Domosedan, om paard na 6 maanden rust terug te berijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:51

Ja ik zou het ook doen, de kans is veel groter dat hij beschadigd van bokkesprongen dan van sedatie.
Dan zie je vanzelf hoe het gaat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:52

Ik heb het heel vroeger wel gedaan, een paard van van 500 kg een streepje sedalin op een suikerklontje.
Paard was nog al een bommetje en mocht na stalrust weer rustig bewegen in stap.
Net het explosiegevaar was eraf waardoor ik er ontspannen op kon zitten en we op een goede manier de in stap konden opbouwen.

Dit was toen ook het advies van de DA

GDG

Re: Domosedan, om paard na 6 maanden rust terug te berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:00

Ik begrijp echt niet waarom je niet zou beginnen met aan de hand draven (inclusief domosedan als je inschat dat dat beter is). Wat is er toch op tegen om het eerst zo op te bouwen en als het goed en veilig gaat er pas op?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:08

Waarom zou je aan de hand willen draven tegen het advies van de dierenarts? Onder het zadel kun je ze in stap vast wat gymnastiseren en kun je de draf vaak veel correcter en rechter houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:25

Jahoor kan prima. Wel even uitproberen hoeveel je nodig hebt. Sommige reageren al heftig op 1 streepje, andere helemaal niet.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:34

Ik zou het eerst met sedalin proberen. Domosedan versuft wel heel erg.

Heb veel revalidatie paarden gereden en stapte er niet op voordat ze gespoten waren.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:04

Bij de eerste blessure van mijn paard heb ik hem muisjes gegeven in een lage dosering. Maar dit is niet meer verkrijgbaar. En vanwege andere gezondheids issues wil ik liever geen gekke dingen meer in mijn paard. Een supplement wat hem wat relaxter in zijn koppie maakt sta ik wel voor open. Maar ik heb al zo veel geprobeerd en niets lijkt te helpen. Dus als iemand nog een gouden tip heeft! :)*

Als je paard gewoon braaf is aan de hand dan verwacht ik niet dat ie onder het zadel zo veel anders zou zijn. Mijn Spanjaard daarin tegen is aan de hand al een vreselijke stuiterbal en onder het zadel is dit niet anders. Ik gebruik een soundless Oornetje zodat hij iets minder prikkels krijgt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:14

Mooi spuiten. Dalijk lig je in de kreukels omdat je dacht dat het wel zou kunnen. Idd gewoon het scherpe randje er af, zou waarschijnlijk ook stress/spanning bij je paard schelen!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:11

Katja schreef:
Waarom zou je aan de hand willen draven tegen het advies van de dierenarts? Onder het zadel kun je ze in stap vast wat gymnastiseren en kun je de draf vaak veel correcter en rechter houden.

Ik weet niet of dat tegen het advies van de dierenarts is.
Ik moest destijds mijn paard opbouwen op harde ondergrond maar met een verleden van vluchtgedrag en angst bij opstappen was ik echt niet van plan erop te gaan zitten op harde ondergrond.
Heb hem gewoon meegenomen naast de fiets en hij is perfect genezen van de blessure. Onbelast en rechtuit, daar kan ik geen kwaad in zien.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:25

Hier ook eentje die net weer mag opbouwen. Die van ons was aan de hand al niet braaf, maar wordt helemaal een bommetje als hij zand voelt onder z'n voeten. Wij hebben dus het eerste drafgedeelte opgebouwd op het asfalt, met iemand ernaast als hij iets te enthousiast uit z'n ogen keek. Nu dat voor hem weer een beetje "normaal" is, gaan we met iemand ernaast de bak in en dan koppelen we m los wanneer hij vertrouwd voelt.

