24 jarige, opgeblazen buik, ontsteking maar waar...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:57

ja nou is wel verschil in dacht ik hoor, een zweer of een ontsteking.
sucralfaat word gebruikt bij darmzweren.
je zou kunnen overleggen of je dat mag gebruiken om te kijken of het effect heeft.?
om een darmzweer uit te zoeken is geloof ik niet erg simpel?

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:07

Na je verhaal te lezen wilde ik precies hetzelfde zeggen als geerke. Je hoort de laatste jaren steeds meer dat paarden wormbesmettingen hebben. Mestonderzoek is ook niet 100% betrouwbaar. Succes en hoop dat dit iets kan betekenen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 02:51

Helaas geen happy end voor dit topic...Ik heb vanavond afscheid moeten nemen.

Om 20.00 wilde ik hem zijn antibiotica geven. Trof een flink benauwd paard, met sterk opgezette buik. Koorts, happen maar buik, en verkleurd tandvlees. Wel had hij een groot deel van zijn hooi op, dus ergens nog hoop op koliek door nu overeten.

Dierenarts was echter duidelijk. Longen klonken niet goed, bij opvoelen darmen en vooral blaas niet goed. Zijn conclusie buikvlies ontsteking, wat een zeer slechte prognose is.

Ik had hem naar kliniek kunnen brengen voor bevestiging van diagnose, en heel misschien nog opereren. Ik heb echter paar jaar geleden al besloten dat mocht ik voor een dergelijke keuze staan, ik niet voor een buikoperatie kies. Naast het snelle verloop tot gister alles ok op geluid en opvoelen, vanavond niet en ook flink benauwd, gekozen voor euthanasie op bekend terrein.

Ascot is heel mooi rustig gegaan, geen seconde paniek, ook niet bij het door de benen gaan.
Zeer zeker geen makkelijk besluit, maar wel de juiste.

Wat nu de oorzaak is geweest... Ik denk aan mogelijk dezelfde bacterie als juni maar dan in buikholte, een abces, tumor,... Dierenarts dacht in ieder geval niet aan binnenzijde darm beschadiging omdat zelfs de laatste mest goed was.

Dank jullie allemaal voor het meedenken!

LBLGypsyCobs

Re: 24 jarige, opgeblazen buik, ontsteking maar waar...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 03:00

Jemig wat een verdrietig einde ;(

Heel, heel veel sterkte Y;(

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:23

Wat verdrietig! Veel sterkte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:25

ach jee wat erg, maar je hebt juist gehandeld hoor.
dikke knuf en veel sterkte :(:)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:31

Wat verdrietig, veel sterkte met het verlies.
Verstandige keus om nu afscheid te nemen, je hebt gedaan wat je kon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:03

Ah wat sneu, ik probeerde juist nog even mee te denken. De buikvliesontsteking zal hij waarschijnlijk toch gekregen hebben door een ontsteking of infectie ergens?

Heel veel sterkte met het verlies.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 10:20

Blijf rustig verder denken, ik ben zelf ook nog gaan uitsluiten op mijn lijstje. En wie weet heft iemand in de toekomst hier nog wat aan.

Dierenarts was heel stellig over de binnenkant van het spijsvertering. Beschadiging had onherroepelijk invloed gehad op kwaliteit van de mest. Vriendin die me is komen ondersteunen heeft hier gisteravond nog specifiek op door gevraagd, omdat we vrijdag nog (chronische) dunne darm ontsteking op het lijstje hadden gezet.

Bij verder googlelen (ja, ik ben zo'n eigenwijze eigenaar..) bleek dat ook tumoren een onstekingswaarde in het bloed kunnen laten zien. Van menselijke variant weet ik dat hier een vage vermoeidheid mee kan spelen, vage gewichtsklachten, en dan ineens richting eindstadium escalatie.

Wormen: leverbot kan ik uitsluiten, er hebben nooit schapen op deze weilanden gelopen. Ingekapselde wormen kan ik pas 100% uitsluiten na een dissectie. Die niet gaat komen, geeft zo'n rotzooi. Maar gevoelsmatig staat deze laag op de lijst gezien wel jaarlijks met pramox ontwormen en eigenlijk plotseling verloop.

