Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:00

Ik zou met een paard wat deze aandoeningen heeft ook zeker niet fokken maar dat is eigen keus. Zou eerst zorgen dat die pees redelijk hersteld, dan maar iets van sedatie er in. Wandelen met het hoofd laag rekt de rug ook wel op. En het kan ook nog zo zijn dat ze de stal uitkomt, nek erop zet en dat is nu net de pijnlijke beweging waardoor ze misschien wel zo hyper word. In ieder geval complex van aandoeningen die ieder voor zich al moeilijk zijn.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:38

Ik zou contact opnemen met een revalidatiecentrum. Ze heeft op dit moment gewoon te veel problemen om dit als 1 persoon, zonder beschikbare hulpmiddelen te kunnen handlen.
Ik zou eens naar een Horses in Hands kijken. Die werkt samen met Morgan Lashley. Als je met hun samen in gesprek gaat, denk ik dat je wel een eerlijk vooruitzicht gaat krijgen.
Kosten heb ik geen idee van, maar vragen staat altijd vrij denk ik maar

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:55

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:19

Ohw nee hoor die klei spoel je er zo vanaf ;-) zo'n gedoe vind ik dat niet, hahaha

Die hoef en pees klinkt interessant zal eens zoeken naar de ervaringen er mee.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met de concord leader om mee te stappen aan de hand. Zouden de paarden daarmee echt zo fijn ontspannen tijdens het stappen of is het slechts een mooi verkoop praatje?

https://youtu.be/DxJuMCQ_rEg

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 01:00

Jaa concord leader was mijn redmiddel bij mijn ruin met stappen _/-\o_ werkt fantastisch en ze zijn er echt wat ontspannender en handzamer mee :j zodra mijn merrie mag gaan wandelen aan de hand gaat die er ook bij haar weer aan, zeker omdat ik merk dat het voor de rug heel veel goeds doet!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 16:11

Contact gehad met revalidatie stal. Die adviseren o.a 5x per week aquatraining.
Ik was er al bang voor, maar financieel is dat niet te doen voor mij.

Wel ben ik nu aan het stappen aan de hand met een concord leader. Wat een verademing zeg! Zoveel ontspannender stappen dit en ook lekker VwNw stappen.
En geen tranquigel nodig gehad nu.
DA adviseert om over een aantal weken als we 5 minuten mogen draven, eerst te stappen aan de hand en dan er even op om te draven. Dit dan wel de eerste keren met tranquigel om zeker te zijn dat ze rustig blijft.

En ze mag van de DA overdag met de rest mee naar buiten. Wel in een eigen verharde paddock die niet te groot is.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:47

Neem eens contact op met janderegelaar hier op Bokt.
En bespreek met hem de mogelijkheden van laseren. Ook weet hij ongetwijfeld een behandelaar in jouw buurt.

Mijn eerste reactie zou, net als die van Suzanne, zijn; stop hiermee. Maar goed, het zijn jouw centjes en jouw gevoelens. Dat dient men ook te respecteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:17

Ik zou niet stoppen, volgens mij heb je zo een goede oplossing gevonden TS.

Het enige waar ik mee zou stoppen is om er heel veel geld in te pompen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:26

Ik ga er zeker niet mee stoppen. Het is wat mij betreft nog te vroeg om de stekker er uit te trekken. Daar is het paard nog te blij, te fit en te jong voor. Ik kam me zelf wel voor me kop slaan als ik nu de stekker er uit trek, terwijl ze misschien gewoon tijd nodig heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:15

Ik vind dat je goed bezig bent, TS. Die peesblessure eerst de tijd geven. En je goed laten begeleiden door de dierenarts.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 21:23

Gini schreef:
Ik vind dat je goed bezig bent, TS. Die peesblessure eerst de tijd geven. En je goed laten begeleiden door de dierenarts.

