Paard met boxrust wordt gevaarlijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Paard met boxrust wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:01

Het is nu vooral heel lastig omdat hij al zo veel opgekropte energie heeft. Ik heb mijn paard ooit op rust moeten zetten maar heb toen direct een hoekje van de wei afgezet. Dat ging toen heel goed. Voor nu zou ik met de dierenarts overleggen of je hem iets kan geven waardoor hij zich wat rustiger houd en dan vandaar uit kijken naar een andere oplossing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:09

Ik zou ook vragen om muisjes of iets vergelijkbaars.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:10

Lastige situatie zo. Je hebt niet echt een andere keuze dan als het niet kan bij je staleigenaar.
Ik zou zo niet echt dingen weten om hem rustig te houden... Het is ook wel logisch dat die zo is...
Zelf heb ik mijn paard toen na 6 weken boxrust ivm een peesblessure verhuisd naar een weiland met vriendjes. Het werd voor mij gewoon te gevaarlijk om met hem te wandelen. Mijn dierenarts was er ook tegen, maar ik had er mijn leven niet voor over om maar even van het ergste uit te gaan. Ik zag zijn hoeven regelmatig langs mijn hoofd vliegen..
Maar idd, wat je zegt.... Hij ging uit zijn plaat in de wei. Maar de scan 6 weken nadat hij in het weiland stond was veel beter.... Meer weefsel. Het herstel ging ook veel beter en het opbouwen is ook makkelijker gegaan als de 1e keer met boxrust bij mij.
Mijn dierenarts zei toen wel dat een pees na 3-4 weken herstel al meer aan kan dan je denkt, de proliferatie fase is immers al geweest. Ik zou het anders nog eens goed met je dierenarts overleggen als je weer gaat scannen. Peesweefsel vormt zich wel beter bij mechanische belasting... Het word al snel littekenweefsel en dat wil je voorkomen. Weiland is denk ik juist iets wat beter helpt dan op stal laten staan.
Sterkte met je paard, hopelijk gaat het snel de goede kant op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:34

Mocht je ervoor kiezen om hem weer op de wei te zetten dan is het misschien een optie om hem licht gesedeerd alleen op de wei te zetten. Om te voorkomen dat hij helemaal uit zn plaat gaat. En dan gedurende een paar dagen de kalmeringsmiddelen afbouwen totdat hij weer gewend is aan de wei en terug in de groep kan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:40

Bijzonder dat je DA aanraad om je paard met een peesblessure op stal te houden. Hier ze altijd buiten gehad op advies van verschillende DA’s, op stal maak je er meer kapot aan dan je denkt (als ze zo onrustig worden).

Ik zou zeggen, doe je paard naar buiten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:48

Bij ons op stal hetzelfde verhaal, wat eerst het meest blije paard en het makkelijkste paard in de omgang, is nu totaal veranderd na maanden boxrust. Ik hoop dat het mentale stukje ooit nog goed komt.
Ik begrijp dierenartsen die dat advies geven echt niet. Het is inderdaad naar mijn mening niet meer van deze tijd.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:57

Vanaf September al boxrust, my god, ook geen wonder dat hij gek wordt!

Naar buiten met dat dier, heel snel! Eerst een sedatie toedienen voor hij helemaal uit zijn plaat gaat!

Boxrust is toch allang achterhaald! Paard van ons hebben we gewoon naar buiten gedaan en die is ook van een ernstige peesblessure helemaal genezen!

Snap je twijfel hoor, je luisterd toch naar een dierenarts, maar al 3 maanden in een box met zo af en toe een paar staprondjes, daar zou iedereen stapelgek van worden!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:59

Als je niet op een afgezet stuk mag zetten, zou ik mij meer verdiepen in verrijking van zijn stal. Denk aan wilgentakken, liksteen, slowfeeders etc. Ik snap wel waarom hij zo doet, eindelijk uit die saaie stal!

Maar denk ook aan denk spelletjes. Appels uit een emmer met water vissen of iets moeilijker. Of wortels op de grond gooien zodat hij daar lekker naar kan zoeken. Houd hem mentaal bezig.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:04

Tsja, wij hebben de blessure niet gezien, de dierenarts wel. Als die verwachtte dat dit de beste optie is. Dat kan ik vanaf mijn beeldscherm niet beoordelen. Als je hem niet bezig kan houden op stal (liksteen, spelletjes, ruwvoer) dan is Naar buiten na stappen aan de hand (warm stappen), is dan denk het beste. Van steigeren/slaan/bokken of draaien zal hij inmiddels ook niet beter worden. Ik zou alleen geen sedatie geven voor je hem naar buiten doet, mijn dierenarts raadde dat met klem af omdat ze A. Toch wel gaan en B. Soms motorisch wat trager zijn waardoor ze sneller misstappen/struikelen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:09

Maar de dierenarts gaf het advies om een stukje af te zetten. Die mogelijkheid was er op je huidige stal niet dus werd het boxrust?

