najaarsontworming... wanneer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:52

pien_2010 schreef:
Geerke wat doet de panacur?
Ik ontworm met equest, equest pramox (jan/ febr), en invecttine. Ik geloof dat ik panacur nog nooit gedaan heb. Waar loop ik dan nu risico op?

Aarswormen bestrijden.
Mijne heeft het 2x gehad in 1,5 jaar gehad sinds mestonderzoek, maar dat wordt tijdens standaard onderzoek niet meegenomen. Dus ik ontworm daar vanaf nu ook weer jaarlijks op.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:02

Ik ontworm ook zodra ze van het land af gaan.
In de paddock halen we trouw de mest weg en ze eten uit slowfeeders.

Wachten op nachtvorst kan lang duren inderdaad :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:12

Slmt9 schreef:
pien_2010 schreef:
Geerke wat doet de panacur?
Ik ontworm met equest, equest pramox (jan/ febr), en invecttine. Ik geloof dat ik panacur nog nooit gedaan heb. Waar loop ik dan nu risico op?

Aarswormen bestrijden.
Mijne heeft het 2x gehad in 1,5 jaar gehad sinds mestonderzoek, maar dat wordt tijdens standaard onderzoek niet meegenomen. Dus ik ontworm daar vanaf nu ook weer jaarlijks op.

Het is inderdaad een van de weinige middelen die aarsmaden doden,die kunnen paarden hebben die op stal staan.Ik heb nog nooit aarsmaden gehad bij mijn paarden

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:30

ClauH schreef:
Ik ontworm ook zodra ze van het land af gaan.
In de paddock halen we trouw de mest weg en ze eten uit slowfeeders.

Wachten op nachtvorst kan lang duren inderdaad :Y)

Ja, dat was hier ook het plan. Alleen staan ze nu al op de paddocks vanwege het natte weer :( . Hopelijk van het weekend weer de wei op.

Weet iemand of het nu nog zin heeft om mestonderzoek te doen? We hadden een paard met bloedworm infectie (150), nu 8 weken geleden met ivermectine ontwormt. Zou graag alle paarden een laatste maal willen controlen.

Daarna eind november op lintworm ontwormen. Hoorde van onze DA dat 80% van de paarden in slachthuizen lintworm blijken te hebben?

Anoniem

Re: najaarsontworming... wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:59

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:19

geerke schreef:
Slmt9 schreef:

Aarswormen bestrijden.

Het is inderdaad een van de weinige middelen die aarsmaden doden,die kunnen paarden hebben die op stal staan.Ik heb nog nooit aarsmaden gehad bij mijn paarden

Die van mij staat 24/7 buiten :+
Wel met grote schuilstallen ;) hij is altijd de enige vd kudde die het heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:24

safina schreef:
Gedurende het jaar afwisselen in wormmiddelen schijnt juist resistentie in de hand te werken. https://dierenkliniekdenham.nl/ontwormen/

Huh? Dat lees ik niet in je artikel. Het staat er juist andersom. Ik quote:
Ontwormen werkt alleen als u regelmatig ontwormt; zomaar een keer een ontwormpasta toedienen heeft geen enkele zin.
...
Onderdoseren is de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van resistentie van parasieten tegen anthelmintica (middelen tegen worminfecties).
...
Hoewel ook hierover de meningen verdeeld zijn, zijn de meeste geleerden het er wel over eens dat het per jaar wisselen van de werkzame stof de beste maatregel is om resistentie te voorkomen.

- einde quote.

Ik ontworm voorjaar met ivermectine+praziquantel, zomer fenbendazole en winter moxidextine.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:36

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:41

Slmt9 schreef:
safina schreef:
Gedurende het jaar afwisselen in wormmiddelen schijnt juist resistentie in de hand te werken. https://dierenkliniekdenham.nl/ontwormen/

Huh? Dat lees ik niet in je artikel. Het staat er juist andersom. Ik quote:
Ontwormen werkt alleen als u regelmatig ontwormt; zomaar een keer een ontwormpasta toedienen heeft geen enkele zin.
...
Onderdoseren is de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van resistentie van parasieten tegen anthelmintica (middelen tegen worminfecties).
...
Hoewel ook hierover de meningen verdeeld zijn, zijn de meeste geleerden het er wel over eens dat het per jaar wisselen van de werkzame stof de beste maatregel is om resistentie te voorkomen.

- einde quote.

Ik ontworm voorjaar met ivermectine+praziquantel, zomer fenbendazole en winter moxidextine.

Het artikel geeft onder het kopje "afwisselen werkzame stof" aan dat je het beste per jaar bij een werkzame stof kan blijven en per jaar afwisselen i.p.v per x in een jaar. Met uitzondering op de regel ivermectine in het najaar.

