afvallen en herstellen beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:54

ellepel schreef:
ik vroeg of je vitamines gaf,mmaar lees een handje fibreforce.
klopt dat?
en je hebt laten testen op tekorten, wat was het seleniumgehalte als ik vragen mag?
ik benoem het omdat ik toch wel goede resultaten gezien heb bij paarden die een goed vitaminesupplement bij kregen.
op een of andere manier helpt dat toch om het lichaam beter in balans te houden en gaat afvallen en herstellen beter.

Ik heb de bloeduitslag zelf niet gezien, alleen telefonisch te horen gekregen dat hij in zijn bloed geen tekorten heeft, dat er geen ontsteking is en dat al zijn organen goed fuunctioneren. Volgens zijn bloedbeeld zou ik een perfect gezonde pony hebben als er niet getest was op zijn glucose gehalte. Vond vanmorgen wel dat de spieren op zijn kont enorm hard aanvoelden.

Klopt dat hij een handje fibre force krijgt, volgens mijn dierenarts zit daar alles in wat hij nodig heeft en moet ik niet op iets anders over schakelen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:45

Hallo Ts

Heb ook een merrie met ir. Het is een quarter horse van 1.48. Was eerst ook te dik. Zij krijgt max 8 kilo grof arm hooi per 24 uur. Ik verdeel dat in 3 porties en voer in een net met fijne mazen. Verder krijgt ze 1 maal per dag een derde schipper met marstall faser light. Hieronder een schepje magnesium.
Zij was ook gevoelig voor stof. Staat op vlas en ik spoel het stof van het hooi.
Ze teste nu negatief op ir.

Ik voer verder niets en het gaat super. Andere merrie was hoefbevangen en krijgt hetzelfde. Gaat nu ook goed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:59

Seltje schreef:
Is je voordrooghooi getest op de hoeveelheid suiker? (Bijvoorbeeld door de pavo quickscan). Sommig voordrooghooi is laag in suiker, het meeste is hoger dan droog hooi.

Bij zo'n hoester kan droog hooi stomen echt enorm helpen. Hier werd de hoest ook niet beter met weken, maar nu we een stomer hebben, kan mijn paard droog hooi (en zelfs stro), zonder problemen verwerken.

En helaas in de praktijk is dat dus niet waar.

Het ligt namelijk aan het moment van maaien.
Het liefst, als ik het voor het kiezen zou hebben. Lang uitgegroeit gras, die zijn laag in fructaanwaarden. En dan niet maaien als de zon net op komt. Maar eigenlijk als de zon het sterkste is. Dan is de grond warm en het gras niet of het minste gestresst.
Dan is voordroog prima. Naast het feit dat het beter te bewaren is, is de kans op schimmels, bacteriën en stof ook het kleinste.

Afzonderen van de groep is misschien niet te doen. Maar zijn er ook andere oplossingen? Met deze temperaturen en kort gras zou ik zeker hem niet op gras willen hebben staan.

Voor vezel gehalte kun je ook gerstestro toevoegen, geen overtollige suikers.

Inderdaad een vitamine korrel/balancer met laag suikergehalte, en lijnzaadolie.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:08

Hij staat, gelukkig, niet op gras. Heb enkel een stukje gras waar ze in de zomer af en toe op mogen. Mijn 2 paarden zijn ook van het sobere type, vandaar dat ik ze op een paddock hou. Moesten ze op een wei staan, had ik met alle 3 problemen vrees ik.

Lijnzaadolie kan ik zeker nog toevoegen, dat verkopen ze gelukkig bij de dierenspeciaalzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:37

Ik heb ondertussen magnesium, selenium en vit E besteld. Ik ga hem wel gewoon op de fibre force houden, wil niet te veel in 1 keer veranderen. Hopelijk eet hij zijn voer nog gewoon op als ik er al die suplementen bij doe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:08

Fiber force is een leuk volume-product, maar qua vitaminen en mineralen niet erg nuttig als je er beperkt van voert. Je moet er, afhankelijk van je ruwvoer, 0.6-0.8kg per 100kg paard van voeren, en dan nog voer je maar net aan voldoende vitamine E (1mg/kg paard) en zeker niet optimaal (voor normale paarden 3mg/kg, voor pssm 5mg/kg, IR zou ik zelf voor de zekerheid pssm-gewijs voeren op dit vlak). Een volledige voerschep bevat zo'n 0.7kg FF vaak.

Top dat je al gaat beginnen met supplementeren. Ik gebruik zelf graag marstall Force, 30g/100kg paard, dan voer je al een basis van selenium, vit. E en magnesium. Samen met koper en zink, die bij Nederlands ruwvoer ook vaak te kort zijn. Maar ook Je Paard Gezond En Fit (JPGEF), 40g/100kg paard is zeer goed (maar heb ik geen persoonlijke ervaring mee). https://www.jepaardgezondenfit-webwinke ... -Plus.html

Dus dat is ook een optie in plaats van allerlei losse supplementen voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:46

Ik hoop dat al jullie tips niet te laat zijn. Eergisteren zag ik mijn pony gek doen en leek het beter met hem te gaan. Gisteren liep hij weer moeizamer, maar ik hoopte dat het maar een kleine terugval was. Jammer genoeg liep hij vandaag nog even slecht. Ik moest vandaag ook zijn medicatie halveren en ben bang dat de kans groot is dat hij niet pijnvrij is. Ik kan alleen maar hopen dat ik hem wel pijnvrij krijg en dat ik hem nog wel beter krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:13

De voedingssuplementen zijn toegekomen, maar hij wil ze niet eten. De duivelsklauw is vloeibaar, die kan ik met een spuit in de mond geven. De glucobalance en de rest kan ik helaas niet op die manier geven. Heb het geprobeerd, maar het wordt een te dikke pap om met een spuit te geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:23

SVRL schreef:
De voedingssuplementen zijn toegekomen, maar hij wil ze niet eten. De duivelsklauw is vloeibaar, die kan ik met een spuit in de mond geven. De glucobalance en de rest kan ik helaas niet op die manier geven. Heb het geprobeerd, maar het wordt een te dikke pap om met een spuit te geven.

De spuit onderaan afknippen zodat je een grote opening krijgt in plaats van een klein gaatje.
Het spul mengen met water, in de spuit moffelen en in de mond spuiten. :P

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:47

Of over dat handje brokjes scheppen en béétje nat spuiten met plantenspuit, zodat het eraan plakt. :)