kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:12

In hoeverre wordt het rijden met hem nu beinvloed door wat hij heeft?

Verrekt SI gewricht kan voortkomen uit van alles. Is herstelbaar.
KS is heel erg afhankelijk van het paard, de plek, en de manier van rijden (en bijv de afwisseling met werken aan de hand / grondwerk etc) in hoeverre het het rijden belemmerd.
Nek artritis idem.

Dus ik deel niet alle meningen die hier worden geventileerd.

Met goed management en rijden via bio mechanische principes passend bij de blessures kun je hier best nog wel wat mee, zeker als hij nu gewoon goed rad loopt.

Genezen doet het nooit, maar dat wil niet zeggen dat het paard waardeloos is.
Kijk achteraf praten is makkelijk, maar dat kunnen we allemaal.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:29

Ga met __Elise-__mee ..
Heb er heel veel moeite mee om dit te
typen maar je paard is stuk , en gaat hiervan nooit meer herstellen .
Helaas en nog steeds met verdriet moet ik je zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben .. ook ik heb een paard gehad met kissingspines met sclerose en forse artrose in dr hals.
Was een ex manege paard en compleet stuk gereden , heb haar dan ook helaas moeten laten gaan .
Ik wens je heel veel sterkte Y;(

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:35

Tiffyy schreef:
Wel laten keuren maar toch was dit niet te zien.

Tiffyy schreef:
...en daarvoor is hij ook goedgekeurd door verschillende dierenartsen waarvan er twee dierenartsen tegen mij zeiden dat hij forse kissing spines zag op de foto's+nek artritis.

Ik snap het nog niet: je zegt dat hij vóór aankoop ook gekeurd is door DA's die het wel gezien hebben, en hem toch goedgekeurd hebben?

Belangrijk is denk ik hoe jij erachter gekomen bent dat het paard dit heeft. Is het paard klachten gaan vertonen nadat hij bij jou kwam?

KS is iets wat veel paarden hebben maar waar velen nooit problemen van ondervinden (of men nooit achter komt) doordat het paard met management en de rijstijl pijnvrij is.
Komt er verandering (bijv door verkoop) kan het ineens opspelen.

Inspuiten of behandelen is zoals voorgangers zeggen ontstekingsremmend en kan prima als symptoombestrijding dienen om een paard pijnvrij te (onder)houden. Genezen/verdwijnen zal het niet en het kan ook nog verergeren.

Het kan ook zin hebben om te kijken naar het management en de training van de vorige eigenaren, als hij daar probleemloos was.
Echter is rijstijl of management aanpassen niet iets wat over 1 nacht ijs gaat en moet ook maar mogelijk zijn.
(Heb jij dit paard als leerpaard gekocht dan is het niet realistisch te verwachten dat jij hem binnen korte tijd net zo rijdt als een prof. Daar is het een leerpaard voor...)

De leeftijd van het paard en de aankoopprijs zouden voor mij belangrijke factoren zijn of je een behandeltraject aan zou moeten willen(!) gaan of dat je de kiezen op elkaar zet en kijkt wat de mogelijkheden zijn om je geld terug te krijgen.

Shalimar

Re: kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:08

Ik vind dit een heel raar verhaal, het is bijna niet voor te stellen dat zo'n paard is goed gekeurd voor de sport. Misschien moet je de chronologische volgorde van keuren nog eens goed beschrijven in dit topic. Overigens heb ik zelf precies zo'n paard gehad en die is afgekeurd voor alles, zelfs recreatie. Was een grasmaaier van zes jaar oud. Het is keihard maar zet die sportcarrière uit je hoofd. Dit geneest echt niet en heeft bijzonder weinig perspectief. Pijnvrij krijgen is al een prestatie op zich. Sterkte, heel triest.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:17

Je topic en reacties komen inderdaad zeer verwarrend over. Misschien ook voor jezelf fijn om een tijdlijn te maken en dan ook de foto's op volgorde te bekijken. Dan zie je of het geleidelijk is of plotseling. En vraag second opinion aan. Kan nooit kwaad.

Mijn paard staat met 18 verplicht met pension. SI problemen. Lang verhaal. Kwam ook onverwachts bovendrijven maar achteraf gezien heeft hij zolang als ik hem ken problemen ermee gehad. Behandeling (en niet inspuiten, want dat kost veel geld en levert niks op) zorgde ervoor dat hij pijnvrij met pensioen kon gaan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:18

MariekeS_ schreef:
Tiffyy schreef:
Wel laten keuren maar toch was dit niet te zien.