Als we het hiermee niet zouden redden, zou ik het prima vinden om hem iets te geven om de scherpe randjes eraf te halen. Mijn veiligheid is evengoed belangrijk als zijn herstel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:27

Bovendien: als je er af valt en hij loopt los en gaat als een dolle te keer, en je weer een stuk terug in de revalidatie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:22

Kelly_Taco schreef:
Katja schreef:

Ik weet niet of dat tegen het advies van de dierenarts is.
Ik moest destijds mijn paard opbouwen op harde ondergrond maar met een verleden van vluchtgedrag en angst bij opstappen was ik echt niet van plan erop te gaan zitten op harde ondergrond.
Heb hem gewoon meegenomen naast de fiets en hij is perfect genezen van de blessure. Onbelast en rechtuit, daar kan ik geen kwaad in zien.
Als de dierenarts adviseert om onder het zadel in stap te gymnastiseren dan hebben ze daar meestal wel een reden voor.

Er zijn zoveel verschillende peesblessures en ze hebben allemaal hun eigen aanpak nodig afhankelijk van de locatie en de grote van de blessure.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:29

Katja schreef:
Als de dierenarts adviseert om onder het zadel in stap te gymnastiseren dan hebben ze daar meestal wel een reden voor.

Er zijn zoveel verschillende peesblessures en ze hebben allemaal hun eigen aanpak nodig afhankelijk van de locatie en de grote van de blessure.

Loswerken kun je ook prima aan de hand doen.
Juist als je een paard aan de hand werkt kun je goed zien wat er in het lijf gebeurd (al moet je hier dan natuurlijk wel ervaring mee hebben).
Een DA adviseert meestal het voor de hand liggende. De meeste denken er niet over na dat een paard bijvoorbeeld hoog opgeleid kan zijn in aan de hand werken.
Als het echt is om te gymnastiseren dan is fietsen idd niet de beste optie

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:20

Als je paard dat werken aan de hand kent dan overleg je dat toch met de DA of dat ook goed is? Lijkt mij geen probleem, maar veel paarden kennen dat niet dus daarom zal een DA sneller onder het zadel adviseren.

Ik begin het bekeren altijd met werk aan de lange lijnen en heb dat dus ook ingezet bij de revalidatie na een rug- en peesblessure van mijn huidige paard in overleg met de DA die eigenlijk stappen met de longeerhulp voorschreef.
De reactie was “als jouw paard dat kent is dat nog beter en dan lekker rond instellen met een aktief achterbeen”

Paarden die niet zo zijn opgeleid kan je beter onder het zadel pakken, mits goed aan het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:03

tiwi1969 schreef:
Als je paard dat werken aan de hand kent dan overleg je dat toch met de DA of dat ook goed is? Lijkt mij geen probleem, maar veel paarden kennen dat niet dus daarom zal een DA sneller onder het zadel adviseren.

Ik begin het bekeren altijd met werk aan de lange lijnen en heb dat dus ook ingezet bij de revalidatie na een rug- en peesblessure van mijn huidige paard in overleg met de DA die eigenlijk stappen met de longeerhulp voorschreef.
De reactie was “als jouw paard dat kent is dat nog beter en dan lekker rond instellen met een aktief achterbeen”

Paarden die niet zo zijn opgeleid kan je beter onder het zadel pakken, mits goed aan het been.

Dit. := Snap nooit zo goed waarom mensen doen alsof ze zelf opeens geen mond meer hebben als ze met een (dieren)arts praten, en het dan allemaal op de DA afschuiven. Als jij de kennis en vaardigheden hebt om ze aan de hand te werken, dan vraag je toch gewoon of dat als alternatief kan als je DA het heeft over 'stappen onder de man'?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:17

Ik snap niet waarom mensen aan het advies van hun dierenarts twijfelen.
Geef dat paard zoveel als nodig en doseer liever een keer te veel. Van een rondje suf stappen en draven krijgt je paard niks.
Gek doen is slecht voor de blessure of je krijgt zelf nog een blessure omdat je valt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:52

Sederen zou ik alleen doen als het nodig is.
Maar als, dan zou ik zeker geen middel nemen waarvan het lichaam verdoofd wordt. Je wilt niet dat ie er toch doorheen komt en vervolgens niet genoeg gevoel heeft om goed te landen en valt ofzo...

