Mestonderzoek, betrouwbaar of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Mestonderzoek, betrouwbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:18

In Frankrijk koop je wormenkuren enkel bij de dierenarts of de apotheek en op recept maar mest onderzoek is niet verplicht.

Wellicht als je aangeeft er absoluut geen vertrouwen in te hebben want..
Dat ze ze dan wel meegeven?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:19

Mestonderzoek kan gerust betrouwbaar wezen mits het correct en voldoende wordt uitgevoerd. En daar zit al een groot struikelblok.

Mest die je gebruikt moet vers zijn, of in de koeling bij 2 graden max 24 uur bewaard.
Daarnaast is het belangrijk om het meer dan 2x per jaar te doen.

Ik heb zelf de cursus gedaan. Ja dat is even een investering, maar die verdien je best snel terug.
Zelf begin ik rond maart/april met het mestonderzoek. Dan test ik 5-7 dgn achter elkaar de mest en daarna minimaal 1x per maand.
De eitjes waar je op test komen vaak in golfjes, en het is belangrijk om in de juiste cyclus te zitten (eites worden immers ook in een cyclus uitgescheiden door de wormen).

Maar daarnaast (en dat adviseren ook de bedrijven waar je de test kan doen) sws rond de eerst nachtvorst ontwormen met bv een pramox. En niet helemaal niet meer ontwormen.
Ingekapselde bloedwormen, horzellarven en lintworm (deze alleen bij een mega besmetting) zie je niet terug in het mest onderzoek.

Hier in de kliniek krijgen we de pramox gewoon mee. Nu is het wel zo dat de dierenartsen iedere wormenkuur die ze voorschrijven/meegeven moeten kunnen verantwoorden aan hogere hand.
Maar ik hoor ook dat bepaalde dierenartsen helemaal geen wormenkuren meer willen voorschrijven, alleen na mestonderzoek die aangeeft dat ontwormen nodig is. Maar tussen eind oktober en begin maart (beetje afhankelijk van de temperaturen) is een mestonderzoek niet betrouwbaar, omdat er dan niet altijd eites worden uitgescheiden.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:26

Ook hier weer gewoon wormkuren na slechte ervaringen met mestonderzoek. Paarden zouden herhaaldelijk 'schoon' zijn, en bleken toch bloedwormen te hebben.

MairiMacBran schreef:
Maar waar halen jullie de wormkuren dan vandaan?
Binnenkort krijgen wij twee pony's aan huis en ik ben op zoek naar een dierenarts, maar degenen die ik tot nu toe heb gevonden hebben allebei het beleid dat ze ontwormen nav mest onderzoek en niet zomaar wormkuren meegeven. De huidige eigenaar van de pony's klaagde daar ook over, zij krijgt ze ook niet zonder slag of stoot en alleen omdat ze al tientallen jaren klant is.
Wormkuren zijn voor zover ik weet niet vrij verkrijgbaar toch?

Onze dierenarts wilde het inderdaad ook niet meegeven. Standvastige staleigenaar is wat hier geholpen heeft, we kunnen nu gewoon weer zonder mestonderzoek wormenkuren krijgen.

Laat ze die onderzoeken eerst maar eens beter ontwikkelen. Als het betrouwbaar is wil ik best weer overstappen.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:52

Ik heb er ook slechte ervaring mee, ik zag gewoon witte stukjes in de mest zitten...dacht zelf aan stukjes lintworm, dierenarts wilde toch testen, maar 2x mestonderzoek toonde niks aan. Toen heb ik via een andere Belgische dierenarts toch equimax gekregen en hop weg witte stukjes.... De andere wilde niks geven ivm schoon mestonderzoek....dus nee ik geloof daar niet in en ontworm nu op advies van de Belgische dierenarts 4x per jaar. Deed ik vroeger altijd, nooit iets in mest gevonden en nu dus wel...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:55

Nieuwsgierige vraag
Mensen die zelf mest onderzoek doen en jullie Constateren eitjes wat dan...
Gewoon naar da en zeggen wat je bevindingen zijn of alsnog bij da mest onderzoek?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:59

MairiMacBran schreef:
Binnenkort krijgen wij twee pony's aan huis en ik ben op zoek naar een dierenarts, maar degenen die ik tot nu toe heb gevonden hebben allebei het beleid dat ze ontwormen nav mest onderzoek en niet zomaar wormkuren meegeven. De huidige eigenaar van de pony's klaagde daar ook over, zij krijgt ze ook niet zonder slag of stoot en alleen omdat ze al tientallen jaren klant is.

