Wat denken jullie bij dit filmpje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:35

Een week testen op pijnstillers is zeker aan te raden.
Maar aangezien jij je paard al lang kent, vermoed ik dat jouw 'onderbuikgevoel' klopt, al hoop ik voor je dat het meevalt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:46

Ik denk dat hij pijn heeft ja, of tenminste behoorlijk ongemak.
Achter helemaal niet fijn en rechtsvoor belast hij ook niet.
Misschien is zo'n hele dag op de wei ook te zwaar.

Kun je dat niet anders regelen, rustig op de paddock met een ander rustig diertje?
Kun je altijd kijken of hij dan wat minder vermoeid is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:54

Ligt dit paard om te rusten/slapen?
Of ligt hij juist erg veel? Kan hij nog rollen/ gemakkelijk liggen en opstaan?
Als zowel staan als liggen lastig wordt, heb je niet zoveel keus volgens mij.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:13

Alleen openingspost gelezen. Hij heeft pijn in zijn voeten zo te zien, in zijn hiel-regio. Hij zet zijn teen duidelijk eerst neer. Heb je fotos van zijn hoeven? Onderkant en zijkant?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:08

Ik zie mijn oude 30+ welsh hier staan, ik kan een identiek filmpje maken als ze ‘s avonds binnenkomt en staat te eten.
Ik wijt het artrose, versleten werk zeg maar. Ze is overigens helemaal rad, galoppeert vrijwillig de wei rond, staat soepel op en rolt nog veelvuldig.
Ik moet ook maar gokken wat het is, maar vermoed artrose (die op die leeftijd altijd aanwezig zal zijn) en vermoeidheid, als ze heeft gelegen en ze ‘s morgens staat te eten doet ze het niet namelijk.
Ik geef geen pijnstilling omdat ze verder in haar normale doen lijkt en erg fit toont.

Tja hoe erg lijdt dit paard eronder? Moeilijk te zeggen, zal ook aan zijn verdere gedrag liggen.

geerke

Re: Wat denken jullie bij dit filmpje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:26

Als mensen ouder worden hebben ze ook vaak pijntjes...ik ook.Dat geldt voor oudere dieren ook,het moet natuurlijk niet te erg worden.Zolang ze gewoon nog buiten kunnen rondscharrelen,goed eten en allert zijn ach.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:37

Ik denk dat een filmpje van tijdens het eten niets zegt. Onze jongere paarden staan ook niet perfect stil tijdens het eten. Ze verzetten zich bv om aan elk hapje het beste aan te kunnen. Je zou hem moeten filmen terwij hij niks aan het doen is.
Eigenlijk dacht ik dat het over het ratelend geluid ging en dat de vraag zou zijn of zijn tanden ok waren :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:43

Moeilijk om iets over dit filmpje te zeggen zonder de "rest" te kennen, op het filmpje heb ik het idee dat hij vooral linksachter ontlast op dat moment.

Maar voor een realischtisch beeld hebben we filmpjes nodig van hoe hij loopt, hoe hij zich in de wei beweegt etc.
Een week op pijnstilling zetten kan inderdaad een verschil maken en dan kun je kijken tot in hoeverre hij last/ pijn heeft.

Maar sommige kwaaltjes zijn prima mee te leven, ik vind het vooral belangrijk om te kijken naar de rest van zijn karakter. Is hij nog steeds vrolijk en opgewekt? of depri vanwege pijn/ niet meer mee kunnen komen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:56

Doet hij dit altijd dan? Kan hij serieus niet stilstaan zonder steeds een been te ontlasten?

Kan hij liggen, rollen, draven, galopperen?

Een filmpje van een minuut zegt veel te weinig.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:40

Oh, ik dacht dat het om een grappig bedoeld filmpje zou gaan ... type : 'Hoor eens hoe mijn paard van zijn papje aan het slurpen is ...', maar het is dus bedoeld om te oordelen of zijn tijd op is of niet ...
Beetje raar, vind ik. Op basis van dit filmpje alleen kan toch niemand daar een zinnig oordeel over vellen ?