Maar er zijn ook goede middelen die ze alleen in het hoofd 'chill' maken maar de lichamelijke functie niet echt aantasten.
Vraag je da eens naar ACE (weet de volle naam even niet, in usa noemen ze het ace, de officiele naam van de stof begint ook met deze letters). Dit moet je eigenlijk spuiten maar als je dat niet kunt, kun je het ook in de mond geven.
Is een stuk veiliger! Maar dus alleen via DA te krijgen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:55

Even opgezocht: acepromazine

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 02:13

Toevallig al sinds mei/ juni met een paard bezig die ook deze blessure heeft opgelopen doordat een hengstveulen door de draden ging en hem mee nam. Paard was rond september weer in opbouw maar kreeg helaas terugval. Nu zitten ze sinds deze week op 20 minuten stap en 10 minuten draf. Wat Da van dit paard adviseert is juist zachte bodem met deze blessure. Eigenaren van dit paard moeten nu verder opbouwen en in februari moeten wij weer terug komen. Het is een lange adem inderdaad. Wel mochten de eigenaren er met opbouwen erop zitten. Misschien voor jou fijn om het samen met iemand te doen en zodra je de draf kan gaan meepakken het rijden al wat makkelijk gaat? Sterkte iig!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:38

quarterH schreef:
Even opgezocht: acepromazine
]
Dat is gewoon Tranquigel, Relanquine of Vetranquil. :)) _O-

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:27

Ik zou hem echt niet verdoven hoor. Acepromazine moet je al helemaal niet gebruiken en Domosedan is eigenlijk ook veel te zwaar.

Is er niet de mogelijkheid om hem aan de hand werken? En anders opbouwen?

Ik zit momenteel in een gelijkaardige situatie, mijn paard heeft een spierblessure en die moet ook weer opgebouwd. Komt er wel bij kijken dat de mijne een trauma heeft en ook nog een singeldwang. Maar ik heb hem nu heel langzaam weer opgepakt, eerst wat longeren, en stappen met zadel op, op gaan hangen en dan steeds een stapje verder.

Kunt het beter vanuit vertrouwen opbouwen dan verdoven lijkt mij! :D

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:36

Ik heb die van mij een klein streepje tranquigel gegeven toen we na een half jaar voor het eerst weer mochten draven onder het zadel, vond het erg fijn want het was nogal een bommetje toen ik er weer op ging zitten terwijl hij aan de hand verder braaf was.
Onregelmatigheden haalt een beetje verdoving niet weg, dus die kan je blijven voelen als ze er zijn.
De kans dat hij ontploft en daarmee weer een blessure oploopt wordt gewoon een stukje kleiner, en dat vond ik wel een fijne wetenschap.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:39

Paard als een BOM. “Vanuit vertrouwen opbouwen”.
Zucht.
Gewooon een beetje tranquigel er in.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:04

rien10 schreef:
Paard als een BOM. “Vanuit vertrouwen opbouwen”.
Zucht.
Gewooon een beetje tranquigel er in.

Zucht om jezelf neem ik dan aan?

Afbeelding

Acepromazine verstrekt zelfs het gehoor. Paarden kunnen met een klap uit een verdoving komen. Zit je lekker op je verdoofde paardje, wordt er een deur dichtgeslagen en dan heb je de helle loos. Daarom is er ook Domosedan aangekaart. Maar dan nog zou ik als ruiter nooit op een verdoofd paard stappen. Zijn nog zoveel andere opties. ( Geen idee trouwens wie jou dierenarts is, maar ik vind dit persoonlijk ook geen kundig advies )

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:42

Jeetje schrik hier toch best van hoor.
Als dit het advies is van een dierenarts maar goed jij kent je paard het beste.

Maar zo zou ik niet willen werken, alle paarden koud en warm bloed horen gewoon netjes opgevoed te zijn aan de hand en zijn bekent met los-, grondwerken en DLL en met een peesblessure begin ik ook vanaf de grond als revalidatietrainer.

Hopelijk hersteld je paard goed en kunnen jullie samen snel weer genieten.