Benen vol korsten, mok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:35

Farjen schreef:
Het lijkt inderdaad wel erg op vasculitis..
Is dat iets wat nog weggaat of hebben ze dit voor het leven?

Je kan een biopt laten nemen om zeker te weten of het vasculitus of iets anders is.

De behandeling kan hierdoor anders moeten zijn.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:56

Is het geen rasp?

Edit: het lijkt sprekend op wat mijn paard ook heeft. De veearts heeft geconstateerd dat het rasp is en aangeraden om de wassen met anti-roos shampoo en in te smeren met de klitwortel van Kruidvat. Het het lijkt te helpen....

Farjen

Re: Benen vol korsten, mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 12:26

Ik heb deze morgen de mokzalf met antibiotica in aangebracht.
Maar ik ben niet overtuigd dat het ook dus morgen komt er een andere dierenarts kijken. Ik ga zeker de vasculitis aankaarten en vragen om een staal af te nemen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:30

Rasp of mijt geeft ook dit beeld.

Die van mij moest ik voor de mijt volledig wassen (2 of 3x) met een bepaalde periode er tussen, alle borstels wassen, stal ontsmetten enz. Maar toen was ze er wel met een week of 2 volledig vanaf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:13

Ik volg even. Ons paard heeft 1 achterbeen vol korsten, en in de ochtend is het been ook iets dik. Wij moesten het onderbeen van de DA laten weken in paraffine (verband erom, bandageren en dan 24 uur laten zitten) om de korstjes los te weken. Nu smeren we dagelijks met mokzalf van de DA en moeten we binnen 1 week wel echt verbetering gaan zien. Dat is althans het plan. Smeren nu net 2 dagen. Dus even bekijken hoe het uit gaat pakken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:28

Ik vind ook dat het op rasp lijkt. Dat komt vooral op witte benen voor, geen idee waarom. Er zijn allerlei methodes voor om het te laten genezen. Overigens vergroot scheren altijd het risico op mok en andere (schimmel)infecties.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:44

Ik vind het niet op vasculitis lijkt gezien de locatie op het been en dat het op alle benen tegelijk opgetreden is. Misschien een allergische reactie ergens op.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:44

Volgens dierenarts nr 2 is het een bacteriële infectie, een soort stafylokok. Hij vond het niet op vasculitis lijken.
Er is bloed afgenomen want paarden met witte benen hebben vaak een vitamine E tekort zei hij.
Dus voorlopige plan: om de 2, 3 dagen wassen met hibiscrub (korstjes moeten vanzelf afvallen om te vermijden dat infectie naar binnen slaat) mokzalf met antibiotica en ook orale antibiotica. Want de dikke benen wijzen volgens DA op een onderliggende infectie, dus mag niet afwachten. Volgens hem is het al langer bezig allemaal..
En dan maandag zouden de bloedresultaten binnen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:51

Zie trouwens nu pas de naam van je paard. Die van ons heet precies hetzelfde :j

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:32

En, hoe gaat het?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 20:52

Het verhaal is alweer helemaal veranderd :+
Bloedresultaten zijn helemaal perfect. Ik deed verder met het om de 2, 3 dagen wassen met hibiscrub en dagelijks mokzalf. Maar 4 benen en zo hoog inwrijven.. Potjes gingen snel op.
Dus DA gevraagd om extra potjes, maar dan kreeg ik telefoon van een andere dierenarts.
DA was op vakantie, dus zij nam over. Maar ze wou wel graag eens komen kijken naar zijn benen alvorens zalf te geven.

Uiteindelijk heeft ze een nieuwe diagnose: mijten -O-
Dus extra ontwormt + hem wassen met speciale shampoo en om de 7 dagen herhalen en dit 3 keer..
Korsten heb ik er af moeten halen (vond hij trouwens helemaal geweldig, hij stond zo te genieten)
Voorlopig krijgt hij nog een week antibiotica, benen zijn wel veel minder dik. Enkel 1 achterbeen is steeds wat dikker, maar gaat altijd weg na wat stappen.

3 dierenartsen en 3 diagnoses.. Vind ik niet leuk en mijn portemonnee ook niet

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:06

Waarom laat je gewoon geen schraapsel en/of biopt nemen zodat je het zeker weet? Nu zit je maar dingen te smeren terwijl je het nog niet zeker weet...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 21:14

Ik vraag het elke keer maar vorige week was het een feestdag + weekend en dan werkt het labo niet.. (en de keer ervoor was ook op een vrijdag en hetzelfde verhaal)
Stom excuus steeds..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 01:55

Dit lijkt aan te slaan, dus zou even wachten met nog een onderzoek voordat al je centen erdoorheen zijn.
Ik zou het even afwachten, netjes de kuren afmaken en wassen.