Tja, ik had in eerste instantie dan gekeken naar een andere stalling vanaf het eerste moment.
Maar daar heb je nu niks meer aan.
Het enige wat ik kan bedenken zijn wilgentakken en een slowfeeder voor hooi.
Maar zou eerder gaan voor toch verhuizen waar wel zo'n mogelijkheid is.
Ja dat zorgt vast voor stress. Maar dit is toch ook niks?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:27

Mag je hem niet in de aquatrainer zetten? Uitermate geschikt voor revaliderende paarden en het onderhouden van conditie/spieren. Kan ie ook mooi zn energie kwijt. Even overleggen met je DA of je met de twee peesblessures wel in de aquatrainer mag uiteraard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:29

Peesblessures zijn dramatisch.... en ja, ook ik heb de paarden altijd gewoon buiten gezet.
Ik vond het kiezen uit twee kwaaien, maar vond het draaien en steigeren in de box nóg enger dan gewoon in de wei. Ik heb thuis wel de mogelijkheid een klein stukje af te zetten. Dus paard in de wei, samen met een oud en rustig maatje. Helaas ging het toch een keer helemaal mis, paard volledig uit de plaat, beest eind van de dag uit een volledig omgeploegde wei gehaald (wij waren niet thuis). Week erna direct een scan laten maken, en wat bleek: herstel lag nog precies op schema, geen enkele schade opgelopen door deze dwaze acties. Sindsdien ben ik wat makkelijker geworden. Hoewel iedere peesblessure en ieder paard natuurlijk weer anders is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:38

Ik heb mijn paard destijds (1x enkele peesblessure, 1x dubbele peesblessure) een jaar op het land gegooid en daarnaast aan de hand op het harde opbouwend gaan stappen + koelen daarna. Na dat jaar is ze genezen verklaard, maar ging het rijden tegen mijn gevoel in. Daarom nogmaals een jaar (zonder training) op het land. Daarna langzaam opgebouwd en is zij weer helemaal hersteld.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:09

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:17

Ik had al lang een plekje gezocht waar hij wel overdag op een kleinere paddock buiten kan zijn. Van zo lang op stal wordt een paard inderdaad supergefrustreerd. Zo'n stalhouder is geen barst waard als het land belangrijker is en hij nul moeite wil doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:47

Lindsey_99 schreef:
Ik had al lang een plekje gezocht waar hij wel overdag op een kleinere paddock buiten kan zijn. Van zo lang op stal wordt een paard inderdaad supergefrustreerd. Zo'n stalhouder is geen barst waard als het land belangrijker is en hij nul moeite wil doen.

Hoezo, de stalhouder is duidelijk in welke dienst hij wel en niet kan leveren. En dan is het aan de TS om daar mee akkoord te gaan of niet.

Ik zou dus van stal verhuizen als het management niet past bij mijn paard( en daar is dit topic een voorbeeld van )

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:03

Citaat:
Helaas wil de staleigenaar geen klein stukje afzetten, omdat het land dan vertrapt wordt!

Tussen niet kunnen en niet willen zit nogal een verschil. In beide gevallen had ik een andere stalling gezocht. En ik had het advies van de DA genegeerd want boxrust is in de meeste gevallen achterhaald.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:09

MARILYN_ schreef:
Hij heeft zo lang boxrust, omdat hij de tweede peesblessure is opgelopen tijdens het herstel van de eerste peesblessure. Hierdoor moest ik weer helemaal opnieuw beginnen. De dierenarts heeft mij ook aangeraden een klein stukje land/paddock te maken, maar aangezien dat dus helaas geen optie is voor mij is dit boxrust geworden.
Ik ben dus ook bang dat hij helemaal uit zijn plaat gaat als hij weer voor het eerst naar buiten mag.

De DA heeft het niet aangeraden de boxrust.
En nu naar buiten doen is al geen optie meer denk ik aangezien hij nu al 3 maanden op zijn box staat.
Ik zou hem nu tot 10 januari laten staan en stappen met verdoving of leader als hij daar wel braaf mee is en dan na 10 januari beslissen hoe verder.
Als hij dan nog bv 3 maanden op rust moet, zou ik hem verhuizen denk ik en anders rustig opbouwen en weer in zijn eigen groep zetten....
Sterkte!! Blijft lastig.....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:51

Ik snap de frustratie van TS helemaal, zou met het advies van olijf meegaan om even met de verdoving te werken tot de volgende controle. Dan kijken of weidegang of eventueel verhuizing mogelijk is.
Probeer ook te kijken wat mogelijk is ondanks dat dan de genezing iets minder snel zal gaan. Bijvoorbeeld toch op de weide doen, hetzij in het begin met verdoving.
Is er wellicht een revalidatiestal waarmee je contact kan opnemen? Kan heel wat kosten, maar soms kunnen zij wel bieden wat jij niet kan.

Ik vind het wel interessant dat iedereen hier zo gemakkelijk doet over verhuizen, in lang niet alle situaties is dat echt zo'n gemakkelijke optie. Zeker met een paard dat veel zorg nodig heeft.