Tips & tricks en ervaringen over stro bijvoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:43

Skippy01 schreef:
Dorine92 schreef:
Wat voor hooi voer je?
Ik zou gewoon hooi zoeken wat ze niet zo lekker vinden. Graszaadhooi of goede kwaliteit overjarig hooi zodat de smaak en voedingsstoffen er niet echt meer zijn. Met “mwah hooi” stoppen ze vanzelf met eten
En dan het rijkere/lekkerdere hooi beperkt geven en de minder lekkere onbeperkt

kijk met graszaadhooi wel uit voor lolitrem, echt bij een goede fourage vandaan halen :)

Ja wel vragen om vrij van endofyten maar dat heb ik iig dus wel

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:48

Akires1 schreef:
Schrokkers zijn het niet, maar ze hebben wel heel verschillende voerbehoeftes.
Eén heeft bijvoorbeeld wel goed hooi nodig, omdat hij anders te schraal wordt, terwijl een andere juist heel snel bevangen is.
Daar schipper ik al tussen door goed, langstengelig hooi te voeren.
Dus (@Dorine92) eigenlijk zou ik het stro dan in willen zetten, zoals jij het "mwah hooi" zou inzetten.

Maar waarom dan toch liever stro?

Akires1

Re: Tips & tricks en ervaringen over stro bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 21:06

Een practische reden is dat we onze hooivoorraad voor deze winter al binnen hebben.
En wanneer we hooi hebben van mindere kwaliteit, komt degene die de neiging heeft wat schraal te worden tekort.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:11

Mijn merrie weigerde het te eten. Alleen als er echt niets anders was, nam ze hier en daar een strootje met lange tanden, maar op het einde van de nacht had ze het meestal toch heel haar stal uitgesmeerd. Uit het net trekken deed ze dan nog wel om het vervolgens gewoon te laten vallen. :D

Mijn tip: koop eerst een kleine hoeveelheid en test uit. Ik had meteen 10 baaltjes gekocht. :')

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 21:20

@Gini: dat is inderdaad een goede tip :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:28

Citaat:
En wanneer we hooi hebben van mindere kwaliteit, komt degene die de neiging heeft wat schraal te worden tekort.

Maar je geeft het toch extra, boven de normale hoeveelheid?

Ik voer iedere dag een baaltje lekker, goed hooi en een baaltje arm mwah hooi.

Soms hebben ze mwah baaltje op in een nacht, soms doen ze er 3 dagen mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 01:40

ClauH schreef:
Citaat:

Ja dat gedeelte snap ik idd ook niet.. of je nou als knabbelspul stro geeft met de bovengenoemde nadelen, of dat je daar overjarig hooi of graszaadhooi voor gebruikt maakt dan toch niks uit?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:33

Omdat stro geen suiker (verwaarloosbare hoeveelheid) en veel structuur is het perfect voor het doel waar jij het voor wil gebruiken.

Vroeger kwam verstoppingskoliek door stro vaker voor omdat er weinig ruwvoer gevoerd werd. Het is gevaarlijk wanneer een paard een dag op een (kaal) weiland heeft gestaan. De darmen worden door het slappe zachte gras nauwelijks gestimuleerd en worden "lui". Wanneer ze dan op stal komen in een schone box met veel schoon stro en geen ander ruwvoer gaan ze stro eten. De darmen zijn niet actief en er ontstaat gemakkelijk een verstopping. Stro op een lege maag of bij niet actieve darmen is gevaarlijk!

Wanneer je stro aanbiedt naast het hooi, begint het paard met het hooi, is de speekselproductie en zijn de darmen op gang en na het hooi gaat het paard eventueel aan het stro verder.

Het is wel goed om de hoeveelheid stro langzaam op te bouwen zodat het verteringsstelsel kan wennen aan de structuur.

De minimale hoeveelheid drogestof die een paard nodig heeft voor een gezond verteringsstelsel is 1,5% van het lichaamsgewicht, daarvan zou je maximaal de helft aan stro kunnen geven. Hooi en stro hebben beide een drogestof percentage van ongeveer 85%. Voor een paard van 500 kg betekend dat minimaal 7,5 kg drogestof dus 7.5/0.85 is 8,8 kg hooi of tot maximaal 4.4 kg hooi en 4.4 kg stro per dag.