Hoog staat bij mij toch een samenhang met de infectie in juni, dat deze in de buikholte heeft kunnen gaan zitten al dan niet met abces. Of tumor.

Ik had nog een verstopte bevangenheid lager op het lijstje staan: deze heb ik dorgestreept met zo specifiek buikklachten gister terwijl zijn hoeven nog steeds normaal voelden.

Mogelijk dat toch PPID mee is gaan spelen, en de boel versneld heeft laten escaleren.

Blijft feit dat vrijdag alles wat op te voelen en te beluisteren was, goed gekeurd was, en gister niet meer. De oorzaak heeft dieper in het lichaam gezeten, en daarmee was de uitkomst niet anders geweest. Ik was een buikoperatie hoe dan ook niet aangegaan, omdat ik in mijn omgeving heb gezien dat er teveel gedoe op de darmen blijft hierna. Liever een eerder einde, dan toch nog een paar jaar en om de haverklap koliekklachten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:52

Juut schreef:
Blijf rustig verder denken, ik ben zelf ook nog gaan uitsluiten op mijn lijstje. En wie weet heft iemand in de toekomst hier nog wat aan.

Dierenarts was heel stellig over de binnenkant van het spijsvertering. Beschadiging had onherroepelijk invloed gehad op kwaliteit van de mest. Vriendin die me is komen ondersteunen heeft hier gisteravond nog specifiek op door gevraagd, omdat we vrijdag nog (chronische) dunne darm ontsteking op het lijstje hadden gezet.

Bij verder googlelen (ja, ik ben zo'n eigenwijze eigenaar..) bleek dat ook tumoren een onstekingswaarde in het bloed kunnen laten zien. Van menselijke variant weet ik dat hier een vage vermoeidheid mee kan spelen, vage gewichtsklachten, en dan ineens richting eindstadium escalatie.

Wormen: leverbot kan ik uitsluiten, er hebben nooit schapen op deze weilanden gelopen. Ingekapselde wormen kan ik pas 100% uitsluiten na een dissectie. Die niet gaat komen, geeft zo'n rotzooi. Maar gevoelsmatig staat deze laag op de lijst gezien wel jaarlijks met pramox ontwormen en eigenlijk plotseling verloop.

Hoog staat bij mij toch een samenhang met de infectie in juni, dat deze in de buikholte heeft kunnen gaan zitten al dan niet met abces. Of tumor.

Ik had nog een verstopte bevangenheid lager op het lijstje staan: deze heb ik dorgestreept met zo specifiek buikklachten gister terwijl zijn hoeven nog steeds normaal voelden.

Mogelijk dat toch PPID mee is gaan spelen, en de boel versneld heeft laten escaleren.

Blijft feit dat vrijdag alles wat op te voelen en te beluisteren was, goed gekeurd was, en gister niet meer. De oorzaak heeft dieper in het lichaam gezeten, en daarmee was de uitkomst niet anders geweest. Ik was een buikoperatie hoe dan ook niet aangegaan, omdat ik in mijn omgeving heb gezien dat er teveel gedoe op de darmen blijft hierna. Liever een eerder einde, dan toch nog een paar jaar en om de haverklap koliekklachten.

Begin gewoon eens met ontwormen en dan verder zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:54

He bah, wat een nare wending zo. Sterkte met het verlies Y;(

Was dit topic stilletjes aan het meevolgen voor ideeën, omdat ik hier ook een (oudere) pony heb die nogal last heeft van een opgeblazen buik. Maar dit resultaat had ik niet verwacht ... Gelukkig is die van mij niet helemaal hetzelfde want hij is verder niet ziek, geen koorts, geen vermageren, geen verlies eetlust etc.

Maar denk dat ik toch nog eens bloed ga laten trekken om te zien of er iets van ontsteking terug te vinden is, en ook nog eens op PPID testen (is al diverse keren gebeurd, maar je weet nooit dat het ineens omslaat met ouder worden ofzo).