Tiffyy schreef:
...en daarvoor is hij ook goedgekeurd door verschillende dierenartsen waarvan er twee dierenartsen tegen mij zeiden dat hij forse kissing spines zag op de foto's+nek artritis.

Ik snap het nog niet: je zegt dat hij vóór aankoop ook gekeurd is door DA's die het wel gezien hebben, en hem toch goedgekeurd hebben?

Belangrijk is denk ik hoe jij erachter gekomen bent dat het paard dit heeft. Is het paard klachten gaan vertonen nadat hij bij jou kwam?

Heel zuur TS en snap helaal dat je #&@_€#@ voelt. Al heb je alleen klinisch gekeurd en het paard toont een gebrek wat het bij aankoop al had, zou ik adviseren om te verdiepen om de koop te ontbinden.Dit kan binnen zes maand. Hoe rot het ook klinkt, het is ook ongelooflijk dat verkopers hier mee weg komen. Daarnaast valt waarschijnlijk jou droom in duigen en heb je een kapot paard waar je ieder jaar geld in moet pompen om er met wat geluk nog leuk wat mee te kunnen rijden.

Heb je al contact gehad met de verkopende partij? Dit maakt de paardenwereld echt soms zo verrot :r

https://www.knhs.nl/kennisbank/je-eigen ... ontbinden/

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:05

Waarom zou ik in vredesnaam de waarheid niet spreken over de oude en nieuwe aankoopkeuringen. Als ik wist dat de foto's niet in orde waren dan had ik het paard geen eens meegenomen en dan had ik mijn willekeurige verlies genomen. Ik heb contact gehad met de verkopende partij en wat er is besproken is iets tussen mij en de verkopende partij. Ik ga niet meteen zomaar meteen mijn ambities opgeven omdat ik nog niet elke mogelijkheid nauwkeurig bekeken heb. Ik trek hier wijze levenslessen uit en neem de consequenties op mij. Hij is 12 jaar. Achteraf praten is makkelijk, maar dat kunnen we allemaal. Ik kan de koop niet terug draaien.
Laatst bijgewerkt door Tiffyy op 15-12-19 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:13

Tiffyy schreef:
Waarom zou ik een vredersnaam de waarheid niet spreken over de oude en nieuwe aankoopkeuringen. Als ik wist dat de foto's niet in orde waren dan had ik het paard geen eens meegenomen en dan had ik mijn willekeurige verlies genomen. Ik heb contact gehad met de verkopende partij en wat er is besproken is iets tussen mij en de verkopende partij. Ik ga niet meteen zomaar meteen mijn ambities opgeven omdat ik nog niet elke mogelijkheid nauwkeurig bekeken heb. Ik trek hier wijze levenslessen uit en neem de consequenties op mij. Hij is 12 jaar. Achteraf praten is makkelijk, maar dat kunnen we allemaal. Ik kan de koop niet terug draaien.

Jij wist dat er ks en artritis op de foto’s was gezien en dan hangt het er vanaf voor welk doel je hebt laten keuren, als boshobbelpaard voldoet hij, als dekhengst misschien ook , als schoolmeester had hij nooit en te nimmer goedgekeurd mogen worden dus ik ben heel benieuwd naar je keuringsrapport wat daar als gebruiksdoel vermeld staat .

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:24

Dat is klinkklare onzin want dat wist ik niet. Hij is GGK als sportpaard door onafhankelijke keuringsartsen. Op het keuringsrapport staan geen aantekeningen of opmerkingen vermeld, het is gewoon een blanco keuringsrapport met 1 tjes erop en ingelijst in plastic dus er kan niet mee gesjoemeld zijn. Ik laat hem volgend jaar opnieuw keuren voor de zekerheid.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:27

Ik denk niet dat mensen hier denken dat je niet de waarheid vertelt. Maar uit wat je vertelt is het wat lastig op te maken wat precies de volgorde van de verschillende gebeurtenissen is, waardoor het voor andere mensen wat lastig te plaatsen is allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:32

Tiffyy schreef:
Dat is klinkklare onzin want dat wist ik niet. Hij is GGK als sportpaard door onafhankelijke keuringsartsen. Op het keuringsrapport staan geen aantekeningen of opmerkingen vermeld, het is gewoon een blanco keuringsrapport met 1 tjes erop en ingelijst in plastic dus er kan niet mee gesjoemeld zijn. Ik laat hem volgend jaar opnieuw keuren voor de zekerheid.