Welk stro je neemt maakt niet heel veel uit voor jouw doel behalve dat het fris, schoon, glanzend stro moet zijn! Ik raad je aan om het niet door elkaar te doen maar het stro gewoon onderop. Anders gaan ze veel knoeien omdat ze het stro dan misschien wel uit de slowfeeder/ net trekken maar eerst enkel het hooi opeten.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:02

Ik heb dan wel weer hele goeie ervaringen met paard langzamer laten eten met stro door het hooi in een net doen.
Vermengen in een hooinet en ik ken daar de verhouding 3:1 dus bijvoorbeeld per dag 9 kilo hooi en daardoorheen 3 kilo stro.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:42

Dorine92 schreef:
ClauH schreef:

Ja dat gedeelte snap ik idd ook niet.. of je nou als knabbelspul stro geeft met de bovengenoemde nadelen, of dat je daar overjarig hooi of graszaadhooi voor gebruikt maakt dan toch niks uit?

Nu ik het teruglees snap ik het ook niet :D Ik meende te lezen: het hooi van slechte kwaliteit i.p.v. het normale hooi.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 17:44

Levita30 schreef:
Omdat stro geen suiker (verwaarloosbare hoeveelheid) en veel structuur is het perfect voor het doel waar jij het voor wil gebruiken.

Vroeger kwam verstoppingskoliek door stro vaker voor omdat er weinig ruwvoer gevoerd werd. Het is gevaarlijk wanneer een paard een dag op een (kaal) weiland heeft gestaan. De darmen worden door het slappe zachte gras nauwelijks gestimuleerd en worden "lui". Wanneer ze dan op stal komen in een schone box met veel schoon stro en geen ander ruwvoer gaan ze stro eten. De darmen zijn niet actief en er ontstaat gemakkelijk een verstopping. Stro op een lege maag of bij niet actieve darmen is gevaarlijk!

Wanneer je stro aanbiedt naast het hooi, begint het paard met het hooi, is de speekselproductie en zijn de darmen op gang en na het hooi gaat het paard eventueel aan het stro verder.

Het is wel goed om de hoeveelheid stro langzaam op te bouwen zodat het verteringsstelsel kan wennen aan de structuur.

De minimale hoeveelheid drogestof die een paard nodig heeft voor een gezond verteringsstelsel is 1,5% van het lichaamsgewicht, daarvan zou je maximaal de helft aan stro kunnen geven. Hooi en stro hebben beide een drogestof percentage van ongeveer 85%. Voor een paard van 500 kg betekend dat minimaal 7,5 kg drogestof dus 7.5/0.85 is 8,8 kg hooi of tot maximaal 4.4 kg hooi en 4.4 kg stro per dag.

Welk stro je neemt maakt niet heel veel uit voor jouw doel behalve dat het fris, schoon, glanzend stro moet zijn! Ik raad je aan om het niet door elkaar te doen maar het stro gewoon onderop. Anders gaan ze veel knoeien omdat ze het stro dan misschien wel uit de slowfeeder/ net trekken maar eerst enkel het hooi opeten.

Een goed onderbouwd verhaal, Levita30. Dank je :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:53

Ik voer in de zomer/outdoorwedstrijd periode bij enkele pony's stro bij.
Mede om ze op gewicht te houden, dus ook hooi gedeeltelijk vervangen door stro.
En op meerdaagse wedstrijden voer ik een kwalitatief voedingsrijk voordroog waar ze dus niet teveel van mogen en dan hang ik een hooinet met stro op zodat ze altijd wat te knabbelen hebben als het hooi op is. :j

Hier idd ook eerst wat hooi laten eten en dan stro, dus idd hooi bovenop.
Als ze dan behoefte hebben aan knabbelen beginnen ze vanzelf aan het stro.
Ik had hier ook erg mooi en blijkbaar zeer smakelijk stro; ze aten het altijd goed op. :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:05

Mijn paarden staan ook op een ruime track + schuilstallen. In de slowfeeders (palletbakken) meng ik vaak 1 plak gerstestro op een halve baal hooi (kleine pakjes). Ik neem daarbij overigens niet echt de moeite om het echt helemaal goed door elkaar te mengen. Ik doe eerst het hooi in de bak (en schud dat net een klein beetje los) en daarna de plak stro die ik wel volledig los schud. Ze pielen dan (behoorlijk handig :+ ) zelf de hooisprieten er tussen uit. En als laatste wordt het stro dan ook opgegeten vaak.

Daarnaast heb ik in de schuilstal ook altijd nog een aparte slowfeeder met stro hangen zodat ze ook als het hooi wel op is, altijd wat te knabbelen hebben. Sommige weken wordt daar niet van gegeten. En andere keren eten ze ook dit net opeens wel in een dag leeg (schijnbaar dan toch een verhoogde behoefte aan vezes).