Bewegingsproblemen en Mg tekort, welke stap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:55

liespower94 schreef:
Wat zegt (zei) je instructeur er van?

Die was verrast dat ik de lessen en onze laatste wedstrijd begin oktober annuleerde omdat het in de training juist zo goed ging.
Zowel ik, als zij en de dierenarts dachten aan een maagzweer dus we waren alledrie zeer verrast dat die er niet zit.
Nu zijn we een beetje aan het zoeken welke stap we nu moeten zetten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:55

Wel eens aan darmbalans of oerbalans van Ecostyle gedacht?
Dat schijnt goed te werken

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:56

Ninx schreef:
Nog even over de openingspost: lees ik het goed dat de pony 7x pw onder het zadel liep?

Nee dat lees je fout. Hij loopt 5x onder week onder het zadel.
Hij loopt 3x met mij waarvan 1x les op M/Z niveau en de andere 2 dagen basistraining.
Hij loopt 2x met mijn nichtje op L niveau waarvan 1x les.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:58

Marie111 schreef:
Wel eens aan darmbalans of oerbalans van Ecostyle gedacht?
Dat schijnt goed te werken

Heeft hij 4 weken gehad in augustus/september omdat hij dunne mest had van de stress.
Merkte er niet veel verschil van.

Wildgirl

Re: Bewegingsproblemen en Mg tekort, welke stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:18

Dank voor je verheldering.
De overgang naar hooi kun je dus uitsluiten; staat hij nu in een andere kudde dan in de zomer?
Hoe staat hij in de kudde, hoog of laag in rang?
De situaties op cc die je beschrijft zijn een typisch teken van stress/spanning niet kwijt kunnen.
Heb je hem al eens laten behandelen door een goede chiropractor evt icm dry needling?
Magnesium is erg lastig te testen in het bloed daar de organen en spieren ook een gedeeltelijke opslag vormen. Op het moment van bloed trekken krijg je dus altijd een beeld wat niet klopt.
Echter, bijgeven en dan zeker in chelaat vorm is een goede keuze en kan geen kwaad.
De vitamine E die je geeft is een dure maar wel erg goede, ik zou hier ook zeker niet in minderen.

Heb je wel eens verdere ondersteunende kruiden geprobeerd?
Denk aan kamille, sint janskruid en valeriaan voor zijn spanning en bijvoorbeeld biergist en pepermunt voor darmwerking?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:20

Wildgirl schreef:
Dank voor je verheldering.
De overgang naar hooi kun je dus uitsluiten; staat hij nu in een andere kudde dan in de zomer?
Hoe staat hij in de kudde, hoog of laag in rang?
De situaties op cc die je beschrijft zijn een typisch teken van stress/spanning niet kwijt kunnen.
Heb je hem al eens laten behandelen door een goede chiropractor evt icm dry needling?
Magnesium is erg lastig te testen in het bloed daar de organen en spieren ook een gedeeltelijke opslag vormen. Op het moment van bloed trekken krijg je dus altijd een beeld wat niet klopt.
Echter, bijgeven en dan zeker in chelaat vorm is een goede keuze en kan geen kwaad.
De vitamine E die je geeft is een dure maar wel erg goede, ik zou hier ook zeker niet in minderen.

Heb je wel eens verdere ondersteunende kruiden geprobeerd?
Denk aan kamille, sint janskruid en valeriaan voor zijn spanning en bijvoorbeeld biergist en pepermunt voor darmwerking?

Edit: Hoe zit hij in zijn spierspanning? Buiten de singelnijd(borstbeen kan gevoelig zijn of bindweefsel wat vastzit daar), is hij los in zijn bovenlijn? Accepteert hij druk vlak achter zijn oren(nek) of gaat hij er sterk tegenin? Kan hij zijn buik liften?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 14:57

@wildgirl: hij staat met 5 andere ruinen die van de zomer ook bij hem in de kudde stonden. Hij staat laag in rang.
Chiropractor is idd 1 van de mogelijkheden die op mijn lijstje staan. Degene die ik op het oog heb doet ook dry needling.
Hij heeft voorheen op relaxmix van de paardendrogist gestaan en nu krijgt hij 25mg valeriaanwortel. Hij krijgt dagelijks ook 50gram nerv control.

Zijn spierspanning is hoog en hij spant snel bij aanraking.
Hij kan zijn buik liften, maar naar mijn idee doet hij dat wat overdreven. De zadelpasser en osteopaat zeiden dat hij dat allemaal prima kan, dit was in sept en dec vorig jaar en mei dit jaar bij de zadelpasser. In juni dit jaar bij de osteopaat.
Druk achter de oren heb ik zelf nooit getest. De osteo heeft dat wel gedaan en toen reageerde hij goed, maar dat was in juni, mss dat hij dat nu niet meer leuk vindt. Bovenlijn is in rust ontspannen, maar kan bij geringste strak gespannen staan. Vooral op zo'n dag als vandaag met veel wind en voor hem meer stress.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:36

Is het een optie hem in een tweetal te weiden? Dus met 1 andere pony?
Door zijn rang in de kudde kan het zijn dat hij continu in zijn alertheidsmodus zit.
Kudde kan ogenschijnlijk rustig zijn maar dan heeft dit alsnog effect op je pony.
Mijn merrie staat ook erg laag in rang, ik merkte een enorm verschil wanneer ik haar in een groepje van 5 merries had of alleen/in duo.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 17:16

Op dit moment is dat niet mogelijk. Ik ben al heel erg blij dat hij überhaupt nog op een weiland staat aangezien we op kleigrond midden in de randstad zitten.
Volgend seizoen zou hij eventueel met 1 andere pony of paard op een klein landje kunnen, maar dat is echt wel een klein landje op deze stal. Niet echt een plek om lekker de benen te strekken. Hij zou dan ook niet over kunnen naar de winterwei, want dan moet hij wel in de zomerkudde hebben gestaan.

Ik neem je opmerking zeker mee! Klinkt voor hem wel logisch eigenlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:08

ukkiepuk schreef:
Popstra schreef:
Wellicht het paard een rug probleem heeft SI of waar dan ook in zijn lijf. Ik zou hem laten nakijken op zijn beenwerk en rug van staart tot en met schoft.

Zou een optie kunnen zijn, maar had ik daar van de zomer dan niet iets van moeten merken?

Ik lees in je post Dat je de maag hebt laten checken en bezig bent geweest met supplementen e.d Ik zie nergens dat het paard zijn bewegings apparaat incl rug goed gecheckt is vandaar mijn logische vraag.
Ik zou dat zeker laten doen voor je verder gaat met een chiropractor o.i.d

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 20:28

Inmiddels alweer een tijdje verder en het gaat weer een stuk beter met hem!
Eind december heb ik overleg gehad met een andere dierenarts en tevens chiropractor. Voordat zij kwam hebben we dik een half uur met elkaar gebeld en de problemen besproken. Na wat vragen van haar beantwoord te hebben gaf ze aan dat ze hem verdenkt van PSSM2 omdat zijn klachten overeen komen met deze spieraandoening.
Ze heeft hem uitgebreid onderzocht en een kleine bewegingsonderzoek gedaan. Ze heeft hem los gemaakt en dry needling gedaan. Daarna ben ik begonnen met extra eiwitten en vitamine E voeren. Inmiddels zijn we 4 weken verder en is hij enorm verbeterd. Ik longeer hem nu om de dag met een longeerhulp. Hij knarst niet meer en loopt weer los door zijn lijf. We gaan het longeren de komende 2 weken uitbreiden en dan daarna onder het zadel proberen.