Het gaat er dus om, zoals je zelf ook quote, dat je binnen een jaar niet het ene na het andere middel achter elkaar gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:52

Slmt9 schreef:
safina schreef:

Huh? Dat lees ik niet in je artikel. Het staat er juist andersom. .....

Afwisselen van de werkzame stof
Hoewel ook hierover de meningen verdeeld zijn, zijn de meeste geleerden het er wel over eens dat het per jaar wisselen van de werkzame stof de beste maatregel is om resistentie te voorkomen. Gebruik dus niet bij elke behandeling een andere spuit, maar beperk u tot één werkzame stof gedurende één jaar. Als u een jaar lang ontwormt met pyrantel of fenbendazol dan moet u wel in het late najaar minimaal eenmaal met een pasta op basis van ivermectine ontwormen. Dat is dus de uitzondering op de regel

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:14

Ah :)* het kwartje valt. Wel lastig, want ik gebruik juist verschillende kuren omdat er niet een kuur is die alles meeneemt. En met de drie die ik nu heb, heb ik ze allemaal.

Als ik dan kijk naar de afgelopen 8 jaar heb ik 2 jaar op basis van wormonderzoek ontwormd met bloed- en aarswormen toch gevolg. Zes jaar op basis van 3 of 4 keer per jaar met wisselende kuren en hij had nooit last van wormen. Voor nu houd ik dat denk ik toch maar aan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:27

Ik ga ook voor het eerst een najaarsontworming doen dit jaar, omdat ze volgend jaar op een pensionstalling komen te staan. Daarvoor altijd alleen naar aanleiding van mestonderzoek ontwormd en ze waren afgelopen maanden "schoon". Ik volg dus even mee voor wanneer de najaarsontworming te halen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:03

Ik wacht november en december toch af. Zie dat het in het eerste weekend ‘s nachts 0 graden wordt. Dus mogelijk is de eerste vorst gewoon in aantocht.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:13

Nou de eerste vorst is geweest hoor :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:44

Hier in het westen nog niet,maar donderdag vermoedelijk wel!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:59

Ook Pramox hier.
Ik wacht ook nog even, besmetting was bij het laatste mestonderzoek bijna nihil.
Ik doe het in december, vertrouw die eerste nachtvorst niet - wat als het daarna nog weer een week 15 graden wordt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:10

Waarom vertrouw je de nachtvorst niet?

Die nachtvorst heeft namelijk weinig effect op de wormen en eitjes in de weide, maar wordt aangehouden vanwege de horzels die vorst niet overleven en dan niet opnieuw eitjes kunnen leggen en het paard besmetten ;)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:11

ik wil mijn overzicht wel delen hier hoor als daar belangstelling voor is? Met daaronder idd de aanvullingen van Geerke die ik ooit eens van haar gekregen heb. Kan Geerke gelijk even kijken of het nog klopt wat eventuele nieuwe resistentie betreft. ;).

Ik geef trouwens standaard de praziquantel/ivermectine na de eerste nachtvorst. Dus dat is meestal in December.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:39

RianneH schreef:
Waarom vertrouw je de nachtvorst niet?

Die nachtvorst heeft namelijk weinig effect op de wormen en eitjes in de weide, maar wordt aangehouden vanwege de horzels die vorst niet overleven en dan niet opnieuw eitjes kunnen leggen en het paard besmetten ;)

Ik dacht dat de nachtvorst werd aangehouden voor de lintworm, om juist rond december hierop te ontwormen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:50

Hier tot en met vrijdag nachtvorst, heb net vandaag pramox meegekregen. Kan ik er dan vrijdag mee ontwormen? Wel jammer dat die spuiten altijd 700 kg zijn en ik de helft gebruik.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:43

Ik dacht erover om morgen te ontwormen na 2x nachtvorst (pramox) :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:48

Volgens mij geldt het enkel voor de horzels die nachtvorst: https://www.wormenco.nl/wormen
Op welke manier zou het voor de lintworm kunnen gelden?

Het idee is dat de horzels dood zijn wanneer je gaat ontwormen, dus of dat een dag of een week na de vorst is zal niet direct veel uitmaken. Vrijdag lijkt me dus prima, wij krijgen ook dan pas de spuiten binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:00

Op advies van de dierenarts hier in dec Equest pramox.
De rest van het jaar mestonderzoek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:07

neetoch schreef:
ik wil mijn overzicht wel delen hier hoor als daar belangstelling voor is? Met daaronder idd de aanvullingen van Geerke die ik ooit eens van haar gekregen heb. Kan Geerke gelijk even kijken of het nog klopt wat eventuele nieuwe resistentie betreft. ;).

Ik geef trouwens standaard de praziquantel/ivermectine na de eerste nachtvorst. Dus dat is meestal in December.

Die belangstelling heb ik zeker wel!