Nu, mijn jonge(re) paarden staan ook niet constant stil als ze aan het eten zijn en wisselen ook hun stand- en rustbeen al eens af ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:55

Ik zie dikke kogels door het vocht. Mijn eerste idee was direct artrose. Hij wisselt constant van been wat voor mij gelijk is aan pijn. Ik snap de twijfel over inslapen. Ik heb nu een 17 jarige lopen die vol zit van de artrose en die pijn heeft. Het is ontzettend moeilijk want 17 is nog zo jong...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:08

Ik snap op zich waarom je denkt aan inslapen, maar... heb je de DA er al bijgehaald? Ik denk dat die beter in zou kunnen schatten hoe "op" hij echt is dan wij vanaf een filmpje. Mijn eerste gedachte zou zeker niet inslapen zijn, maar hem gewoon eerst door de medische molen halen. Je weet dat hij HKO en artrose heeft, maar een professional weet ook hoever heen het is :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:09

Ik zie vooral een lekker dik, mals bed om te rusten voor het paardje.
Wat volgens mij vele malen beter is bij artrose en hko als 24/7 buiten met enkel een schuilstal zonder bodembedekking.

Aan inslapen zou ik niet denken bij dit paardje als ik het fimpje zie en lees dat hij gewoon vrolijk is en nog sprintjes trekt.
DA zijn mening vragen is misschien wel een goed plan.

Edit, ik zie nu dat het topic al van een paar dagen geleden is.
Heb je nog contact gehad met de DA, ts ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:18

DeMolenhoek schreef:
Ik zie dikke kogels door het vocht. Mijn eerste idee was direct artrose. Hij wisselt constant van been wat voor mij gelijk is aan pijn. Ik snap de twijfel over inslapen. Ik heb nu een 17 jarige lopen die vol zit van de artrose en die pijn heeft. Het is ontzettend moeilijk want 17 is nog zo jong...

Ik heb vorig jaar mijn 16 jarige moeten laten gaan, heel pijnlijk zo jong inderdaad. Maar op is op. Hij had ook HKO en artrose (en nog tal van kwaaltjes waardoor langdurige pijnstilling ook geen optie was).

Waar ik veel informatie uit kon halen is inderdaad een week op flinke pijnstilling, ontzettend confronterend als ze dan weer opbloeien maar ook wel mooi om hem nog even zo te hebben gezien.
Verder had ik een ontzettend mensgericht paard, sensibel en een pleaser. Als ik dus in beeld was pepte hij zich echt even op, kwam nog even voor wat aandacht en een grapje bij me etc. Bij dierenartsen, die hij spannend vond, was het nog erger, door adrenaline oogde hij dan nog heel fris. Dat maakte dus wel dat de DA niet echt een eerlijk beeld kon vormen. Wij hebben echter ook camera's hangen en daar kon ik zien hoe hij de 22 uur zonder mij was. Toen zag ik een paard dat met moeite naar zijn poepplek ging, mestte en vervolgens een half uur weifelend met een laaghangend hoofd bleef staan tot hij weer de 15 m naar het hooi 'aandurfde'. Dat heeft voor mij ook zwaar meegeteld.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 22:24

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie dit filmpje en jullie reacties ook zeker niet als leidend in mijn beslissing, maar meer als aanvulling. Ik snap ook dat jullie meer informatie nodig zijn, om écht een oordeel over de conditie van mijn paard te zeggen. Ik zal morgen voor de geïnteresseerden een totaalfilmpje maken in de buitenbak.

Geen van mijn paarden staat op deze manier te eten, ze staan of op 4 benen of met 1 been op rust. Hun focus ligt op het eten en veranderen niet van houding. Bij Novèl zie ik een totaal ander beeld, die lijkt steeds te wisselen om zijn benen om de beurt te ontlasten/pijn te verminderen.

Het is uiteraard een combinatie van alles waardoor ik een beslissing ga maken.

