Wat is er toch aan de hand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:02

Voor testen op piroplasmose, babesia en andere tekengerelateerde aandoeningen, laat je best bloed nemen tijdens een koortspiek en zonder andere medicatie toegediend te hebben.
Dan is het resultaat van het bloeduitstrijkje het duidelijkst.

Probleem blijft wel dat er zo goed als geen afdoende behandeling tegen is en de ziekte dus altijd sluimerend aanwezig blijft.

Maar goed, testen kan nooit kwaad en dan heb je al dan niet bevestiging wat er aan de hand is.

Ik heb er ook ééntje staan met al jaren onverklaarbare koortspieken. Maar die heeft niet de andere symptomen zoals jouw paardje.
Wel bloedneuzen. Word je ook niet vrolijk van :7

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:08

Citaat:
Probleem blijft wel dat er zo goed als geen afdoende behandeling tegen is en de ziekte dus altijd sluimerend aanwezig blijft. 

Maar goed, testen kan nooit kwaad en dan heb je al dan niet bevestiging wat er aan de hand is.

Regulier klopt dat, natuurkundig is dit goed te genezen en als TS dat wil verwijs ik haar door naar onze natuurgeneeskundige mocht het piroplasmose zijn. Ons paard is als een zonnetje op dit moment.

Anoniem

Re: Wat is er toch aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:16

Galstenen?
Of toch een blaas of nierontsteking?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:42

Sizzle schreef:
Wat een akelig verhaal.
Ik moest ook eerst aan pssm denken maar de koort past er niet bij. Echt geen esdoorn in de buurt?
Pas op met dekens: een paard met koorts mag juist niet onder een deken omdat het dan z‘n warmte niet kwijt kan.

Ik denk ook eerder aan vergiftiging (esdoorn, eikels, plantje). Juist ook, omdat de symptomen wisselen, ze lijkt beter te worden en dan weer slechter. Donkere urine betekent dat lever en nieren het moeilijk hebben. Mijn keuze zou zijn naar de kliniek Bodegraven of Utrecht of naar Den Hoek (daar zijn ze er ook zo achter wat ze mankeert). Niet doortobben en alleen symptomen bestrijden. Dit kan je je paard kosten.
V.w.b. deken zou ik zeggen wel een deken maar wel een die ventileert en goed vocht opneemt/doorlaat. (bv een dunne smartex)

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:41

Stalgenoot haar paard heeft ongeveer dezelfde symptonen gehad, enkele weken ervoor dachten we aan een virale infectie.
Later kreeg ze gelijkaardige symptonen als jouw merrie. Naar de kliniek, bleek een buikvliesontsteking, heel haar buik vol etter. Niks meer voor haar kunnen doen.

Hopelijk hebben jullie meer geluk!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:10

Hier moet je niet thuis mee aanmodderen, laat je paard opnemen in een kliniek. Daar houden ze haar de hele dag in de gaten en weten ze zo wat het is. Ze kunnen met spoed allerlei onderzoeken doen en bij andere universiteitsklinieken informatie opvragen. Ik heb goede ervaring met Utrecht, ookal heeft mijn paard het toen niet gered, en de rekening viel ook nog een soort van mee.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:58

Jasmijn159 schreef:
PSSM komt meer voor bij koudbloeden toch? Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Is daarnaast aangeboren dus had dan ook al wel eerder verschijnselen verwacht.

Dit is echt onzin. Pssm1 én 2 komen inmiddels binnen veel rassen voor. M.n binnen de Amerikaanse rassen( ik heb zelf een quarter die dus ook getest is, wij testen standaard) en trekpaarden maar ook steeds meer binnen tinkers, friezen en warmbloeden.
Zeggen dat het niet erg waarschijnlijk is, is dus niet waar.

Edit, nog geen bloeduitslag TS?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:03

Wildgirl schreef:
Jasmijn159 schreef:
PSSM komt meer voor bij koudbloeden toch? Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Is daarnaast aangeboren dus had dan ook al wel eerder verschijnselen verwacht.

Dit is echt onzin. Pssm1 én 2 komen inmiddels binnen veel rassen voor. M.n binnen de Amerikaanse rassen( ik heb zelf een quarter die dus ook getest is, wij testen standaard) en trekpaarden maar ook steeds meer binnen tinkers, friezen en warmbloeden.
Zeggen dat het niet erg waarschijnlijk is, is dus niet waar.

Edit, nog geen bloeduitslag TS?

