Beenwond, gehecht, honingzalf ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Beenwond, gehecht, honingzalf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:00

Zolang de hechtingen erin zitten niets smeren. De zalf maakt de huid week, waardoor de hechtingen dus eerder open kunnen springen. Bovendien helpt de zalf nu niet. Ook zou ik het verband er zo lang mogelijk op laten zitten. Een gehechte wond geneest altijd sneller en mooier dan een opengesprongen wond.
Honingzalf heeft 2 mooie eigenschappen, namelijk dat hij ontstekingsremmend werkt en een wond vettig houdt, waardoor een wond ook beter geneest. Echter heb jij nu aan beide eigenschappen helemaal niets. Mocht er een ontsteking ontstaan, dan ontstaat die aan de binnenkant van de wond. Daar komt de zalf niet, dus dat gaat niets toevoegen of voorkomen. En je kunt de zalf ook niet op de wond smeren, maar eigenlijk smeer je hem op de huid. En daar doet hij niets. Als de hechtingen eruit zijn, kun je net zo goed wat huidolie of vaseline smeren om het litteken soepel te houden. Honingzalf is eigenlijk weggegooid geld. Een ander verhaal is het, als de wond toch open gaat, ondanks de hechtingen. Dán kun je wel honingzalf gaan smeren. Smeren en verband geeft het snelste resultaat. En misschien de laser van Jan, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

pillow

Re: Beenwond, gehecht, honingzalf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:31

Ik zou er voor kiezen om er Acederm op te spuiten. Dit ontsmet houdt het soepel en gaat wildvlees groei tegen. Bovendien kun je het spuiten dus hoef je er niet aan te komen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 22:41

Duhelo schreef:
Ik veronderstel dat de Da getoond heeft om het verband te wisselen (en dat je moet zorgen dat het botje achteraan de knie goed vrij blijft enzo?)
De mijne had wat drukplekken op de achterkant van de knie en de pees, kan zijn dat hij daarom moeilijker wordt met de wissel.

Ja dat zeker! En heeft nog geen enkele plekken of verdikkingen dus zeer tevreden.

Laat ik zo zeggen dat ik een lief, maar heel complex paard heb als hij iets mankeert.
Lees spuiten antibiotica (2x Zelfs) met gevaar voor eigen leven ..
Verband wissel begint hij ook lichtelijk lastig te worden dus vandaar dat ik het elke keer maar weer moet zien wat lukt ;)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 22:42

pillow schreef:
Ik zou er voor kiezen om er Acederm op te spuiten. Dit ontsmet houdt het soepel en gaat wildvlees groei tegen. Bovendien kun je het spuiten dus hoef je er niet aan te komen.

Hihi geen optie dan kan ik daarna niet eens meer er naar wijzen :)
Thnx voor je tip als nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:59

Mijn ervaring met honingzalf bij een flinke wonde op het gewricht achter. Zat een flinke ontsteking in, deze hebben wij er eerst uit gekregen met isobetadine zalf. Daarna honingzalf onder verband om de wonde ook toe te krijgen. Het is littekenloos genezen.
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding