Paard beschoten, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Paard beschoten, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:12

Ik zou een foto willen om het zeker te weten en t eruit te laten halen ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:15

kan ook een steentje in zitten in plaats van kogeltje.
staat het paard met andere paarden, misschien een trap gehad.
dan kunnen ze ook flinke zwelling krijgen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:19

gekoppaard schreef:
Ik vind het ook allemaal een vreemd verhaal, maar dit is momenteel het enige wat de arts ervan kan maken. Mijn vraag is dus meer of iemand er ervaring mee heeft en niet direct om de diagnose van de arts ter discussie te stellen.

Niet zo raar toch? Zo te lezen heeft de DA er ook weinig ervaring mee en doet dus eigenlijk een gokje (en heeft je dus ook weinig over ervaring/prognose verteld).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:20

Eerst maar eens zeker krijgen of en wat er in zit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:32

Als er echt een vreemd object in de borst zit, zal het lichaam daar op blijven reageren.

Waarom wordt het er niet uitgehaald of is de dierenarts niet helemaal zeker dat er wat in zit?

Kan hij niet met zijn borst ergens hebben staan schuren?
Dat de deken net omhoog schoof en er iets in de borst prikte?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:47

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:55

Weet je al meer inmiddels? Hoop dat het inmiddels beter gaat met je paard!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:07

Ts, het lijkt mij toch echt wetenschappelijk gezien niet mogelijk dat je paard een kogeltje of hagel heeft, maar geen schade aan de deken.

Dan kan de dierenarts op zijn kop gaan staan, maar dat bestaat niet.
De dierenarts voelt iets hard en noemt het een kogeltje, maar zou meteen moeten weten dat die optie afvalt als de deken nog heel is.

Ik zou naar de kliniek gaan en uitzoeken wat er wel is. Als er echt iets zit kan dat gevaarlijk zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:13

Ik zou eerst afwachten om te zien wat het is, kogeltje lijkt me onwaarschijnlijk.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:14

Nouja het zit best laag op de borst en na even rollen of rennen kan een deken ook best scheef liggen of gevouwen dus helemaal onwaarschijnlijk lijkt het me nou ook weer niet...
Paarden hebben wel vaker dingen dat je weet dat het zo is maar hoe dat het in godsnaam mogelijk was...???? Haha. Magische beesten...

Ben wel echt benieuwd! Wie weet is het inderdaad een afgeketst steentje ofzo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:15

Idd foto laten maken. Een kogel is dan echt wel te zien.
Lijkt mij eerder iets anders.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:31

Gisterenochtend daar geweest. Temperatuur was goed. Wond bloedde niet meer. Zwelling was er nog steeds en ook nog steeds kwabbelig. Overlegd met da erna. Deze week ontstekingsremmer en AB. Vrijdag nogmaals overleg. Heb aangegeven dat ik sowieso röntgen wil dus dat gaat hoe dan ook gebeuren. Volgens hem hoeft dat niet direct, hij stuurde aan op begin volgende week.

Toen ik haar gisteren buiten zette draafde ze ook een stukje en ze kreupelde niet. Bij binnenhalen in de avond had ik idee dat de zwelling minder was. Wel wondvocht op dat moment. Temperatuur was nog steeds goed. Vanmorgen zet een stalgenoot haar buiten en voert haar de medicatie voor me. Ik ga straks weer heen. Vooralsnog ziet het er goed uit, maar ik wil sowieso weten wanneer er iets in zit wat er niet hoort.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:31

27 e er in gekregen, na de 29e , nog steeds geen idee of actie van de dierenarts? Stukje van een paaltje of iets dergelijks lijkt me aannemelijker, dat kan wat gemakkelijker onder een deken "schieten". Wat het ook is, vraag me af of je moet wachten totdat het vanzelf naar buiten komt zweren of ingekapseld wordt. Hoe wil je dierenarts nu verder?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:32

Zie net je reactie, net gekruist denk ik

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:36

Maar als jij graag een röntgen wilt, waarom daar dan nog een week mee wachten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:36

Ik snap het niet. Je denkt dat je paard beschoten is, maar je laat t wel allemaal aardig op zijn beloop gaan :?.

Schakel een andere dierenarts in en zoek uit wat er in die borst zit, als er al wat in zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:37

Mijn pony is ooit beschoten en de kogel werd er gelijk uitgevist, als er een kogel zit moet die er niet te lang in blijven zitten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:40

Misschien ken je iemand met een metaaldetector? Dan kun je gelijk uitsluiten of er metaal in zit of niet.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:45

Ts goed dat je wel meer duidelijkheid wil erg bijzonder dat jouw da daarin niet meegaat.
Zou er op aandringen of een andere da vragen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:48

marleen_usar schreef:
Mijn pony is ooit beschoten en de kogel werd er gelijk uitgevist, als er een kogel zit moet die er niet te lang in blijven zitten.

Niet elke kogel is te verwijderen. Hangt er maar vanaf waar die zit.

Ts ik zou toch ook snel willen weten of er daadwerkelijk iets zit.
Een kogel lijkt mij toch niet zo heel waarschijnlijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:50

Geen paard wel een kat.Daar is toen een foto van gemaakt met waar de hagel zat en of het er uit moest of niet.Soms kapseld het op een goede plaats in maar het mag niet gaan zwerven in het lijf.De kat is geopereerd en genezen.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:41

Laat me 1 ding vooropstellen, het paard is momenteel niet doodziek en ik heb niet het idee dat de dierenarts maar "iets" doet, hij geeft ook duidelijk aan waarom hij de wond nu even met rust wilt laten.

Telkens een andere dierenarts te vragen omdat "bokt" of jezelf het niet geheel eens met het standpunt van de arts is geen oplossing. Ik heb inmiddels bijna 25 jaar lang paarden, deze da was bij de geboorte van dit paard 18 jaar geleden, en tot nu toe heeft hij ons nog nooit slecht geholpen. Ik begrijp dat het allemaal makkelijk typt, dergelijke reacties, maar in praktijk werkt het niet zo makkelijk. Ik heb vertrouwen in deze da, en hij heeft mij uitgelegd dat het geen enorme haast heeft nu te gaan röntgen aangezien hij eerst wil aankijken of de wond zelf geneest, of in elk geval rustiger wordt, alvorens hij gaat snijden. De da geeft inderdaad ook aan dat het, zelfs al zit er wat in, dit niet perse verwijderd hoeft te worden wanneer het dier er geen last van heeft. Ik ga dus nu met hem mee, eerst de wond en zwelling rustiger laten worden, en het lijkt erop dat dat geen probleem is, dan röntgen en dan bepalen het moet worden verwijderd en anders of ik het wel of niet wil laten verwijderen.

De da nu afschieten betekend een nieuwe da, iemand die ik niet ken en geen ervaring mee heb, en dan maar aannemen dat die het wel goed zou doen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:43

Tsja, zelf weten, jouw paard. Zou toch een foto maken, straks zit er wel wat lichaamsvreemd in en loopt je paard straks met een zwaar ontstoken schouder rond...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:44

Begrijpelijk gekoppaard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:54

Zelfs al mag het blijven zitten zou ik het toch gelijk willen weten ivm potentiele aangifte. Net zo goed loopt er een mafkees met een geweer rond terwijl je een week aan het afwachten bent :?