Online bestellen uit het buitenland.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:06

StalNollie schreef:
Nieuwsgierige vraag
Gewoon naar da en zeggen wat je bevindingen zijn of alsnog bij da mest onderzoek?

Ik heb na de cursus een certificaat gekregen, en dat is hier voor de kliniek prima. Ook als ik voor andere test, dan krijgen ze gewoon een kuur indien nodig

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:09

Ik vertrouw het mestonderzoek niet meer. Onze net gekochte jaarling zat vol wormen en heeft daar dus de benodigde kuren voor gehad. 3 maanden later weer mestonderzoek en ze was 'schoon'. Toch een kuur gegeven en toch weer rode bloedwormen. Dus ik geef standaard 3x per jaar een kuur. Ik bestel uit Engeland.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:18

Ik woon dicht bij de grens en in België kun je dus wel gewoon kuren krijgen zonder onderzoek.
Dierenartsen zijn daar nog voorstanders van 4x per jaar blind ontwormen, waarvan 2x tegen lintworm (equimax of pramos) en 1x keer zeker tegen bloedworm.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:28

Eigenlijk toch gewoon belachelijk dat dit niet teruggedraaid wordt. Prima dat het in overleg met de dierenarts moet en desnoods in combinatie met een worm onderzoek maar er gaat nu zoveel mis... allemaal ten koste van de paarden.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:36

Jessix schreef:
Eigenlijk toch gewoon belachelijk dat dit niet teruggedraaid wordt. Prima dat het in overleg met de dierenarts moet en desnoods in combinatie met een worm onderzoek maar er gaat nu zoveel mis... allemaal ten koste van de paarden.

Helemaal mee eens....
Prima dat je het niet in de winkel kunt kopen maar alleen via de dierenarts, maar alleen als mestonderzoek positief is dat geeft alleen maar ellende.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:43

Ik geloof er niet meer in na een ervaring van een paar jaar terug. Paard werd magerder en magerder wat je er ook in stopte. Terwijl ze altijd juist aan de dikke kant was. Tanden en mest laten controle niets aan de hand. Toch maar eens bloed laten trekken en ja hoor deze gaf toch echt het beeld van wormen. Sinds dien krijg ik gewoon een ontwormingskuur mee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:05

Mjetterd schreef:
MairiMacBran schreef:

Online bestellen uit het buitenland.

Let op! Hier word strenger op gecontroleerd en boete is dacht ik 1500

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:38

Schadows17 schreef:
Jessix schreef:

Helemaal mee eens....
Prima dat je het niet in de winkel kunt kopen maar alleen via de dierenarts, maar alleen als mestonderzoek positief is dat geeft alleen maar ellende.

Veel da's werken idd alleen mestonderzoek wanneer de EPG te hoog is, maar gaan eraan voorbij dat dit ook niet goed is. Zie mijn eerdere uitleg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:45

DA hier geeft ontworming mee op basis dat ze ivm vaccineren 1x/jaar de situatie kennen. Met 2 pony's is nu in het buitenland bestellen ook als dat voor 2 jaar is minder interessant door de kleine besparing die het zou opleveren. Alleen abler zou eventueel interessant zijn, maar daar geldt een minimum bestelbedrag en die hoeveelheid ontworming heb ik niet nodig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:48

Ga geen 2 pagina s lezen
Maar ik zeg
NEE

Mestonderzoek prima
Maar zeker daarnaast 2 tot 3 x per jaar ontwormen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:52

Ligt eraan. Paard van vriendin was op het onderzoek schoon, maar bleek vól ingekapselde bloedworm te zitten. Is daar ook aan overleden

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:58

Dit vraag ik mij ook af,maar dan mbt mestonderzoek en ontwormen bij honden.
Laten jullie de ontlasting van je hond onderzoeken, of toch gewoon bijv. 2x per jaar preventief ontwormen? Hier loopt een 11 maanden oude allesvreter/poepvreter rond namelijk.met 7 maanden onderzoek laten doen,was schoon en moet nu weer ontlasting laten onderzoeken of toch ontwormen. Hij heeft al heel wat drollen gegeten in die tussentijd.