Dank je :o

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:26

Die van mij had ook peesblessure aanhechting tussenpees aan achterbeen en si problemen.
Wij hebben eerst de peesblessure aangepakt en daarna het si (inspuiten en tildren) regelmatige check van de osteopaat en stapsgewijs opbouwen. Concord leader helpt goed en houd haar misschien ook wel soepeler dan enkel aan hoofdstel stappen.. succes het is een lange weg, maar het vechten waard zeker zo jong!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:49

Weet niet welke omgeving je zot, maar misschien eens contact opnemen met noor tanger en patrick molenaar... Die kunnen je vast en zeker verder helpen.
Zij zitten in asten met revalidatietraining en aquatrainer etc etc

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:23

Ik kan een aquatrainer zeker aanraden. Was voor ons de ideale oplossing. Mijn merrie kon zo haar energie kwijt, had afwisseling en kwam ook nog eens heel keurig gespierd uit haar revalidatie periode.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:55

Ik vind het niet echt een strak plan om een paard met artrose, spondylose en KS te gaan longeren of in een aquatrainer te zetten. Zoals door sommigen geadviseerd wordt. Het dier is kreupel. Zet hem op de wei, lekker 24/7 buiten in een kudde met genoeg ruimte en een fijne schuilstal. Zo komt hij echt wel aan zijn beweging. Krachtvoer er af en een vitaminekorrel/balancer gaan voeren. Ik kan me zo voorstellen dat hij levendig en vrolijk is hoor! Maar je moet wel echt onder ogen zien dat hij wel degelijk regelmatig pijn heeft. Is grondwerk wellicht een optie? Dan houd je het paard wel soepel in zijn lijf en krijgt die wel “denkwerk”.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:08

Die van mij werd slechter van de aqua ipv beter. Sowieso was veel rust ivm peesblessure ook lastig voor mijn si probleem. Maar heb wel bedacht en uiteraard besproken met de da dat eerst de pees goed moest zijn alvorens we aan de gang konden met meer bewegen voor si.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:13

TS, fijn dat het stappen nu goed gaat is even bikkelen maar echt het beste nu. Volg het advies van je veearts, dus goed bezig :)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:43

Weidebloem schreef:
@ Suzanne, dat lijkt mij aan de dierenarts om de kansen van paard terug in de sport in te schatten. Artrose in SI hoeft ook niet dramatisch te zijn, hangt van de mate en van het paard af. KS geen ervaring mee, maar genoeg paarden die in de sport lopen met KS.

Indd goed om hier over na te denken, wat de kansen zijn en watje zelf wil met het paard.

Hier wel ervaring met een pony met Kissing Spines. Deze pony is paard gefokt maar te klein gebleven.
Wij hebben hem wel tussen de paarden Z2 gestart. Wij hebben met hem tegen de lengte buiging oefeningen aan gelopen. Wij hebben hem uiteindelijk voor een heel klein bedrag verkocht aan een recreatie ruiter omdat wij vinden dat Z een te zware belasting was voor onze pony door de lengtebuiging.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:04

Mickeyan schreef:
Belangrijk is om je paard te trainen/leren om meer vanuit zijn achterhand te dragen, en zijn rug daarbij op te bollen. Daarmee haal je de wervels uit elkaar. Ook zijn/haar buikspieren moeten/worden daarmee sterker. Veel beweging, soepel houden, werk aan de dubbele longe.

Vond dit filmpje erover ook wel interessant:

[ Video ]

Niet van je reactie, maar wel van dit filmpje gaan mijn nekharen overeind staan.. Hij moet inderdaad zijn rug opbollen. Wat ze zogenaamd willen bereiken met ‘lateral flexion’ is gewoon pijnreactie waardoor hij doorzakt en zijn rug juist hol trekt. Niet zelf mee aan de slag gaan dus!! Verder zijn er al veel tips gegeven, succes met het herstel TS!

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:10

Is het niet eerlijker om haar nu te laten gaan, voordat ze verder verslechtert en vóór de winter? ...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:24

Mijn paard heeft een soortgelijk probleem en hij hoeft niet direct dood hoor, tenzij je hem perse hoog in de sport wil rijden. Je kan het proberen maar ik zou niks pushen. Beweging is goed maar ik zou niet teveel belasten.