Hij staat nu op pijnstilling en doet het beter/staat ook anders te eten. Ook dat zal ik morgen filmen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:34

Ik zie gewoon een ouder paard wat lekker op zijn gemak staat te eten...
Ik zie niet direct schokkend pijn of ongemak in de zin van wat zielig, die zou ik in laten slapen. Absoluut niet.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:31

Een dag later dan gepland. Dit filmpje is van vanochtend. Ik heb hem een klein stukje laten draven voor het beeld, maar aangezien hij liever niet draaft, dit heel kort.

Niet gepoetst voor het filmpje en zag dat hij vannacht onder een 0-grams wat gezweet had...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:40

Je ziet duidelijk dat hij last heeft van zijn lijf, kan er niet de vinger op leggen waar precies, misschien spelen er ook meerdere dingen. Het niet willen draven zegt ook wat. Je zou ook kunnen kijken hoe hij op een natuurlijke pijnstiller (bv duivelsklauw, boswelia oid) reageert. Dit kun je lange tijd achtereen geven, overleg er eens over met je dierenarts.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:49

Wat een mooierd! En lieverd zo te zien...
Hij is stijfjes en lijkt in draf vooral kort van voren. Ik zou dan eerder aan de voeten denken.
Loopt hij niet beter als hij wat langer buiten staat? Mijn oude shet komt ook stijf de stal uit en gaat in de middag er weer rennend in...Het is zo moeilijk om voor een paard te beslissen wanneer het klaar is. Als wij alle (oude) mensen laten inslapen die stijfjes zijn en wat pijntjes hebben dan zouden we heel wat mensen minder hebben in nederland. Het blijft moeilijk waar de grens ligt van wel of niet aanvaardbaar...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:53

mystery1980 schreef:
Je ziet duidelijk dat hij last heeft van zijn lijf, kan er niet de vinger op leggen waar precies, misschien spelen er ook meerdere dingen. Het niet willen draven zegt ook wat. Je zou ook kunnen kijken hoe hij op een natuurlijke pijnstiller (bv duivelsklauw, boswelia oid) reageert. Dit kun je lange tijd achtereen geven, overleg er eens over met je dierenarts.

Bedankt voor je reactie. Hij heeft hoefkatrolontsteking en artrose. Dat speelt al ruim 10 jaar, daarom is hij al 10 jaar met pensioen. Het is dus afwachten wanneer hij té slecht wordt om hem paardwaardig in de wei te laten lopen. Natuurlijke pijnstilling is een goede optie, maar ja, hoe lang wil je daar mee door blijven gaan. Dat is dan weer het volgende dilemma.

Hoewel ik niet zo in dierencommunicatie geloof, ben ik nu op het punt om dat tóch nog te doen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:55

manubres schreef:
Wat een mooierd! En lieverd zo te zien...
Hij is stijfjes en lijkt in draf vooral kort van voren. Ik zou dan eerder aan de voeten denken.
Loopt hij niet beter als hij wat langer buiten staat? Mijn oude shet komt ook stijf de stal uit en gaat in de middag er weer rennend in...Het is zo moeilijk om voor een paard te beslissen wanneer het klaar is. Als wij alle (oude) mensen laten inslapen die stijfjes zijn en wat pijntjes hebben dan zouden we heel wat mensen minder hebben in nederland. Het blijft moeilijk waar de grens ligt van wel of niet aanvaardbaar...

Er is nu weinig verschil s ochtends en s avonds. Dat was eerst wel zo. Ja, het is echt een vreselijke keuze. Ik heb hem ook niet voor niets al 10 jaar als grasmaaier erbij. Maar tot wanneer het paardwaardig is blijft zooooo lastig!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:58

Bij je eerste filmpje dacht ik ook aan artrose. Het afwisselen met de achterbenen lijkt mij als oorzaak pijn.
Je ziet dat hij stijf is.
Op het laatste filmpje zie je zijn snoetje in beeld en er kwam direct in mij op om eens meer onderzoek te doen naar the equine painface. Het filmpje is net tekort maar ik zie zeker wel meerdere signalen in zijn gezichtsuitdrukking van pijn.
Ik zou zeker een pijnstiller overwegen om te zien hoe hij daar op reageert. Het kost niet veel maar maakt de keuze voor jou misschien wel iets makkelijker als je het eventuele verschil zult zien.
Sterkte! :(:)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:16