Is alles aantoonbaar in de ontlasting als er een besmetting zit? Of kan het ook een valse uitslag geven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:54

StalNollie schreef:
Nieuwsgierige vraag

Bestellen in Ierland :-)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:36

Onbetouwbaar.
Ik heb zelfs wormen meegestuurd zodat zij konden zien wat het probleem was, kreeg ik een formulier terug waarin stond dat er geen wormen en/of eitjes waren aangetroffen. Ik gebeld, werd mij verteld dat ze echt maar een minuscuul beetje mest onder de microscoop leggen en de rest wordt niet naar gekeken. Dus verteld dat er zelfs wormen meegestuurd waren, hadden ze dus niet gezien.. Zo goed wordt er gekeken. Ik doe het niet meer.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:49

Ik doe ik niet aan mest onderzoek. 2x in het jaar ontworm ik (voorjaar & najaar)
Wel gebruik elk half jaar een ander wormenkuur om resistentie te voor komen.
Gelukkig kan de stal eigenaresse bij haar dierenarts een wormenkuur krijgen zonder verplichte wormonderzoek en wordt alles tegelijk ontwormd.
Waarom de meeste DA's dat verplichten snap ik eigenlijk ook niet goed.

Bij mijn verzorg pony deden ze wel wormonderzoek. Elk jaar kwam er uit dat ze schoon was. Maar ondanks dat ontworde we haar toch minimaal 1x in het jaar uit voorzorg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:38

Als je geen mestonderzoek doet, hoe weet je dan welk anti wormenmiddel het meest geschikt is. Niet elke kuur werkt voor alle wormsoorten.
Ik vind het juist wel goed om mest onderzoek te doen om efficiënt te ontwormen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:53

Ik ontworm meestal standaard 1x per jaar met Equest Pramox, daarna paar keer mestonderzoek.

Lijkt me hier wel betrouwbaar, want ik bekom altijd dezelfde resultaten per paard (meeste paarden wormvrij of heel licht positief, eentje dat toch altijd (net) ontwormd moet worden tegen bloedworm. Maar ik heb wel zelf een dagcursus mestonderzoek gevolgd, zodat ik wel wat weet waar ik bij staalname op moet letten, en welke periodes aan te raden zijn (bijv. mestonderzoek in de winter is zinloos omdat dan weinig of geen eitjes uitgescheiden worden).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:34

Ik ontworm 2x per jaar met een middel die voor dat seizoen is en op aanraden van de dierenarts.
Het onderzoek is zo onbetrouwbaar dat je niet efficiënt kunt ontwormen op basis een mestonderzoek imo.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:01

Regelmatig ontwormen was on de grote bloedworm uit te bannen die veel schade aan de darmen toebrengt.

Ivm resistentie is nu besloten voor mestonderzoek, maar aangezien ik ook geen vertrouwen had in een goede uitslag heb ik de cursus gevolgd.

Van 2x per jaar een gecombineerd onderzoek, naar elke maand individueel controleren. Je krijgt zelf gevoel bij de uitslag, of het klopt bij de situatie en de conditie van het paard. Er zit een lijn in de uitslagen per paard.

Aan de hand van het onderzoek krijg ik bij de Dierenarts de wormkuur.

1 keer per jaar ontwormen we standaard.

Wat ook belangrijk is, dat sommige kuren met 6 weken al uitgewerkt zijn!! (Vooral de paarden die gevoelig zijn voor wormen zie je dat terug)