Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:Lusitana schreef:Zicht is voor paarden niet zo belangrijk als voor ons. Hun andere zintuigen zijn veel belangrijker.
Slecht zien en zelfs volkomen blind zijn is amper een handicap bij een paard. Ik heb verschillende slechtziende en blinde paarden gehad en ze redden zich prima als je ze op bekend terrein zijn en op onbekend terrein is het een kwestie van even op muren kloppen en langs de omheining lopen voor een ruimtelijk gevoel.
Een maatje kan ook enorm helpen en er is meestal wel 1 in de groep die zo´n taak vanzelf op zich neemt.
Je hoeft geen verdriet te hebben voor het verlies van zicht, ze ervaren dit niet zoals een mens die erg gehecht is aan wat ze zien.
Ze accepteren de dingen zoals ze komen. Het hoort bij het leven.
Nee, je hebt gelijk. Een vluchtdier heeft zijn zicht niet nodig.
Ik vind dat er maar 1 eerlijke beslissing is voor een paard dat blind is.
Pareltjes schreef:Hoe makkelijk mensen oordelen dat blind zijn voor een paard geen probleem is! Serieus mensen? Voor een vluchtdier is blind zijn geen probleem? Denk eens verder na voordat dit soort zaken worden worden geroepen.
In gevangenschap zijn er goede aanpassingen te maken maar lang niet ieder paard accepteert het blind zijn en sommige verkeren in een 24/7 staat van ernstige stress. Anderen worden apatisch en durven zich niet of nauwelijks meer te verroeren.
De paarden bij wie het wel goed gaat kun je met simpele oplossingen helpen. Geluidpulsjes op de omheining, vaste rituelen en tijden maar vooral zorg dat je stal en weide steeds hetzelfde zijn ingericht. Een zorgzaam maatje is natuurlijk helemaal fantastisch. Toch zal je paard wel eens op zijn snuffert gaan, ergens tegen aan lopen, zich beschadigen. Houdt goed in de gaten dat hij niet angstig of onzeker gaat worden.
Wat betreft de voorbereiding, begin nu alvast de stallen en weide aan te passen zodat als het zicht echt verdwenen is je geen grote veranderingen meer hoeft door te voeren en je paard dus al in een vertrouwde omgeving staat.
Citaat:Ik heb hier zalf voor gekregen en daardoor zou de waas in haar oog wegtrekken.
Azmay schreef:Waar ik wel een beetje over val is het argument dat ze de ruiter super vertrouwen. Ja natuurlijk vertrouwen ze de ruiter 100%, ze hebben geen keus want ze zien zelf niets
Lusitana schreef:Ik heb gezegd dat het nauwelijks een handicap is omdat zicht niet zo belangrijk is voor een paard als voor een mens. Van de zintuigen die het gebruikt, is het gewoon het meest ondergeschikte. Dat is iets heel anders.
Lusitana schreef:Zicht is voor paarden niet zo belangrijk als voor ons. Hun andere zintuigen zijn veel belangrijker.
Slecht zien en zelfs volkomen blind zijn is amper een handicap bij een paard.
Lusitana schreef:Ze horen en ruiken veel verder. Het zicht is niet onbelangrijk, maar minder belangrijk dan de andere zintuigen.
Daarbij nogmaals, het gaat niet om een paard op de prairie, of wel?
Jennyj01 schreef:Pareltjes schreef:Hoe makkelijk mensen oordelen dat blind zijn voor een paard geen probleem is! Serieus mensen? Voor een vluchtdier is blind zijn geen probleem? Denk eens verder na voordat dit soort zaken worden worden geroepen.
In gevangenschap zijn er goede aanpassingen te maken maar lang niet ieder paard accepteert het blind zijn en sommige verkeren in een 24/7 staat van ernstige stress. Anderen worden apatisch en durven zich niet of nauwelijks meer te verroeren.
De paarden bij wie het wel goed gaat kun je met simpele oplossingen helpen. Geluidpulsjes op de omheining, vaste rituelen en tijden maar vooral zorg dat je stal en weide steeds hetzelfde zijn ingericht. Een zorgzaam maatje is natuurlijk helemaal fantastisch. Toch zal je paard wel eens op zijn snuffert gaan, ergens tegen aan lopen, zich beschadigen. Houdt goed in de gaten dat hij niet angstig of onzeker gaat worden.
Wat betreft de voorbereiding, begin nu alvast de stallen en weide aan te passen zodat als het zicht echt verdwenen is je geen grote veranderingen meer hoeft door te voeren en je paard dus al in een vertrouwde omgeving staat.
Het zijn vaak de mensen die het met hun eigen ogen hebben gezien. Mijn paard was blind aan een oog toen ik hem kocht. Door de jaren heen heeft hij het zicht in zijn andere oog ook verloren. Aan hem zag je zo op het eerste gezicht niks wanneer hij plankgas door de wei kwam. Later kreeg hij een vriendin die goed op hem paste. Dit paard is tot zijn dood een vrolijke vogel geweest. Ik ben gestopt hem te rijden omdat dressuur matig in de bak niet zijn ding was en springen niet meer ging. Buiten rijden vond ik op het laatst niet verantwoord maar we hebben dat heel lang nog gedaan. Wel denk ik dat het heel erg ligt aan het karakter van het dier. De mijne was een echt mensen paard. Dol op aandacht en altijd bereid om met je samen te werken.
Lusitana schreef:Alleen als een paard angstig gedrag vertoond en zich niet durft te verroeren moet je denken aan inslapen, maar over het algemeen passen ze zich prima aan en is er geen enkele reden voor.
Lusitana schreef:En voor de eerlijkheid, er zijn paarden die geen stap meer buiten hun stal durven te doen en voor hen is inslapen veel humaner dan in leven houden, maar in de meeste gevallen moet je het erbij vertellen dat een paard blind is, omdat je het niet of nauwelijks merkt.
Lusitana schreef:Er is wel een bokker die een topic opende over een paard dat in omheiningen liep, dus het komt wel voor, maar er valt echt wat aan te doen.
Daar komen ook andere mensen met slechtziende en blinde paarden aan het woord, misschien heeft TS daar ook iets aan.
Lusitana schreef:Ik heb daarom ook gewoon genoemd dat ALS een paard WEL angstig is, inslapen zeker het meest humane is.
Autumnn schreef:Werken aan stemgeluiden en de natuur zijn ding laten doen door het zicht laten afnemen is een betere manier dan doeken. De doeken doe je nu steeds af, straks is ze blind en kan "de doek" niet meer af. Dat lijkt me eerder panikerend.
Lusitana schreef:Ik probeerde TS wat moed te geven, omdat ik ervaring heb met situaties waarin het wel heel goed ging, dus dat is mogelijk, maar trap het vooral maar de grond in met beweren dat een paard niet zonder zicht kan en maar afgemaakt moet worden....