Op de basis van je filmpjes zie ik een mooi paard wat stijf is.Als ik op basis van je filmpjes moet beslissen zou ik hem niet in laten slapen.Ik heb hier een pensionstal met oude paarden en er zijn er bij die slechter gaan maar zeker wel gelukkig zijn.Waarneer een paard veel pijn heeft zie je zijn spieren wegvallen en zeker bij oude paarden die worden mager en krijg je niet dik.Dat is een teken dat er iets speelt.Bij die van jou valt het me juist op dat zijn lijf er nog zo goed uit ziet.
Hier staat trouwens een jonger paard wat nog wel gezond is wat tijdens het eten constant van voorbeen wisseld.Maar dat is zijn manier van eten.En een vd paarden staat ook altijd met zijn achterbeen kleine schopjes te geven,ondanks dat hij op stal staat denkt hij toch altijd dat iemand zijn eten afpakt.
Maar als jij vind dat het genoeg is moet je hem laten gaan een paard kent geen morgen en leeft in vandaag,dus hem hier houden doe je vooral voor jezelf.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:22

Ik heb het gevoel dat hij rechtsachter korter loopt.

Is HKO met foto’s vastgesteld, is dat botje het probleem? Is het in beide achtervoeten?
Ik hoor regelmatig dat HKO wordt vermoed maar zonder foto’s, terwijl het dan bijvoorbeeld heel diepe rotstraal wat ook tussen de hoefballen is gegaan, of te hoge steunsels die kneuzingen geven, etc. Dit zorgt ook voor pijn in achterste deel van de hoef. Ik zegt niet dat ik dat bij jou denk maar vandaar dat ik benieuwd ben of er foto’s zijn gemaakt van het botje.

En heb je hem wel eens geprobeerd op een diet met minder suikers te zetten? Bv hooi ipv kuil, en ander of geen krachtvoer maar alleen een vitaminebrokje. Zout is ook belangrijk voor spieren en darmgezondheid (en opname van voedingsstoffen). Hoeven kunnen heel erg op suikers reageren, qua gevoeligheid, en zelfheling kan het ook in de weg zitten. Als je je zorgen maakt over gewicht, kan je ook bietenpulp (zonder molasse) bijgeven met gemalen lijnzaad in gehakseld/gedroogd gras (‘chaff’ en zonder molasse), waar je dan de vitamines en zout bij doet.

Zit gewoon hardop te denken hoor, geen idee of je dit al hebt gedaan. Sterkte met je paardje, het is een mooi beestje :(:)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:20

Uppojono schreef:
mystery1980 schreef:

Bedankt voor je reactie. Hij heeft hoefkatrolontsteking en artrose. Dat speelt al ruim 10 jaar, daarom is hij al 10 jaar met pensioen. Het is dus afwachten wanneer hij té slecht wordt om hem paardwaardig in de wei te laten lopen. Natuurlijke pijnstilling is een goede optie, maar ja, hoe lang wil je daar mee door blijven gaan. Dat is dan weer het volgende dilemma.

Hoewel ik niet zo in dierencommunicatie geloof, ben ik nu op het punt om dat tóch nog te doen.

Ik had gelezen dat hij HKO en artrose had hoor, enkel is niet duidelijk te zien of daar de klachten vandaan komen of dat er nog meer speelt.
Natuurlijke pijnstilling kun je de rest van z'n leven geven, ik geef mijn paard (ook met pensioen) al bijna 10 jaar wat natuurlijke pijnstilling bij. Als hij het daarmee niet meer red of niet meer kan vluchten in de kudde word het wat anders. Vind dat hij als vluchtdier zijnde wel even wat moet kunnen versnellen.