Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: Voeradvies voor kijkerig en schieterig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:52

Ik zou beginnen met magnesium bijvoeren. Vitalbix daily complete zou kunnen als vitaminen brok. En anders pianissimo van cavalor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:01

Winterwortels 45 gram suiker per kilo en bospeen 40 gram per kilo. Dit mag dan niet veel zijn maar een paard krijgt al heel veel suikers via ruwvoer binnen en dan kan een paar kilo wortels met de balans naar de verkeerde kant laten doorslaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:44

Heb je daar ook een bron van?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 07:14

Dank voor jullie reacties weer!

Huisvesting wordt geregeld genoemd, ook in pb. De 3 uur buiten is in deze omgeving echt een unicum en zal bij verhuizing eerder minder dan meer worden. Daarnaast levert verhuizing haar veel stress, dat heb ik bij 2 verhuizingen met mij gemerkt. Ze staat hier goed en zal hier dus ook blijven staan. Ik snap dat jullie de huisvesting noemen, maar zouden jullie mss tot de vraag, het voeradvies kunnen beperken? ;-)

Als ik samenvat zou ze dus aan een vitamine- of basisbrok genoeg hebben. Vitalbix wordt naar gekeken. Equilin is ook een optie naar beduidend duurder. Pianissimo en Pavo (veel suikers?) zal ik nog eens naar kijken, thanks! Ik voer winterpeen en idd, het zou goed opeenstapeling kunnen zijn waardoor toch extra gereageerd wordt.

Mwm, de stal geeft de sportbrok extra omdat daar minder van gevoerd hoeft te worden. Ze nemen geen basisbrok af. Nu is dat recent wel gevraagd, omdat een behoorlijk aantal pensionklanten deze brok niet meer willen voeren aan hun paard.

De vraag of het paard wel bij mij past vind ik niet aanvallend maar een hele terechte. Deze stel ik mijzelf echt wekelijks. Ik heb veel ervaring met dit type paard in het verleden, maar inmiddels een stuk ouder en de vraag is idd of dit paard nu nog wel is wat ik zoek. Ik wil echter wel eerst een aantal zakrn uitsluiten, zoals te heftige reacties/te veel energie door niet juist voer, voordat ik besluithaar te verkopen. Het is een lange (2 jaar) en lastige zoektocht geweest. En die doe ik niet graag over ;-)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:39

Ik zie dat je in Alphen woon? (ik ben er geboren en lang gewoond) en dan is het idd een uitdaging om iets geschikt te vinden maar echt!! Kom op :( ... 3 uur per dag is voor elk paard gewoon te weinig en ook daar zijn stallen die meer bieden alleen zal jezelf aan luxe moeten in leveren. Rondom Alphen zijn er stallen die overdag buiten bieden in paddock.

Betreft voer.. Mijn paarden staan 24/7 buiten (wei en paddock) en krijgen enkel in de winter vitalbix en hooi. Tenzij je een sportpaard heb die echt moet presteren hebben ze echt geen krachtvoer nodig! Mijn grote is ook nogal van het rillerig type en dat zit er nu eenmaal in, Meeste mensen geven echt teveel voer waar ook nog eens teveel rotzooi in zit terwijl goed hooi en tja veel bewegings vrijheid echt voldoende is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:10

tiwi1969 schreef:
Heb je daar ook een bron van?

Staat op het net, en uit persoonlijke ervaring. Wortels zijn niet slecht, zeker niet maar met eigen dier meegemaakt dat hij in de winter ging jeuken doordat ik ook ruim wortels gaf. Na het weglaten nooit geen last meer gehad en artsen raden het voeren van wortels af bij heb gevoelige paarden. Via ruwvoer (gras, hooi, kuil) komt er al heel veel suiker binnen, en dan kunnen de extra suikers uit wortels net te veel zijn. Het ene paard krijgt jeuk, de ander word druk enz.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:56

Hoe vaak werkt ze en wat doet ze dan? Komt ze er 2x per dag uit of vaker?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:25

Charmaine schreef:
Dank voor jullie reacties weer!

Huisvesting wordt geregeld genoemd, ook in pb. De 3 uur buiten is in deze omgeving echt een unicum en zal bij verhuizing eerder minder dan meer worden. Daarnaast levert verhuizing haar veel stress, dat heb ik bij 2 verhuizingen met mij gemerkt. Ze staat hier goed en zal hier dus ook blijven staan. Ik snap dat jullie de huisvesting noemen, maar zouden jullie mss tot de vraag, het voeradvies kunnen beperken? ;-)

Als ik samenvat zou ze dus aan een vitamine- of basisbrok genoeg hebben. Vitalbix wordt naar gekeken. Equilin is ook een optie naar beduidend duurder. Pianissimo en Pavo (veel suikers?) zal ik nog eens naar kijken, thanks! Ik voer winterpeen en idd, het zou goed opeenstapeling kunnen zijn waardoor toch extra gereageerd wordt.