Hier een kwpner gehad met p2/p2 n/p4 dus wel echt bij warmbloeden (en ze was 11 toen de eerste symptomen tevoorschijn kwamen)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:20

Alle symptomen passen wat mij betreft bij PSSM, behalve dan de koorts. Die doet me dan weer eerder in de richting van Lyme of een andere tekenziekte denken in combinatie met de spiersymptomen.
Wordt er een lymetest meegenomen in het bloz?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:58

Hoi, ik zou zeker het bloed laten testen op tekengerelateerde ziektes. Mijn paard heeft ook een half jaar gedokterd tot er uiteindelijk uitkwam dat zij een parasiet in het bloed had door een tekenbeet. Zij had ook onverklaarbare klachten die koliek deden vermoeden en had ook koortspieken. Het bloed van mijn paard is in Duitsland getest. Mijn paard heeft tot twee keer toe in Utrecht gestaan. Daar zijn ze er uiteindelijk achter gekomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:02

Iemand met een warmte camera in je omgeving?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:07

Schei uit zeg...lekker mee naar een kliniek ipv dat gemodder.

als een paard serieus koorts heeft dan moet het z’n hitte wel kwijt kunnen anders veroorzaakt de koorts weer schade dus geen dek op.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:16

Popstra schreef:

als een paard serieus koorts heeft dan moet het z’n hitte wel kwijt kunnen anders veroorzaakt de koorts weer schade dus geen dek op.

Dat zou ik niet zo stellig willen zeggen als je niet weet wat er aan de hand is. Als je de informatie van TS leest dan heeft het paard wel koorts, maar voelt koud! Als je te maken zou hebben met een spierprobleem dan is het laatste wat je moet doen, het paard zonder dek zetten! Dus voordat er allerlei goedbedoelde adviezen worden gegeven moet er toch eerst duidelijkheid komen over de oorzaak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:10

Popstra schreef:

Dat was op mijn opmerking bedoeld neem ik aan? Een warmtecamera kan een kleine aanvulling zijn op de reguliere zorg, stel dat er inderdaad inwendig een fikse ontsteking zit dan kan er gerichter gezocht en behandeld worden ipv maar aankijken na toedienen medicatie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:29

Het is inmiddels donderdag, dus hopelijk heb je uitslagen gekregen die jullie verder op weg naar genezing helpen. Gezien de duur en ernst zou ik er zeker bovenop blijven zitten, en de vaart houden in bloedonderzoek en vervolgacties.
Warmtecamera is op zich geen slecht idee, maar waarschijnlijk blijf je dan toch bij dezelfde medicatie uitkomen. Dat zeer sterke pijnstiller veel te kort werkt vindt ik wel bijzonder zorgelijk...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:07

Wederom bedankt voor de reacties! Ik durfde niet te vroeg te juichen maar sinds haar ‘aanval’ gaat het heel goed. Ze is niet meer boven de 37 graden geweest, gisteren ook niet meer. Ook is ze qua gedrag weer ‘normaal’ en de clown was zelfs even baldadig vanmiddag. Bloed wat ingestuurd was is eindelijk terug. Alles was normaal, behalve magnesium dat was wel echt tekort (zou de spieren kunnen verklaren). En een fikse blaasontsteking. Stiekem durf ik pas na het weekend pas echt positief verder te denken maar ik ben heel blij dat ze zich nu al zo lang ‘goed’ houdt.

Echter gaan we na het weekend/volgende week nog wat bloed afnemen en o.a. naar tekenziekte kijken voor de zekerheid. Pssm2 wil ik ook nog laten testen. Vind het wel nog merkwaardig dat ze zo wisselend is de afgelopen tijd. Of dat zou ook door het magnesiumtekort moeten komen maar lijkt me sterk. Voor nu nog een dag antibiotica en veel rust, eten en aansterken voor haar. Goed het weekend doorkomen en daarna weer verder!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:18

Cushing veroorzaakt ook een ernstig gebrek aan magnesium , ook in je achterhoofd houden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 00:16

Fijn dat je paard beter toont TS.
Ik zou echter wél grote vraagtekens gaan zetten bij je DA.
Magnesium is nl in het bloedbeeld niet als zodanig betrouwbaar te meten gezien er altijd een voorraad in de organen zit.
Vanuit een bloedonderzoek dus constateren dat je paard een groot gebrek aan magnesium heeft is de reinste wartaal.
Daarnaast, de symptomen die jouw paard heeft getoond zijn veel en veel te ernstig hiervoor.

