Mijn oude merrie is gevoelig op dezelfde plekken en bij haar is het artrose in de hals (waarschijnlijk door een val vroeger). Volgens mij lopen de halsspieren tot aan het borstbeen (tussen voorbenen) en kan er ook gevoeligheid bij het aansingelen ontstaan. Een optie is om foto's van de hals te laten maken om (ernstige) artrose uit te sluiten.
Nicky1963
Geplaatst: 17-12-19 18:16
IceQueen schreef:
Maar dan zou je toch denken dat je dat met rijden ook merkt? Ze is erg fijn nagevelijk
Dat zou je denken, maar dat hoeft niet per se. Paarden zijn handig in compenseren onder het zadel.
Inderdaad. Mijn paard had ook halsproblemen, waar we per ongeluk achter zijn gekomen toen we een ongerelateerde kreupelheid lieten onderzoeken. Onder het zadel nooit wat van gemerkt.
Ook mijn paard is achter haar voorbenen zeer gevoelig bij het aansingelen. Dat ze een gezondheidsprobleem zou hebben lijkt me uitgesloten. Ze vindt het gewoon de singeldruk niet fijn en vertoont dit gedrag zowel als ze aangespannen gaat als onder het zadel. Eénmaal bezig loopt ze superfijn. Maar wanneer we op vakantie zijn of als ze weet dat we uit wandelen gaan dan is er niets aan de hand. Ik heb ook haar vader gereden en deze gedroeg zich net zo.
Ine23
Geplaatst: 17-12-19 19:55
Ik vind het erg goed dat er wordt nagedacht over gezondheidsproblemen, dat even vooropgesteld . Ik zou dus zeker keuren voor aankoop, zoals bij elk paard.
Maar ik heb hier ook al 10 jaar een merrie rondlopen die bij aankoop klinisch gekeurd is, verder al 10 jaar prima functioneert in recreatief werk en heel die periode nooit een blessure heeft gehad, maar er ook niet van houdt om geaaid te worden onderaan de hals/borst/onder voorbenen. Het is een heel duidelijke merrie die aangeeft wat ze wel en niet leuk vindt en deze regio is nu eenmaal wel wat gevoeliger. Mijn 2 andere merries vinden het net héérlijk om daar geaaid te worden, maar die oudste van mij maak je vooral blij met een kroel bij de schoft. Merries kunnen daar heel duidelijk in zijn .
Tancreda4
Geplaatst: 21-12-19 00:58
Als ik dit zo lees heb ik een afgeschreven paard met allemaal ellende Ik weet niet beter dat mijn merrie dit doet en tuurlijk kan het 1001 nare dingen zijn, maar net kan ook iets zijn waar prima mee te dealen is. Ik zou gewoon keuren, er even extra naar vragen daar extra naar te kijken.
Bij mijn paard zijn het wss wat strakke spieren en een dot karakter. Osteopaat en fysio om het goed te houden helpen enorm en een speciale singel aangeschaft dat meer comfi voor haar is. Artrose en hals ontsteking, toevallig laatst foto's en scans gemaakt vanwege andere klachten en nee, niet noemenswaardig. Wel wat artrose maar niet iets dat niet te verwachten is bij 16 jaar, iets dat dusdanig aanwezig is en dus al jaaaaaaaren vanaf jong zou kunnen spelen en geen actieve artrose, prima scan etc. Verder juiste manier trainen, borst laten voor wat het is, en regelmatig los laten maken. En zorgen dat je niet de borst aan raakt. En dierenartsen die onder het hoofd door willen stappen en daarbij contact houden door de hand op de borst tijdig waarschuwen
Mijn merrie begon vorig jaar winter ook met heftige reacties op dat gebied. Ze beet niet, maar wel heel heftig in haar reactie. Oren plat, tanden klappen, staart zwiepen, gillen. Pfff werd er bang van!
Dierenarts kon geen duidelijke oorzaak vinden. Maagzweer was lastig definitief uit te sluiten, maar leek niet aannemelijk.
Op haar aanraden een goed mineralen/vitaminen supplement gegeven en ze was al snel veel liever.
Daarna ook een osteopaat laten komen en ze had ook teveel spanning op het borstbeen. Dat is losgemaakt en probleem was nagenoeg weg.
Alleen bij dekens ... phoe dam is t een draak. Zelfs als een ander paard een deken opkrijgt is ze al nijdig.