Slecht Nieuws

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:18

Een paard gaat niet zo snel ' kapot ' hoor. :+
Veel meer dan een paar losse knieën lijkt mij hier niet aan de hand, anders was er wel
een degelijk onderzoek met RX gedaan.

En als het dier toch zoveel pijn zou hebben, kan het ook niet meer dienen als weidemaatje en kinderpony.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:26

KuilderR schreef:
Pandora2 schreef:
Wat wordt er bedoeld met de lendenen ' helemaal kapot ' ?
Gebroken wervels ? Kan ik mij niet voorstellen namelijk...

Krijgt ze nu dan constant pijnstilling ?
Want een paard dat zo kreupel is als omschreven in de OP, heeft dus ook veel pijn als
knuffel- en weidepaard...

Geen gebroken wervels. Haar lendenen zijn beschadigd. Heb het idd misschien iets overdreven, maar toen ik het bericht schreef was ik verdrietig, boos en verward.

Ja maar wat is er beschadigd? Zijn haar spieren overbelast, zitten haar ruggenwervels tegen elkaar aan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:30

KuilderR schreef:
Geen foto's van de knieën. Was hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat ze onderaan de kudde hiërarchie zat.

Losse knieën ontstaan niet door een hiërarchie probleem.

Meestal zijn de banden en pezen te slap. Dat kan gewoon sterker worden. De smid moet haar dan op een speciale manier bekappen(binnendoor zetten) en door training kan dat verbeteren.

Maar soms is er ook spraken van OC/OCD. Dat is veel lastiger.

Welke dierenkliniek ben je geweest?

Hutcherson

Re: Slecht Nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:56

Probleem met de knieen ken ik. Had mijne ook (rasgebonden) maar met flink trainen, balkjes, bos, heuveltjes, slepen en een sprongetje heel prima te trainen. Vooral ook zijgangen waarbij de achterhand eronder komt wel goed.
Maar... Jij zult straks niet kunnen rijden dus het versterken van die spieren gaat moeizaam. Maargoed, de rug is kapot zeg je.. Maar wat dan? Zijn de wervels kapot? En zo ja, hoe dan? Zijn er tussenwervelschijven kapot? Is er een vergroeiing?
Ik denk dat je zon dier vooral tijd en liefde moet geven.

Echter het kreupel lopen ken ik niet van mijn paard. Ooit heeft ie 3 dagen kreupel gelopen na behandeling van de osteo. Maar verder never nooit *klopt af*.
Ondanks de te lange kniebanden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:59

Lendenen is koppeling rug - achterhand en bepaald voor een groot deel hoe goed het paard gewicht kan dragen (ruiter of veulen). Hiermee gaan fokken lijkt mij een bar slecht idee.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 09:58

NatasjavE schreef:
KuilderR schreef:
Geen foto's van de knieën. Was hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat ze onderaan de kudde hiërarchie zat.

Losse knieën ontstaan niet door een hiërarchie probleem.

Meestal zijn de banden en pezen te slap. Dat kan gewoon sterker worden. De smid moet haar dan op een speciale manier bekappen(binnendoor zetten) en door training kan dat verbeteren.

Maar soms is er ook spraken van OC/OCD. Dat is veel lastiger.

Welke dierenkliniek ben je geweest?

Dierenkliniek in Den Ham. Gisteren is ze binnendoor gezet, Nikita weet spontaan niet meer hoe ze moet lopen (normaal gesproken liep ze wat naar buiten, dat lukt haar nu niet meer)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:27

bedenk wel dat als een 2,5 jarige paard er al zo zonder belasting al aan toe is dat het genetisch ook een puinhoop is, en die puinhoop geef je wel weer door aan een veulen...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:41

Jeetje wat een naar nieuws, goed dat je naar een kliniek bent gegaan en veel sterkte.
Heeft de kliniek niet aangegeven het lendengebied verder te onderzoeken? Als je niet weet wat eraan mankeert, kun je ook geen behandel/trainingsplan maken om het proberen te verbeteren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:35

Heftig voor je TS. Maar is er nu een naam aangegeven wat ze heeft? Op 2,5 zal ze toch nog niet stukgereden kunnen zijn? Of het kan uiteraard wel, maar kan het niet meer iets erfelijks zijn of zo?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:42

Balen en lief van al je moeite en toewijding!

Is euthanaseren dan eigenlijk niet aardiger naar het dier toe? 't is echt geen leuke beslissing door de leeftijd maar heel je verhaal klinkt als 24/7 pijn. Soms is houden van ook juist loslaten...

Sterkte in ieder geval!