Wat geven na intensieve antibioticakuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:56

"Mutatis mutandis": ja, meestal wel.

Bij een gezond mens blijkt dat de darmflora in 11 maanden vanzelf herstelt na een korte kuur (1 tot 8 dagen). Op zich prima, maar ik heb geen zin in wachten - dus neem ik wat pro+prebiotica.

En zoals bekend: de spijsvertering van een paard is kwetsbaar, dus lang leve de darmflora.

Horseloverl

Re: Wat geven na intensieve antibioticakuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:06

Die van mij heeft 2x aan de prednison gestaan ivm ontstoken luchtzakken ( kwam door tandproblemen. Hele mond vol haken. Ook slijmvlies en lymfeklieren geïrriteerd) en 1x voor einschuss. Die heb ik tijdens en na de kuur dubbel vitaminebrok gegeven en daarna luzerne digest. Dit werkt echt top! De weerstand/darmflora gaat kapot van antibiotica.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:08

Interessant hoe jullie denken dat al die gecompliceerde moleculen de maag onaangetast kunnen passeren. Het is duur voedsel wat je er in stopt, want het wordt allemaal gewoon afgebroken tot de aminozuren waar ze grotendeels uit bestaan (het zijn vnl eiwitten)

En 11 maanden voordat een darmflora hersteld is? Whahahaha.... Een bacterie deelt iedere 20 minuten. Ga maar eens rekenen hoe snel je van 1 bacterie er een miljoen hebt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:13

Ibbel schreef:
Interessant hoe jullie denken dat al die gecompliceerde moleculen de maag onaangetast kunnen passeren. Het is duur voedsel wat je er in stopt, want het wordt allemaal gewoon afgebroken tot de aminozuren waar ze grotendeels uit bestaan (het zijn vnl eiwitten)

En 11 maanden voordat een darmflora hersteld is? Whahahaha.... Een bacterie deelt iedere 20 minuten. Ga maar eens rekenen hoe snel je van 1 bacterie er een miljoen hebt...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ {:) {:) {:)

Het is inderdaad erg interessant hoe er gewerkt is aan darmflora producten die de maag kunnen passeren.

En mbt 11 maanden: gewoon de bevinding van de internist van het Erasmus MC. (Ik ben de naam van de goede man efkes vergeten en voorlopig niet op mijn werkplek ivm kerst en o&n., dus die moet ik je schuldig blijven.)

De snelheid waarmee bacteriën kunnen delen is ook fantastisch, maar niet ter zake (het gaat om het milieu in de darm, beïnvloedt door AB, de veranderde pH, etc etc.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:14

Fijn Ibbel, hoe jij jouw kennis deelt met ons, zo zonder schamper en sarcastisch te doen. Echt een verademing, dank je wel! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:37

Ibbel schreef:

Dit doet me denken aan mijn docent diervoeding, die in de eerste les altijd voorrekende hoeveel “goede bacteriën” uit Yakult levend de darm bereiken op de plek waar ze zouden kunnen helpen. Ah, nostalgie :')

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:17

Idd een pre of probiotica kuurtje geven... kun je gewoon bij je dierenarts krijgen.

Her beste is eigenlijk de mest van een gezond paard inbrengen.. maar dat mort door een dierenarts gebeuren.

Yakult blijkt nogal tegen te vallen qua hoeveelheid bacterieen... zit vooral heel veel suiker in.

Wat mindef bekend is kefir... zit boordevol goede bacterieen en kun je gewoon bij de albert heiin krijgen. Je moet dan wel het merk arla pakken. De rest blijkt nep kefir te zijn zonder goede bacterieen.

De smaak is wel wat apart dus ik weet niet of je paard dit goed gaat eten... smaakt een beetje naar karnemelk

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:04

Janneke2 schreef:
"Mutatis mutandis": ja, meestal wel.

Bij een gezond mens blijkt dat de darmflora in 11 maanden vanzelf herstelt na een korte kuur (1 tot 8 dagen). Op zich prima, maar ik heb geen zin in wachten - dus neem ik wat pro+prebiotica.

En zoals bekend: de spijsvertering van een paard is kwetsbaar, dus lang leve de darmflora.

Ik slik zelf al jaren onderhoudskuur AB en mijn darmen werken er prima bij.
Het is echt onzin dat je spijsvertering kapot gaat door AB gebruik en bij paarden niet anders. Helemaal niet na een kuurtje van 2 weken.

Ik zou me er niet Zo druk om maken TS.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:10

Eens met de sceptici. Herstelproducten na een ab kuur zijn vooral heerlijk lucratief voor de verkopers. Als het echt belangrijk was gaf elke da en elke da kliniek je dit echt wel mee voor na de ab kuur. Die zijn ook niet onnozel (en hebben ook geen moeite met wat extra’s verkopen, mits het zinvol is..)

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:08

Nee joh, daar is heel veel wetenschaopelijk onderzoek naar gedaan hoor, en echt geen onzin.
Ab doodt bacterien maar maakt hierbij geen onderscheid tussen goede of slechte bacterieen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het inbrengen van gezonde poep, na een ab kuur, ervoor zorgt dat de darmen zivh sneller kunnen herstellen. Meest ideale is daarbij ontlasting van jezelf te gebruiken voor het ab gebruik

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:11

Er wordt in de humane wetenschap ook steeds meer standaard geadviseerd om pre en brio biotica te pakken na een ab kuur.

Dat moet dan idd wel de juiste zijn... veel producten beweren veel, maar doen niks..

Kefir is goedkoop en bevat zeer veel van deze goede bacterieen.... eigenlijk alle gefermenteerde producten zijn hier goed voor... yoghurt ed
Dus dure producten kopen hoeft helemaal niet

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:12

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:13

Je moet bij de producten wel zeer zeker het kaf van het koren scheiden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:59

Citaat:
Dit doet me denken aan mijn docent diervoeding, die in de eerste les altijd voorrekende hoeveel “goede bacteriën” uit Yakult levend de darm bereiken op de plek waar ze zouden kunnen helpen. Ah, nostalgie :')

Ja, de goede oude tijden...

Yakult vind ik zelf troep.
Het kan interessant zijn om te onderzoeken (... mest analyse, wat exact is hier 'voorrekenen'?) hoeveel levende bacteriën de darmen bereiken.
Bacteriën zijn levende wezens en dus slim: in de maag vormen ze sporen en die horen in de darmen te ontkiemen.

Na een AB kuur heeft eea weinig zin: de AB verandert wat men tegenwoordig (... het onderzoek naar het 'microbioom' gaat razend snel... ) het kolonisatiepatroon noemt, en de pH.
De makke is dus dat na AB zowel de kolonies van minder gunstige bacteriën als de pH het minder makkelijk maken dat gunstige sporen kunnen ontkiemen. (Vandaar die elf maanden bij een gezond mens, terwijl een individuele bacterie zich razendsnel kan vermenigvuldigen. Dat kan, maar hangt dus af van omstandigheden - en dat is de kern van AB als therapie.)