Maar goed, wat ik wilde zeggen; mijn paard had naast rugproblemen en SI problemen ook een peesblessure en zijn been bleef maar dik. Dus ik heb me helemaal suf gezocht en toen kwam ik dit artikel tegen: https://www.academia.edu/6111352/Author ... uus_asinus

Ik heb dus plantago gekocht (een tinctuur want ik kon niks anders vinden).
https://www.drogisterij.net/gezondheid/ ... gIpWvD_BwE

Dit heb ik gemixt met uierzalf in het begin, en daarna met de gewrichtsgel van de action. Ik heb er ook groene klei mee gemaakt. Ik had er weinig verwachtingen van maar na een paar dagen was het niet meer warm en de extreme zwelling grotendeels verdwenen.

Het kan toeval geweest zijn, maar ik heb het idee dat het echt wat doet.

Mijn paard heeft nog steeds gallen bij zijn achterbenen vanwege zijn idiote beenstand en dat zal nooit meer weggaan, maar als het weer dikker wordt smeer ik er weer wat van mijn heksenbrouwsel op.

Doe ermee wat je wil, potje lanceolata kost je een tientje. Je kan het ook nog mixen met duivelsklauw trouwens.

Lottevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:49

Hoi TS,

Lastig probleem! Is stappen met een equiband een optie? Misschien kun je daar eens informatie over opzoeken.

Mijn ruin staat ook met een pees probleem, wat ik buiten de kosten vervelend vindt aan aquatraining is dat je daar wel elke keer met de trailer heen moet, staat hij rustig op de trailer of niet...? Anders hersteld de pees ook niet lijkt mij..

Succes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 18:13

@chess hoe is die van jou er uit gekomen? En hoe lang heeft herstel geduurd?

@ kim_1990 ja Patrick en Noor ken ik. Maar die zitten ruim 3 uur bij mij vandaan. En haar daar neerzetten trekt mijn portemonnee niet meer. Maar bedankt voor je tip!

@anoniemk2 op dit moment is ze niet kreupel en voelt ze zich juist goed. Daarom wil ze ook zo graag, alleen moet ik haar nu beschermen tegen zich zelf om te voorkomen dat ze zichzelf weer pijn doet. Grondwerk was ik indd mee bezig, alleen nu met die pees vind de DA het geen goed idee omdat ze met zijgangen enz. mogelijk toch die pees meer belast dan hij nu aankan. "Gewoon recht toe recht aan stappen" aldus mijn DA
Maar zodra het mag wil ik dat wel weer op gaan pakken. Nee ik laat haar nog niet gaan. Ze voelt zich nu goed, is blij en ziet er goed uit. Ze is voor mij nog te goed om de stekker er uit te trekken en ook de DA denkt er zo over. Ze heeft tijd nodig, en ik heb geduld!

@Betuwe fijn te horen dat jullie je pony nog een carrière als recreatie paard hebben gegund.

@libbylove, ik deel je mening, filmpje ziet er niet fijn uit. Krijg ook de indruk dat het eerder pijn doet dan dat het paard er beter van wordt. Ik ben zo wie zo niet zo'n voorstander van om maar wat in spieren te prikken zonder verstand van zaken te hebben. Wel doe ik met een snoepje wat rek en strek oefeningen.

@lepeltje, thanx voor je tip. Groene leem gebruik ik nu ook al. Ik zal me eens verdiepen in dat lanceolata

@lottevdberg mijne is super braaf op de trailer. Dus dat is geen enkel probleem probleem gelukkig. Alleen is 4 a 5 keer per week heen geen haalbare kaart voor mij. Als ze weer gereden kan worden dan zou 1x per week als aanvulling op de training wel voldoende zijn, werd mij gezegd. Alleen om echt effect te hebben voor de pees is dus meer nodig, anders is het weg gegooid geld.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:51

flappie2 schreef:
Ohw nee hoor die klei spoel je er zo vanaf ;-) zo'n gedoe vind ik dat niet, hahaha

Die hoef en pees klinkt interessant zal eens zoeken naar de ervaringen er mee.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met de concord leader om mee te stappen aan de hand. Zouden de paarden daarmee echt zo fijn ontspannen tijdens het stappen of is het slechts een mooi verkoop praatje?

https://youtu.be/DxJuMCQ_rEg

Die wilde ik je al aanraden...

Niet zo zeer ervaring qua blessure, maar wel ervaring met de longe die hetzelfde werkt... Superfijn ding!

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:26

In welke regio zit je?