Maar hij is dus helemaal niet röntgenologisch gekeurd toen je hem kocht? En ingelijst in plastic ??
Was je bij de keuringen??

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:44

Ik suggereer helemaal niet dat je niet de waarheid spreekt.
Ik probeer wijzer te worden uit de ietwat onduidelijke manier hoe je het hebt verwoord met alle DAs die betrokken zijn, wanneer hij gekeurd is en wie je gesproken hebt die hem goedgekeurd hebben maar ook wisten dat hij dit had. Of zo staat het tenminste geschreven, zie mijn eerdere quotes.
Misschien bedoel je dat niet zo.

Je zegt dat de koop niet ongedaan gemaakt kan worden maar wat wij hier proberen te achterhalen is dat dit onder bepaalde omstandigheden wel degelijk mogelijk zou kunnen zijn...
Dat is alleen niet makkelijk en daarom komen sommige mensen in de paardenhandel weg met hele smerige taktieken die over de rug van een paard gaan.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 15-12-19 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:44

Om heel eerlijk te zijn. Kap ermee. Het gaat je zo veel geld kosten om alles op een ritje te krijgen (als dat nog kan) dat je beter het geld kan investeren in een nieuwe paard.

Hoe kan ik dat zeggen? Mijn paard hebt precies dezelfde en geloof mij. Ik heb al dubbel uitgegeven dan wat ik hem voor gekocht hebt.

Dat de keurjngsrapport is ingelijst in plastic komt wel over dat ie een oudere dier is? Mijne had ook allemaal 1ntjes op 8 jaar leeftijd. Wanneer ik hem kocht op 14 jaar leeftijd was de KS er bijgekomen een artrose.

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 01:09

Hij is GGK op 3 keuringsrapporten op het 4e keuringsrapport is hij goedgekeurd maar de foto's zeggen heel wat anders maar dat is over het hoofd gezien denk ik? Ik kan er niks anders van maken. Er zomaar mee kappen is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben stapelgek op hem en moet er niet aan denken om
mijn soulmate weg te moeten doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:20

Wat vervelend Ts. Maar ik begrijp het nog niet helemaal. Sinds wanneer heb je dit paard en wanneer is hij gekeurd?

Je zegt 3 x goedgekeurd (ik neem aan in zijn leven, dus die zeggen niets want dat is te lang geleden) en de 4e x (jouw aankoopkeuring?) keuren is hij weer goedgekeurd ondanks de slechte röntgenfoto’s? Jij hebt hem voor aankoop dus eerst röntgenologisch volledig laten keuren? Als dat zo is, met die foto’s, dan heb jij toch wel een poot om op te staan? Dan is er toch iets niet goed gegaan bij de dierenarts?

En vervolgens had je hem thuis en bleek met der tijd dat hij rugpijn had? Waardoor je de veearts hebt laten komen? En er nog een keer röntgenfoto’s gemaakt zijn?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 15-12-19 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:20

Zijn de juiste foto's dan wel mee genomen?
Heb je al nieuwe foto's laten maken om te controleren of er echt ks aanwezig is ?

Als het namelijk allemaal zo warrig is zou ik dat eerst eens onderzoeken

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:22

Ik snap het niet helemaal. Waarom heb je 4 keuringsrapporten? Is dat allemaal voor de aanschaf geweest? Zijn sommige rapporten oud? Heb je ná de aanschaf nog laten keuren?

Over het algemeen werkt het ook anders dan bij auto's: er wordt niet goed- of afgekeurd. Er wordt aangegeven of het paard geschikt is voor het doel. Ik kan me niet voorstellen dat er een rapport is wat zegt 'ga lekker de sport in met dit paard'. Als dat zo is, zou ik écht bij die dierenarts vragen wat hem/haar in vredesnaam bezielt. Als dit bij een door jou betaalde aankoopkeuring hoort dan mag je echt verwachten dat je daar over geïnformeerd wordt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:27

Ik zelf zou het voor het paard niet eerlijk vinden als je zo’n dier met van alles gaat inspuiten, om alsnog de sport in te gaan ... :n
Het gaat alleen maar erger worden, daar neem je de problemen bij dit paard niet van weg.