Nogmaals veel sterkte...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:56

Heel veel sterkte. Je kan jezelf gek praktiseren wat het geweest kan zijn, maar helaas krijg je hem niet meer mee terug. Vreselijk! Nogmaals heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:38

Ik lees dat je hem in hebt laten slapen...heel veel sterkte

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:13

Juut schreef:

PPID zou goed kunnen dat dat mee gespeeld heeft, dat is zo'n sluipmoordenaar in het lichaam. Tumoren in combi met een infectie, of juist infectie door tumor klinkt zo inderdaad aannemelijk. Ik denk dat het alleen maar goed is om het goed na te analyseren zodat je het voor jezelf ook goed af kunt sluiten en je je geen verwijten gaat maken dat je wellicht iets over het hoofd hebt gezien.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:27

Heel veel sterkte gewenst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:37

Heel veel sterkte gewenst, jammer dat het zo heeft moeten lopen.

Bevangenheid kan heel goed hoor, die van mij zag je ook niks aan, heb 1x heel even de hoeven wat warmer gevoeld en daarna niet meer, toch gekanteld hoefbeen.

Zou het niet atypische myophatie kunnen zijn?

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 12:55

Wat een verdrietige update. Heel veel sterkte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:13

juut, als je zeker wil weten wat er nou was dan moet je denk ik het dier aan bieden voor onderzoek?
zit wel een prijskaartje aan en geen idee hoe snel dat moet.
maar dan weet je helemaal zeker wat er mis was.

ik bedacht me later dat je bij darmzweren etc je vaak wel slechte mest ziet.
mijn merrie heeft dan namelijk wel, die heeft erg dunne ontlasting :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:33

Poeh, wat een nare wending...
Heel veel sterkte ...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:40

Wat een nare wending.... Heel veel sterkte met het verlies TS. Ik dacht ook aan darmzweren, maar dat de infectie van juni toch nog weer is op komen zetten vind ik ook als een logische verklaring klinken. Ik zou er niet te veel in blijven hangen, het is pijnlijk verlies, veel sterkte

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:51

Jeetje Juut, ik las al af en aan je topic mee, maar ik had niets zinnigs te zeggen, dus heb mijn mond gehouden, maar nu wil ik je toch wel heel veel sterkte wensen met het verlies van je lieverd! Wat jammer dat het zo heftig is opgelopen dat je hem hebt moeten laten inslapen en voor wat betreft opereren: ik zou het ook niet meer doen. Lou heeft dan wel nooit meer koliekverschijnselen gehad, maar wel de ene na de andere peesblessure, omdat ze doordat ze haar buikspieren niet meer goed kon gebruiken teveel op de voorhand ging lopen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 11:35

Opereren was echt geen optie. Buikvliesontsteking is heel simpel einde verhaal. De oorzaak zal ik nooit 100% zeker weten, maar ik weet wel dat dit ook 100% einde verhaal zou zijn. Ook dan was ik niet aan opereren begonnen. Ik kom er nu ook achter dat juist buikvliesontsteking een groot risico is dat een paard een operatie zelf gewoon al niet overleefd...50% kans... Beter 24 en in zijn hele leven maar 4 x de dierenarts gezien, dan 26 en een vast abonnement bij de praktijk en meer therapeuten...

Bedankt allemaal!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:30

Zo was het bij mijn eerste paard ook hoor, opereren was geen optie, ook die had buikvliesontsteking. Logisch dat je een paard van 24 niet laat lijden, dat heeft hij niet verdiend.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:56

Wat ontzettend vervelend dat je de beslissing hebt genomen om hem in te laten slapen. Heel verdrietig, maar het beste wat je kon doen. je wilde hem ook niet verder laten lijden. Een moeilijke maar wijze en verstandige beslissing. Het valt niet mee (sprak zij uit ervaring).
Heel veel sterkte met het gemis van je maatje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:37

Juut schreef:
Opereren was echt geen optie. Buikvliesontsteking is heel simpel einde verhaal. De oorzaak zal ik nooit 100% zeker weten, maar ik weet wel dat dit ook 100% einde verhaal zou zijn. Ook dan was ik niet aan opereren begonnen. Ik kom er nu ook achter dat juist buikvliesontsteking een groot risico is dat een paard een operatie zelf gewoon al niet overleefd...50% kans... Beter 24 en in zijn hele leven maar 4 x de dierenarts gezien, dan 26 en een vast abonnement bij de praktijk en meer therapeuten...

Bedankt allemaal!

Had je paard een buikvliesontsteking?