Ik zou je écht willen adviseren, mocht er weer een aanval op komen, een andere DA te raadplegen.
Ik ga voor je duimen dat het beeld nu goed blijft!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:26

Toch een blaasontsteking dus!
Krijg je er medicatie voor?

Een flinke verwaarloosde blaasontsteking kan bij mensen heel veel uiteenlopende klachten veroorzaken. Tot aan psychische klachten aan toe. Geen idee of dit voor paarden ook geldt.

Edit: oh ik zie dat ze al anti biotica heeft gehad!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:57

Blaasontsteking heb ik ook eens meegemaakt bij een paard, die gaf ook een wisselend beeld qua symptomen. Is ze er al helemaal doorheen nu? en is de urine opgevangen en gecheckt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:58

bigone schreef:
Popstra schreef:

Dat was op mijn opmerking bedoeld neem ik aan? Een warmtecamera kan een kleine aanvulling zijn op de reguliere zorg, stel dat er inderdaad inwendig een fikse ontsteking zit dan kan er gerichter gezocht en behandeld worden ipv maar aankijken na toedienen medicatie.

Nee niet op jouw post :) ik doel op de TS,
Las zoveel twijfels, laat het nakijken op een goede kliniek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:04

Snooty16 schreef:
Popstra schreef:

Dat zou ik niet zo stellig willen zeggen als je niet weet wat er aan de hand is. Als je de informatie van TS leest dan heeft het paard wel koorts, maar voelt koud! Als je te maken zou hebben met een spierprobleem dan is het laatste wat je moet doen, het paard zonder dek zetten! Dus voordat er allerlei goedbedoelde adviezen worden gegeven moet er toch eerst duidelijkheid komen over de oorzaak.

Bij hoge koorts gaan de lichaamseiwitten uit elkaar vallen wat schade opleverd. Je wil juist het paard af laten koelen om dat te voorkomen. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:47

Hoe gaat het met je paard TS?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 17:54

Bedankt voor jullie interesse! Ik krijg ineens geen mail meer bij een reactie, gek.
Wel 'fijn' om te lezen dat dit wisselende beeld vaker voorkomt bij een blaasontsteking. Bij mensen wist ik inderdaad ook dat je daar goed ziek van kan worden als je er lang mee doorloopt.

Ze heeft t/m zaterdagochtend antibiotica gehad. Sindsdien staat ze volledig zonder antibiotica, pijnstillers e.d.
Tot nu toe gaat het nog steeds goed gelukkig. Temperatuur blijft tussen 37.0 en 37.9. Wel blijft ze kouder aanvoelen dan ze theoretisch mag zijn met deze buiten temperaturen. Ik begreep van mijn dierenarts dat de antibiotica haar heeft geholpen om de ontsteking aan te vechten en de koorts te laten verdwijnen. Maar dat zo'n ontsteking niet helemaal verdwijnt en het lichaam tot een week na de kuur zelf nog hard moet werken om de juiste antistoffen e.d. aan te maken. Ik verwacht dus dat ze straks genoeg energie heeft weer om zichzelf warm te houden. Tot ze helemaal genezen verklaard is blijven we goed opmeten en voelen wat ze nodig lijkt te hebben.

Ze is ook weer een stuk baldadiger en meldt zich luid en duidelijk als het tijd is voor voedsel :Y) . Altijd weer fijn om te zien.

Het magnesium tekort is niet alleen geconstateerd uit het bloedonderzoek maar ook de symptomen van trillende spieren. Ik voer het in ieder geval bij nu, want kwaad kan het niet (eventueel teveel hieraan wordt niet opgenomen in het lichaam). We moeten inderdaad wel weer urine opvangen en brengen donderdagochtend zodat ze kunnen zien of ze helemaal genezen is. Dit kon niet voor of net na het weekend omdat de antibiotica een vertekend beeld zou geven.

Dus al met al lijkt het gelukkig mee te vallen en is het hopen op 'schone' urine en natuurlijk dat zij weer helemaal de oude wordt. Vanzelfsprekend laden wij haar wel direct op mocht ze weer een aanval krijgen (maar daar gaan we niet van uit :+ ) .

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:15

Ababe schreef:
Ze is ook weer een stuk baldadiger en meldt zich luid en duidelijk als het tijd is voor voedsel :Y) . Altijd weer fijn om te zien.

Fijn zo'n hoopgevend bericht! Nu duimen dat het goed blijft gaan, maar voor nu in ieder geval een heel wat fijnere update. Succes!