Ik zou mezelf eens afvragen wat je nu uiteindelijk wilt gaan doen met hem...
Ik snap dat je hem niet meer weg kunt doen, maar dan zou je wel het genoegen moeten nemen dat dit nooit meer een sportpaard zal gaan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:06

Drie keer goedgekeurd voor de dekdienst? Vraag al eerder gesteld maar je bent zo vaag en ontwijkend het voor mij klinkt als: Ik vond mijn
droompaard, een stoere hengst en heb hem gekocht zonder er zelf van te voren een hele goede keuring te laten doen want er zaten al wat geplastificeerde papiertjes bij.

En dan is het inderdaad zo dat je niets kunt want je hebt dan echt geen poot om op te staan. De manier waarop je over hem praat lijkt alsof je er toch wel heel naïef in ben gegaan.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:13

Tsja, mijn merrie is ook PROK goedgekeurd en staat nu op 6 jarige leeftijd met pensioen. Arthritis/Artrose gaat echt niet meer over. Kun je corticosteroïden spuiten wat je wilt, dat is echt alleen maar ontsteking remmend.

Hoop dat je hem idd wel gekeurd hebt voor aankoop, door je eigen DA, en dat je niet vertrouwd hebt op bestaande keurings rapporten. Ook betekend goedgekeurd voor de dekdienst jammer genoeg niet dat ze gezond zijn, kijk maar naar Totilas bijv. :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:14

Tiffyy schreef:
Hij is GGK op 3 keuringsrapporten op het 4e keuringsrapport is hij goedgekeurd maar de foto's zeggen heel wat anders maar dat is over het hoofd gezien denk ik? Ik kan er niks anders van maken. Er zomaar mee kappen is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben stapelgek op hem en moet er niet aan denken om

Maar soms moet je vooral aan het welzijn van het paard denken en als dat betekent dat je er niet meer op kunt rijden, dan ga je er toch niet nog van alles inspuiten etc?
De klachten die hij heeft zullen niet genezen. Dat betekent dat jij je dromen zult moeten bijstellen of andere concessies moet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:39

Ik denk dat dit paard verkocht is met een oud keuringsrapport, paard zal ooit goed geweest zijn op de foto's en vervolgens stuk gereden.

We kunnen wel boos doen tegen de TS maar dat heeft geen enkele zin, ze is hier gewoon mee belazerd en het siert haar ook weer dat ze voor het paard wil gaan.

Of het paard helemaal niet meer geschikt is voor de sport kunnen we niet beoordelen, het kan zijn dat hij met het juiste management en het trainen van de juiste spieren nog een tijdje redelijk kan functioneren. Het ligt aan de mate van de ernst van deze aandoeningen.

Voor de TS is dit een harde leerschool, en is het belangrijk om te beseffen dat dit een project is/ blijft door deze problemen en geen ongecompliceerd sportpaard/ schoolmaster.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:50

Wat afschuwelijk ts!

Ik begrijp dat je enorm bent opgelicht en het dier niet terug wilt brengen. Maar een deel van je aankoopsgeld terug zou ik wel voor vechten! Schakel het juridisch loket in (gratis!) voor advies! En je rechtsbijstandsverzekering.

Verder, houd er rekening mee sat dit niet je schoolmaster wordt in het zadel (hij klinkt echt goed kapot ;( ), het kan goed zijn dat hij snel met pensioen moet. Maar wie weet kan hij je schoolmaster worden in grondwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:51

Tiffyy schreef:

Wat erg voor je. Kan me indenken dat je hier even helemaal ondersteboven van bent.

Waar is hij destijds voor goedgekeurd? Dekdienst? Sport?

Als je de zoekfunctie op Bokt gebruikt (rechtsboven), zie je verschillende topics van mensen met paarden met KS en problemen met het SI-gewricht. Ik denk dat je er veel info uit kunt halen.

Het lastige met die dingen is dat paarden het pas vrij laat aangeven als ze pijn hebben. Ze lopen er niet mee te koop. Dus als jij sportambities hebt en met hem daar aan gaat werken, zal die vraag continu een rol spelen: signaleer ik op tijd of hij pijn heeft? Overbelast ik hem hiermee niet? Heeft hij nu pijn? Reageert hij zo uit zijn fysieke klachten of is dit gewoon omdat hij de oefening lastig vindt?

Dat is de toekomst die je sowieso tegemoet gaat: Bij alles wat je doet met hem, steeds weer die vragen. Altijd. Nooit meer zorgeloos.

Als hij natuurlijk überhaupt belastbaar blijkt.

Ik wens jou en je paard heel veel sterkte daarmee.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:12

Sinds wanneer worden paarden goedgekeurd bij röntgen? Ze geven hooguit een advies... Daarbij is/was de rug geen standaard foto volgens mij...