Mwm, de stal geeft de sportbrok extra omdat daar minder van gevoerd hoeft te worden. Ze nemen geen basisbrok af. Nu is dat recent wel gevraagd, omdat een behoorlijk aantal pensionklanten deze brok niet meer willen voeren aan hun paard.

De vraag of het paard wel bij mij past vind ik niet aanvallend maar een hele terechte. Deze stel ik mijzelf echt wekelijks. Ik heb veel ervaring met dit type paard in het verleden, maar inmiddels een stuk ouder en de vraag is idd of dit paard nu nog wel is wat ik zoek. Ik wil echter wel eerst een aantal zakrn uitsluiten, zoals te heftige reacties/te veel energie door niet juist voer, voordat ik besluithaar te verkopen. Het is een lange (2 jaar) en lastige zoektocht geweest. En die doe ik niet graag over ;-)

Cavalor pianissimo is juist voor drukken nerveuze paarden. Neem aan dat ze er geen bult suiker in mikken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:51

Volledig van het krachtvoer afhalen om te beginnen en alleen een vitaminebrokje geven. Met een beetje olie kun je daar nog prima extra magnesium aan toevoegen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:56

Ik heb mijn kijkerige en rillerige paard een aantal jaren geleden compleet van het biks afgehaald.

Hij krijgt hooi (zo goed als onbeperkt)
Vitalbix Daily Complete
Havens Kentucky Lite E

Bij de laatste had ik echt mijn vraagtekens omdat het zo goed als alleen maar haver is.
Maar ik merk sinds hij op dit voer staat dat hij geen pieken meer heeft in zijn energie.
Ik heb hem voor de Kentucky Lite E de Cavalor strucomix sensitive gevoerd maar daar kwam ik op een gegevens te kort mee toen hij hoger in de sport kwam.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:04

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat je met voer een enorme karakteromslag teweeg kan brengen of rijtechnische problemen makkelijker kunt oplossen, mits de oorspronkelijke voergift niet compleet onverantwoord was. Een heet paard is bij mij even heet op vitaminebrokjes als op pittige sportbrok. Mijn ruin heeft nu een half jaar speciaal dieetvoer gehad en is afgevallen, maar kwam op Z niveau net wat werkenergie tekort, terwijl hij nog even loperig/kijkerig/schrikachtig was. In die zin maakte het hem niet braver of gemakkelijker. Een flegmatiek paard heb ik nooit vlotter kunnen voeren, alleen kunnen maken met training en dan was hij in karakter natuurlijk nog steeds flegmatiek.

Je kunt bijv. een tijdje alleen Marstall Force vitaminebrokjes proberen, maar houd er rekening mee dat een beetje krachtvoer aanpassen niet het gewenste effect hoeft te brengen... Je behaalt dan eerder resultaat in het aanpassen van de huisvesting, maar soms ook beperkt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:27

Princesj schreef:
Volledig van het krachtvoer afhalen om te beginnen en alleen een vitaminebrokje geven. Met een beetje olie kun je daar nog prima extra magnesium aan toevoegen.

Dat heb ik ook gedaan maar toen is ze toch in een paar weken veel massa verloren wat je erna niet 123 weer aankrijgt. Ik dacht van zal wel meevallen....

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 21:06

Lorette ik verwacht zeker geen complete karakteromslag hoor. Ze is alert op prikkels uit de omgeving en dat zal niet veranderen. Nu is het wel zo dat ze door die sportbrok extra wrs veel te veel aan energie binnenkrijgt, dus als ik het er niet in stop hoop ik wel dat het er niet alsnog op dezelfde wijze uit blijft komen. Net ff het scherpe en overtollige er af is al genoeg schat ik. Zo niet dan mag ik gaan nadenken of ik haar een poosje door iemand anders laat trainen of dat we simpelweg geen match zijn.

Staleigenaresse is nu nav de stalvergadering ook in overleg met de leverancier, over een brok met lagere inhoud. Advies van vitalbix is ook binnen en ik heb nog een goed voeradvies via pb ontvangen, dank daarvoor!
Er werd nog een onafhankelijk advies geopperd. Ja gelijk natuurlijk, wc eend adviseert wc eend ;-) Suggesties waar ik zou kunnen kijken? Voervergelijk oid?

Voor nu heb ik de huidige bix teruggeschroefd en de hoeveelheid wortels geminderd. Tot ik weet wat ik ga doen qua voer en wat stal gaat doen ;-)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:49

Heb zelf mega goede ervaring met vitalbix dc, hier worden ze idd minder rillerig van. Maar enige wat echt helpt is veel beweging en niet alleen arbeid, maar vrije beweging.

3 uur is echt veel te weinig, dit is de grootste probleem.
Hiermee krijg je de grootste koele kikker in een rilkikker.

Is het niet mogelijk om op verdere afstand van jou een stal te vinden, waar ze langer naar buiten kunnen.
Er komen steeds meer stallen die dit hanteren.