Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pandora2 schreef:Anoniemk2 schreef:Ik weet zeker dat het een sarcoid/gezwel is omdat het uitgebreid is onderzocht in het laboratorium. Mij is verteld dat de kans op uitzaaingen groot is, en dat risico wil ik niet lopen. Ik las idd dat de meningen daarover nogal oververdeeld zijn of het kan uitzaaien of niet. Sterkte met het verlies van je merrie
Sarcoïden zaaien NIET uit, Maria.
En daarover zijn de meningen absoluut niet verdeeld. In elk geval niet onder dierenartsen
Anoniemk2 schreef:Ik weet zeker dat het een sarcoid/gezwel is omdat het uitgebreid is onderzocht in het laboratorium. Mij is verteld dat de kans op uitzaaingen groot is, en dat risico wil ik niet lopen. Ik las idd dat de meningen daarover nogal oververdeeld zijn of het kan uitzaaien of niet. Sterkte met het verlies van je merrie
: het woord "uitzaaingen" impliceert het beeld dat we bijvoorbeeld hebben bij kanker, dat de kanker zich verspreid door het lichaam en de inwendige organen aantast. In het geval van sarcoiden (wat geen kanker is, voor de volledigheid) is dit niet aan de orde. Zoals Niello al correct aangaf is het wel mogelijk dat er op meerdere plekken op de huid sarcoiden ontstaan. Bijvoorbeeld na het openbreken van een sarcoid of een behandeling zonder succes. Ik vermoed ook dat dit is wat men bedoeld heeft toen ze het over verspreiding hadden in het gesprek met jou. Sarcoiden zullen zich dus niet verplaatsen naar de inwendige organen, zoals melanomen bijvoorbeeld wel kunnen doen.